2011-12-29, 19:15
Medlem
Slumlords avatar
Fan, vilken nostalgitråd!

Jag hade mina glansdagar på krogen under tidigt 90-tal och känner igen väldigt mycket av det som framför allt Allaballawalla beskriver. Jag minns tydligt att en "stor stark" (0,4) kostade 42:- när jag började gå ut, men att det var happy hour och då kostade den 25:-. Då var man nere tidigt på krogen och strax före tiden för prisändringen hängde folk vid bardisken och viftade med hundralapparna för att hinna få in fyra stycken.

Sedan avslutades alltid kvällen med "tryckare" på dansgolvet, dvs en ballad när man skulle dansa tätt ihopslingrade. Då bjöd man upp någon tjej som man sakta gled runt med och lät handen glida ned över baken för att se hur hon reagerade. För det mesta ansågs det okej och kunde i bland leda till ett trevligt efterspel, men lika ofta till att hon bara återvände till sina väninnor efter det att låten var slut.

Den stora skillnaden som jag ser det är dock att folk var ute för att ha kul och inte för att visa upp sig. Vad jag kan minnas låg det ingen status i att blåsa mycket pengar på krogen, snarare tvärtom, och folk hade inte lika exklusiva kläder heller vad jag minns. Ni måste tänka på att detta var långt innan Internet och när tabloidpressen fortfarande skrev om riktiga nyheter så någon uttalad kändiskultur fanns inte på samma sätt som idag.
Citera
2011-12-29, 19:27
Medlem
Tom Bradys avatar
Har många kompisar som är invandrare men vafan va skönt det hade varit att slippa "blatteriet" som någon kallade det ovan. Sen att svenskar har en taskig attityd också stämmer, ibland förstår jag inte varför någon ens går ut. Får alltid känslan av att typ 10 % (bestående av killar som vet hur man raggar och tjejer som är ute och dansar och genuint tycker det är kul) faktiskt har roligt på krogen. Övriga går ut för att man förväntar sig det.

Dock kan jag säga att en utekväll är nog den bästa reklamfilmen för assimilering man kan få.
Citera
2011-12-29, 19:34
Medlem
Skag.Bonemans avatar
Enda gången man har kul på krogen nuförtiden är när man är dyngrak och inte minns något. Tacka vet jag den gamla goda tiden när man kunde stå och suga på sin röda Marlboro från ett 10-packet vid bardisken. Nu blir man uthunsad i kylan som en skabbiten råtta...
Citera
2011-12-29, 19:39
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Samma med snuten man kunde fan sätta sig på en snutbilshuv aspackad och diskutera filosofi med vilken snut som helst nu är det mest fjollbögar som tycker att man ska hänga med på drogtest om man pratar med dom.
He, he. Fick mig osökt att tänka på min gamle polare Hasse som fick syn på en stillastående polisbil en vacker sommarkväll på sena 90-talet. Han är storväxt och enormt högröstat och med öl innanför västen (vilket han kan konsumera i ofattbara mängder) är han i princip att betrakta som en vandrande ljudanläggning.

Han stövlade muntert fram till bilen, lutade in sin rödmosiga skalle i polisbilen genom en öppen sidoruta och dundrade på så bilkarossen bågnade av ljudvågorna:

"MEN TJÄNARE GRABBAR!! LÄGE!?"

Detta var inledningen på en lång, uppsluppen konversation där Hasses hjärtliga skratt dånade som bronsklockor över hus och nejd. Poliserna tyckte mest han var rolig och hade inte en tanke på att ta in honom, vilket jag inte tror skulle hänt idag.
Citera
2011-12-29, 19:40
Medlem
Tom Bradys avatar
Kan inte någon med entreprenörsanda starta något nytt koncept och ändra på vafan som helst. Prissättning, ändrat kösystem, lite hälsosam diskriminering eller helt enkelt testa den ultraradikala idén att ha musiken på samtalsnivå.
Citera
2011-12-29, 19:56
Medlem
Quaggas avatar
Samanta Fox (minns tuttarna!), Tomas Ledins sommarplågor, "The caravan of love" osv

Jaga skinheads ena dagen, punkare nästa - knacka bög när tillfälle gavs...

Veckan började på tisdagen eller onsdagen på lokala puben med polaren - tipsraderna skrevs ner samtidigt som några bira gled ner. På den tiden fanns inga tipskort eller online spel. Man fick behålla tipslappens kopia, originalet postades in till Svenska Spel av den lokala tobakshandlaren.

Var det rätt tid på månaden kunde det bli "räkafton" på onsdagskvällen, hade man lust fanns det alltid gott om gamla skåp där som man kunde baxa runt med på dansgolvet.

Som någon tidigare beskrev så startade lördagen med "Tipsextra" och en påse öl. Efter det vankades krogen, mer öl, brinnande sambuca och ragg på brudar.

Den som var nyktrast fick köra hem Volvo 142:an.
Citera
2011-12-29, 20:06
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
He, he. Fick mig osökt att tänka på min gamle polare Hasse som fick syn på en stillastående polisbil en vacker sommarkväll på sena 90-talet. Han är storväxt och enormt högröstat och med öl innanför västen (vilket han kan konsumera i ofattbara mängder) är han i princip att betrakta som en vandrande ljudanläggning.

Han stövlade muntert fram till bilen, lutade in sin rödmosiga skalle i polisbilen genom en öppen sidoruta och dundrade på så bilkarossen bågnade av ljudvågorna:

"MEN TJÄNARE GRABBAR!! LÄGE!?"

Detta var inledningen på en lång, uppsluppen konversation där Hasses hjärtliga skratt dånade som bronsklockor över hus och nejd. Poliserna tyckte mest han var rolig och hade inte en tanke på att ta in honom, vilket jag inte tror skulle hänt idag.

Nu hade han blivit batongad eller peppersprayad av nån pippilotta polis eller skjuten då de tycke han var så hotfull

Tror även att blatteriet har försämrat polisen då de numera är vana vid helt annat våld och oberäkneliga blattar med kniv och skjutvapen.

Sen var de enligt mig inte så kåta på att spela ut sin hårdasnutfasad och verka tuff&myndig på den tiden var nog mest ett stockholmsfenomen.

Det var mer gemytligt utan spännblattarna.
Senast redigerad av Rostiga.Sheriffbrickan 2011-12-29 kl. 20:11.
Citera
2011-12-29, 20:09
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Brady
Kan inte någon med entreprenörsanda starta något nytt koncept och ändra på vafan som helst. Prissättning, ändrat kösystem, lite hälsosam diskriminering eller helt enkelt testa den ultraradikala idén att ha musiken på samtalsnivå.

Det görs ju på sina håll man måste ha medlemskap för att komma in eller privata fester (de kan de vägra släppa in blattarna )

Tom de blattar som äger krogar vill inte ha blattar på krogen för de dricker inte sprit samt trakaserar kvinnorna som slutar gå ut och då slutar de svenska killarna som köper sprit att gå ditt = konkurs.

Finns en tråd om det här på Flashback.
Citera
2011-12-29, 20:22
Medlem
hetingsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Folk gick ut betydligt tidigare på kvällen eftersom BiB-helvetet inte hade gjort sitt intåg i folksjälen, vilket har lett till att svenskarna sitter hemma och dricker pissvin till midnatt och går ut senare för att de känner sig som folket på kontinenten, eller något sånt trams.

Vad betyder BiB-helvetet, jag är nyfiken för jag alltid går ut tidigare och inte senare.
Senast redigerad av hetingson 2011-12-29 kl. 20:27.
Citera
2011-12-29, 20:36
Medlem
GrillSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetingson
Vad betyder BiB-helvetet
Bag in Box(-helvetet)
Citera
2011-12-29, 20:37
Medlem
dayms avatar
Hooch dracks ju flitigt ända in på sent 90-tal, det var väl första gången man fick höra om alkoläsk. Tror aldrig jag drack den men den var populär hos brudarna av någon anledning.

Kroglivet kändes mycket mer avslappnat då, och folk brukade dyka upp mycket tidigare kändes det som. Oftast gick man hem och duschade och sen rakt ut till krogen för att börja dricka pilsner medans idag så börjar inte krogen fyllas ut förräns vid 10-tiden på kvällen.

Kändes mer som fest och mindre som en uppvisning.
Senast redigerad av daym 2011-12-29 kl. 20:44.
Citera
2011-12-29, 20:38
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Var det mycket negrer på krogen förr eller turkar i klunga?

På krogen i slutet av 80-talet i en småstad i södra norrland fanns i snitt en neger (adopterad) och noll andra icke-svenskar.

I övrigt kändes den sociala kontrollen utanför krogen hårdare förr, tror jag. I alla fall där jag växte upp, samma småstad som ovan. Alla söp som svin på fredag-lördag, men däremellan var det knastertomt på krogen förutom de erkända fyllona. Folk som skämdes söp hemma, de flesta krogarna var inte öppna på dagarna heller. Såg att någon tyckte motsatsen, så det var säkert ganska olika beroende på var.

EDIT: Man gick alltid på krogen när man redan var full. Innan dracks uselt vitt vin eller hemkoka.
Senast redigerad av cirkuspolis 2011-12-29 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in