När rökning blev förbjuden så försvann en del av känslan, dessutom kände man alla jävlar som släppte väder i tid och otid - vilket kan bli rätt ofta då alkohol och restaurangmat kan sätta rätt skön fart i kistan.
Däremot säger jag inte att det blev en behagligare miljö att vistas i, framförallt till den nyktra personalen
Nu är jag ju inte extremt gammal (36år) men jag har jobbat i och runt krogsvängen sedan strax innan jag fyllde 16år (Hösten 1991.), så jag har väl snappat upp ett och annat krogäventyr...
Jag kommer ihåg när de körde med "EG-priser" på krogarna i början av 90-talet för att visa hur billigt det skulle bli med alkohol om vi bara gick med i "EG" (Det var ju inte EU som gällde på den tiden...).
Stella Artois, Steinlager, Fosters och Carlsberg Sort Guld ansågs ofta som "finöl", så ofta blev det en Crocodile eller Falcon Export på fat eller om man skulle köra flasköl en Mooshead. Folk som drack Guinness var allmänt konstiga och svåra...
Cidern hade inte riktigt sparkat igång men Alkoläsk som smakade spya eller persika fanns att tillgå...
Ett tag var det ju "Godisshots" som gällde (Också tidigt 90-tal) och då var det inte essenser eller annat trams, utan man tog helt enkelt och krossade valfritt godis (Vicks Blå (Hette ju inte Vicks Blue då.), Turkisk Peppar, Violgodis eller vad som helst.) och petade ner i flaskor med vodka så att det kunde dra till sig "smaken". Oftast smakade det mer sprit än godis, men eftersom "alla" var minst lika glada i att supa på den tiden som folk är idag, så dracks det ändå friskt.
En gång fick min dåvarande chef för sig att jag (Som jobbade i köket och precis hade fyllt 18år.) och en av brudarna i garderoben som också var ung och oförstörd (Lika "gammal".) skulle dricka varsin av alla godisshots vi inte redan provat; det var strax över 20 stycken var.
Om man inte är helt pantad så inser man ganska fort att det i kombination med de öl som redan hade intagits inte skulle ta lång tid innan de kom upp igen...
Samma chef introducerade mig för övrigt i Fernet Brancas konstiga värld i samma veva, men tog omvägen förbi Branca Mentha...
Någon gång var jag på "Hotshotskiktartävling", vilket innebar att alla stadens dryga bartenders tävlade i vem som kunde skicka ut en bricka "Hotshots" på kortast tid; självklart såg samtliga perfekta ut. Dessa brickor såldes "billigt" och det dracks alldeles för många även av all "publik".
Eftersom det här var under 90-talets stora arbetslöshetstid och de som var arbetslösa till stor del hade byggt upp en hyfsad A-kassa innan allt gick åt helvete, så hade de flesta bra med deg och "ledigt" varje dag; ungefär som semester i något år med andra ord...
Brandskyddsföreskrifter var mest att se som en rekommendation, vilket gjorde att många ställen tog in alldeles på tok för mycket folk men det var inget problem eftersom de som kom fram till bardisken stannade där resten av kvällen och fungerade som "mellanhänder" och fick beställa åt de som stod längre bort från baren. Många gånger fick man något helt annat än det man försökt få den som beställde att förstå att man ville ha, men det blev inget liv om det. Att skicka fram sina stålar ett par led och hoppas att man åtminstone fick något som påminde om det man ville ha var lite av charmen med att gå ut.
Även om det ibland var riktigt trångt och mycket folk på en alldeles för liten yta så blev det extremt sällan några bråk; folk var ute för att festa och ha kul, inte för att bråka. "Kickers" höll sig oftast ute på gatorna där de fick större svängrum till sina "Roundkicks" och "Hoppsparkar".
Jag har jobbat en hel del i bar (Större delen av mitt yrkesverksamma liv.) men sånt tryck som det var första halvan av 90-talet i de flesta svenska barer har jag aldrig sett varken senare eller någon annanstans på planeten heller för den delen.
Musiken som spelades var mycket dåtida "Hitmusik" (Sånt som gick på MTV.) med danskänsla typ Rob'n'Raz, men det kom mer och mer renodlad dansmusik (Typ "Rejvmusik".).
Röktes gjorde det överallt, men inte Cannabis (Det var sjukt otrendigt att hålla på med sånt.)
Större delen av de sista tjugo åren har jag befunnit mig i krogmiljö och har så otroligt många minnen från det hela, men det är minst sagt svårt att sitta och plocka ut vad som är intressant för andra att ta del av... Om det är någon som undrar över någon viss sak så är det lättare att besvara det. Jag anser mig inte ligga inne med alla svaren, men kan nog svara på en hel del och dela med mig av mina erfarenheter av allt möjligt som till exempel folk som ballat ur på lite väl många E och vätskebrist på skumfester sommaren 1995; varför Hooper's Hooch är något av det vidrigaste som drabbat svenska nattklubbar till den alldeles för överskattade Red Bullens intåg i fylleSverige...
Som jag ser det så var det ett betydligt trevligare uteliv i Sverige under 90-talet; men jag kanske bara är nostalgisk...
Kanske lite rörigt, men jag skyller på att det är sent och att jag är nykter.
Edit:
Stavfel.
Senast redigerad av Allaballawalla 2011-12-29 kl. 03:06.
Har ingen egen erfarenhet men min morfar har vid ett par tillfällen berättat hur det va förr när de va ute och "rullade hatt". Bland annat fanns det vid det stället han gick på två våningar, ett för arbetarna och ett för det finare folket. Kostym och finklätt var standard och man satt vid bord och åt mat till alkoholen. Skulle gärna ha en mer utvecklad beskrivning om hur det var på 50-60 talet men antar att det är dåligt med folk i den åldern här.
Nu är jag ju inte extremt gammal (36år) men jag har jobbat i och runt krogsvängen sedan strax innan jag fyllde 16år (Hösten 1991.), så jag har väl snappat upp ett och annat krogäventyr...
Jag kommer ihåg när de körde med "EG-priser" på krogarna i början av 90-talet för att visa hur billigt det skulle bli med alkohol om vi bara gick med i "EG" (Det var ju inte EU som gällde på den tiden...).
Stella Artois, Steinlager, Fosters och Carlsberg Sort Guld ansågs ofta som "finöl", så ofta blev det en Crocodile eller Falcon Export på fat eller om man skulle köra flasköl en Mooshead. Folk som drack Guinness var allmänt konstiga och svåra...
Cidern hade inte riktigt sparkat igång men Alkoläsk som smakade spya eller persika fanns att tillgå...
Ett tag var det ju "Godisshots" som gällde (Också tidigt 90-tal) och då var det inte essenser eller annat trams, utan man tog helt enkelt och krossade valfritt godis (Vicks Blå (Hette ju inte Vicks Blue då.), Turkisk Peppar, Violgodis eller vad som helst.) och petade ner i flaskor med vodka så att det kunde dra till sig "smaken". Oftast smakade det mer sprit än godis, men eftersom "alla" var minst lika glada i att supa på den tiden som folk är idag, så dracks det ändå friskt.
En gång fick min dåvarande chef för sig att jag (Som jobbade i köket och precis hade fyllt 18år.) och en av brudarna i garderoben som också var ung och oförstörd (Lika "gammal".) skulle dricka varsin av alla godisshots vi inte redan provat; det var strax över 20 stycken var.
Om man inte är helt pantad så inser man ganska fort att det i kombination med de öl som redan hade intagits inte skulle ta lång tid innan de kom upp igen...
Samma chef introducerade mig för övrigt i Fernet Brancas konstiga värld i samma veva, men tog omvägen förbi Branca Mentha...
Någon gång var jag på "Hotshotskiktartävling", vilket innebar att alla stadens dryga bartenders tävlade i vem som kunde skicka ut en bricka "Hotshots" på kortast tid; självklart såg samtliga perfekta ut. Dessa brickor såldes "billigt" och det dracks alldeles för många även av all "publik".
Eftersom det här var under 90-talets stora arbetslöshetstid och de som var arbetslösa till stor del hade byggt upp en hyfsad A-kassa innan allt gick åt helvete, så hade de flesta bra med deg och "ledigt" varje dag; ungefär som semester i något år med andra ord...
Brandskyddsföreskrifter var mest att se som en rekommendation, vilket gjorde att många ställen tog in alldeles på tok för mycket folk men det var inget problem eftersom de som kom fram till bardisken stannade där resten av kvällen och fungerade som "mellanhänder" och fick beställa åt de som stod längre bort från baren. Många gånger fick man något helt annat än det man försökt få den som beställde att förstå att man ville ha, men det blev inget liv om det. Att skicka fram sina stålar ett par led och hoppas att man åtminstone fick något som påminde om det man ville ha var lite av charmen med att gå ut.
Även om det ibland var riktigt trångt och mycket folk på en alldeles för liten yta så blev det extremt sällan några bråk; folk var ute för att festa och ha kul, inte för att bråka. "Kickers" höll sig oftast ute på gatorna där de fick större svängrum till sina "Roundkicks" och "Hoppsparkar".
Jag har jobbat en hel del i bar (Större delen av mitt yrkesverksamma liv.) men sånt tryck som det var första halvan av 90-talet i de flesta svenska barer har jag aldrig sett varken senare eller någon annanstans på planeten heller för den delen.
Musiken som spelades var mycket dåtida "Hitmusik" (Sånt som gick på MTV.) med danskänsla typ Rob'n'Raz, men det kom mer och mer renodlad dansmusik (Typ "Rejvmusik".).
Röktes gjorde det överallt, men inte Cannabis (Det var sjukt otrendigt att hålla på med sånt.)
Större delen av de sista tjugo åren har jag befunnit mig i krogmiljö och har så otroligt många minnen från det hela, men det är minst sagt svårt att sitta och plocka ut vad som är intressant för andra att ta del av... Om det är någon som undrar över någon viss sak så är det lättare att besvara det. Jag anser mig inte ligga inne med alla svaren, men kan nog svara på en hel del och dela med mig av mina erfarenheter av allt möjligt som till exempel folk som ballat ur på lite väl många E och vätskebrist på skumfester sommaren 1995; varför Hooper's Hooch är något av det vidrigaste som drabbat svenska nattklubbar till den alldeles för överskattade Red Bullens intåg i fylleSverige...
Som jag ser det så var det ett betydligt trevligare uteliv i Sverige för under 90-talet; men jag kanske bara är nostalgisk...
Kanske lite rörigt, men jag skyller på att det är sent och att jag är nykter.
Vilken jävel till text! Då skulle man varit arton iställer för på 2000 talet.. Låter ju som en folkfest vardag!
Om det är någon som undrar över någon viss sak så är det lättare att besvara det. Jag anser mig inte ligga inne med alla svaren, men kan nog svara på en hel del och dela med mig av mina erfarenheter av allt möjligt som till exempel folk som ballat ur på lite väl många E och vätskebrist på skumfester sommaren 1995; varför Hooper's Hooch är något av det vidrigaste som drabbat svenska nattklubbar till den alldeles för överskattade Red Bullens intåg i fylleSverige...
Som jag ser det så var det ett betydligt trevligare uteliv i Sverige under 90-talet; men jag kanske bara är nostalgisk...
Intressant läsning! Varför är Hooch vidrigt? Var utelivet mer vänligt och gemytligt under 90-talet och inte så kallt och utseendefixerat som idag?
För att det smakade som citonläsk med kvarglömdjäst i som till råga på allt stått framme i solen ett par veckor för länge... Folk drack det mest för att det var trendigt och jag vet ingen som tyckte att det var gott.
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieBallander
Var utelivet mer vänligt och gemytligt under 90-talet och inte så kallt och utseendefixerat som idag?
Folk var betydligt trevligare och mer toleranta. Om man råkade stöta till någon (Vilket alltid händer när det är mycket folk på en liten yta.) och bad om ursäkt så brukade man få ett skratt och ett "Ingen orsak!" tillbaka; alltså inte en föreläsning om respekt som det brukar vara idag...
Som jag upplevde det så fans det en större fokusering på att ha kul än vad det gör idag. Nu handlar väldigt mycket om att bara visa upp sig, även om även det förekom tidigare.
Utseendefixeringen fanns ju där (Främst bland brudarna och egentligen bara hos vissa små grupper av snubbar.), men den är betydligt mer påtaglig nu. På första halvan av 90-talet var silikonbröst ganska ovanliga, andra halvan var det mest "Slitzbrudar" som sprang runt med dem, men de flesta brudarna som höll på med sånt hade platinablonderat hår och inte mycket annat än sin fysik att komma med (Ungefär som idag med andra ord; bortsett från hårfärgen.)...
De snubbar som var utseendefixerade var mest perser i vita jeans och "buffaloskor" som visade upp sina "3B" med T-shirten i bakfickan (3B = "Bröst, Buk och Biceps".).
Detta var mest synligt andra halvan av 90-talet...
Självklart fanns det bråk, men det var snarare undantag än regel som det verkar vara över hela Sverige idag.
Folk gick ut betydligt tidigare på kvällen eftersom BiB-helvetet inte hade gjort sitt intåg i folksjälen, vilket har lett till att svenskarna sitter hemma och dricker pissvin till midnatt och går ut senare för att de känner sig som folket på kontinenten, eller något sånt trams.
Första halvan av 90-talet söps det betydligt hårdare ute på krogen och andra halvan började det sakta dala mot det vi har idag ("Katastrofhets" i två-tre timmar; de sista timmarna nu för tiden står de flesta bara och "svajjar" av och an istället för att festa (På ställen som har öppet till kl 3 och senare.)...
Du traffar ratt i allt! Godis shot, hot shot, fulla barer fran tidig kvall till sena natten, Fin ol, ful ol, Crocodile och Falcon!
hahahah det var battre forr! Langtar tillbaks!
Jag har delvis slutat besöka baren, men vid vissa utvalda tillfällen går jag ändå ut. Det jag har märkt är att det är betydligt färre människor ute på krogen nu, det var betydligt mer folk ute förr. Jag var ute varje helg samt även veckodagar ibland mellan det jag var 18 och 24, nu en tid efter detta så är det nästintill tomt. Är detta ett lokalt fenomen? Vad kan det bero på, är det demografin, priserna eller trenderna?