2023-04-27, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej,

Skulle vilja tvätta bilen hemma och undrar vilken bil bilschampo ni skulle rekommendera som är bra och till ett rimligt pris.

Tänkte använda en hind med vatten och schampo sen en svamp.

Tack
Schampo är egentligen en fråga om tycke och smak, finns en uppsjö riktigt bra schampon därute och mitt tips är att surfa runt lite, kolla in bilvårdskanaler på youtube, läs rescensioner och se om du hittar något från ett kvalitetsmärke som passar din plånbok.

Tänk på att schampon kan ha olika egenskaper beroende på vad du är ute efter. Vill du få bilen riktigt ren finns schampon utan tillsatser som vax etc, medan schampon med vax, keramiska tillsatser tillför ett lackskydd när du tvättar, men samtidigt offrar man lite rengöringsförmåga.

Det man ska titta efter är bra och mycket lödder, samt glid "slickness". Kända märken som t.ex Meguiar´s, Autoglym, Gyeon, har alla kvalitetsschampon som är svårt att misslyckas med.

Till sist: Byt ut svampen mot en bra tvätthandske av microfiber. Finns i alla billtillbehörsbutiker och kommer att vara mycket skonsammare mot din lack. Lycka till!
Citera
2023-05-02, 03:25
Medlem
Pritchards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyingElectra
Det verkar råda delade meningar om en bil skall tvättas nerifrån och upp eller uppe från och ned?
Jag kommer fortsätta tvätta som jag alltid har gjort, tvätta uppe från och ner.
Bilen är skitigast längst ner varför, skall man dra upp skiten för att den sen skall rinna ner igen?

Jag skall göra en liknelse:
När jag klipper gräset hos morsan ser jag till att gräsresterna från motorgräsklipparen sprutar utåt.
På höger sida sitter ett utblås som jag ser till att det aldrig sprutar inåt emot det oklippta gräset för annars kör jag ju skitresterna en gång till genom gräsklipparen.

Ungefär samma som att tvätta bilen nerifrån och upp.

När jag tvättar mig börjar jag inte med fötterna och slutar med håret

Men vänta nu. Man svampar väl uppe först å går neråt? Men sen spolar man väl av bilen nerifrån och går uppåt, för att skiten lättare glider av bilen över den rena ytan?
Citera
2023-05-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pritchard
Men vänta nu. Man svampar väl uppe först å går neråt? Men sen spolar man väl av bilen nerifrån och går uppåt, för att skiten lättare glider av bilen över den rena ytan?

Korrekt 👍🏻
Citera
2023-05-06, 21:41
Medlem
olasvenssons avatar
Absurd bilvård idag. Har bilvård gått överstyrt?

Det råder en absurd bilvård idag. Mängder med YouTube influenser lägger upp bilvårdsfilmer på Internet. På 80-talet tvättade man sin bil med Turtle produkter och det fungerade bra.

Har bilvård gått överstyr?

Annat?
Citera
2023-05-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det råder en absurd bilvård idag. Mängder med YouTube influenser lägger upp bilvårdsfilmer på Internet. På 80-talet tvättade man sin bil med Turtle produkter och det fungerade bra.

Annat?

Ja det börjar bli tokigt. Såg folk i en tvätthall som hade med sig egna små specialmunstycken. Grön + Rosa + Gul hink. Och säkert 5 olika sprayer.

Kan det vara då att OCD ökat på sista tiden i kombination med youtube?
Citera
2023-05-06, 22:26
Medlem
Själv kör jag in i ett tvättbås och sprutar av lite med högtrycket med något slags för mig okänt schampo, spolar av och sen kanske högglans och så är det klart. Många gör likadant.
Citera
2023-05-06, 23:11
Medlem
Greenspams avatar
Vill du diskutera idioter på YouTube eller bilvård?

Vill man tvätta bilen som på 80-talet med Turtlewax och gnugga repig lack med Sonax kan man väl göra det.
Det har dock hänt en del med billackerna sedan dess och produkter/tekniker.
Citera
2023-05-06, 23:17
Min pappa brukade kalla dem för "putsbögar". De fanns förr i tiden också.

Nåt bögigt är det väl över det hela. Så min far hade nog rätt. Samma sak med män som har pedantiska skägg. De är nästan alltid bögar.
Senast redigerad av Juristen08 2023-05-06 kl. 23:21.
Citera
2023-05-06, 23:18
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Vill du diskutera idioter på YouTube eller bilvård?

Vill man tvätta bilen som på 80-talet med Turtlewax och gnugga repig lack med Sonax kan man väl göra det.
Det har dock hänt en del med billackerna sedan dess och produkter/tekniker.

En bil är ett verktyg som tar en till punkt a och b. Precis som en hammare är ett verktyg för att spika i en spik. Ligger du och smeker och polerar hammaren eller spolar du lite kallvatten på den och drar av den med en gammal trasa?

Ingen ser skillnaden om man gör det ena eller andra förutom om man står och detaljstuderar skiten under lupp.
Citera
2023-05-06, 23:25
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Ingen ser skillnaden om man gör det ena eller andra förutom om man står och detaljstuderar skiten under lupp.
Mycket intressant, men vad det nu har att göra med bilvård?
Du tror inte snickaren som ska slå tusentals spikar tar en spikpistol istället för att göra som för hundra år sedan? Slutresultatet blir ju detsamma?

Titta här.
Biltillverkarna kastar inte bara en hink regnvatten på bilen när den rullar ur fabriken.
https://www.youtube.com/watch?v=B7mMaL5feYs
Senast redigerad av Greenspam 2023-05-06 kl. 23:58.
Citera
2023-05-06, 23:27
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
En bil är ett verktyg som tar en till punkt a och b. Precis som en hammare är ett verktyg för att spika i en spik. Ligger du och smeker och polerar hammaren eller spolar du lite kallvatten på den och drar av den med en gammal trasa?

Tror nog många här på fb polerar hammaren med jämna mellanrum.
Citera
2023-05-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Annat?
Avundsjuk för att andra har ett intresse som inte du har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in