2024-11-15, 19:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Vad menar du med detta?
Foamlance har blivit trendigt i vissa beta-kretsar, och samma muppar håller på med sina jävla penslar hela tiden på hela bilen på alla detaljer..
Extremt cringe och svårt att se på..

En scam är vad det är.

Vill du bränna dina pengar så kör igenom alla programmen.
Och glöm inte penseln

Vill du däremot tvätta som normalt folk, och spara dina pengar så gör du följande:
- spola
- tvätta
- spola
- Klart.

Torka med ett syntetiskt sämskinn efter, om du inte använt högglansprogrammet vid sista avspolningen.
Citera
2024-11-15, 20:03
Medlem
Är det inte meningen att man ska ta de olika programmen i tur och ordning? Men visst, det beror ju på hur smutsig bilen är, hur ofta man tvättar och årstid. Jag blir otroligt stressad då taxan tickar på snabbare än f-n. Förr, på 70-80-talet kunde man lätt stå i en timme eller mer och tvätta bil eller mc utan att bli stressad av priset på hallhyra. Så som OKQ8-reklam där de tillbringar kvällen i GDS-hallen och även ber om lite tid till är så långt ifrån dagens verklighet.
Citera
2024-11-15, 20:07
Medlem
Man kan ju ha med en egen flaska avfettning och spruta på en stund, helst några minuter, innan man startar betalprogrammen.
Citera
2024-11-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man kan ju ha med en egen flaska avfettning och spruta på en stund, helst några minuter, innan man startar betalprogrammen.

På rätt många ställen är det inte tillåtet att använda något extra före tvätten. Av miljöskäl...och kommer dom på en blir man ivägkörd med bilen dränkt i avfettning.

/Dick
Citera
2024-11-17, 13:01
Medlem
Avfettningen som säljs idag är ganska skonsam mot miljön, samtidigt som den är effektiv.

När ni tvättar bilen vintertid, gör följande:

1. Lägg på avfettning, låt verka en kort stund.
2. Spola av med högtryck/högtryck inklusive varmvatten om det finns tillgängligt.
3. Spola av bilen med Ytbehandlings-programmet (då slipper du vattenfläckar på rutor och lack).

Sist men inte minst, använd ALDRIG borsten!

När ni ska tvätta rent bilen riktigt grundligt efter vintern och inför sommaren, finns betydligt fler steg som ska genomföras.
Citera
2024-12-09, 22:46
Medlem
Jag tänkte ge mig på en riktig genomgång på bilen, utöver dessa produkter som jag nämner nedan så blir det kall och alkalisk avfettning, möjligen en claybar och sist ett lackskydd.
Men mina köp gick lite väl fort (sista minutrarna på Black week), så hann inte tänka igenom köpen så noga.

Jag tänkte polera den med detta medlet med en sonax p-ball (https://amzn.eu/d/caTUJaJ)
Sedan så köpte jag ett keramiskt bilschampo (https://amzn.eu/d/6k0A1L5).
Jag förstår att man inte ska använda vax innan polering, så det är logiskt att det gäller detta schampo också.
Så jag tänkte att jag köper ett billigt schampoo utan vax på biltema innan polering.

Då är mina frågor; Borde jag använda mig av det keramiska schampot efter poleringen?
Eller finns det risk att jag tvättar bort polermedlet?
Och hur länge ska jag vänta mellan polering och schamponeringen?

Bonusfråga; Kan jag använda denna fälgrengöring som flygrostborttagare?
Jag har läst att det är samma sak och skadar inte lacken, stämmer det?
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2024-12-09 kl. 22:57.
Citera
2024-12-10, 06:32
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Jag tänkte ge mig på en riktig genomgång på bilen, utöver dessa produkter som jag nämner nedan så blir det kall och alkalisk avfettning, möjligen en claybar och sist ett lackskydd.
Men mina köp gick lite väl fort (sista minutrarna på Black week), så hann inte tänka igenom köpen så noga.

Jag tänkte polera den med detta medlet med en sonax p-ball (https://amzn.eu/d/caTUJaJ)
Sedan så köpte jag ett keramiskt bilschampo (https://amzn.eu/d/6k0A1L5).
Jag förstår att man inte ska använda vax innan polering, så det är logiskt att det gäller detta schampo också.
Så jag tänkte att jag köper ett billigt schampoo utan vax på biltema innan polering.

Då är mina frågor; Borde jag använda mig av det keramiska schampot efter poleringen?
Eller finns det risk att jag tvättar bort polermedlet?
Och hur länge ska jag vänta mellan polering och schamponeringen?

Bonusfråga; Kan jag använda denna fälgrengöring som flygrostborttagare?
Jag har läst att det är samma sak och skadar inte lacken, stämmer det?
Ordningen du ska göra det är: Avfettning/alkalisk rengöring på torr bil > spola av med högtryck nerifrån och upp > schamponera bilen uppifrån och ner i sektioner (med ditt keramiska schampo eller vilket som helst), spola av uppifrån och ner allt eftersom > torka bilen torr > gå över med lera enligt instruktion > polera om det behövs > vaxa med bra vax och låt bilen stå torrt och varmt i nåt dygn om du har möjlighet.

Nästa gång du tvättar så använder du det keramiska schampot för att bättra på lackskyddet. Ja, du kan använda fälgrengöring som flygrostborttagare, men om du ska göra rent lacken med lera är det tveksamt om det behövs, du tar flygrosten med leran.
Citera
2024-12-10, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Foamlance har blivit trendigt i vissa beta-kretsar, och samma muppar håller på med sina jävla penslar hela tiden på hela bilen på alla detaljer..
Extremt cringe och svårt att se på..

En scam är vad det är.

Foam lance är ingen scam. Är riktigt smidigt. Köpte en som passar OKQ8's högtryckstvättar i gör det själv hallarna.

Börjar med att spola av bilen vanligt. Sedan fäster jag på foam lancen på deras högtryckstvätt och sprutar ut skum över hela bilen. Låter det verka ett tag och börjar sedan tvätta med svamp eller tvätthandske och spolar sedan av.

Är bilen riktigt skitig så kan man efter att ha kört foam lancen och låtit det stå några minuter, sen spola av igen och sedan köra en omgång till foam lance eller så har man olika flaskor till den, en med förtvätt som man spolar av och sen en med huvudtvätt eller så har man ännu fler flaskor om man vill det, man kan ha en med någon form av avfettning eller någon med flytande vax efteråt eller så.

Smidigt är det!
Citera
2024-12-20, 11:53
Medlem
GustavAdams avatar
Någon som provat att handtvätta med grönsåpa i stället för att använda något av marknadens alla specialschampon?
Citera
2024-12-27, 23:00
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Missade denna tråd så slänger in min budget tvätt-guide jag skrev som eget inlägg:

Jag tycker att det är roligt och avkopplande att tvätta rent en skitig bil. Men hur gör man detta billigt och samtidigt bra?

Nuförtiden säljs dyra rekond-produkter, behövs dessa? Knappast. Behöver du använda tvätthallens flashiga (värdelösa) förtvättmedel och foaming? Knappast.

Här kommer Cockens billtvätts-guide, budget version för en grundtvätt:

Först behöver vi ett kallavfettningsmedel. Dessa är i regel petroleumbaserade och löser oljebaserad smuts, så som asfaltsprickar- och stänk. Kom ihåg från kemilektionerna - lika löser lika.
Biter även på salt och lite knepigare skit som kan sitta hårt.

Billigast och mest prisvärd är MAC 124 Prickbort, som finns på Rusta, ofta till rabatterat pris. Ca 40 kr per flaska.

Vi behöver även ett alkaliskt avfettningsmedel. Alkalisk avfettning löser organisk smuts, så som lera, damm, fågelskit och fluglik. Alkalisk avfettning finns i en uppsjö olika upplagor, antingen färdigutspedda eller som man blandar själv med vatten. Vi slår till med Biltemas Aperfection (blandar själv) som kostar 105 kr. Det finns lite billigare och bättre att köpa online, men denna är enkel att få tag på när man är ute och drar runt.

Vi kommer även att behöva en tryckspruta, förslagsvis Tryckspruta 1,5 L från Biltema, kostar 60 kr. I denna kommer vi att blanda vatten med alkalisk koncentrerade avfettning. Detta kan man göra innan hemma, eller hitta ett tvätt-ställe där det finns vatten i tappkran, typ OKQ8. Du kommer att variera utspädningen beroende på hur kraftigt nedsmutsad din bil är. Jag brukar köra ungefär
en halv deciliter alkalisk avfettning till ca 1-1,3 liter vatten, vid en normalt nedsmutsad bil.
Blandningsförhållandet är inte livsviktigt, jag höftar ofta. Se till attkoncentrationen inte blir för stark bara. Lite räcker ofta långt.

Vi behöver även ett tvätt-ställe, t.e.x. GLIMRA eller OKQ8:as tvätt, obs ej GDS-hallen. Det enda vi kommer att använda på tvätt-stället är högtryck med vanligt vatten (avsköljning).

OBS: Alla medel på dessa tvättställen är rent skräp och inget vi kommer använda oss av. Använd heller för guds skull inte borsten, den är djävulens påfund. När jag ser nybörjare använda den på sina nya, fina bilar så gråter jag inombords. Det sitter ofta smuts och grus kvar där som kan repa upp lacken.

Tillvägagångssätt:

1. Du börjar med att spraya bilens nedre del (under rutorna) med kallavfettningen. Man vill inte spraya rutor eller övre del på bilen, detta eftersom att medlet är petroleumbaserat, och kan
delvis vara elakt emot plast/gummi, men även lösa upp rostskydd och fett som finns vid fönsterhissarna och i dörrarna. Man kan spraya däck, hjul, fälgar, och hjulhus, men då medlet är ganska starkt
så rekommenderas inte detta. Rengöring av däck och fälgar kommer i ett till avsnitt av Cockens tvättskola - deluxe version.

Anyhow - vänta sedan ett par minuter. PS: Se till att inte göra detta när solen ligger på.

Kallavfettning är inget som du SKA använda varje gång, medlet är starkt och kan slita på lacken. Använd det vid behov, ungefär en till två gånger per månad. Men varierar hur mycket och var du kör.

2. Gå nu på med din alkaliska avfettning som du har i trycksprutan. Här kan du frikostigt dränka in hela bilen. 1-1,5 liter brukar räcka perfekt till en medium-stor bil.

Låt detta sitta på i några minuter, men låt det inte torka in. Detta medel är svagt frätande, så andas ej in och få det inte i ögonen. Är det varmt ute så bör man vara
extra vaksam på att medlet inte torkar in. Ju fuktigare luften är utomhus desto mindre försiktig behöver man vara.

3. Nu går du på med högtryckstvätten. Du spolar sedan med ca 25-30 cm avstånd (gå ej för nära, jag känner till fall där lacken "flugit" bort). Du börjar nerifrån och upp,
tar en sida eller en "panel" i taget. Anledningen till att du spolar nedifrån och upp är för att när ytan är rengjord och "glatt" så rinner skiten av lättare uppifrån.
Detta kortar ned spolnings-tiden. Detta borde MAX ta 5 minuter som nybörjare, när du blivit proffs som jag tar det max ett par minuter. Du spolar på tills du inte ser att dina medel
skummar sig längre. Kostnaden för detta landar på ca 35 kr, via t.ex. GLIMRA eller OKQ8:as tvättar.

I nästa guide (deluxe version) så tar vi upp hur man rengör sina fälgar enklast och billigast, men även hur vi slipper kalk- och vattenfläckar. Vi kommer även att snabbt att gå igenom hur du billigast schamponerar bilen "mekaniskt", vilket får bort fet trafik-film som kan sitta och lämpar sig mer för en noggrannare rengöring. Ovanstående guide är enbart en grundläggande snabbrengöring. Även kallad taxi-tvätt.

Förstod inte riktigt men kör kallavfettning + alkaliskt och sen högtryck?
Citera
2025-01-14, 20:48
Medlem
Tja, i dag efter säkert en månad utan tvätt: först fälgrengöring, betalprogram 1 med schampo, betalprogram 2 spola av, följt av eget schampo i hink med svamp och en sista avspolning. Pris 90 kr. på gds utomhus. Oftast blir det två program med shampo och avspolning följt av sprayvax.
Citera
2025-01-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Tja, i dag efter säkert en månad utan tvätt: först fälgrengöring, betalprogram 1 med schampo, betalprogram 2 spola av, följt av eget schampo i hink med svamp och en sista avspolning. Pris 90 kr. på gds utomhus. Oftast blir det två program med shampo och avspolning följt av sprayvax.

Använder du inte Kall/Alkalisk avfettning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in