2013-04-08, 01:49
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CowFromHell
Brukade med köra med sämsskinn, till jag köpte en fiberduk. Att det kan vara så stor skillnad är sjukt!

Rekommenderar fiberduk till alla, perfekt för avtorkning och efter polering/damtorkning efter vaxning.
körde du riktigt sämsskinn eller biltemas 29:- `? :P

alla billiga jag testat jag varit skit, fiber som trillar av när man torkar etc...
Citera
2013-04-11, 13:54
Medlem
CowFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
körde du riktigt sämsskinn eller biltemas 29:- `? :P

alla billiga jag testat jag varit skit, fiber som trillar av när man torkar etc...

har bara kvalitetsprodukter, samma sak med fiber duken. köper man en billig så får man väl räkna med att den fallerar.

Pröva att jämföra en fin fiber duk med sämsskinn så ska lovar jag att du kommer inte bli besviken
Citera
2013-04-22, 12:03
Medlem
PhoenixRising303s avatar
Sämskskinn har inte den samma förmågan som fiberduken när det kommer till att dra upp eventuella partiklar som inte har tvättats bort från lacken.
Fiberduken drar oftast in smutsen i porerna medans säms(t)skinnet drar runt skiten på lacken.
Prova gärna en Water Magnet från Meguiar´s.... Kan garantera att du aldrig kommer dra ett sämskskinn över bilen igen
Kombinerat med en Waschmidt (tvätthandske) och en extra stor tvätthink med grittguard i botten så blir biltvättningen en dröm
Citera
2013-06-21, 17:42
Medlem
Tvätt/bilvård hjälp

Behöver tvätta bilen ut och in (har skinn inredning) Vad för medel, dukar ska man använda och köpa.

Vill som sagt inte fucka upp bilen. Hade gärna velat dammsugat bilen en sådan som finns på carwash (hur bra är det?)

Grejer från biltema är det bra?
Citera
2013-06-21, 18:37
Medlem
är skinnet skitigt så använd klädseltvätt från ok. instrumentbrädan kan du ta litet ajax på och torka av. Tvätta bilen med turtle schampo och sedan går du på med sonax lackrengöring
blanda 50/50 lacknafta avfettning och spreja på fälgarna för att få bort all smuts.
Sedan ett vax från sonax eller turtle
Sedan lackförsegling från sonax.
2 st förpaktningar polerduk går åt
Det går att använda billighets produkter om man vill dock blir resultatet sämre och håller även kortare tid vilket gör att du får vaxa bilen igen inom kort. och det tar ju 1,5 till 2h för vaxningen så det kan vara värt att betala några tior extra och slippa göra om arbetet en kvart senare.
Senast redigerad av hvadfanden 2013-06-21 kl. 18:39.
Citera
2013-06-21, 19:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvadfanden
är skinnet skitigt så använd klädseltvätt från ok. instrumentbrädan kan du ta litet ajax på och torka av. Tvätta bilen med turtle schampo och sedan går du på med sonax lackrengöring
blanda 50/50 lacknafta avfettning och spreja på fälgarna för att få bort all smuts.
Sedan ett vax från sonax eller turtle
Sedan lackförsegling från sonax.
2 st förpaktningar polerduk går åt
Det går att använda billighets produkter om man vill dock blir resultatet sämre och håller även kortare tid vilket gör att du får vaxa bilen igen inom kort. och det tar ju 1,5 till 2h för vaxningen så det kan vara värt att betala några tior extra och slippa göra om arbetet en kvart senare.
Precis så har jag upplevt Sonax produkter. Det blir jävligt blankt utan mycket jobb, men skiten håller max en månad. Nu är det visserligen flera år sedan jag ledsnade på skiten och har inte använt det sedan dess, så det kan ju ha ändrats.
Citera
2013-06-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Precis så har jag upplevt Sonax produkter. Det blir jävligt blankt utan mycket jobb, men skiten håller max en månad. Nu är det visserligen flera år sedan jag ledsnade på skiten och har inte använt det sedan dess, så det kan ju ha ändrats.

För ca 10 år sedan var deras produkter inte toppklass men nu så har det utvecklas och håller riktigt bra standard. Så du har helt rätt i att de upplevdes att blankheten försvann efter någon månad för några år sedan. Det beror ju också på vad man använder för schampo och hur ofta man tvättar bilen i lacknafta.
Citera
2013-06-22, 13:54
Medlem
provocative77s avatar
Dammsugarna som finns på serviceställen är väll ingen höjdare.
Brukar använda dem på våren för grovsugning o spara min egna dammsugare. Men för att få bort all skit så kör jag alltid med min egna dammsugare för finliret.
Citera
2013-06-22, 14:11
Medlem
Jag gillar Ad-blues produkter, insektsbortagning,fälgtvätt,flytande schampovax,krafttvätt,kallavfettning, , köp sån där inredningsdukar en rund burk, finns på biltema. och köp skinnbehandling man smörjer in säterna funkar förvånatsvärt bra
Citera
2013-07-16, 18:24
Medlem
Youknowwhathappendinvegass avatar
Kör en s80-08, När jag tvättar bilen blir allt bra förutom den silvriga listen som går runt bilen över fönsterna. Vill att den ska glänsa, någon som har något tips på medel att använda? Testat allt jag har hemma men blir inte bra alls:/
Citera
2013-07-21, 01:03
Medlem
Vad är det för ångtvättar som används vid motortvätt? något sådant här liknande? http://www.jula.se/angtvatt-3bar-802335. Är dom effektivare än vattentvätt? Behöver man fortfarande täcka över känsliga delar som vid vattentvätt? Ber om ursäkt för dumma frågor men har ej använt ångtvätt!
Citera
2013-11-07, 17:31
Medlem
Blev så paff när jag bestämde mig att jag skulle tvätta bilen i Värnamo efter ett affärsmöte. Jag är van vid att man bara kör in bilen i en automat-tvätt och sen tvättas den av sig själv och efter 10 min är den klar.

Men det häftiga med OKQ8 i Värnamo är att de handtvättar den först med avfettning, tvättade dörrarna, sen spolade de av den noggrant, och sen tog de T-grön tror jag och sprejade på bilen och något fälgmedel och sen började de tvätta den för hand. Då trodde jag att den var klar men nej! De körde in den i en vanlig Automat tvätt och jag förstod inte hur den kunde bli mycket renare.

Jag blev helt förvånad för att jag trodde det bara fanns automat tvättar i Sverige. Jag rekommenderar att ni tvättar era bilar På OKQ8 i värnamo om ni åker förbi eller befinner er i trakterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in