2023-01-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Tack, precis det medlet jag menade! Dock ger det lite mer av det glansiga hållet om jag minns rätt, vill du ha matt yta rekommenderar jag att inte lägga på något medel efter rengöringen. Se bara till att komma åt precis överallt när du borstar in rengöringen, annars kan det bli smuts kvar som ser förjävligt ut

Helt rätt, Blue Dressing blir väldigt glansigt. Istället rekommenderar jag Lahega Multi Shine 66i.
Citera
2023-01-04, 21:00
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Helt rätt, Blue Dressing blir väldigt glansigt. Istället rekommenderar jag Lahega Multi Shine 66i.
"Mjölken", eller minns jag fel? Lite mer åt det matta hållet, tycker dock hållbarheten är ganska kort jämfört med 65e
Citera
2023-01-04, 21:43
Medlem
Isnatts avatar
Är det nån idé att på vintern tvätta bilen om man som jag bor längs en grusväg och pendlar, två saker som gör bilen skitig omedelbart efter tvätt? Tvättar jag den och åker hem så är den redan skitig, och på vintern gör slask att den blir extra skitig. Känns ovärt att tvätta den..
Citera
2023-01-04, 22:06
Medlem
Citat:
"Mjölken", eller minns jag fel? Lite mer åt det matta hållet, tycker dock hållbarheten är ganska kort jämfört med 65e

Helt rätt, jag instämmer till punkt och pricka.
Citera
2023-01-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Är det nån idé att på vintern tvätta bilen om man som jag bor längs en grusväg och pendlar, två saker som gör bilen skitig omedelbart efter tvätt? Tvättar jag den och åker hem så är den redan skitig, och på vintern gör slask att den blir extra skitig. Känns ovärt att tvätta den..

Jag köper ditt resonemang, till viss del. Men om du är mån om din bil, ska den tvättas ofta och på rätt sätt, enligt mig. För mig handlar det även om en "skön" känsla att alltid ha bilen så ren som möjligt. Men det är upp till var och en, hur mycket tid och pengar man vill lägga på sin bil.

*Jag är väldigt intresserad av allt som har med rekond att göra*
Citera
2023-03-04, 18:57
Medlem
Jag kör min bil i självtvätt typ varannan månad, ibland i automatiskt tvätt men sällan, (lata dagar).

Men efter tvätten, hur ska jag torka av bilen på bästa sätt, rutor speglar och själva bilen? Räcker det med en microfiber duk?

Vad för medel ska man använda till envisa fläckar?
Citera
2023-03-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Jag befinner mig i samma situation som du, och väntar på att min grusväg ska torka upp någon gång, men sedan kommer det mer nederbörd och så är det snart slaskigt och lerigt och potthål fyllda med vatten igen.

En fördel med att tvätta bilen ändå är förstås att få bort vägsalt från bilen.
Citera
2023-03-04, 19:26
Medlem
Citat:

Den är fantastisk, och så lätt att använda. Interiören ser väl fräsch ut i några i veckor iallafall. Däcken däremot, några dagar kanske.
Citera
2023-03-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Jag köper ditt resonemang, till viss del. Men om du är mån om din bil, ska den tvättas ofta och på rätt sätt, enligt mig. För mig handlar det även om en "skön" känsla att alltid ha bilen så ren som möjligt. Men det är upp till var och en, hur mycket tid och pengar man vill lägga på sin bil.

*Jag är väldigt intresserad av allt som har med rekond att göra*

Har man grusväg så håller det rena tills man på hemvägen har nått sin grusväg. När man sätter sig i bilen nästa gång så är det som om man aldrig hade gjort den där tvätten - i synnerhet så här års.
Citera
2023-03-05, 15:59
Medlem
torrenttobbes avatar
Hej bullen. Jag är en kille på 42 jordsnurr som har lite frågor om biltvätt.
Jag har genom jobbet tillgång till tvätthallen med högtryckstvätt.
Jag vill göra en enkel men bra tvätt. Tänker jag rätt om jag tänker såhär?

Spruta ner bilen med kallavfettning. Låt verka men inte torka.
Spola av.
Schamponera in bilen (vad för schampo ska man ha?)
Spola av bilen.
Åka därifrån.

Har jag missat något viktigt?
Citera
2023-03-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Hej bullen. Jag är en kille på 42 jordsnurr som har lite frågor om biltvätt.
Jag har genom jobbet tillgång till tvätthallen med högtryckstvätt.
Jag vill göra en enkel men bra tvätt. Tänker jag rätt om jag tänker såhär?

Spruta ner bilen med kallavfettning. Låt verka men inte torka.
Spola av.
Schamponera in bilen (vad för schampo ska man ha?)
Spola av bilen.
Åka därifrån.

Har jag missat något viktigt?

Vilken lyx att ha tillgång till tvätthall genom jobbet, grattis till dig

Gör så här (vintertid)

1. Lägg på Kallavfettning från dörrhandtagen och nedåt, även fälgar.
2. Lägg på Alkalisk Avfettning på hela bilen, även fälgar.
3. Spola av med högtryck.
4. Schamponera.
5. Spola av.
6. Torka bilen.
7. Åk därifrån.

*Använd inga skräp-produkter. Köp kvalitetsprodukter. Bilen kommer bli ren och fin*
Citera
2023-03-05, 23:23
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Den är fantastisk, och så lätt att använda. Interiören ser väl fräsch ut i några i veckor iallafall. Däcken däremot, några dagar kanske.
Mjölken är till för interiören och ingenting annat. Vill du ha fina däck relativt länge, rengör ordentligt med borste och använd sedan 65e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in