2019-10-05, 18:14
Medlem
Tips som jag hitta här är ju Bilvårds gruppen på facebook. Bra tips och folk testar olika prylar, dock kan de vara dålig för ens ekonomi
Citera
2019-10-05, 21:02
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasDenTyngaste
Hej! Skulle behöva hjälp med hur man får bort svarta prickar från fälgarna. Har testat fälgrengöring och biltemas tjär och asfaltsborttagare utan resultat har även gnuggat hårt med en plastbit utan att det händer något

Bild på helvetet
https://ibb.co/PtjXzTW

Testa den fälgkem. som Kimdah tipsade om alt. googla fram nåt bättre än biltemas kem sedan gnor du med tandborste.
Citera
2019-10-05, 22:43
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
OP behöver verkligen uppdateras i mitt tycke som "hobby rekond nörd".

Först och främst. Aldrig aldrig torka en bil med sämskskinn. Det blir repor av det då man aldrig får bilen 100% ren vid tvätt. Att då torka med sämskskinn så kommer man torka på ett smutsigt parti förr eller senare och sedan dra runt det över lackan och få "tvättrepor".

Alltid torka bilen med en mikrofiberduk som man först blöter i vatten och sen vrider ur så den är fuktig. MF duk är gjord för att lyfta upp smuts vilket gör den optimal att torka med då man minimerar att dra runt det över lackan. Spreja gärna den med något sprejvax och sen torka lackan. Glöm inte vända på MF duken då och då så man igen minimerar till varje pris att dra runt smuts.

Sen finns det tonvis med andra saker som inte tas upp i första inlägget. Att använda hink med grit guard (smutsavskiljare) och även använda en hink med rent vatten som man sköljer tvättvanten först i, sen doppa den i den andra hinken med bilschampot i minimerar repor.

Även ha en hink enbart för fälgarna och då givetvis svamp osv enbart för fälgar.

Ett tips är att kolla Ammo Nyc på YouTube. Seriös rekondkille som lär ut väldigt bra om hur man tar hand om sin bil på bästa sätt.

Ja, det är mycket man känner direkt att det inte stämmer. Microfiberdukar är en helt fantastisk produkt som vi mer el. mindre tar för givet i dag. Arbetade som bilrek. för drygt 20 år sedan och då fanns inte microfiberdukar att tillgå. Vi använde svindyrt frottétyg som vi återanvände c:a 10 ggr sedan ersatte vi dem med nytt. De förbrukade frottétrasorna använde vi som trasor till lite allt möjligt men aldrig på lack. Claybars hade inte heller lanserats i Sverige.

Har sedan polerat på fritiden (egna och bekantas fordon) genom åren. Noterat att lacken också genomgått stora förändringar efter det att jag arbetade heltid med rekond. Miljökraven om vatten baserad istället för thinnerbaserad lack gör lackerna mycket hårdare. Föredrar de moderna billackerna framför de äldre på de är hårdare och bara man hittar rätt bland sina polermedel och finner vilken som ger bäst bett/avverkning går det som en dans. Även solida lacker (ej metallic) agerar som om de skull ha klarlack på sig. Man märker att man avverkar bra men det stänker inte lika mycket pigment.
Solida röda lacker från förr oxiderade ju som tusan och det såg alltid ut mer eller mindre som ett blodbad när man polerat upp en röd bil på den tiden.

Från trådstarten:

Citat:
Börja sedan med att spola av bilen med kallt vatten. Det behöver inte vara iskallt, men inte ljummet eller varmt. Anledningen är att varmvatten lämnar kalkfläckar när dropparna avdunstar. Samma princip gäller när man diskar, om disken ska lufttorka ska man skölja med kallt vatten.

Oftast har man ju inte tillgång till hetvattenhögtryckstvätt men även om man använder varmt vatten vid första avspolningen så ska man ju spola lacken minst ytterligare en gång varvid man inte kommer att få några avlagringar från 1:a-vändan.
Lägger för det mesta båda avfettningarna innan jag vrider på något vatten. Kallavfettning upp till dörrhandtagens höjd, på kombibilar hela bakluckans höjd.
Bilen ska aldrig stå exponerad i solljus när man avfettar för då får man för snabb avdunstning av kemikalierna. Den alkaliska avfettningen lägger jag på hela bilen, även som topping på kallavfettningen. Den petroleumbaserade kallavfettningen kan med fördel få verka 15-20 min.
En lätt sommarsmutsig bil kan man hoppa kallavfettningen helt på alt. bara dutta på lätt med den i övre däckshöjd ungefär.

A och O är ju att spola av avfettningen med omsorg nedifrån och upp.
(det är för att avfettningen ska få bäst förutsättningar att arbeta, testa om ni gjort på annat vis och upplev skillnaden.)
När det kommer till schamponering så börjar jag alltid uppifrån och ned tvärtemot vad det står i trådstarten. Det finns liksom ingen logik att börja nedifrån.
T.ex. kan det ha runnit ut föroreningar/damm/sand från nedre lister om det finns och det vill man inte släpa uppåt i lacken.

Håller med dig om att det finns mycket vettigt på Youtube om man känner sig osäker.

Fr. ts.
Citat:
Om man inte får bort all smuts med vatten kan man ta lite avfettningsmedel och gnugga tills man fått bort allt. Det finns inte mycket smuts som inte ger med sig mot avfettningsmedel. Dock får man tänka på att detta tär på lackförsegling och vax, så man ska bara använda det när man måste, och vara noga med att massera med vaxschampoo efteråt.

Ska man köra en polering av lacken så kan man gno med avfettning på ett ställe där smuts finns kvar i lacken annars vill jag avråda från det då det kommer att repa som inget vaxschampo i hela världen kommer att kunna åtgärda. Vet man vad man håller på med så kan man göra med en claybar.

Sämskinnet kan vi skicka tillbaka till 1900-talet nu när microfiberdukarna tillkommit. Smässkinnstorken, de två rullarna som sitter väggmonterade som pressade ur vätskan genom att man vevade genom sämskinnet kan vi låta sitta kvar på väggen. Den anordningen är nämligen perfekt att pressa ur vätska ur polerrondellerna. Man får se till att rullarna är helt fria från smuts.

Fr. ts.
Citat:
När man använder tvättsvamp ska man börja nerifrån och gå uppåt.

Absolut inte! -inte nedifrån och upp vid svampning, börja från taket. Testa båda visen ni som vill veta varför. Det kommer att te sig helt fel att följa det rådet.

Fr. ts.
Citat:
Nästa steg är att spola bort vaxschampoot med kallt vatten. Låter man schampoot torka in kan det bli fula vita spår av intorkat vax - även om autosmarts schampoo är väldigt förlåtande. Det är likadant som att man ska skölja ur schampoot ordentligt när man tvättar håret, annars skadas håret.

Yes, när jag är färdig med schamponeringen och inte ska utföra någon polering så blir det slang utan högtryck, uppifrån och ned förstås.
Låter bilen stå och självavrinna en stund och därefter använder jag en mf-duk som är s.k. waffle weave som har en helt otrolig vattenupptagningsförmåga.
@LsDalmiak, väldigt bra tips det med en vanlig mf-duk som man kan spraya på lite sprayvax på till det absolut sista av avtorkningen. Det ska jag tillämpa nästa gång, tack!

Ett snabbt vis att bedöma hur smutsig en nytvättad bils lack är är att ta på sig en vanlig hushållsplastpåse och varsamt dra sakta över en bit lack. Upplever man att lacken inte känns följsam och ytan är skrovlig så kan det vara läge att efter grovpoleringen "claya" lacken innan den sista finpoleringen. Bilar med ljus metalliclack kan vara otroligt smutsiga utan att man snabbt kan avgöra det med ögat. Testa med plastpåsen sedan och upplev skillnaden. Den smutsen som nog ofta är nere på nanostorlek liksom glider polertrissan över och det är där en claybar kommer in och gör ett fullgott arbete. Lackens glansvärde kommer att bli högre med denna metod!
(Kolla på Youtube om hur man "clayar", man kan anv. sig av kontinuerligt rinnande vatten alt. att man har i lite diskmedel i en duschflaska med vatten för att smörja ytan om man inte kan ha kontinuerlig vattentillförsel. )

Fr. ts.
Citat:
Ytterligare en sak att tänka på är att man inte ska använda några specialprodukter för att smörja in gummi- och plastlister, då dessa nästan undantagslöst ger en väldigt kortsiktig förbättring och gör att listerna torkar sönder snabbare än de gör annars.

Nja, finns bra produkter som inte tär på gummi och plast. Bl.a.
https://www.armorall.eu/sv-se/produk...es-matt-finish
Armorall finns även på flaska som man med fördel kan lägga på med en hushållsvamp, den mjuka ytan inte den sidan man kan använda till t.ex. sin rostfria diskbänk, perstorpsskivor m.m. .
Har bestämt för mig att Armorall även skyddar från uv-strålning. Uv-strålning tär mycket på gummi och plast. Känn och se på ett gammalt bildäck som får tjänstgöra som gunga på många lekplatser. Gummit har övergått till plast m.h.a. solens sköna strålar. Det är därför man alltid ska förvara däck som inte sitter på fordon inomhus och så svalt det bara går.

Ett smart tips om man är haj på polering och vill avverka lack där det finns mycket djupare repor att arbeta med är faktiskt att använda Autosol (kromglans som finns på tub bl.a). Autosol i tre till fyra ärtors storlek på fuktig trissa och tillför vatten med duschflaska. Autosolen får inte gå torr i poleringen.
Kombinationen Autosol och vatten har en baksida för det stänker som bara den så det gäller att maska el. på annat vis täcka över alla ytor där man absolut inte vill ha polerstänk (drygt som bara den att torka bort sen, kan även bita sig in i exteriöra plastdetaljer).
Givetvis måste man efterpolera med något finpoleringsmedel efteråt.

Jo, Autosolen +vatten avverkar även matta röda solida lacker utifall man inte har något oxidbortagningspolermedel att tillgå. Autsol plus rikligt med vatten fungerar även bra för att polera strålkastar- och lyktglas men man bör täcka alla ytor man inte vill ha autosolstänk på. Man kan använda gamla underlakan, påslakan alt badlakan för att täcka större ytor.

Det var en del saker jag lite spontant kan bidra med.
Det är för många inkl. undertecknad en stor tillfredställelse med ett ren och fräscht fordon.

Körde motocross tidigare och när man är färdig med tvättande där kan man dra på 5-56 eller WD40 på de flesta ställena och torka av överskottet med nån billig alt. från polering avlagd mf-duk.
Funkar även bra i bilars motorrum efter tvätt.

Glad rengöring på eder alla!
Citera
2019-10-22, 09:56
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasDenTyngaste
Hej! Skulle behöva hjälp med hur man får bort svarta prickar från fälgarna. Har testat fälgrengöring och biltemas tjär och asfaltsborttagare utan resultat har även gnuggat hårt med en plastbit utan att det händer något

Bild på helvetet
https://ibb.co/PtjXzTW

Testa fälgsyra. Spraya på, låt verka någon minut, borsta med en pendel och tvätta av.
Gjorde underverk på mina fälgar. Löser fan upp en död kropp.
Glöm inte skyddsglasögonen

https://www.gordetmedrw.se/produkter/falgsyra-05l
Citera
2019-10-25, 16:10
Medlem
Nu innan vintern vad rekommenderar man att man ska ha för medel för att få bort all smuts om högtrycken inte kan spola bort allt?

Bilen är en vecka gammal så ny vaxad och tänker att jag tar bort vaxet med avfettningen, så vad ska appliceras då för att effektivt få bort all smuts?
Citera
2019-10-25, 21:21
Medlem
Om bilen bara är en vecka gammal och nyvaxad så är den ju redan ren. Eller missuppfattade jag så att du ska vaxa den?

Ska du göra den ren inför en vaxning eller ett lackskydd så är det följande som gäller. Kallavfettning, alkalisk avfettning, schampo, torka, eventuellt mer Kallavfettning, rostlösare och till sist en lera. Sedan Polering och vaxning/ skydd.

I regel så är inte en vaxning något speciellt bra skydd under vintern, det försvinner för fort. Ett ordentligt lackskydd är vad som krävs.

Är bilen nu vaxad så ska du inte använda Kallavfettning på den. Ett alkaliskt avfettningsmedel, gärna skummat, och en svampning av valfri metod. Man kan också efter tvätten ha på ett sprayvax eller liknande för extra glans.
Citera
2019-11-23, 21:51
Medlem
Det allra viktigaste rådet när det gäller biltvätt, oavsett om man spolar med vanligt vattenledningstryck eller med högtryckstvätt, är att ALLTID spola framifrån och bakåt - ALDRIG tvärt om.
Bilens karossdelars tätningar är gjorda för att motstå vatten framifrån - INTE tvärt om.
Citera
2019-12-02, 13:25
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Vad som är total galenskap om något är de som lägger ner 1-2h på biltvätt och allt möjligt och sen inte torkar bilen ren efteråt... En vindpust senare eller en lastbil som yr upp lite damm så är bilen minst lika skitig igen och inte minst kalkavlagringarna... En torr bil håller sig fin i flera dagar om vädret är bra.
Nu lägger jag inte 1-2h på en biltvätt om jag inte går all-in och kör mattor, dammsuger, torkar invändigt, och tvättar alla möjliga skrymslen och vrår. En vanlig underhållstvätt gör jag på under halvtimmen och då går mycket tid åt att ta fram/bort grejorna.

Däremot så torkar jag faktiskt inte längre av vid en underhållstvätt. Är det sådant väder som nu med lite blask på vägarna så spelar det inte någon roll om bilen är torr efter tvätt eller inte, den blir skitig ändå när man kör. Så den tiden lägger jag hellre på annat som gör mer nytta.

Enda gången jag torkar av bilen är om jag tvättat en varm sommardag eller när jag ska vaxa.
Citera
2019-12-11, 12:16
Medlem
elbels avatar
Sâg när jag öppnade framdörren i glipan till plåt över hjulhusen fullt med löv och jord!
Ramlar antagligen ner under motorhuven där brukar vara löv

Vågar man spruta med vatten i glipan bakom gångjärnen till framdörren, dvs i riktning mot framhjulet

Försökte lite med en mejsel men kommer inte åt allt
Citera
2019-12-14, 21:41
Medlem
elbels avatar
Sâg när jag öppnade framdörren i glipan till plåt över hjulhusen fullt med löv och jord!
Ramlar antagligen ner under motorhuven där brukar vara löv

Vågar man spruta med vatten i glipan bakom gångjärnen till framdörren, dvs i riktning mot framhjulet

Försökte lite med en mejsel men kommer inte åt allt
Citat:
Ursprungligen postat av nicketsomgorenglad
Ja, det är mycket man känner direkt att det inte stämmer. Microfiberdukar är en helt fantastisk produkt som vi mer el. mindre tar för givet i dag. Arbetade som bilrek. för drygt 20 år sedan och då fanns inte microfiberdukar att tillgå. Vi använde svindyrt frottétyg som vi återanvände c:a 10 ggr sedan ersatte vi dem med nytt. De förbrukade frottétrasorna använde vi som trasor till lite allt möjligt men aldrig på lack. Claybars hade inte heller lanserats i Sverige.

Har sedan polerat på fritiden (egna och bekantas fordon) genom åren. Noterat att lacken också genomgått stora förändringar efter det att jag arbetade heltid med rekond. Miljökraven om vatten baserad istället för thinnerbaserad lack gör lackerna mycket hårdare. Föredrar de moderna billackerna framför de äldre på de är hårdare och bara man hittar rätt bland sina polermedel och finner vilken som ger bäst bett/avverkning går det som en dans. Även solida lacker (ej metallic) agerar som om de skull ha klarlack på sig. Man märker att man avverkar bra men det stänker inte lika mycket pigment.
Solida röda lacker från förr oxiderade ju som tusan och det såg alltid ut mer eller mindre som ett blodbad när man polerat upp en röd bil på den tiden.

Från trådstarten:

Oftast har man ju inte tillgång till hetvattenhögtryckstvätt men även om man använder varmt vatten vid första avspolningen så ska man ju spola lacken minst ytterligare en gång varvid man inte kommer att få några avlagringar från 1:a-vändan.
Lägger för det mesta båda avfettningarna innan jag vrider på något vatten. Kallavfettning upp till dörrhandtagens höjd, på kombibilar hela bakluckans höjd.
Bilen ska aldrig stå exponerad i solljus när man avfettar för då får man för snabb avdunstning av kemikalierna. Den alkaliska avfettningen lägger jag på hela bilen, även som topping på kallavfettningen. Den petroleumbaserade kallavfettningen kan med fördel få verka 15-20 min.
En lätt sommarsmutsig bil kan man hoppa kallavfettningen helt på alt. bara dutta på lätt med den i övre däckshöjd ungefär.

A och O är ju att spola av avfettningen med omsorg nedifrån och upp.
(det är för att avfettningen ska få bäst förutsättningar att arbeta, testa om ni gjort på annat vis och upplev skillnaden.)
När det kommer till schamponering så börjar jag alltid uppifrån och ned tvärtemot vad det står i trådstarten. Det finns liksom ingen logik att börja nedifrån.
T.ex. kan det ha runnit ut föroreningar/damm/sand från nedre lister om det finns och det vill man inte släpa uppåt i lacken.

Håller med dig om att det finns mycket vettigt på Youtube om man känner sig osäker.

Fr. ts.

Ska man köra en polering av lacken så kan man gno med avfettning på ett ställe där smuts finns kvar i lacken annars vill jag avråda från det då det kommer att repa som inget vaxschampo i hela världen kommer att kunna åtgärda. Vet man vad man håller på med så kan man göra med en claybar.

Sämskinnet kan vi skicka tillbaka till 1900-talet nu när microfiberdukarna tillkommit. Smässkinnstorken, de två rullarna som sitter väggmonterade som pressade ur vätskan genom att man vevade genom sämskinnet kan vi låta sitta kvar på väggen. Den anordningen är nämligen perfekt att pressa ur vätska ur polerrondellerna. Man får se till att rullarna är helt fria från smuts.

Fr. ts.

Absolut inte! -inte nedifrån och upp vid svampning, börja från taket. Testa båda visen ni som vill veta varför. Det kommer att te sig helt fel att följa det rådet.

Fr. ts.

Yes, när jag är färdig med schamponeringen och inte ska utföra någon polering så blir det slang utan högtryck, uppifrån och ned förstås.
Låter bilen stå och självavrinna en stund och därefter använder jag en mf-duk som är s.k. waffle weave som har en helt otrolig vattenupptagningsförmåga.
@LsDalmiak, väldigt bra tips det med en vanlig mf-duk som man kan spraya på lite sprayvax på till det absolut sista av avtorkningen. Det ska jag tillämpa nästa gång, tack!

Ett snabbt vis att bedöma hur smutsig en nytvättad bils lack är är att ta på sig en vanlig hushållsplastpåse och varsamt dra sakta över en bit lack. Upplever man att lacken inte känns följsam och ytan är skrovlig så kan det vara läge att efter grovpoleringen "claya" lacken innan den sista finpoleringen. Bilar med ljus metalliclack kan vara otroligt smutsiga utan att man snabbt kan avgöra det med ögat. Testa med plastpåsen sedan och upplev skillnaden. Den smutsen som nog ofta är nere på nanostorlek liksom glider polertrissan över och det är där en claybar kommer in och gör ett fullgott arbete. Lackens glansvärde kommer att bli högre med denna metod!
(Kolla på Youtube om hur man "clayar", man kan anv. sig av kontinuerligt rinnande vatten alt. att man har i lite diskmedel i en duschflaska med vatten för att smörja ytan om man inte kan ha kontinuerlig vattentillförsel. )

Fr. ts.

Nja, finns bra produkter som inte tär på gummi och plast. Bl.a.
https://www.armorall.eu/sv-se/produk...es-matt-finish
Armorall finns även på flaska som man med fördel kan lägga på med en hushållsvamp, den mjuka ytan inte den sidan man kan använda till t.ex. sin rostfria diskbänk, perstorpsskivor m.m. .
Har bestämt för mig att Armorall även skyddar från uv-strålning. Uv-strålning tär mycket på gummi och plast. Känn och se på ett gammalt bildäck som får tjänstgöra som gunga på många lekplatser. Gummit har övergått till plast m.h.a. solens sköna strålar. Det är därför man alltid ska förvara däck som inte sitter på fordon inomhus och så svalt det bara går.

Ett smart tips om man är haj på polering och vill avverka lack där det finns mycket djupare repor att arbeta med är faktiskt att använda Autosol (kromglans som finns på tub bl.a). Autosol i tre till fyra ärtors storlek på fuktig trissa och tillför vatten med duschflaska. Autosolen får inte gå torr i poleringen.
Kombinationen Autosol och vatten har en baksida för det stänker som bara den så det gäller att maska el. på annat vis täcka över alla ytor där man absolut inte vill ha polerstänk (drygt som bara den att torka bort sen, kan även bita sig in i exteriöra plastdetaljer).
Givetvis måste man efterpolera med något finpoleringsmedel efteråt.

Jo, Autosolen +vatten avverkar även matta röda solida lacker utifall man inte har något oxidbortagningspolermedel att tillgå. Autsol plus rikligt med vatten fungerar även bra för att polera strålkastar- och lyktglas men man bör täcka alla ytor man inte vill ha autosolstänk på. Man kan använda gamla underlakan, påslakan alt badlakan för att täcka större ytor.

Det var en del saker jag lite spontant kan bidra med.
Det är för många inkl. undertecknad en stor tillfredställelse med ett ren och fräscht fordon.

Körde motocross tidigare och när man är färdig med tvättande där kan man dra på 5-56 eller WD40 på de flesta ställena och torka av överskottet med nån billig alt. från polering avlagd mf-duk.
Funkar även bra i bilars motorrum efter tvätt.

Glad rengöring på eder alla!

Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Testa fälgsyra. Spraya på, låt verka någon minut, borsta med en pendel och tvätta av.
Gjorde underverk på mina fälgar. Löser fan upp en död kropp.
Glöm inte skyddsglasögonen

https://www.gordetmedrw.se/produkter/falgsyra-05l
Citera
2019-12-14, 21:52
Medlem
För ett litet tag sedan tipsade jag om tre produkter för utvändig tvätt. Nu vill jag tipsa om två produkter för invändig rengöring.

* Interior Cleaner 40i (Lahega)

* Fabric & Interior Cleaner (BBV)

Det blir rent, fräscht och snyggt. Båda två doftar gott. Två fantastiska produkter som fungerar utmärkt.
Citera
2019-12-28, 19:34
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
För ett litet tag sedan tipsade jag om tre produkter för utvändig tvätt. Nu vill jag tipsa om två produkter för invändig rengöring.

* Interior Cleaner 40i (Lahega)

* Fabric & Interior Cleaner (BBV)

Det blir rent, fräscht och snyggt. Båda två doftar gott. Två fantastiska produkter som fungerar utmärkt.
Är det lugnt att spraya avfettning i hjulhuset och på skivbromsarna innanför fälgen och sen spruta av när man är i gds-hallen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in