2019-12-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Är det lugnt att spraya avfettning i hjulhuset och på skivbromsarna innanför fälgen och sen spruta av när man är i gds-hallen?

Absolut. Du kan spraya både kallavfettning och wheel wash i hjulhuset och på fälgen. Låt båda medlen verka en kort stund, sedan blåser du rent med högtryck.
Citera
2020-01-03, 17:28
Medlem
Har beställt en ny bil som levereras nästa år. Planerar att köpa nya 19" fälgar direkt vid leverans, och att då lägga på original 18" alu på vinterhjulen. Originalfälgarna är dock både snygga och dyra och vill gärna behålla dessa i bra skick, dock kommer de vara jäkliga vintertid då de är mångekrade och svåra att hålla rent. Har 17-ekrade på nuvarande bil vintertid och det är ett rent helvete att hålla snyggt, dock är dessa fälgar ej lackskyddade/förseglade på något sätt.

Någon som har bra tips på hur jag sköter dessa på bästa sätt vintertid, och vilka produkter som lämpligen bör användas? Färgförsegling, schampo etc.
Citera
2020-01-03, 19:50
Medlem
Lägg på G-techniqs keramiska fälförsegling och sedan Sonax Xtreme fälgrengöring vid tvätt så håller som sig fina.

Dick
Citera
2020-02-02, 17:46
Medlem
Harry_s avatar
finns det billigare märken om man ska ha som
tershine Refract och Purify S
?
Citera
2020-02-03, 09:19
Medlem
ninjatorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
finns det billigare märken om man ska ha som
tershine Refract och Purify S
?

Sonax har ju samma skit dock så är ju inte den blandar med vatten som refracten är så den blir galet dyr om gämför med utblndad refract som du wetcoatar med. Sen finns ju geyon med men tror att den med blir dyr fast den är billigare i inköp.

Kolla på autodude där finns dem flesta keramiska grejerna.

Testat både sonax och tearshine och tycker resultatet blir bättre/hållbarare med tearshine
Citera
2020-02-07, 15:10
Medlem
Colloidals avatar
Kan berätta hur jag tvättar bilen. Den är vit btw.
Tvättar i en OKQ8 hall varannan vecka.

Börjar med att spola av bilen med högtryckstvätt grundligt nerifrån och upp. Sen sprutar jag på alkalisk avfettning, låter det verka kanske 5-7 min. Efter det brukar jag spola av men är bilen riktigt smutsig tar jag min tvätthandske och tvättar, spolar sen av. Efter det använder jag schampo och tvättar grundligt, spolar av. Till sist får fälgarna sig en omgång med antingen fälgsyra eller avfettning. Spolar av hela bilen en sista gång innan jag torkar den torr med min torkduk. Ska börja använda clay bar ca 2 gånger om året och spraya på lackskydd efter jag polerat lacken.

Skriv gärna feedback om ni gillar mitt upplägg eller om jag kan göra något annorlunda.
Citera
2020-02-07, 16:22
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Kan berätta hur jag tvättar bilen. Den är vit btw.
Tvättar i en OKQ8 hall varannan vecka.

Börjar med att spola av bilen med högtryckstvätt grundligt nerifrån och upp. Sen sprutar jag på alkalisk avfettning, låter det verka kanske 5-7 min. Efter det brukar jag spola av men är bilen riktigt smutsig tar jag min tvätthandske och tvättar, spolar sen av. Efter det använder jag schampo och tvättar grundligt, spolar av. Till sist får fälgarna sig en omgång med antingen fälgsyra eller avfettning. Spolar av hela bilen en sista gång innan jag torkar den torr med min torkduk. Ska börja använda clay bar ca 2 gånger om året och spraya på lackskydd efter jag polerat lacken.

Skriv gärna feedback om ni gillar mitt upplägg eller om jag kan göra något annorlunda.

jag sprutar på avfettning direkt och låter det verka tills jag gör ordning hinken
sen spolar jag av bilen och tvättar med schampoo
kör halva åt gången
sist tar jag fälgarna
sen öppnar jag alla dörrar och torkar hela bilen med fiberduk
klart

vinterbilen har jag kanske tvättat 3 gånger på 5år
till våren när bilarna är påställda blir det test att tershine
Citera
2020-02-07, 16:39
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
jag sprutar på avfettning direkt och låter det verka tills jag gör ordning hinken
sen spolar jag av bilen och tvättar med schampoo
kör halva åt gången
sist tar jag fälgarna
sen öppnar jag alla dörrar och torkar hela bilen med fiberduk
klart

vinterbilen har jag kanske tvättat 3 gånger på 5år
till våren när bilarna är påställda blir det test att tershine
Ja det är bra gjort. Tvättar också bilen invändigt, mattorna ingår också. Ibland glömmer jag dörrgångarna så det ser för jävligt ut haha.
Citera
2020-02-10, 21:18
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fumi
Prickbort är given avfettning iallafall!
Jag använder mig av Gör det med RWs alkaliska avfettning. 1L kan blandas ut till 25L vilket ger mig ett liter pris på 6 kr. Sjukt billigt. Hans kallavfettning är dock dyrare men satan så bra, kommer dock inte köpa den igen med tanke på priset.
Citera
2020-02-10, 21:32
Medlem
Harry_s avatar
hur är RW's prylar jämfört med Tershine?
Citera
2020-02-10, 21:41
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Har inte testat Tershine men en gjorde en video om det och jag tror att kallavfettningen var bättre på Tershine.
Citera
2020-02-11, 01:39
Medlem
Citat:

Är inte RW bara en mediakåt bluffmakare?
Hans prylar är väl bara marginellt bättre en Biltemas egna grejer?
Dock är priset på RW's grejer klart mer än marginellt högre än Biltemas prylar.

Själv använder jag bara japanska grejer. Finns inget som slår dom prylarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in