2009-05-20, 21:39
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MASON-
Vilka redskap använder ni när textilklädseln ska tvättas och hur gör ni ?

Kortfattat:
Högtryckstvätt /ångtvätt. Starka kemikalier och lite duttande med svampar. Oftast så får man göra om allt flera gånger.
Citera
2009-05-21, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troligt
Kortfattat:
Högtryckstvätt /ångtvätt. Starka kemikalier och lite duttande med svampar. Oftast så får man göra om allt flera gånger.

Högtryck, starka kemikalier ?
Citera
2009-05-21, 13:46
Bannlyst
Citat:

jag skulle istället rekomendera någon medel för invändig rengöring, eller medel för just klädsel tyg/läder. Finns att köpa på biltema eller kanske tom på vissa bensinstationer.

Vi använder det på firman där ja jobbar när vi kör rekond invändigt, alltid glada och nöjda kunder.
Citera
2009-05-21, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Gudfadern-
jag skulle istället rekomendera någon medel för invändig rengöring, eller medel för just klädsel tyg/läder. Finns att köpa på biltema eller kanske tom på vissa bensinstationer.

Vi använder det på firman där ja jobbar när vi kör rekond invändigt, alltid glada och nöjda kunder.

Tänkte på bilklädsel/tyg.
Citera
2009-05-21, 22:38
Medlem
Troligts avatar
Citat:

Ja, på vissa bilar så kan man ta ut inredningen och göra så. Ångtvätten är ju något smidigare
Kemikalier / medel är beroende på klädsel, skick, märke osv. Det kan vara allt från vanligt varmt vatten till apc, brisk osv.
Citera
2009-05-24, 11:48
Medlem
Gippans avatar
Har ljusare bitar på min vita lack där det suttit dekaler som dom tagit bort innan försäljning, går det få bort dessa via polermaskin eller medel?

Återkommer med bild senare!
Citera
2009-05-24, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gippan
Har ljusare bitar på min vita lack där det suttit dekaler som dom tagit bort innan försäljning, går det få bort dessa via polermaskin eller medel?

Återkommer med bild senare!

De svåra är ju att dem vita fläckarna antagligen är fräschare än resten av bilen eftersom dem varit skyddade av dekalerna. Men prova att köra med någon rubbing på hela sidan av bilen för att jämna ut yta. Om du polerar runt dem vita fläckarna så bör de bli bra. Se till att tvätta innan bara så du inte polerar runt massa smuts och få onödiga repor.
Citera
2009-05-24, 20:22
Medlem
Gippans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gudfadern-
De svåra är ju att dem vita fläckarna antagligen är fräschare än resten av bilen eftersom dem varit skyddade av dekalerna. Men prova att köra med någon rubbing på hela sidan av bilen för att jämna ut yta. Om du polerar runt dem vita fläckarna så bör de bli bra. Se till att tvätta innan bara så du inte polerar runt massa smuts och få onödiga repor.

Okey tack, funderar på det också. Här kommer bilder på det iallafall ;

http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_5968%20caopy.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_5968%20copy.jpg
Citera
2009-05-25, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troligt
Ja, på vissa bilar så kan man ta ut inredningen och göra så. Ångtvätten är ju något smidigare
Kemikalier / medel är beroende på klädsel, skick, märke osv. Det kan vara allt från vanligt varmt vatten till apc, brisk osv.

På min kan man ta ut den ja, går det då att tvätta det i tvättmaskin utan att den krymper
Citera
2009-05-25, 13:53
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Vilka redskap använder ni när textilklädseln ska tvättas och hur gör ni ?

Jag köpte en bil som var i ett svårt behov av doftsanring (kattpiss)

Hur jag gjorde?
Jag plockade ut den klädsel som gick att ta ur och körde den i tvättmaskinen (den större varianten avsedd för mattor), resten av klädseln sprayde jag på ett medel avsett för just textil i bilen, skrubbade med borste, svamp och trasa, samma med bilens golv/väggar/tak - hade även en hink med varmt vatten och vanligt diskmedel i som jag doppade trasan/svampen i (obs byt vatten flera gånger annars kommer du bara flytta runt smutsen i bilen).

Plastlistor svampade jag och sen vinylglans.

Avslutade med luktborttagning på alla textil i hela bilen.

Resultatet
Jävligt fint! Luktade rent och gott, såg rent och snyggt ut, kanske överdriver men fick nybilskänsla när det var gjort.

Produkterna jag använde:
* Textiltvättsspray (med skum) turtleprodukt
* Hink med varmt vatten + diskmedel (diskmedlet var mest för lukten skull kanske inte du behöver? Men samtidigt, diskmedel löser organisk smuts vilket det ofta finns gott om i en bil)
* Trasa (liten handduk) svamp och en borste
* Luktborttagning (turtle)
* Vinylglans (turtle)

Det var nog allt tror jag.
Senast redigerad av Midnight 2009-05-25 kl. 13:57.
Citera
2009-05-26, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag köpte en bil som var i ett svårt behov av doftsanring (kattpiss)

Hur jag gjorde?
Jag plockade ut den klädsel som gick att ta ur och körde den i tvättmaskinen (den större varianten avsedd för mattor), resten av klädseln sprayde jag på ett medel avsett för just textil i bilen, skrubbade med borste, svamp och trasa, samma med bilens golv/väggar/tak - hade även en hink med varmt vatten och vanligt diskmedel i som jag doppade trasan/svampen i (obs byt vatten flera gånger annars kommer du bara flytta runt smutsen i bilen).

Plastlistor svampade jag och sen vinylglans.

Avslutade med luktborttagning på alla textil i hela bilen.

Resultatet
Jävligt fint! Luktade rent och gott, såg rent och snyggt ut, kanske överdriver men fick nybilskänsla när det var gjort.

Produkterna jag använde:
* Textiltvättsspray (med skum) turtleprodukt
* Hink med varmt vatten + diskmedel (diskmedlet var mest för lukten skull kanske inte du behöver? Men samtidigt, diskmedel löser organisk smuts vilket det ofta finns gott om i en bil)
* Trasa (liten handduk) svamp och en borste
* Luktborttagning (turtle)
* Vinylglans (turtle)

Det var nog allt tror jag.

Tack du,får göra som du
Citera
2009-05-26, 11:55
Medlem
Sickboys avatar
Har ni tips på hur jag putsar upp en svart cab som blivit solblekt?
Det borde väl finnas nått medel som är gjort för det? Jag har letat lite på nätet och varit inne på några mackar och frågat men inte hittat nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in