2005-08-31, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fulltext
Nu har jag en Ditec-behandlad bil [...]

Tja, olika erfarenheter. Men det beror kanske på att jag dels inte tvättar bilen varje vecka, dels att min bil är gammal nog att ha en annan typ av lack. Har ni tänkt på förresten hur gamla bilar med uppolerad originallack har så mycket djupare glans än nylackade diton, och nyare bilar överlag? Sen så skummar såpa på bra nog tycker jag. Men har man en nyare bil (utgår nu från att du har det, men rätta mig om så icke är fallet) så kanske bilschampoo är bättre.
Citera
2005-08-31, 16:48
Medlem
Idialistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Tja, olika erfarenheter. Men det beror kanske på att jag dels inte tvättar bilen varje vecka, dels att min bil är gammal nog att ha en annan typ av lack. Har ni tänkt på förresten hur gamla bilar med uppolerad originallack har så mycket djupare glans än nylackade diton, och nyare bilar överlag? Sen så skummar såpa på bra nog tycker jag. Men har man en nyare bil (utgår nu från att du har det, men rätta mig om så icke är fallet) så kanske bilschampoo är bättre.
Varför man inte skall tvätta sin bil med diskmedel beror på att det är gjort för att lösa vegetabiliska fetter och vaxet på en bil är en typ av vegetabiliskt fett. PS diskmedel tar bort billackens glans och mattar den.
Citera
2005-08-31, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idialisten
Varför man inte skall tvätta sin bil med diskmedel beror på att det är gjort för att lösa vegetabiliska fetter och vaxet på en bil är en typ av vegetabiliskt fett. PS diskmedel tar bort billackens glans och mattar den.

Och det är därför jag tvättar med vanlig såpa och dessutom avslutar med ett vaxlager. Men det är jag det.
Citera
2005-08-31, 23:30
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Och det är därför jag tvättar med vanlig såpa och dessutom avslutar med ett vaxlager. Men det är jag det.

http://www.automotorsport.se/artikel...p?version=6413
Citat:
Tjenare, Marcus!
Flugborttagningsmedel återkommer vi till i vår, då vi har ett test av sådana medel i ams. Men jag skulle vara mycket försiktig med såpan. Den har högt ph-värde och kan i värsta fall ge bestående skador på lacken, speciellt på bilar med solid lack (utan klarlack). Såpa kan även skada plastdetaljer och blinkersglas (i akrylplast).

http://www.lahega.se/lhdisplaysubjec...us=20&block=17
Citat:
Ett milt bilschampo är att rekommendera att tvätta bilen med.
Såpa har ett ganska högt pH-värde och rekommenderas inte till karosstvätt.
På dina fälgar så föreslår jag att du provar ****** ********.
Se vår hemsida: http://come.to/carcare
Mvh
D**** L*********
Lahega Kemi AB
Citera
2005-09-02, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fulltext
http://www.automotorsport.se/artikel...p?version=6413

http://www.lahega.se/lhdisplaysubjec...us=20&block=17

Ja, kör till att det teoretiskt kanske är sämre med såpa ur skonsamhetssynpunkt, speciellt på nyare bilar med mycket plastdetaljer men jag har iallafall inte märkt nån skillnad. Bara man sköter om vaxningsritualen regelbundet så tror jag man gott kan använda såpa lika väl som schampoo, men det är ju en sak mellan en själv och ens plånbok.
Citera
2005-09-05, 13:24
Medlem
c014s avatar
På en gammal bil vi haft tvättade vi motorn ren från olja.. då började den läcka olja.
Citera
2005-10-11, 15:50
Medlem
Fulfittans avatar
Synnerligen homosexuellt att tvätta bilar på så sätt som beskrivs i den här tråden. Vad har ni för bilar som inte tål lite smuts? Spolar på sin höjd av mina en gång om året med högtryckstvätten då man inte längre kan titta på dem utan att själv bli smutsig. Har bara fyrhjulsdrivet, och använder dem till skillnad från bortklemade stadsbor till det dom är till för. Dom ska vara skitiga helt enkelt, annars är dom använda på fel sätt. Avfettning, schampo och vax är fjollerier; en extra rostskyddsbehandling när bilen är ny räcker tills man byter, mer än 5-7 år behåller man dem väl inte. Rosten blir nästa ägares problem.

Vad är den psykologiska förklaringen till att vissa nästan tvångsmässigt tvättar sin bil en gång i veckan? Är det statushöjande att åka omkring i en ren bil, är det någon sorts lerfobi, är det bara för att ha något att göra, eller vad? Fjollerier, som sagt. Jag ser framför mig bortkomna män uppradade på garageuppfarterna i någon förgäten villaförort frenetiskt putsande på fasaden till sina innehållslösa liv, och det får mig bara att förakta stadsbor än mer än jag redan gör.
Citera
2005-10-11, 16:03
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Synnerligen homosexuellt att tvätta bilar på så sätt som beskrivs i den här tråden. Vad har ni för bilar som inte tål lite smuts? Spolar på sin höjd av mina en gång om året med högtryckstvätten då man inte längre kan titta på dem utan att själv bli smutsig. Har bara fyrhjulsdrivet, och använder dem till skillnad från bortklemade stadsbor till det dom är till för. Dom ska vara skitiga helt enkelt, annars är dom använda på fel sätt. Avfettning, schampo och vax är fjollerier; en extra rostskyddsbehandling när bilen är ny räcker tills man byter, mer än 5-7 år behåller man dem väl inte. Rosten blir nästa ägares problem.

Vad är den psykologiska förklaringen till att vissa nästan tvångsmässigt tvättar sin bil en gång i veckan? Är det statushöjande att åka omkring i en ren bil, är det någon sorts lerfobi, är det bara för att ha något att göra, eller vad? Fjollerier, som sagt. Jag ser framför mig bortkomna män uppradade på garageuppfarterna i någon förgäten villaförort frenetiskt putsande på fasaden till sina innehållslösa liv, och det får mig bara att förakta stadsbor än mer än jag redan gör.

Man tvättar bilen för att den ska se fräsch ut och för att slippa rost. Har du en väldigt ful bil som du dessutom inte är rädd om du skita i alltihop.
Citera
2005-10-11, 16:13
Medlem
c014s avatar
Citat:

Jag har inte en ny bil... Utan en rätt gammal, Den är dessutom röd, så att inte sköta den gör att bilen ser rent förjävlig ut, att lackrensa och vaxförsegla lacken gör att den är enkel att göra ren,
Plus att asfalt och liknande skit går lättare att ta bort.
Och vadå homosexuellt? Jag har rent hus, jag är renlig av mig (duschar varje dag) är det då fel att ha en ren bil?
Snarare är det väl så att vissa helt enkelt inte kan eller orkar sköta sina bilar... att ha en ren bil är för livslängdens skull och det är upp till var och en hur länge man vill ha bilen och hur mycket man vill ha ut i andrahandsvärde.
Citera
2005-10-11, 16:35
Medlem
Citat:

Det där var nog det dummaste inlägget jag har läst på länge...

Man tvättar och vårdar sin bil av samma skäl som man är noggrann med sina andra grejer (om man nu inte är någon slarver det vill säga...) Vad är trevligast, en skitig, rostig bil som kanske inte är mer än 5-6 år gammal eller en som glänser, är rostfri och ger ett fräscht intryck? Stinker det svett från dina kläder och har du begravt ditt hem med en massa dammråttor överallt?

Jag vet i alla fall vilken jag helst köper...

Sen att vissa kanske lägger löjligt mycket tid på att hålla sina bilar rena, det är en annan diskussion. Det du beskrev i ditt inlägg var inget annat än vanvård, jag personligen skulle inte gå i närheten av en bil som blivit "skött" enligt din beskrivningar. Löjligt att ens skriva ett så dumt inlägg...
Citera
2005-10-16, 21:07
Medlem
Idialistens avatar
Citat:

HAHA vadå en gång i veckan det är för lite, minst 2 gånger hälst mer ... och vad menar du med stadsbor? jag bor ute på landet men tvättar ändå som ett fån...mina lastbilar som går fjärrtrafik får en tvätt varje dag ( har en special gjord tvätthall där dom tvättas... )
Citera
2005-12-06, 16:04
Medlem
Cobra Styles avatar
Finns det ngt bra tips att slippa imma på vindrutan förutom att värma upp den alt. köra fläkten ?

Såg ngt städprogram att man kan slippa imma på badrumsspegeln genom att putsa den med rakkräm , men det funkar väl inte riktigt samma i en bilvindruta ?

Köpte ngt anti-imm medel på tappen men det var helt värdelöst (liten svart flaska) . Istället för imma så blev det flammigt över hela vindrutan , vilket var ännu svårare att se igenom .
Fick putsa med diskmedel för att bli av med skiten .

Nga tips ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in