2006-01-05, 11:25
Medlem
Idialistens avatar
Kör in bilen så att den får torka i några dagar i ett varmgarage och gör rent rutan ordentligt så skall du inte ha något problem med imma. PS imma kommer utav att det finns fukt i bilen tex under mattorna.
Citera
2006-03-19, 17:49
Medlem
Tvättade bilen igår och använde då avfettningsmedlet Prickbort.
Det kostar 20 kr mera än den avfettning som OK medfl. säljer.
Åtgången av Prickbort kontra OK:s medel är ungefär hälften.
Skiten bara rinner av.
Citera
2006-03-19, 20:40
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Tvättade bilen igår och använde då avfettningsmedlet Prickbort.
Det kostar 20 kr mera än den avfettning som OK medfl. säljer.
Åtgången av Prickbort kontra OK:s medel är ungefär hälften.
Skiten bara rinner av.
Jo den är faktiskt bra, nästan för effektiv och tar med lätthet bort allt vad vax heter. Tänk också på att om du har rostskyddsvax i dörrarna, tvättar bilen regelbundet och tänker ha kvar bilen den i många år så bör du inte ha avfettningen ovanför underkant fönsterlister.
Citera
2006-04-02, 14:14
Medlem
ÇARNAGEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idialisten
OK skall försöka förklara det som många inte har riktigt grepp om. Man börjar med att SPOLA bilen med rent kallt vatten NERIFRÅN och UPP så att den svåra smutsen blöts upp. Sedan går man in och häller upp lite ljumet vatten med schampoo i en hink. Sedan går man ut till bilen och SPOLAR den en gång till så att den smuts som har löst sig försviner. Sen tar men svampen/tvätthandsken och tvättar bilen UPPIFRÅN och NED så att man tvättar taket först. När sedan hela bilen är ren så tar man sitt skänskin och blötter noga i en hink med rent och ljumet vatten. Sedan krammar man ut vattnet så att skinet är fuktigt. Sedan så torker man bilen med skinet som men rengör i hinken med gämna mellan rum för att undvika repor. Och nu så är er bil ren...

Jag bär ingen skuld. Jag deltog inte i några brott. Jag tjänade bara mitt fosterland i hela mitt liv - Erwin Rommel

Ein Reich, ein Volk, ein Fuhrer - Der Fuhrer

Vi vita tillhör jordens mest överlägsna ras. Glöm aldrig det, kamrater! - fan vad vackert sagt

Tydligen är vita överlägsna nog för att kunna stava. Skinn stavas med två n einstein!
Citera
2006-04-05, 22:13
Medlem
iommis avatar
det här nya vaxet, turtle wax it wet (eller vad det heter)..är det nåt att ha? blir resultatet lika bra som vid vanlig vaxning?
Citera
2006-04-06, 08:09
Medlem
Jag säger bara! "Wax on wax off... wax on wax off"
Citera
2006-04-06, 16:13
Medlem
iommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nille88
Jag säger bara! "Wax on wax off... wax on wax off"

har du provat det eller inte?

edit: har provat det nu...sicket jävla skit. 250 kr down the drain
Citera
2006-04-10, 11:41
Medlem
Ninjans avatar
Har läst det mesta i tråden men inte hittat några direkta åsikter om såkallad hårdvax. Det blir ju onekligen riktig ollonglans när man kör med det även om det går åt ett par kalorier att applicera skiten. Vad säger ni proffs är det något att ödsla tid på? eller försvinner det efter några droppar regn? Vilket fabrikt är bäst att använda?
Har en silvrig z3 om det påverkar svaret (eller så ville jag bara skryta om det)
Citera
2006-04-12, 22:46
Medlem
Behöver man tänka på nåt speciellt när man tvättar metalic-lack? Har precis köpt en golf med mörkgrön metallic och vill ju göra den riktigt fin! Finns det speciella vaxer och så eller funkar det precis som med vanliga lacker?
Citera
2006-04-12, 23:06
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Har läst det mesta i tråden men inte hittat några direkta åsikter om såkallad hårdvax. Det blir ju onekligen riktig ollonglans när man kör med det även om det går åt ett par kalorier att applicera skiten. Vad säger ni proffs är det något att ödsla tid på? eller försvinner det efter några droppar regn? Vilket fabrikt är bäst att använda?
Har en silvrig z3 om det påverkar svaret (eller så ville jag bara skryta om det)

I stort sett allt vax är hårdvax. Flytande hårdvax. Eller menar du gammalt kladdigt carnubavax? Sånt som är som hårvax. Totalt värdelöst i så fall.
Citera
2006-04-12, 23:28
Medlem
vebzkis avatar
Finns det något medel som man behandlar gummi listerna runt fönsterna med så att det inte blir svarta riningar i min vita lack tex när det regnar ute?
Citera
2006-04-19, 22:46
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Om det är värt att ödsla tid på vet nog bara du själv, men för egen del tycker jag att det är det. Sedan så tycker jag inte att själva vaxningen är så jobbig, däremot om lacken behöver poleras så är poleringen riktigt jobbig.

Köper du snabbvax (Lahega Hydrowax tex) så applicerar du vaxet medans bilen är blöt och är inte alls särskilt jobbigt. Vissa av snabbvaxerna ger faktiskt riktigt bra glans men håller inte särskilt länge. Använder du ett hårdvax så blir det ju tyngre men hållbarheten blir desto bättre förutsatt att du är sparsam med avfettningen och tvättar med ett bra schampo.

Själv har jag tidigare använt Sonax Flytande Hårdvax ca 4ggr per år och det fungerade och höll bra tots att jag avfettar ofta på vintern. En polare har testat Hagmans winter shield och var klart imponerad av hållbarheten. Tydligen så har det suttit över hela vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in