Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Har läst det mesta i tråden men inte hittat några direkta åsikter om såkallad hårdvax. Det blir ju onekligen riktig ollonglans när man kör med det även om det går åt ett par kalorier att applicera skiten. Vad säger ni proffs är det något att ödsla tid på? eller försvinner det efter några droppar regn? Vilket fabrikt är bäst att använda?
Har en silvrig z3 om det påverkar svaret (eller så ville jag bara skryta om det)

Om det är värt att ödsla tid på vet nog bara du själv, men för egen del tycker jag att det är det. Sedan så tycker jag inte att själva vaxningen är så jobbig, däremot om lacken behöver poleras så är poleringen riktigt jobbig.
Köper du snabbvax (Lahega Hydrowax tex) så applicerar du vaxet medans bilen är blöt och är inte alls särskilt jobbigt. Vissa av snabbvaxerna ger faktiskt riktigt bra glans men håller inte särskilt länge. Använder du ett hårdvax så blir det ju tyngre men hållbarheten blir desto bättre förutsatt att du är sparsam med avfettningen och tvättar med ett bra schampo.
Själv har jag tidigare använt Sonax Flytande Hårdvax ca 4ggr per år och det fungerade och höll bra tots att jag avfettar ofta på vintern. En polare har testat Hagmans winter shield och var klart imponerad av hållbarheten. Tydligen så har det suttit över hela vintern.