Nu har jag en Ditec-behandlad bil men förut så vaxade jag varannan månad men tvättade varje vecka. Att då ha ett rengöringsmedel som är framtagen för att skona vaxlager, har ett bra ph-värde, löddrar och inte kostar mer än 2 kr per tvätt (dvs bilschampo) är en bra investering.
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Om så är fallet så är det ändå försumbart, man spolar ju trots allt av bilen inom kort. Har provat bådadera och inte märkt nån skillnad förutom att man alltid har såpa hemma och att det är billigt och bra och ett alldeles förträffligt rengöringsmedel.
Det är den sammanlagda tiden som spelar roll, om man som jag tvättar bilen en gång i veckan så blir det på några år en ganska så lång tid som medlet ligger på. Och det är efter några år som eventuella effekter såsom repor, oxidering och flammighet brukar synas. Ett bra bilschampo ska dessutom löddra bra eftersom löddret minskar risken för lackrepor vilket jag inte anser att såpa gör.
Själv tvättade jag ibland med YES men bara innan jag skulle vaxa bilen eftersom YES tar bort allt vax vilket inte ett bilschampo gör. Bilen blev skinande ren och blank men vaxlagret var helt borta.
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Den eventuella effekt vaxshampoot har är också försumbar. Vill man ha bilen blank och fin och lätt att hålla efter så får man vara så god att vaxa den på riktigt.
Självklart är det bäst att vaxa bilen men de flesta vaxar aldrig sina bilar och det är då bättre med den lilla gnutta vax som kommer från schampot än inget alls. Är det ett bra schampo så ser du på en ovaxad bil en klar skillnad på vattenavrinningen efter en tvätt med ett bra vaxschampo. Vaxlagret behöver inte vara så tjockt för att ge (om än liten) effekt om det appliceras ofta.
Så här står det om Vaxtvätt (Autosmart):
Citat:
VAXTVÄTT innehåller Carnuabavax och tillför detta på lacken vid varje tvätt. Produkten används både på vaxade, förseglade och ovaxade ytor. På vaxade eller förseglade ytor ökar hållbarheten på vaxet eller förseglingen med upp till 50% vid användandet av VAXTVÄTT