2005-08-21, 15:50
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Vad bilschampoo anbelangar så går det precis lika bra med vanlig hederlig såpa, ty de ämnen som faktiskt har nån egentlig effekt är desamma.
Bilschampo har i regel skonsammare PH-värde, är bättre anpassat för hårt vatten och skonsammare mot vax. Dumt att vara dumsnål här.

Citat:
Bilschampoo som sägs innehålla vax är ren försäljningspoesi. Vill man vaxa bilen så gör man det separat efter att ha skinnat bilen T-O-R-R och eventuellt polerat upp lacken. Vaxet i schampoot har ingen effekt i praktiken.
Om du vaxar regelbundet så använd vanligt bilschampo. Vaxar du bara ibland eller aldrig så använd ett vaxschampo. Ett bra vaxschampo (Autosmart tex) ger ett bättre skydd och glans än inget vax alls och förlänger dessutom vaxskyddet om bilen redan är vaxad.
Citera
2005-08-21, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fulltext
Bilschampo har i regel skonsammare PH-värde, är bättre anpassat för hårt vatten och skonsammare mot vax. Dumt att vara dumsnål här.

Om så är fallet så är det ändå försumbart, man spolar ju trots allt av bilen inom kort. Har provat bådadera och inte märkt nån skillnad förutom att man alltid har såpa hemma och att det är billigt och bra och ett alldeles förträffligt rengöringsmedel.

Citat:
Ursprungligen postat av fulltext
Om du vaxar regelbundet så använd vanligt bilschampo. Vaxar du bara ibland eller aldrig så använd ett vaxschampo. Ett bra vaxschampo (Autosmart tex) ger ett bättre skydd och glans än inget vax alls och förlänger dessutom vaxskyddet om bilen redan är vaxad.

Den eventuella effekt vaxshampoot har är också försumbar. Vill man ha bilen blank och fin och lätt att hålla efter så får man vara så god att vaxa den på riktigt.
Citera
2005-08-26, 21:22
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castro
som rekondare säger jag att du inte riktigt greppat.. spolar man uppifrån och ner så rinner ju skiten ner på det som blir ännu skitigare...

hur fan kom du fram till detta?

Testade Sonax flytande hårdvax mot Turtles Color Cure +, pigmentvax. Började med att masinrubba hela bilen med Sonax rubbing. Körde en omgång med våtrubbing och en omgång utan. Resultatet blev att tvättrosor och mindre repor försvann och lacken såg bra ut.

Började med att vaxa ena sidan med Sonax. Lättarbetat och med bra resultat.

Tog andra sidan med Turtles och även det var lättarbetat. Problemet var bara att det blev en fet hinna och ingen riktig "tokputs". Pigmenten i vaxet dolde inte de små repor som rubbingen inte fixat och färgstiftet var rena skämtet.

Nu när det gått ett tag ser man tydlig skillnad mellan vaxen.Där jag körde Sonax pärlar sig regnvattnet och glider av. Turtlessidan är som innan jag behandlade nära på.

Kontentan av min lilla test är att Sonax håller ställningarna som etta på vaxfronten och att pigmentvaxerna är klart överskattade. Sonax kostar 89 Pix, Turtle 229.

Sonax = 5 jobe
Turtle = 1 jobe
Citera
2005-08-27, 15:26
Medlem
fulltexts avatar
Nu har jag en Ditec-behandlad bil men förut så vaxade jag varannan månad men tvättade varje vecka. Att då ha ett rengöringsmedel som är framtagen för att skona vaxlager, har ett bra ph-värde, löddrar och inte kostar mer än 2 kr per tvätt (dvs bilschampo) är en bra investering.

Citat:
Om så är fallet så är det ändå försumbart, man spolar ju trots allt av bilen inom kort. Har provat bådadera och inte märkt nån skillnad förutom att man alltid har såpa hemma och att det är billigt och bra och ett alldeles förträffligt rengöringsmedel.
Det är den sammanlagda tiden som spelar roll, om man som jag tvättar bilen en gång i veckan så blir det på några år en ganska så lång tid som medlet ligger på. Och det är efter några år som eventuella effekter såsom repor, oxidering och flammighet brukar synas. Ett bra bilschampo ska dessutom löddra bra eftersom löddret minskar risken för lackrepor vilket jag inte anser att såpa gör.

Själv tvättade jag ibland med YES men bara innan jag skulle vaxa bilen eftersom YES tar bort allt vax vilket inte ett bilschampo gör. Bilen blev skinande ren och blank men vaxlagret var helt borta.

Citat:
Den eventuella effekt vaxshampoot har är också försumbar. Vill man ha bilen blank och fin och lätt att hålla efter så får man vara så god att vaxa den på riktigt.
Självklart är det bäst att vaxa bilen men de flesta vaxar aldrig sina bilar och det är då bättre med den lilla gnutta vax som kommer från schampot än inget alls. Är det ett bra schampo så ser du på en ovaxad bil en klar skillnad på vattenavrinningen efter en tvätt med ett bra vaxschampo. Vaxlagret behöver inte vara så tjockt för att ge (om än liten) effekt om det appliceras ofta.

Så här står det om Vaxtvätt (Autosmart):
Citat:
VAXTVÄTT innehåller Carnuabavax och tillför detta på lacken vid varje tvätt. Produkten används både på vaxade, förseglade och ovaxade ytor. På vaxade eller förseglade ytor ökar hållbarheten på vaxet eller förseglingen med upp till 50% vid användandet av VAXTVÄTT
Citera
2005-08-28, 20:25
Medlem
Idialistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
En följdfråga: hur ofta tvättar ni era bilar? Själv tvättar jag den när jag byter däck, en gång på våren och en på hösten, blev ingen i höstas eftersom det var frost den dan, och är det en vanlig omgång med hink och svamp. Däremellan händer det att jag torkar av rutor och bakljus när det är som söligast på vintern.

Biltvätt ligger väldigt högt upp på min lista över de tråkigaste sakerna man kan hitta på.

Tvättar bilen ca 2 gånger i veckan och då tvättar jag och dammsuger hela bilen, motor tvätta gör jag ca 1 gång i månaden...vaxar sker innan vintern och efter vintern...
Citera
2005-08-28, 20:31
Medlem
Idialistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badanka
orkar inte lusläsa alla inlägg...men så här gör jag:

1: Spraya på kallavfettning på TORR BIL..(kallavfettningen tar salt,asfalt osv)
2: Spraya på vanlig avfettning(den tar hand om vanlig smuts,damm osv)
3: Vänta 10min
4: Spola noga med högtryckstvätt! Vattenslang duger inte!
5: Kolla om alla svarta prickar(asfalt,tjära) är borta..om inte,spraya på lite kallavfettning igen..vänta någon minut...NU är det okej att dra svampen i avfettningen eftersom bilen är avspolad en gång och all smuts,grus,sand,damm är borta.
6: Tag en NY svamp och schampoo i en hink med varmt vatten.
7: Tvätta bilen precis som vanligt...dom svarta prickarna som eventuellt är kvar efter förra avspolningen kommer försvinna nu.
8: Spola därefter av bilen med kallt vatten från en slang(varmt vatten och högt tryck ger mer skum)
9: Torka av bilen med sämskskinn
10: Klart!

det var lektion numero uno i bilrekond!

VA??????????? Du glömde ju det viktigaste...att vaxa efter att har tvättat bort vaxet....din lack kommer ett bli förstörd
Citera
2005-08-28, 20:33
Medlem
Idialistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F_Morris
Håller inte riktigt med. All smuts som mot all förmodan inte rök i smaband med avfettningen drar man ju med sig uppåt. Man rikserar därav att orsake små repor, men ändå repor.

Har man en svart elller mörkblå bil bör man tänka på detta extra noga.

Smuts från gatan hamnar som regel på bilens undre halva.

Man lär ju rimligtvis orsaka färre repor om man börjar uppifrån då risken är mindre att det ligger kvar skadliga småpartiklar som kan va svåra att upptäcka.

I.ö. är dock tanken som ni tar upp god.
Du glömde den RÖDA lacken som är mycket känslig emot repor...
Citera
2005-08-28, 20:48
Medlem
Idialistens avatar
OK skall försöka förklara det som många inte har riktigt grepp om. Man börjar med att SPOLA bilen med rent kallt vatten NERIFRÅN och UPP så att den svåra smutsen blöts upp. Sedan går man in och häller upp lite ljumet vatten med schampoo i en hink. Sedan går man ut till bilen och SPOLAR den en gång till så att den smuts som har löst sig försviner. Sen tar men svampen/tvätthandsken och tvättar bilen UPPIFRÅN och NED så att man tvättar taket först. När sedan hela bilen är ren så tar man sitt skänskin och blötter noga i en hink med rent och ljumet vatten. Sedan krammar man ut vattnet så att skinet är fuktigt. Sedan så torker man bilen med skinet som men rengör i hinken med gämna mellan rum för att undvika repor. Och nu så är er bil ren...
Citera
2005-08-29, 16:02
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idialisten
OK skall försöka förklara det som många inte har riktigt grepp om. Man börjar med att SPOLA bilen med rent kallt vatten NERIFRÅN och UPP så att den svåra smutsen blöts upp. Sedan går man in och häller upp lite ljumet vatten med schampoo i en hink. Sedan går man ut till bilen och SPOLAR den en gång till så att den smuts som har löst sig försviner. Sen tar men svampen/tvätthandsken och tvättar bilen UPPIFRÅN och NED så att man tvättar taket först. När sedan hela bilen är ren så tar man sitt skänskin och blötter noga i en hink med rent och ljumet vatten. Sedan krammar man ut vattnet så att skinet är fuktigt. Sedan så torker man bilen med skinet som men rengör i hinken med gämna mellan rum för att undvika repor. Och nu så är er bil ren...
Jag fattar fortfarande inte varför man ska spola bilen nedifrån och upp Risken borde ju vara större att skiten rinner ned i det nyspolade partiet än om man gör tvärtom, dvs driver all skit nedåt.
Citera
2005-08-29, 16:48
Medlem
Idialistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Jag fattar fortfarande inte varför man ska spola bilen nedifrån och upp Risken borde ju vara större att skiten rinner ned i det nyspolade partiet än om man gör tvärtom, dvs driver all skit nedåt.
Jo det är så här: Man spolar nederdelen av bilen först bara för att bilen är smutsigt längst ner och behöver därför längre tid på sig för att smutsen skall mjukna och försvinna.
Citera
2005-08-29, 16:59
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idialisten
Jo det är så här: Man spolar nederdelen av bilen först bara för att bilen är smutsigt längst ner och behöver därför längre tid på sig för att smutsen skall mjukna och försvinna.

Det finns väl inget som hindrar att man börjar med att spola av där nere först och sedan går uppåt mot taket och när man spolat taket så spolar men neråt igen?
Citera
2005-08-30, 06:55
Medlem
Idialistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Det finns väl inget som hindrar att man börjar med att spola av där nere först och sedan går uppåt mot taket och när man spolat taket så spolar men neråt igen?
Skall jag vara helt ärlig så har det faktisk ingen betydelse hur man spolar bilen, huvudsaken är man att man får blött upp hela lacken innan man börjar att tvätta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in