2016-03-29, 22:31
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Antog nästan det, vet du om det är någon idé att behandla rostfläckarna (endast ytrost som sagt och rätt lite)?

Är det en vit bil du har köpt?
Det kan vara flygrost, metall från parkering vid järnväg eller metall från dubbade däck. Flygrost är små vassa metallpartiklar som sätter sig i lacken. Man kan använda clay (japp, en klump lera speciellt avsedd för billacker för att få loss dessa). Finns att köpa i bilvårdsshopar.

Man kan även blanda till oxalsyra som man svampar på lacken till dessa metallpåslag släpper. Man kan behöva svampa på flera gånger. Till sist ser man hur vattnet kring påslagen blir rostbrunt och så släpper dem. Finns på väldigt många bilar men de flesta kulörer förutom vit och några andra ljusare lacker döljer dessa påslag för ögat.

Ett test man kan göra med billacker är att stoppa in ena handen i en 2-3 liters genomskinlig hushåll-/fryspåse och dra över lacken. Det kommer att kännas strävt om man inte har en välpolerad och välskött lack.

Finns mycket om sånt här på youtube för den nyfikne.
Citera
2016-03-31, 21:39
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Är det en vit bil du har köpt?

Nej den är mörkblå så den lilla rosten som finns döljs rätt bra, skulle jag säga.

Tvättade bilen ordentligt idag med vatten och shampoo-svampen ifrån Jula (3 kronor styck om man köper 10 pack) riktigt billiga och löddrade som bara den, räckte med 1 svamp till hela bilen.

Kommer inte att hålla på med något mer avancerad så som syra, utan en enkel tvättning av hela bilen med svamp duger gott och väl för mig som inte känner för att lägga ner en massa pengar i 'onödan'
Citera
2016-04-01, 00:39
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Nej den är mörkblå så den lilla rosten som finns döljs rätt bra, skulle jag säga.

Ok, det kanske är annan slags rost än flygrost då. Har man mindre hål på lacken ned till metallen som börjat rosta kan man ju pilla rent så gått det går och täcka över skadan med ett lackstift (rostskyddsfärg innan om man vill vara superseriös) och stoppa ökning i några år.
Citera
2016-04-06, 11:50
Medlem
Hej alla glada biltvättare.

Jag tvättade bilen i en "gör det själv tvätt" i helgen. Det var en sån utomhustvätt som är utrustad med högtryck, avfettning och tvättborste.

Avfettningen och högtrycken var det inget fel på. Men när jag skulle använda tvättborsten vart jag lite osäker. Vågar man använda tvättborsten utan att riskera att den innehåller sand/grus och repar lacken. Hur gör ni? Använder ni tvättborsten?

Gjorde även en kort enkät som ni gärna får fylla i. Då får vi för en tydlig överblick över användningen av denna tvättborsten.

http://www.enkät.se/survey.php?pid=2...91deb8f4d07021

Mvh
Citera
2016-04-06, 13:30
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Vad får och vad får inte rinna ner i en brunn som finns på gatan?
Citera
2016-04-09, 12:57
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 07andhed

Jag tvättade bilen i en "gör det själv tvätt" i helgen. Det var en sån utomhustvätt som är utrustad med högtryck, avfettning och tvättborste.

Avfettningen och högtrycken var det inget fel på. Men när jag skulle använda tvättborsten vart jag lite osäker. Vågar man använda tvättborsten utan att riskera att den innehåller sand/grus och repar lacken. Hur gör ni? Använder ni tvättborsten?

Jag gjorde det senast jag tvättade, men jag är skeptisk. Har en svart bil med massor av synliga tvättrepor men om det är denna borsten som har orsakat dem eller ej, det vet jag inte.
Citera
2016-04-09, 16:06
Medlem
FuriousRages avatar
Hej.
Jag brukar blaska av min bil på sådan gör det själv-ställe.
Någon som vet varför bilen alltid ser flammig/grådaskig ut när det börjat torka?
Har svart lack.
Citera
2016-04-10, 18:49
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 07andhed

Gjorde även en kort enkät som ni gärna får fylla i. Då får vi för en tydlig överblick över användningen av denna tvättborsten.

http://www.enkät.se/survey.php?pid=2...91deb8f4d07021
Mvh
Hur ser man statistiken?
Citera
2016-04-21, 12:13
Medlem
Rippless avatar
Vilka delar bör täckas över när man spolar av insidan av huven? Hur ska man täcka det? Plastfilm? Hur hård ska strålen vara ungefär?
Citera
2016-04-26, 00:43
Medlem
Servals avatar
Tänkte skriva lite hur jag brukar göra vid tvätt. Vill ni fylla i samma lista så kan man jämföra lite. Så börjar med listan, som ni kan kopiera och fylla i. (Tog ej med polering i denna listan.) Jag är medveten om att allt jag skriver kanske inte är helt korrekt, men det fungerar för mig.

UTVÄNDIG TVÄTT
MOTORTVÄTT
INREDNING
BILRUTOR
UTVÄNDIGA PLASTLISTER
DÄCKSIDOR

UTVÄNDIG TVÄTT
1. Avfettning (Petroleumbaserad på nederdelen av bilen vid behov, glöm ej hjulhus), Alkalisk över hela bilen.
2. Fälgrengöring på fälgarna (Använder eventuellt en borste om det sitter mycket skit.)
3. Spola av bilen nerifrån och upp.
4. Schamponerar bilen i sektioner (börjar uppifrån och sist tar jag stötfångare och däcksidor och fälgar.
5. Spolar av bilen uppifrån och ner.
6. Torkar med gummiskrapa.
7. Sprayar på spraywax och torkar med våffelduk.

MOTORTVÄTT
1. Skyddar känslig elektronik. (tejpar plastpåsar över.)
2. Sprayar på petroleumavfettning där det är oljigt.
3. Sprayar på alkalisk avfattning över hela motorn.
4. Borstar rent med hjälp av diskborste och pensel.
5. Sköjer av motorn.
6. Schamponerar motorn (bilschampo) använder mig av svampar.
7. Torkar rent med mikrofiber.
8. Något skydd över motorn. (Exempelvis 303 Aerospace protectant kan användas över hela motorn.)
9. Sprayar kontakter med 5-56/WD-40.

INREDNING
1. Tar ut gummimattor och gör rent med alkalisk avfettning och borste.
2. Dammsuger inredningen noga.
3. Gör rent inredningen med hjälp av pensel och mikrofiberdukar. Linneduk till instrumentplast.
(Jag brukar använda mig av Sonax car interior cleaner, men funderar på att byta till ett spädbart medel likt Arcticlean - Interior clean.)

BILRUTOR
1. Hink med vatten och lite diskmedel och torkar rutorna med en svamp.
2. Torkar torrt med fönsterduk.
(Vid behov lite t-röd i blandningen.)

UTVÄNDIGA PLASTLISTER
Sonax plastic renovator. (Funderar dock på att testa Concept vista.)

DÄCKSIDOR
Ingen riktigt bra lösning som håller sig fräsch.
Senast redigerad av Serval 2016-04-26 kl. 01:07.
Citera
2016-05-05, 19:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Tänkte skriva lite hur jag brukar göra vid tvätt. Vill ni fylla i samma lista så kan man jämföra lite. Så börjar med listan, som ni kan kopiera och fylla i. (Tog ej med polering i denna listan.) Jag är medveten om att allt jag skriver kanske inte är helt korrekt, men det fungerar för mig.

UTVÄNDIG TVÄTT
MOTORTVÄTT
INREDNING
BILRUTOR
UTVÄNDIGA PLASTLISTER
DÄCKSIDOR

UTVÄNDIG TVÄTT
1. Avfettning (Petroleumbaserad på nederdelen av bilen vid behov, glöm ej hjulhus), Alkalisk över hela bilen.
2. Fälgrengöring på fälgarna (Använder eventuellt en borste om det sitter mycket skit.)
3. Spola av bilen nerifrån och upp.
4. Schamponerar bilen i sektioner (börjar uppifrån och sist tar jag stötfångare och däcksidor och fälgar.
5. Spolar av bilen uppifrån och ner.
6. Torkar med gummiskrapa.
7. Sprayar på spraywax och torkar med våffelduk.

MOTORTVÄTT
1. Skyddar känslig elektronik. (tejpar plastpåsar över.)
2. Sprayar på petroleumavfettning där det är oljigt.
3. Sprayar på alkalisk avfattning över hela motorn.
4. Borstar rent med hjälp av diskborste och pensel.
5. Sköjer av motorn.
6. Schamponerar motorn (bilschampo) använder mig av svampar.
7. Torkar rent med mikrofiber.
8. Något skydd över motorn. (Exempelvis 303 Aerospace protectant kan användas över hela motorn.)
9. Sprayar kontakter med 5-56/WD-40.

INREDNING
1. Tar ut gummimattor och gör rent med alkalisk avfettning och borste.
2. Dammsuger inredningen noga.
3. Gör rent inredningen med hjälp av pensel och mikrofiberdukar. Linneduk till instrumentplast.
(Jag brukar använda mig av Sonax car interior cleaner, men funderar på att byta till ett spädbart medel likt Arcticlean - Interior clean.)

BILRUTOR
1. Hink med vatten och lite diskmedel och torkar rutorna med en svamp.
2. Torkar torrt med fönsterduk.
(Vid behov lite t-röd i blandningen.)

UTVÄNDIGA PLASTLISTER
Sonax plastic renovator. (Funderar dock på att testa Concept vista.)

DÄCKSIDOR
Ingen riktigt bra lösning som håller sig fräsch.

När det gäller inredningen, klädsel såväl som instrumentbräda och dörrinsidor har jag ett makalöst knep: Grönsåpa! Löjligt billigt, miljövänligt och tar även bort den grövsta ingrodda smutsen!
Gör så här: Ta en tiolitershink, fyll till hälften med varmt vatten. Häll i två dl grönsåpa. Rör om. Använd med fördel en begagnad men ren bilsvamp. Efter att först ha dammsugit bilen, så rengör man med denna såpalösning+svamp. Interiören blir minst lika ren som om man hade lämnat in bilen hos proffs för tusenlappar! En flaska såpa kostar 20:-, räcker till fem interiörer!
När interiören har torkat, kan man fräscha upp instrumentbrädan med någon "shine-produkt" av valfritt märke. Till rutorna tar man vanligt fönsterputs, typ "triple-action". De senaste vanliga fönsterputsen (CIF och Ajax) har också anti-immedel, så det är också en bonus. Den som enbart går till "bilhyllan" i affären blir blåst på pengar!
Citera
2016-05-05, 22:10
Medlem
elbels avatar
Jag imponeras av hur vissa tar hand om sin lack, men det blir ju nästan som en veteranbil, man vågar inte köra ju

Men sen är det alltid kul och titta på folk vid gds-tvätten

Borsten först på fälgarna och sen på lacken aaaaj gör tom ont i mig med min skruttbil

Märkte av en slump att det samlas löv och smått under listerna
Men om man följer med högtrycken så kommer skiten ut vid öppningar fast man inte ser den undertill

Sen lite sprut vid hjulen och undertill ist för att slösa all tid på lacken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in