Citat:
Ursprungligen postat av
Serval
Tänkte skriva lite hur jag brukar göra vid tvätt. Vill ni fylla i samma lista så kan man jämföra lite. Så börjar med listan, som ni kan kopiera och fylla i. (Tog ej med polering i denna listan.) Jag är medveten om att allt jag skriver kanske inte är helt korrekt, men det fungerar för mig.
UTVÄNDIG TVÄTT
MOTORTVÄTT
INREDNING
BILRUTOR
UTVÄNDIGA PLASTLISTER
DÄCKSIDOR
UTVÄNDIG TVÄTT
1. Avfettning (Petroleumbaserad på nederdelen av bilen vid behov, glöm ej hjulhus), Alkalisk över hela bilen.
2. Fälgrengöring på fälgarna (Använder eventuellt en borste om det sitter mycket skit.)
3. Spola av bilen nerifrån och upp.
4. Schamponerar bilen i sektioner (börjar uppifrån och sist tar jag stötfångare och däcksidor och fälgar.
5. Spolar av bilen uppifrån och ner.
6. Torkar med gummiskrapa.
7. Sprayar på spraywax och torkar med våffelduk.
MOTORTVÄTT
1. Skyddar känslig elektronik. (tejpar plastpåsar över.)
2. Sprayar på petroleumavfettning där det är oljigt.
3. Sprayar på alkalisk avfattning över hela motorn.
4. Borstar rent med hjälp av diskborste och pensel.
5. Sköjer av motorn.
6. Schamponerar motorn (bilschampo) använder mig av svampar.
7. Torkar rent med mikrofiber.
8. Något skydd över motorn. (Exempelvis 303 Aerospace protectant kan användas över hela motorn.)
9. Sprayar kontakter med 5-56/WD-40.
INREDNING
1. Tar ut gummimattor och gör rent med alkalisk avfettning och borste.
2. Dammsuger inredningen noga.
3. Gör rent inredningen med hjälp av pensel och mikrofiberdukar. Linneduk till instrumentplast.
(Jag brukar använda mig av Sonax car interior cleaner, men funderar på att byta till ett spädbart medel likt Arcticlean - Interior clean.)
BILRUTOR
1. Hink med vatten och lite diskmedel och torkar rutorna med en svamp.
2. Torkar torrt med fönsterduk.
(Vid behov lite t-röd i blandningen.)
UTVÄNDIGA PLASTLISTER
Sonax plastic renovator. (Funderar dock på att testa Concept vista.)
DÄCKSIDOR
Ingen riktigt bra lösning som håller sig fräsch.
När det gäller inredningen, klädsel såväl som instrumentbräda och dörrinsidor har jag ett makalöst knep: Grönsåpa! Löjligt billigt, miljövänligt och tar även bort den grövsta ingrodda smutsen!
Gör så här: Ta en tiolitershink, fyll till hälften med varmt vatten. Häll i två dl grönsåpa. Rör om. Använd med fördel en begagnad men ren bilsvamp. Efter att först ha dammsugit bilen, så rengör man med denna såpalösning+svamp. Interiören blir minst lika ren som om man hade lämnat in bilen hos proffs för tusenlappar! En flaska såpa kostar 20:-, räcker till fem interiörer!
När interiören har torkat, kan man fräscha upp instrumentbrädan med någon "shine-produkt" av valfritt märke. Till rutorna tar man vanligt fönsterputs, typ "triple-action". De senaste vanliga fönsterputsen (CIF och Ajax) har också anti-immedel, så det är också en bonus. Den som enbart går till "bilhyllan" i affären blir blåst på pengar!