2013-12-03, 12:49
Medlem
Hittade den här sidan via någon annonssajt.

http://www.seab.se/rad-och-tips/rost/

Alltså marknadsföring för produkterna de säljer, men samtidigt en hel del bra råd för oss som inte har nån vidare koll.

Citat:
Tänk på detta när du vaxar bilen
Undvik att vaxa bilen i starkt solljus och då lacken är mycket varm. Vaxa inte vid lägre temperatur än +10° C.

Där ser man.. För sent att göra det själv alltså. :/
Om man ska tro dem.
Citera
2014-01-25, 17:54
Medlem
MartinStLouiss avatar
Sätena i min bil har blivit smutsiga under vintern. Någon som har tips på hur man kan tvätta dem? Typ så att fläckar försvinner, och så att det luktar gott.
Citera
2014-01-25, 18:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Sätena i min bil har blivit smutsiga under vintern. Någon som har tips på hur man kan tvätta dem? Typ så att fläckar försvinner, och så att det luktar gott.
Det finns många olika fabrikat av textil/klädseltvätt som man sprayar på, arbetar lite med skummet, låter det torka och dammsuger upp resterna. Tipset är väl att köpa något från en bilrelaterad firma som bör ha produkter anpassade för bilklädslar. Detta borde göra att sätena luktar bättre, slutar du dessutom fisa i bilen så bidrar det också till att lukten förbättras.
Citera
2014-01-25, 18:17
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det finns många olika fabrikat av textil/klädseltvätt som man sprayar på, arbetar lite med skummet, låter det torka och dammsuger upp resterna. Tipset är väl att köpa något från en bilrelaterad firma som bör ha produkter anpassade för bilklädslar. Detta borde göra att sätena luktar bättre, slutar du dessutom fisa i bilen så bidrar det också till att lukten förbättras.

Ok Tack Ska leta upp några produkter på nätet. Nu vet jag i alla fall att det kommer o lösa sig
Citera
2014-02-01, 15:01
Medlem
Tackar för alla bra tips...=)
Citera
2014-02-01, 15:53
Medlem
Bra tips för att få bort brandsläckar pulver ur bilen?
Citera
2014-02-02, 17:05
Medlem
Du skrev i början av guiden att man får kalk fläckar ifall man spolar av bilen med varmt vatten och låter det torkar. Jag är inte säker men jag tror min mosters saab hade stora kalkfläckar är detta möjligt? I så fall hur får man bort det...försökte först med avfettningsmedel, men förstog snabbt att det inte hjälpte....

Var i sommras om ni undrar...
Citera
2014-02-02, 17:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggy-punch
Bra tips för att få bort brandsläckar pulver ur bilen?
Dammsugare, tryckluft och en jävla massa tålamod!
Citera
2014-02-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Dammsugare, tryckluft och en jävla massa tålamod!

Bra svar!Efter detta som du föreslår skulle jag skulle jag nog ta ur sätena förmodligen ha en svamp med lite tvålvatten och försöka "dutta" både klädsel och matta.Ett riktigt skitjobb.
Citera
2014-02-16, 16:00
Bannlyst
Dålig guide tycker jag.

Speciellt delen om att man bör börja nerifrån och upp med svampen.

Jag tycker att man klart ska ta allt över list först, sen tar man underlist eftersom det är skitigast där.
Sedan när man spolar av bilen kan man börja med att spola nerifrån o upp om man nu vill.

Uppifrån eller nerifrån spelar egentligen ingen roll, det där är enligt mig bara en myt.
Citera
2014-02-16, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvettet
Dålig guide tycker jag.

Speciellt delen om att man bör börja nerifrån och upp med svampen.

Jag tycker att man klart ska ta allt över list först, sen tar man underlist eftersom det är skitigast där.
Sedan när man spolar av bilen kan man börja med att spola nerifrån o upp om man nu vill.

Uppifrån eller nerifrån spelar egentligen ingen roll, det där är enligt mig bara en myt.

Vid avfettning så spolar man så klart nerifrån, just för att vattnet som rinner ner inte ska dra med sig avfettningen.

Efter schamponering är det inte lika noga, men jag brukar köra uppifrån just för att slippa att smutsen stannar påvägen ner som när man börjar nerifrån, dvs smutsen glider en bit men stannar av när man rör sig uppåt.
Citera
2014-02-23, 13:36
Medlem
Bbobis avatar
En fråga.

Salt ska ju inte vara så bra för våra bilar. Finns det nån mening att spela rent under bilen när vägarna torkar för att få bort det och förlänga livslängden eller spelar det ingen roll om bilen är torr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in