Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-22, 19:59
  #1309
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Den stora och översvallande frågan som genast poppar upp är ju VARFÖR?

Varför göra sig sådant omak och riskera cancer senare i livet och må illa och tvingas äta Piggelin och fram och tillbaka, bara för en billig fylla på sprit som man kan köpa på macken? Är det inte bättre att i absolut värsta fall, ifall man inte har möjlighet att åka över till exempelvis Tyskland hyfsat regelbundet, att bränna lite hemma med exempelvis en billig plastbrännare? Jag menar, jag är till hundra procent positivt inställd till idén om att hindra staten från att slå mynt av mitt supande... Men, T-sprit?

Jag får i förbifarten be om ursäkt om trådens syfte är något annat än vad jag uppfattat den som. Den är över 1300 inlägg lång och jag har naturligtvis bara läst igenom de 30-40 senaste inläggen så jag reserverar mig ifall jag har missförstått. Men ändå... Det här känns lite som att kissa i byxorna för att man fryser.
Du har rätt i att frågan har ställts och besvarats flera gånger!

Därför att det finns, och ibland är behovet större än lidandet att dricka skiten!
Citera
2018-11-22, 20:21
  #1310
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Den stora och översvallande frågan som genast poppar upp är ju VARFÖR?

Varför göra sig sådant omak och riskera cancer senare i livet och må illa och tvingas äta Piggelin och fram och tillbaka, bara för en billig fylla på sprit som man kan köpa på macken? Är det inte bättre att i absolut värsta fall, ifall man inte har möjlighet att åka över till exempelvis Tyskland hyfsat regelbundet, att bränna lite hemma med exempelvis en billig plastbrännare? Jag menar, jag är till hundra procent positivt inställd till idén om att hindra staten från att slå mynt av mitt supande... Men, T-sprit?

Jag får i förbifarten be om ursäkt om trådens syfte är något annat än vad jag uppfattat den som. Den är över 1300 inlägg lång och jag har naturligtvis bara läst igenom de 30-40 senaste inläggen så jag reserverar mig ifall jag har missförstått. Men ändå... Det här känns lite som att kissa i byxorna för att man fryser.
Vad menar du med "riskera cancer"?
Citera
2018-11-22, 20:22
  #1311
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Vad menar du med "riskera cancer"?
Jag föreställer mig att det inte är hälsosamt att dricka industrisprit, framförallt när tillverkaren vidtagit åtgärder avsedda för att just försvåra konsumtion.
Citera
2018-11-22, 20:25
  #1312
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag föreställer mig att det inte är hälsosamt att dricka industrisprit.
Inte mindre hälsosamt än den vanliga etanolen du köper på systembolaget. Samma ämne och samma cancerrisk.
Citera
2019-06-22, 14:38
  #1313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Det är väldigt enkelt; Man har tänkt klart! https://www.youtube.com/watch?v=8HtGzDED5nQ
Hahahhahahahah !

Langt ganget detta, men ni skall inte tro jag har gett upp annu! Har bara inte tagit mig tiden till det, men hoppas nu snart fa tiden till det. Forsta som blir ar att skaffa utrustning nog for att kunna gora detta experiment till ett riktigt laboratorie-experiment forst (behover anda skaffa samma typ av utrustning (igen) for andra experiment), for att sedan utveckla det till en ghetto-metod som alltid fungerar...

EDIT: Juste! Glomde att papeka det att IPA (isopropyl-alkohol) ar valdigt skadligt att dricka. Det har en potens pa cirka 2.5 ganger Etanolens, samt en verkan som ar 8-12 timmar lang, plus att det i levern bryts ned till aceton och annat bajs. Sa det ar egentligen det mest viktiga att fa bort, om man nu inte tanker pa smaken. Sa for att forhindra overdoseringar, sa maste denna bit bort ifran T-spriten.
__________________
Senast redigerad av xiz 2019-06-22 kl. 14:51.
Citera
2021-05-15, 15:47
  #1314
Medlem
PHNXs avatar
Detta har varit en kul och informativ tråd.
Det är ju lördag idag och i brist på annat så jag tänkte att vi kör igång denna tråden en gång till.

Hur ställer ni er till fenomenet T-doja i dag?

1. Duger i krig i brist på annat.
2. Skulle aldrig få för mig tanken.
3. Etanol som Etanol. Är ute efter ett rus, inte något gott att dricka.
Citera
2021-05-20, 03:53
  #1315
Medlem
Bertil85s avatar
är det standad numera med aceton i t-röd eller är det etanol+bitrex fortfarande ?
Citera
2021-05-20, 21:44
  #1316
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
är det standad numera med aceton i t-röd eller är det etanol+bitrex fortfarande ?

Det skiljer mellan märkena , tror Kemetyls är den man skall ha för rengörning för då slipper man bitrex som dom billigare har.

Bitrex varianten är desutom bra att antignagarimpregnera ställen där dom gillar tugga.

Vilken du väljer o dricka är ditt val
Citera
2021-05-21, 12:04
  #1317
Medlem
PHNXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
är det standad numera med aceton i t-röd eller är det etanol+bitrex fortfarande ?

Kemetyls T-röd:
(w/w) (%)
Aceton 1 - < 5
https://app.ecoonline.com/documents/...c0b9f14cfc.pdf
__________________
Senast redigerad av PHNX 2021-05-21 kl. 12:07.
Citera
2021-10-17, 23:50
  #1318
Medlem
Jag har druckit mycket t-röd genom åren av varierande märken utan problem. Spolarvätska har jag dock bara druckit vid ett tillfälle (på ett behandlingshem) och jag fick åka med ambulanshelikopter till sjukhuset och ligga i respirator ett tag pga andningsdepression.
Nu kan det ju ha varit ren otur, eller överkomsumption, men jag testar aldrig den skiten igen. Förhoppningsvis kanske detta inlägg får någon annan nyfiken idiot att avstå också.
Citera
2022-07-24, 23:31
  #1319
Medlem
Mordum87s avatar
Talar här i erfarenhet av ganska grav alkoholism (som tog sin början iom en annan FB-tråd f.ö haha).
Har förtärt T-röd många ggr och min rekommendation är att, om man inte klarar av att klunka i sig ett par dl Whiskey/Rom/Vodka, utan att känna ett stridande behov av att få upp det igen (kroppen bör ju normalt reagera så vid likn dumheter) så ska man vara ytterst försiktig med T-Röd.

Det bästa du kan göra är att tillsätta en fyra/sexa i ett hårt Sodastreamat glas vatten tillsammans med Fun Light.

Att förtära det rent, ja det går. Men det fräter ju friskt hela vägen ner till magsäcken och om du spiller utanför munnen så blir det halvskönt för huden.

Dock kan jag utlova en kanonfylla, och det vill man ju ha ibland. Men gör man skiten till en vana så blir all annan laglig sprit ganska undermålig och det blir snabbt en grej man inbillar sig revolutionerat ens fylle-liv.

Alla vet vi vad som händer med hjon som tar till den här sortens alkohol (95%) och gör det till en grej.. det är sälja röv, det är förlora familj, barn och vänner, det är kraschad ekonomi.
Ja hela kittet!

Men nog kan man. Dosera rätt bara pågar!
Citera
2022-07-31, 16:59
  #1320
Medlem
Första inlägg på Flashback på 12-13 år, då väljer jag såklart denna eminenta tråden.

Lång historia kort, slut med kärringen mkt dynga osv så har fått krascha på en soffa hos en vän lååångt ut i skogen, utan bil dessutom.

Iaf så fick jag reda på diverse dynga sent igårkväll som gjorde att jag behövde nån sorts lugnande, eller iaf alkohol.. Sagt och gjort hittade diverse handspriter och liknande för både boskap och människor, efter att läst innehållsförteckningen på mängder av flaskor, tuber och skit så kom jag fram till att DAX 85% var det lämpligaste.

Innehållet var etanol 68% samt propan-2-ol som var 13% av innehållet i 150ml flaskan.

Jag hade inga större förhoppningar men det var bössan eller den så kunde lika gärna pröva liksom.

Och jag blev enormt överraskad av den lilla flaskan alltså, jag blev full. På ett skönare sätt en en normalfylla..

Jag drack det rent ( skruvade av korken och drack rent), så den rekommenderas varmt.

Nåt att skölja ned klunkarna med rekomenderas dock, jag tog en smutt äppeljuice efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback