2005-03-17, 20:32
Medlem
Ezzelinos avatar
Världen är som bekant full av fega, ömkliga, trista, mer eller mindre svagbegåvade människospillror som döljer sig i flocken och bakom den för tillfället förhärskande och anbefallda åsikten om allt mellan himmel och jord, och som likt Nizkors nazistliknande hatpropagandister bemöter en djärv och ärlig insats som den Leuchter gjorde, för att söka ett kemiskt analyserat svar på om någon "gasning" förekommit i Birkenaus bårhuslokaler, med den metod ryggradslösa flockmänniskor brukar använda sig av: det personliga misstänkliggörandet och förlöjligandet. Hur Leuchter ser ut eller vad han sysslat med är inte vad som är avgörande, utan vad de prov han och ingen annan vågade ta i dessa lokaler (prov bekräftade av andra prov, tagna därefter) avslöjar - inga "industriella massgasningar" i Auschwitz. Och det är p.g.a. denna ovälkomna sanning (som är uppenbar även av åtskilliga andra skäl för den som sätter sig in i ämnet) som Leuchter hatats, förtalats och förföljts av Holocaustindustrins lögnare och profitörer, som driver de västerländska samhällena att allt mer inskränka sin historiskt hårt tillkämpade yttrandefrihet.
Domare Stäglich skriver ett par kloka ord om den osannolike, anspråkslöse och kufiske hjälten Leuchter:

http://vho.org/D/dlraaek/index.html
Citera
2005-03-17, 22:18
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Hur Leuchter ser ut eller vad han sysslat med är inte vad som är avgörande, utan vad de prov han och ingen annan vågade ta i dessa lokaler (prov bekräftade av andra prov, tagna därefter) avslöjar - inga "industriella massgasningar" i Auschwitz.
Varför då all tom skryt om hur många galger han sålt?

Leuchters provtagningar bekräftar att blåsyra har använts i gaskammare i Auschwitz. Det är en sanning som i alla fall revisionisten E har svårt att förklara (lik som ska avlusas??).
Citera
2005-03-17, 22:25
Medlem
Ezzelinos avatar
Germar Rudolfs rapport är vetenskapligt mönstergill och förödande för de löjeväckande och endast hörsägensbaserade gaskammardogmerna, alltså försöker all världens småskurna, räddhågade och passivt-aggressiva typer som vill försvara status quo till varje pris att diskreditera Rudolf som person, genom de mest långsökta och billiga nonsensvinklingar. De människor i universitetsvärlden som vill förbjuda Germar Rudolf att redovisa forskningsresultat, och som är för fega för att gå i svaromål och försöka motbevisa honom, är inte gjorda av det virke som skapar fritt tänkande människor - de är medlöpare, inkvisitionslakejer, subalterna klerker, lydiga kuggar i ett allt mer smygtotalitärt repressivt system:

http://vho.org/GB/Books/trr/5.html#5.4.1.2.5.
Citera
2005-03-19, 19:44
Medlem
Ezzelinos avatar
En diskussionstråd från CODOH där de ängsliga små revisor-och angivartyperna som "tror på gaskammarna" som vanligt lider ett bittert nederlag, här när de försöker försvara Pressacs ohållbara teser. Enda chansen för dessa vänner av Lipstadts kosherversion av andra världskriget är censur, eller en fånig riggad låtsasdebatt som på RODOH:

http://revforum.yourforum.org/codoh/425.html

Inga "industriella massgasningar" vare sig på rikstyskt område eller i Polen...Klart det är svårt för lögn-och hatspridarna som lever av intäkter från Holocaustindustrin att smälta det - men de kommer förr eller senare att bli så illa tvungna.

Här slaktar Hannover, varje revisors hjärtevän, tramset om "gaskammare" i Birkenau:

http://www.yourforum.org/revforum/viewtopic.php?t=392
Citera
2005-03-20, 20:22
Medlem
Ezzelinos avatar
Den idiotiske Kabbalasvärmaren Robert Jan Van Pelt uttalar sig här synnerligen avslöjande: "gaskammarna" är "a moral certainty"...samma gamla nattståndna judisk-kristna slavmoral alltså, som enligt Holocaustindustrin tydligen ska avgöra strikt historiska frågor. Samma gamla skitmoral som i spetsfundig, abstrus och bombastisk språkdräkt saluförts av svårt överskattade judiskättade skriftställare som Lévinas, Jabés, Derrida och deras stödtrupper.

http://www.fpp.co.uk/docs/trial2/CJN280400.html

Citat:
"---Van Pelt countered that argument, and similar ones, saying that evidence and testimony in the years since World War II made it a "moral certainty" that gas chambers were the main instruments of murder at Auschwitz between the summer of 1942 and fall of 1944.

His report explains at some length the difference between "moral certainty" and other types of certainty. Moral certainty is based on quality of evidence and is the best certainty a historian can have , he said. "It's a very particular technical term. "---"
Citera
2005-03-24, 16:27
Medlem
Ezzelinos avatar
Robert Mulka, Höss adjutant, dömdes till 14 år i fängelse vid skåderättegången mot Auschwitzpersonal vid mitten av 60-talet. Efter fyra månader släpptes han mycket diskret, "p.g.a. hälsoskäl". Eller snarare p.g.a. sin föredömliga samarbetsvilja, kan man förmoda...Mycket märkligt är dock att inte ens Mulka hört ett ljud från Höss om "miljoner judar mördade i gaskammare" och först efter kriget fått "vetskap" om att krematoriets bårhuslokaler använts för detta ändamål. Utdrag ur denna patetiska häxprocess, där ingen SS-man egentligen hört mer än rykten och endast gjorde allt för att fjärma sig så mycket som möjligt från (den mytiska) "selektionen" och hanteringen i (de icke-existerande) "gaskammarna", som de dock lika litet tilläts förneka existensen av som en på 1600-talet åtalad häxa tilläts förneka existensen av Satan och helvetet Följaktligen innehåller rättegångsprotokollet inga för de utrotningstroende besvärande tekniska redogörelser för denna påhittade gasningsprocess, och de judiska "ögonvittnena" korsförhördes förstås inte:

Citat:
"Quoted after: Hermann Langbein, Der Auschwitz-Prozess, pages 163 ff.

Quote:

[...]
Vorsitzender: Sie waren doch der Adjutant des Chefs, also sein rechtes Ohr. Hat er niemals über diese Dinge mit Ihnen gesprochen?
Mulka: Niemals. Ich war offenbar nicht sein rechtes Ohr.
Vorsitzender: Wussten Sie nicht, dass in Auschwitz Gaskammern waren?
Mulka (nach längerer Pause): Ja, aber ich hatte keine Veranlassung, danach zu fragen. Ich möchte glauben, dass es auch keine Stelle gab, wo man hätte fragen können.
Vorsitzender: Der Kommandant?
Mulka: Er war ein undurchsichtiger Mann; ich habe vermieden, ihn etwas zu fragen.
Vorsitzender: Warum haben Sie sich nicht nach Oranienburg gewendet? Sie waren doch schlieβlich Gerichtsoffizier.
Mulka: Ich was der hundertprozentigen Überzeugung, dass es mein Todesurteil gewesen wäre, wenn ich eine solche Meldung gemacht hätte.
Vorsitzender: Haben Sie etwas mit Fernschreiben zu tun gehabt, in welchen Häftlingstransporte angekündigt wurden?
Mulka: Ich habe vielleicht drei- oder viermal solche Fernschreiben weitergegeben. Ich hätte Sie doch nicht kurzerhand in den Papierkorb werfen oder die Staatsanwaltschaft in Kattowitz verständigen können.
Vorsitzender: Wussten Sie, was „Sonderbehandlung“ bedeutete?
Mulka: Sonderbehandlung war Mord, worüber ich tief empört war. Jedermann war mit dem Tod bedroht, der davon gewusst hat.
Vorsitzender: Woher wussten Sie davon?
Mulka: Darauf kann ich keine Antwort geben. Im übrigen habe ich mich gehütet, mit höheren Orts vorgebrachten Fragen nach der Gesetzmäβigkeit von Gefangenentötungen, die mir zu Ohren gekommen waren, mein eigenes Todesurteil auszufertigen. Ich hatte Verantwortung meiner Familie gegenüber und vor mir selbst. Als das furchtbarste empfand ich, dass inmitten dieses Lagers die Truppenbetreuung recht gut florierte mit Theater, Kino und bunten Abenden. Ein Herr Kurt Knittel machte das, derselbe Mann, der auch die Schulungsabende für die SS-Offiziere hielt.---

Mulka: Dass man zu meiner Zeit im alten Krematorium Vergasungen vornahm, erfuhr ich erst nach dem Krieg aus der Literatur.
Vorsitzender: War Ihnen bekannt, dass Mitglieder von Exekutionskommandos Sonderverpflegung erhielten?
Mulka: Es wurde ein Fünftelliter Branntwein und eine erhöhte Fleischration ausgegeben.
Staatsanwalt Kügler: Sie hatten doch in Auschwitz als Adjutant die Aufsicht über die Wirtschaftsbetriebe. Erinnern Sie sich daran, dass von den Deutschen Ausrüstungswerken, die zum „Wirtschaftsraum Auschwitz“ gehörten, für die Krematorien in Birkenau gasdichte Türen mit einem Gucklock angefordert wurden?
Mulka: Ich erinnere mich nicht an eine solche Türenbestellung, aber es ist durchaus möglich, dass mir der Leiter dieses Werkes einen solchen Auftrag vorgelegt hat.---"
Citera
2005-03-24, 16:39
Medlem
Ezzelinos avatar
Redan i förhören med Mulka (mitten av 60-talet] har åklagaren reda på att ungefär 130.000 döda finns registrerade i de "dödsfallsregister" som dock (inkompletta) offentliggjordes först i början av 90-talet...

Mulka känner till dessa register men förklarar att de höga dödssiffrorna under tyfusepidemins höjdpunkt 1942 (1500 döda på fem dagar!) inte är något han kan erinra sig ha sett förut...8-15 sjukdoms-eller ålderdomsdöda per dag var enligt Mulka normen.

Och både tågstationen (den mytiska "selektionens" plats) och Birkenau har denne Höss adjutant uppenbarligen rätt vaga minnen av.

Citat:
"Staatsanwalt Kügler: Angeklagter Mulka, Sie hören, dass die Sektionsberichte der Erschossenen zur Kommandantur gekommen sind. Haben Sie sie gesehen?
Mulka: Nein.
Kügler: Sie hören, dass in den Totenbüchern 130.000 Tote verzeichnet waren. Haben Sie davon erfahren?
Mulka: Die Kommandantur hatte acht Abteilungen, ich war Ia und hatte nichts mit Häftlingen zu tun.
Kügler: Ist Ihnen ein Schreiben von Berlin bekannt, in dem betont wird, dass die Sterblichkeit in Auschwitz so groβ ist?
Mulka: Nein.
[Langbein:]Nachdem dem Gericht ein Totenbuch von Auschwitz vorgelegt wurde, demzufolge in fünf Tagen 1500 Häftlinge gestorben waren, befragte die Staatsanwaltschaft den Adjutanten Mulka, ob ihm diese ungewöhnlich hohe Sterblichkeitsziffer aufgefallen sei.
Mulka: Ich kann mich dunkel erinnern, ab und zu Stärkemeldungen gesehen zu haben. Zahlen dieser Gröβe sind nicht zu meiner Kenntnis gekommen. Ich würde sagen, ich erinnere mich an Todeszahlen in Gröβe von acht zehn oder zwölf bis fünfzehn Abgängen täglich.
Vorsitzender: Wieso soll dann der widerlich süβliche Geruch entstanden sein, bei der Verbrennung von nur acht Leichen?
Mulka: Zu meiner Zeit wurde im Freien verbrannt, diesen Feuerschein habe ich gesehen.---

Vorsitzender: Welche Erinnerung haben Sie von der Einteilung des Dienstes an der Rampe?
Mulka Ich habe an der Rampe keinen Dienst versehen. Das Sonderkommando ist mir nicht bekannt.
Kügler: Kennen Sie die zwei Bauernhäuser in Birkenau, in denen vergast wurde?
Mulka: Ich erinnere mich nicht mehr daran.
Kügler: Haben Sie veranlasst, dass bei ankommenden Transporten Absperrdienst versehen wird?
Mulka: Die Wachtruppe wurde durch die politische Abteilung von ankommenden Transporten benachrichtigt. Meiner Eigenschaft als Vertreter des Wachsturmbannkommandeurs ist niemals zum Zug gekommen.---

Hummerich: Aber in Auschwitz geschahen doch auch Dinge, die sie als ungesetzlich angesehen haben mussten. Das waren doch auch unschuldige Menschen. Diesen haben Sie nicht geholfen.
Mulka: Ich kannte das Militärstrafgesetz. Man hatte nur dann einen Befehl nicht auszuführen, wenn man dessen Unrecht auf dem Vorwege bereits erkannt hat. Die Erlasse, die wir in Auschwitz erhielten, wurden von dem damaligen alleinigen Befehlshaber und Gesetzgeber, dem Diktator Adolf Hitler, gegeben. Ob sie um des Mordes willen oder um Kriegsziele zu erreichen gegeben wurden, das war eine Frage, mit der ich mich immer herumgeschlagen habe. An dieser Frage bin ich beinahe zerbrochen.
Hummerich: Bisher haben Sie aber über diese Probleme nicht gesprochen.
Mulka: Ich sage auch heute noch, dass ich im Lager selbst nicht war.---"
Citera
2005-03-24, 16:56
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Mycket märkligt är dock att inte ens Mulka hört ett ljud från Höss om "miljoner judar mördade i gaskammare" och först efter kriget fått "vetskap" om att krematoriets bårhuslokaler använts för detta ändamål. Utdrag ur denna patetiska häxprocess, där ingen SS-man egentligen hört mer än rykten.
Märkligt? Så brukar kriminella bete sig inför rätten.

Man medger det som man inte kan bli dömd för (att man var en skitstövel eller en horbock, osv), men förnekar all inblandning i mord.

Det märkliga är snarare att revisionisterna tror på deras vittnesmaål.

Tillägg: Dödsböckerna ligger på nätet, sökbart. Antalet träffar är begränsad till 40.
http://www.auschwitz.org.pl/szukaj/index.php?language=EN
En sökning på födelseort Oslo ger 37 träffar. Endast män, tror jag.
Citera
2005-03-24, 17:07
Medlem
Ezzelinos avatar
Mulka har ju inget att erkänna, inte i fråga om någon "industriell massgasning", eftersom någon sådan inte överhuvudtaget ägde rum. Han vet inget om någon "gasning i bunkrarna"...han har sett krematorierna och bårhuslokalerna byggas och sett dem under sin tid i lägret, men inte känt till något närmare...och Höss har inte sagt ett ord om genociden ens till sin adjutant. Naturligtvis inte, därför att detta folkmord är lika fiktivt som "gasningarna" i Dachau, som den gamle judiske skurken Martin Zaidenstadt ostraffat med ögonen tårade av spritalstrad lögnaktig sentimentalitet, tillåts lura turister ägde rum där...

Det mest "komprometterande" häxjägarna har att komma med är Mulkas underskrift på en leveransorder av Zyklon B, som alltså användes för att rädda liv genom att förebygga epidemier och utrota ohyra. Eventuellt har han befunnit sig på tågstationsrampen vid ett tillfälle och knuffat ett "vittne", men det förblir mycket oklart...Det är fan i mig skrattretande, vilka intetsägande skåderättegångar:

Citat:
Vorsitzender: Angeklagter Mulka, haben sie Fahrbefehle für Fahrten nach Dessau ausgestellt?
Mulka: Mir ist nur ein einziger Vorgang bekannt. Ein Fahrbefehl wurde von Glücks unterzeichnet und links unten von mir unterschrieben. Es handelte sich um Desinfektionsmittel.
Vorsitzender: Hier steht: “Für Judenumsiedlung” und “Für die Richtigkeit der Abschrift Mulka”. Was Judenumsiedlungen waren, wussten Sie doch?
Mulka: Ja, das war mir bekannt.
Vorsitzender: Und was waren das für Materialien für die Judenumsiedlung?
Mulka (ganz leise): Ja, Rohmaterial.
Vorsitzender: Na ja, also das war Zyklon B.
Mulka (noch leiser): Ja, Zyklon B.
Vorsitzender: Herr Mulka, Sie haben doch bisher immer gesagt, daβ Sie mit der Vergasung der Juden nichts zu tun hatten. So ist es doch?
Mulka: Ja, Herr Vorsitzender, einen Fahrbefehl nach Dessau habe ich gegeben.
Citera
2005-03-24, 17:33
Medlem
Ezzelinos avatar
Oswald Kaduks vittnesmål vid Auschwitzrättegången är också av visst intresse. "Papa Kaduk" var så vitt man kan bedöma ett jävla råskinn till vakt som redan 1946 dömdes till 25 års tvångsarbete av en sovjetisk militärdomstol. 1956 frisläpptes han, men greps redan 1959 och stod alltså på nytt åtalad för sin verksamhet i Auschwitz i Frankfurträttegången 1963-65, dömdes till livstid i tukthus för mord på tio fångar och frisläpptes först 1989.
Wikipedia sammanfattar:

Citat:
"---Zunächst im Wachsturmbann eingesetzt wurde Kaduk Blockführer und schließlich Rapportführer.

Kaduk war “einer der grausamsten, brutalsten und ordinärsten SS-Männer im KL-Auschwitz“. (Urteil Landgericht Frankfurt, 19. August 1965)

„Im Spätsommer 1944 fehlte beim Abendappell ein Häftling. Die angetretenen Häftlinge mußten so lange stehen bleiben, bis der Fehlende schließlich gefunden wurde. Kaduk und ein anderer Rapportführer schlugen so auf den Häftling ein, daß er mehrfach zu Boden fiel. […] Schließlich blieb der Häftling auf dem Rücken liegen, er lebte aber noch. Kaduk und der andere Rapportführer traten daraufhin mit voller Kraft mit ihren Stiefelabsätzen auf den Brustkorb des Häftlings bis - so die Feststellungen des Frankfurter Schwurgerichts - die Rippen krachten. Kaduk und der andere hörten erst […] auf, als der Häftling tot war.“ (Demant, S.73)

[Bearbeiten]
Nach 1945
Nach der Kapitulation arbeitete Kaduk in einer Zuckerfabrik in Löbau. Im Dezember 1946 wurde er von einem ehemaligen Häftling wieder erkannt und von einer sowjetischen Militärstreife festgenommen. Ein sowjetisches Militärgericht verurteilte ihn im August 1947 zu 25 Jahren Zwangsarbeit. Im April 1956 wurde er begnadigt.

Er ging nach West-Berlin und arbeitete im Krankenhaus Tegel-Nord als Krankenpfleger. Wegen seiner Hilfsbereitschaft hatte er dort bald den Namen „Papa Kaduk“.

Im Juli 1959 wurde er verhaftet. Im ersten Auschwitz Prozess in Frankfurt war Kaduk einer der Hauptbeschuldigten. Das Gericht verurteilte ihn zu lebenslangem Zuchthaus wegen Mordes in zehn Fällen und gemeinschaftlichen Mordes in mindestens tausend Fällen.

1989 wurde er aus der hessischen Vollzugsanstalt Schwalmstadt wegen Haftunfähigkeit entlassen.---"
Citera
2005-03-24, 17:59
Medlem
quarks avatar
Mulkas slingrande i engelsk översättning: (källa)
Citat:
Here is the relevant excerpt from the court proceedings, taken from
"Auschwitz: a Report on the Proceedings Against Mulka and Others Before the Court at Frankfurt",
by Bernd Naumann, Frederick A. Praeger, 1966 (p. 242)
(Mulka was camp adjutant):

<begin quote from book>

Judge Hofmeyer asks Mulka whether he had issued an order for a trip to Dessau (the poison gas Zyklon-B was manufactured in Dessau).

Mulka: "I know of only one instance in which I issued a travel order for picking up disinfectants from Dessau".

Judge Hofmeyer, leafing through his papers: "But I seem to have more than one here. Is that your signature? You can look at them".

Mulka walks up to the bench.

"What does this mean on this travel order, 'material for resettlement of Jews'? What did you take this to mean?"

Mulka, after an embarrassed pause: "Well, Zyklon-B".

Judge: "You see, until now you have maintained that you had nothing to do with the gassings. But it isn't so. You signed a number of things here".
Mulka blev dömd för medhjälp.
Citera
2005-03-24, 18:26
Medlem
Ezzelinos avatar
Zyklon B räddade under kriget mängder av liv, inklusive judiska - att det skulle ha använts för att döda någon är bara en myt. Så småningom kommer endast de som fortfarande tror på Elie Wiesels "brinnande diken där judiska spädbarn plågades i timmar" och Martin Zaidenstadts tårdrypande tjollerprat om "gasningar i Dachau" att tro på "gasningar i Birkenau".

Kaduk yrar om "fem meter höga flammor från krematorieskorstenarna"...rent struntprat, varför skulle en krematorieskorsten alstra eldflammor? Dessutom vet Kaduk berätta att även de allierade kände till "den industriella massgasningen", men tydligen av ren elakhet undvek att sabotera järnvägsförbindelserna till och från Auschwitz...som enligt Kaduk passerades av åtskilliga tåg med semesterfirare som undrade varför det luktade så sött...
"här är väl ingen sockerfabrik?"

Citat:
"Quoted after Hermann Langbein, Der Auschwitz Prozess. English translation will follow.

Pages 101 f.

Quote:
[Langbein:]Die Wut packt Kaduk, als ein eleganter Herr nach dem anderen – ehemalige SS-Obergruppenführer, die sich nun an nichts mehr erinnern können – ungehindert den Zeugenstand verlassen können:

Kaduk: Wenn die Öfen gebrannt haben, dann war eine Stichflamme von fünf Meter Höhe, die hat man vom Bahnhof aus gesehen. Der ganze Bahnhof war voll von Zivilisten. Niemand hat etwas gesagt. Auch Urlauberzüge waren dort. Meine Frau ist gekommen, und ich habe sie abgeschoben: Ich habe keine Zeit für dich, habe ich ihr gesagt. Oft haben die Urlauberzüge Aufenthalt in Auschwitz gehabt, und der ganze Bahnhof war vernebelt. Die Wehrmachtsoffiziere haben aus dem Fenster herausgeguckt und haben gefragt, warum es so riecht, so süss. Aber keiner hat den Mut gehabt zu fragen: Was ist denn los? Hier ist doch keine Zuckerfabrik. Wozu sind denn die Schornsteine da?
Auch die Alliierten haben es gewusst. Man brauchte doch nur die Zugverbindung in Schutt und Asche zu legen. Das mit den Juden war das grösste Verbrechen. Aber leider, niemand hat nichts gewusst. Die ganzen Gruppenführer und Obergruppenführer, die hier ausgesagt haben, die wissen von nichts mehr. Dann sage ich nur, dann sind die Juden eben freiwillig nach Auschwitz gekommen.---"

Kaduk ger intryck av att vara en tämligen störd individ vid denna skåderättegång, som synes i Hermann Langbeins nedanstående sammanfattning av mannens sätt att uppträda och tala. Dessutom "sjudande av raseri" mot de högre SS-officerare (som Mulka) som inte lidit lika mycket som han (ett decennium i sovjetfängelse, bl.a.). Vittnet Laks i konversationen som återges nedan är egendomligt vag: Kaduk var den mest fruktade i hela lägret, han slog gärna fångarna, men Laks har inte sett hur eller när, om det var med bara händer eller med tillhygge (enligt föreskrifterna fick vakter förstås inte ens knuffa på fångar, men människan är nu en gång för alla en tämligen rå best); Laks talar också om någon sorts "selektion" i själva lägret, men kan inte erinra sig någon annan än Kaduk närvarande vid dessa sessioner (förmodligen fördes de icke arbetsföra i så fall, om dessa "selektioner" överhuvud förekom, till det s.k. Schonungsblock för att återfå sina krafter - att de skulle ha fraktats till Birkenau för "gasning" är inget annat än en fet myt som inte stöds av några som helst bevis):

Citat:
"Pages 249 ff.

Quote:

[Langbein:]Die kurze Sprache, die ungelenke Ausdrucksweise, das eruptive Ausstossen von Sätzen, alle das ist für Kaduk ebenso charakteristisch wie sein ostentatives Strammstehen, die Hande an der Hosennaht, wenn die Angeklagten zu Beginn jeder Sitzung aufgerufen werden, der Blick, den er in den Zuschauerraum wirft, wenn er sich zu setzen hat, um die Wirkung seines Auftritts festzustellen – alles das kann schriftlich nicht wiedergegeben werden.
Die Beschuldigungen, die gegen Kaduk vorgebracht werden, sind mannigfaltig:

Laks: Kaduk war im ganzen Lager als der gefürchtetste Mann bekannt.
Vorsitzender: Warum galt er als der gefürchtetste?
Laks: Man muss dort gewesen sein, um das zu verstehen.
Vorsitzender: Haben Sie gesehen, dass er jemanden totgeschlagen hat?
Laks: Von Zeit zu Zeit schon. Er hat bei jeder Gelegenheit zugehauen. Ob er mit dem Stock oder mit der Hand geschlagen hat, habe ich nicht gesehen. Man ist gleich verschwunden, wenn Kaduk da war.
Vorsitzender: Sahen Sie, dass er Lagerselektionen durchgeführt hat?
Laks: Ja, mehrere Male. Wir mussten dann alle auf der Lagerstrasse antreten, uns ausziehen und vorbeimarschieren. Mehrere SS-Männer sassen da, wir mussten vorbeigehen und es wurden dabei Nummern aufgeschrieben. Die Aufgeschriebenen mussten auf einen Block und kamen dann nach Birkenau zum Vergasen. Ich habe selbst gesehen, wie sie auf Lastwagen hingefahren wurden, denn ich habe auf der Strecke nach Birkenau gearbeitet.
Vorsitzender: Kaduk war dabei?
Laks: Ja, Kaduk kann man nicht vergessen.
Vorsitzender: Wer war mit Kaduk bei diesen Selektionen?
Laks: Das weiss ich nicht.
Vorsitzender: Erinnern Sie sich an eine Selektion im Bad?
Laks: Ja, es war eine in der alten Wäscherei. Wir mussten uns ausziehen und dort durchgehen, wo die SSler gesessen sind. Die Nummern hat, glaube ich, ein Blockschreiber aufgeschrieben.
Vorsitzender: Bi Ihrer Vernehmung am 18.5.1960 sagten Sie, dass Kaduk sass und musterte und neben ihm ein Schreiber stand.
Laks: Ja, so war es.---"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in