2012-06-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag har läst rapporten från länken 05-11-2002
The ICR and the Nazi death camps.

Eftersom rapporten från 1948 inte nämns, är den väl raderat om den funnits och skall inte tas någon hänsyn till.
Jag har inte hittat på någon rapport och ser det här som avslutat.

Du har alltså tjatat om denna stora rapport från 1948, som du påstår visa att RK besökte koncentrationslägren regelbundet en massa gånger, men inte kunnat visa upp en seriös källa som visa att denna rapport existerar och är äkta trots att vi uppmanat dig till det under lång tid nu? Det betyder att dina påståenden inte är annat är fantasier och desinformation.

Det finns alltså inga som helst bevis för att rapporten du tjatat om existerat och är äkta över huvud taget, och de enda som påstår att den finns är förintelseförnekarsidor och liknande på nätet och deras hejarklackar dit du ingår. Så ja, du hittade på och saken är avslutad, ingen äkta rapport enligt det du beskrivit finns från ICRC från 1948. Det som gäller är då alltså det som ICRC själva redovisar öppet på sin hemsida vilket jag redan länkat till, att ICRC försökte förgäves få tillträde till nazisternas koncentrationsläger men fick kategoriskt nej. Enda undantagen var de två av nazisterna väl regisserade besöken av Auschwitz en gång och Theresienstadt en gång.

Bra, då är den saken utredd och hoppas vi slipper (men jag vet ju hur det brukar bli...) att den tas upp igen i tråden om någon vecka, när nån förintelseförnekare ännu en gång påstår att ”Röda Korset gjorde ju många besök i lägren och de hittade inget att klaga på....”
Citera
2012-06-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brhite
Bild nr. 10

Trots lite snö i botten på "poolen" så syns det orimliga att någon skulle klara ett hopp från tornet utan att slå i botten, om det nu satt en fjädrande språngbräda där så möjliggjorde det att ytterligare komma en bit upp i luften vid ett hopp.

Nja, det måste ha varit många huvud och benskador där

Det måste dö tusentals judar varje år vid Israels kuster då inte blivit lärda att man anpassar hoppet efter vattendjupet.

I länken nedan har vi en kibbutz med en ca. 2- 2.5 m djup sim/bevattningsbassäng (judar kan också bygga bassänger med multipla funktioner tydligen). Notera ungarna med huvudskador...om ni hittar sådana.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Pool_of_Kibbutz_Gan-Shmuel
Senast redigerad av zeke12 2012-06-03 kl. 12:54.
Citera
2012-06-03, 16:34
Medlem
Lagro fick FLAK...

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
[...]
Har du inga seriösa bevis för din påhittade rapport så kan du sluta dra fram den, det är bara desinformation och debattsabottage att tjata om saker som man inte har minsta seriösa bevis för.

...och kastar in handduken....

Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag har läst rapporten från länken 05-11-2002
The ICR and the Nazi death camps.

Eftersom rapporten från 1948 inte nämns, är den väl raderat om den funnits och skall inte tas någon hänsyn till.
Jag har inte hittat på någon rapport och ser det här som avslutat.
https://www.flashback.org/sp37672324

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns alltså inga som helst bevis för att rapporten du tjatat om existerat och är äkta över huvud taget, och de enda som påstår att den finns är förintelseförnekarsidor och liknande på nätet och deras hejarklackar dit du ingår. Så ja, du hittade på och saken är avslutad, ingen äkta rapport enligt det du beskrivit finns från ICRC från 1948.

"...ingen äkta rapport enligt det du beskrivit finns från ICRC från 1948."

Det borde betyda att den rapport som scrapbookpages.com citerar här...

Citat:
Three months after their inspection of Theresienstadt, the Red Cross visited the Auschwitz death camp in September 1944 but failed to notice that the purported shower rooms there were really gas chambers. In 1948, the Red Cross released a three volume report in which the findings on the Auschwitz visit were included: "Not only the washing places, but installations for baths, showers and laundry were inspected by the delegates. They had often to take action to have fixtures made less primitive, and to get them repaired or enlarged" (Vol.III, p. 594). Apparently the Red Cross representatives couldn't tell the difference between the fake shower heads in the gas chambers at Birkenau and real shower nozzles in a genuine shower room.
http://www.scrapbookpages.com/czechrepublic/theresienstadt/theresienstadtghetto/history/redcrossvisit.html

...inte finns?

Åtminstone ingen "äkta"?

Men Deborah Lipstadt refererar till rapporten här, med volymer och sidor angivna...

http://www.vho.org/aaargh/engl/dl/denying6.html

Citat:
Harwood could make this claim only by ignoring key sections of the ICRC report. The Red Cross was absolutely specific about the Jews' fate. It made reference to the Nazi attempt to annihilate them, observing that under Nazi rule Jews had been transformed into "outcasts condemned by rigid racial legislation to suffer tyranny, persecution and systematic extermination." ( 49 ) The ICRC, which was empowered to exercise supervision over other prisonevs and POWs, admitted it could not do this for the Jews. "No kind of protection shielded them; being neither POW nor civilian internees, they formed a separate category without the benefit of any Convention." Most important, the ICRC specifically delineated how systematic annihilation was carried out: "They were penned into concentration camps and ghettos, recruited for forced labour, subjected to grave brutalities and sent to death camps without anyone being allowed to intervene in those matters." ( 50 ) These were not the ICRC's only references to death camps or systematic annihilation.

Fotnot 49:
Citat:
49. The Report of the International Committee of the Red Cross (ICRC) on its Activities during the Second World War (Geneva, 1948), vol. 1, p. 641 (italics added). The report is replete with numerous quotes that demonstrate that Harwood totally misconstrued its findings. For additional examples see Suzman and Diamond, Six Million Did Die, p. 12.

Här skriver Lipstadt om citatet från (Vol.III, p 594) ovan:

Citat:
When they found problems they acted swiftly "to have fixtures made less primitive and to have them repaired or enlarged." ( 53 ) This, Harwood argued, demonstrated conclusively that showers functioned as showers, however primitive, and not as killing apparatus. The problem with Harwood's choice of this citation, which he quoted cor -
[ 116 ]
rectly, is that the passage had nothing to do with German concentration camps: It referred to Allied camps for civilian internees in Egypt. ( 5 4)

Fotnot 54.
Citat:
Report of the ICRC, vol. 1, p. 594. Harwood incorrectly cited this passage as coming from vol. 3

Här är citatet ifråga från Harwoods bok:

Citat:
"Not only the washing places, but installations for baths, showers and laundry were inspected by the delegates. They had often to take action to have fixtures made less primitive, and to get them repaired or enlarged" (Vol.III, p. 594).
NOT ALL WERE INTERNED
Volume III of the Red Cross Report, Chapter 3 (I. Jewish Civilian Population) deals with the "aid given to the Jewish section of the free population," and this chapter makes it quite plain that by no means all of the European Jews were placed in internment camps, but remained, subject to certain restrictions, as part of the free civilian population.
http://www.ihr.org/books/harwood/dsmrd07.html

Rätt sidangivelse, men fel volym...

Röda korset kan inte tänkas ha sysslat med att inspektera duschmunstycken i duschrummen när de besökte Auschwitz, men skrev ändå om den judiska civilbefolkningen ( i del I av volym III; se ovan - jag tror Vol III kallas "Relief Activities").

Utan inspektionsrätt...

Citat:
Ursprungligen postat av Trifle
-----
Om Internationella Röda Korsets inspektionsrätt. De internationella konventionerna omfattade endast militärer, alltså ej civila. Det framgår klart av dessa två länkar, http://www.icrc.org/eng/resources/do...isc/6ayg86.htm och http://www.redcross.int/en/history/timeline3.asp
https://www.flashback.org/sp37665902

....var det bara för ICRC att konstatera att...

Citat:
[...]that under Nazi rule Jews had been transformed into "outcasts condemned by rigid racial legislation to suffer tyranny, persecution and systematic extermination." ( 49 )
(se ovan)

Duschmunstycksinspektion fick begränsas till de allierades läger för civila i Egypten istället (se Lipstad ovan).

Citat:
Apparently the Red Cross representatives couldn't tell the difference between the fake shower heads in the gas chambers at Birkenau and real shower nozzles in a genuine shower room.
http://www.scrapbookpages.com/czechrepublic/theresienstadt/theresienstadtghetto/history/redcrossvisit.html

Dom försökte inte ens....
Citera
2012-06-03, 18:51
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brhite
Bild nr. 10

Trots lite snö i botten på "poolen" så syns det orimliga att någon skulle klara ett hopp från tornet utan att slå i botten, om det nu satt en fjädrande språngbräda där så möjliggjorde det att ytterligare komma en bit upp i luften vid ett hopp.

Nja, det måste ha varit många huvud och benskador där

Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Det måste dö tusentals judar varje år vid Israels kuster då inte blivit lärda att man anpassar hoppet efter vattendjupet.

I länken nedan har vi en kibbutz med en ca. 2- 2.5 m djup sim/bevattningsbassäng (judar kan också bygga bassänger med multipla funktioner tydligen). Notera ungarna med huvudskador...om ni hittar sådana.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Pool_of_Kibbutz_Gan-Shmuel
Jaha !? Var har du den hopptornet? Som kan vara ca 3,5 meter ovanför vattenytan, eller startramperna som är ca 900 mm ... ??
Senast redigerad av Herkulesbig 2012-06-03 kl. 18:54.
Citera
2012-06-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jaha !? Var har du den hopptornet? Som kan vara ca 3,5 meter ovanför vattenytan, eller startramperna som är ca 900 mm ... ??
På bild 11, eller är det en utsiktspost för brandmännen.
Citera
2012-06-03, 19:42
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molly62
På bild 11, eller är det en utsiktspost för brandmännen.

Om det är den sista bilden, så är det en bevattningspool. Vilket står i texten nedanför. Hur man kan få det till simbassäng eller brand damm vet jag inte.
Så det är samma sak som i lägret, folk badar i bevattningspoolen. I lägret var det att de badade i brand dammen.

Om det är den runda pelaren, så vet jag inte. Men är den inte lite hög för vara ett hopptorn? utan stege då menar jag. Den har ingen ramp i heller, eller trampolin. Men jag antyda som det är en metal platta på ovansidan. Jag kan antyda det är en skiljelinje på toppen, som det skulle vara ett "lock" där.
Senast redigerad av Herkulesbig 2012-06-03 kl. 19:49.
Citera
2012-06-03, 20:03
Medlem
Citat:
Om det är den sista bilden, så är det en bevattningspool. Vilket står i texten nedanför. Hur man kan få det till simbassäng eller brand damm vet jag inte.
Så det är samma sak som i lägret, folk badar i bevattningspoolen. I lägret var det att de badade i brand dammen.

Om det är den runda pelaren, så vet jag inte. Men är den inte lite hög för vara ett hopptorn? utan stege då menar jag. Den har ingen ramp i heller, eller trampolin. Men jag antyda som det är en metal platta på ovansidan. Jag kan antyda det är en skiljelinje på toppen, som det skulle vara ett "lock" där.
Vad som felas vet jag inte, men det står Swimming pool och diving board, så jag vet inte annat än det som står i texten. Och rubriken berättar också att det handlar om en simbassäng.
Vad var i behov av bevattning i Auschwitz?
Du är nog den som kommer med de mest märkligast förklaringar, som inte någon annan förintesletroende ens har fantasi att dikta upp.
Citera
2012-06-03, 20:27
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Vad som felas vet jag inte, men det står Swimming pool och diving board, så jag vet inte annat än det som står i texten. Och rubriken berättar också att det handlar om en simbassäng.
Vad var i behov av bevattning i Auschwitz?
Du är nog den som kommer med de mest märkligast förklaringar, som inte någon annan förintesletroende ens har fantasi att dikta upp.

Men Molly, läste du huvudtaget vad det står där? Du menar väl länken som Zeke12 tipsade om? För det gjorde jag.
Om det är den så står det klart tydligt
"Category:Pool of Kibbutz Gan-Shmuel" Vad jag vet, så ligger det i Israel.
Sedan om man läser fakta om dessa bilder, så är det "bevattnings poler" som folk tog bada i...
Precis som i lägret i Auschwitz, folk badade i en brand damm.
Citera
2012-06-03, 21:33
Medlem
Citat:
Men Molly, läste du huvudtaget vad det står där? Du menar väl länken som Zeke12 tipsade om? För det gjorde jag.
Om det är den så står det klart tydligt
"Category:Pool of Kibbutz Gan-Shmuel" Vad jag vet, så ligger det i Israel.
Sedan om man läser fakta om dessa bilder, så är det "bevattnings poler" som folk tog bada i...
Precis som i lägret i Auschwitz, folk badade i en brand damm.
Om de badat i en branddamm eller att Poolen varit till för brand, så hade man inte besvärat sig att bygga den som en simbassäng, med hopptorn och stege. De svagt lutande kanterna gjorde bara rensningen av dammen på våren lättare för där finns tätt med träd som björk och de fäller sina löv osv.

Man kan idag bra se hur ruskigt mycket löv det finns på bottnet av bassängen då den inte längre används utan bara finns där.
Citera
2012-06-04, 05:08
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Om de badat i en branddamm eller att Poolen varit till för brand, så hade man inte besvärat sig att bygga den som en simbassäng, med hopptorn och stege. De svagt lutande kanterna gjorde bara rensningen av dammen på våren lättare för där finns tätt med träd som björk och de fäller sina löv osv.

Man kan idag bra se hur ruskigt mycket löv det finns på bottnet av bassängen då den inte längre används utan bara finns där.

Men behövs inte en brand damm rensas för löv? Hopptornet och startramperna är gjorda i efterhand. Har vi snackat om innan. För det är ingen vits med ha så höga ... som start ramperna är nästan ca 900 mm höga.... 3 st på varje sida, väldigt grovt över dimensionerad. Som jag nämnde innan se om du kan hitta en annan simbassäng med så höga start rampor. Normal trappstege är 175 mm.
Citera
2012-06-04, 08:52
Medlem
Citat:
Men behövs inte en brand damm rensas för löv? Hopptornet och startramperna är gjorda i efterhand. Har vi snackat om innan. För det är ingen vits med ha så höga ... som start ramperna är nästan ca 900 mm höga.... 3 st på varje sida, väldigt grovt över dimensionerad. Som jag nämnde innan se om du kan hitta en annan simbassäng med så höga start rampor. Normal trappstege är 175 mm.
Ingenting ser ut att gå hem. Byggda efteråt för vem?
Nu är detta ämne slut diskuterat för min del.
Citera
2012-06-04, 10:18
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ingenting ser ut att gå hem. Byggda efteråt för vem?
Nu är detta ämne slut diskuterat för min del.

Men det är ju det , att det går inte hem hos er.
Ni har svårt acceptera att det är en brand damm, som folk kunde bada i.
Står också en skylt där. "Fire brigade reservoir built in the form of a swimmingpool proably in early 1944"

hur mycket vi lägger upp vill ni inte ta emot det...
Det finns i andra läger också samma modell , med lutande väggar. Som branddammar. DE bara söka på "Mauthausen", så ser du en till.

http://2.bp.blogspot.com/_ceqcCbbDZsU/R78RXyu5y_I/AAAAAAAAAJQ/mYAEJBKGun8/s320/maupool1.jpeg
Senast redigerad av Herkulesbig 2012-06-04 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in