2008-02-18, 20:52
Medlem
FullOfStarss avatar
Ja du, nu när jag är inne på upploppet för det som kallas den kommunuala skolgången (låg-mellan-högstadie + gymnasiet) så börjar jag få lite perspektiv på maten. Och en slutsats är uppenbar: maten var godare när man var yngre. Makaronipudding exempelvis, vad hände med denna underbara anrättning efter årskurs 6? Bara tanken på den gör så att det vattnas i munnen på mig...den var perfekt med både lingonsylt och ketchup

Dessa fiskfriletter (antagligen samma som fiskpanetter och stora fiskpinnar) sedan, och speciellt denna filsås som tidigare har varit uppe på tapeten, kan vara min all time favorit när det gäller skolmat. Antagligen för att den har hängt med sedan man var liten men jag skulle vara lyckligast i världen om man kunde köpa den i literförpackningar med sugrör

Övriga, mindre överraskande, är hamburgarna (fram tills 1:an på gymnasiet).

I övrigt så finner jag i princip alla typer av fiskgratänger, fisk med täcken och kokt fisk oerhört äckligt, om det kommer från skolan vill säga. Dessa fiskrätter har gjort att tisdagar är synonymt med kebab/pizza-dagar i mina kretsar.
Citera
2008-02-18, 20:54
Medlem
Favoriter:

Ryssröra (Smakade typ som kålpudding fast med mer ris)
Chicken bits. Som McNuggets fast inte lika mättande.
Lasagnette

Äckelpäckel:

Calzone. Platt som en pannkaka, degens konsistens som en dessertbulle och fyllning som uteslutande består av ketchup + processed cheese.

Sparrissoppa. Fy fan.

Skolans Kalops.
Citera
2008-02-18, 20:57
Medlem
Lillefixas avatar
Jag har aldrig någonsin kunnat äta sprödbakad fisk med remouladsås efter att plågats med det minst en gång i veckan i nio år. Usch vad vedervärdigt det är/var. Sen har jag inte heller någon förståelse för blandningen av vitkål och ananas. Alla kidsen satt ju bara och petade ut ananasen från vitkålen!

Resten av det som serverades var däremot riktigt gott. I topp låg väl inte helt oväntat potatismos och falukorv och pannkakor. Dock var man tvungen att trycka i sig några slevar soppa för att komma åt de åtråvärda pannkakorna. Men det var oftast inte hela världen.
Citera
2008-02-18, 23:13
Medlem
redbull72s avatar
Favoriter:
Lasagne! Helt underbar, hur får man den vita såsen att smaka som i skolan??
Fiskpanetter med filsås/stuvad spenat, en höjdare!
Blodpudding med kvarg o lingonsylt, älskar det!
chilensk makarongryta: makaroner, köttfärs,chilisås o ketchup, kan inte bli fel!
Korv/biff stroganoff med ris, underbart god!
Hamburgare med bröd, fick det kanske 1-2 ggr per år, max 3 st fick man äta, pizza o tacos o dyl existerade inte, detta var det onyttigaste vi fick...

Inte favoriter:
Fläsklägg o rotmos: NEJ,NEJ,NEJ! Tog 15 år innan jag kunde äta det hemma o det var ju gott ju!
Fläskkorv, hulkar än i dag av den lukten, kan inte äta det!
Lutfisk, uschiamej, det är inte nåt jag längtar efter!
Stuvade makaroner, dom borde gått en lektion hos min mormor för att lära sig hur dessa ska smaka!
Citera
2008-02-18, 23:21
Medlem
Tenderloins avatar
Kommer inte på något som var direkt gott, däremot fanns det en hel del rätter som fick en att så att säga... uppskatta lunchtimmen. Varken Spaghettin, Köttbullarna eller Kycklingklubborna var ju särskilt gott ur ett normalt perspektiv, men det dög fullt och gott i sammanhanget.

Det äckligaste var något som kallades för fiskgratäng bordelaise. Vilket bestod av någon billig torskfisk som beströtts med brödsmulor och ett 5cm tjockt lager av matfett. Skolans wok var också direkt vidrig.
Citera
2008-02-18, 23:32
Medlem
Alla dessa människor som klagar på skolmaten.

Det känns som om ni blev matade med silvertryffel
med guldsked hemma. Var kommer kräsenheten ifrån?
Jag blev uppfostrad att äta det som fanns tillgängligt.
Med det menar jag inte att mina föräldrar lagade
äcklig mat. Min mor tillagar himmelskt god mat.

Det hela bottnar nog i dålig moral och uppfostran hemma.
Citera
2008-02-18, 23:47
Medlem
Toppen:
Fläsk med löksås
Panerad fisk med filsås
Ärtsoppa
Potatisbullar
Köttsoppa
Isterband

Botten:
Pannkakor
Risgrynsgröt

Ja allt som inte är mat helt enkelt
Citera
2008-02-18, 23:47
Medlem
Tenderloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko
Alla dessa människor som klagar på skolmaten.

Det känns som om ni blev matade med silvertryffel
med guldsked hemma. Var kommer kräsenheten ifrån?
Jag blev uppfostrad att äta det som fanns tillgängligt.
Med det menar jag inte att mina föräldrar lagade
äcklig mat. Min mor tillagar himmelskt god mat.

Det hela bottnar nog i dålig moral och uppfostran hemma.

Så... att inte tycka om en viss maträtt är att vara kräsen, och tyder på dålig moral och uppfostran.

Om folk som du styrt civilisationens utveckling hade människan fortfarande levt i grottor eftersom ni skulle ha slagit ihjäl alla som klagat på stenmadrasserna.
Citera
2008-02-19, 00:40
Medlem
91:an Karlssons avatar
Guldkornen är ganska få faktiskt, men korvstroganoffen är oftast riktigt god. Den sprödbakade fisken med filsås likaså. Alla köttgrytor med ris är oftast helt ok, men den absolut godaste skolmaträtten av alla genom tiderna som jag tvivlar på att någon annan skolmaträtt slår är de fruktansvärt goda pirogerna som serverades när jag var liten grabb i låg och mellanstadiet. Fyllningen var typ orange, kanske att det var morötter, men jag tvivlar på det för det smakade verkligen inte morötter. Oerhört gott var det iaf. Givetvis var man tvungen att ta bort denna pärla från skolmatsedeln.
Citera
2008-02-19, 07:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
... Skolans isterband var sura som en småländsk granskog..
Det är ju då isterband är som bäst
Man får jobba för att få tag i bra isterband hög syrlighet.
Måste man köpa scan's så måste man ju köpa dom 6 månader innan man ska äta dom så dom får rätt smak :/

Dock skolans problem med maten är att dom inte hade personal som brydde sig, kanske dom slutade att bry sig efter halv/hel fabrikat hade totalt invaderat skolorna.
Personligen hamnade jag nog i en skarv för maten blev drastiskt sämre under åren.
Skolgång börjades 1977 och slutade 1989
Citera
2008-02-19, 08:05
Medlem
Har inte så många matminnen från skolan, men några hög- och lågvatten märken finns ju.

Sjömansbiff, herrgud vad god den var, har aldrig ätit något liknande sedan dess. "Tyvärr" innehöll den helt kött och blev väl för dyr, den försvann ur mitt liv ca-78.
Mandelfisk

Lågisar.
Leverstuvningen
Grå, sönderkokta makaroner och köttfärssås, dessuom blev jag tvungen att magpumpa mig i samband att ha svullat sånna en dag.
Kyckling järpar........bananformade, rosa innuti......*ryser fortfarande*

Måste finnas mer, men minnet sviker mig, kanske en förträngning....

Den bästa maten serverades nog på "Teknis" elevhem i mitten på 80-talet
Citera
2008-02-19, 11:22
Medlem
w84funs avatar
Bästa maten var nog det mesta. Konstigt nog så åt jag allt när jag var liten. Men i gymnasiet förändrades det. Helt plötsligt blev det storköksmat som fraktades till skolan på morgonen för att värmas av kökspersonalen... Så då fick man seg potatis (klibbig av varmhållningen), grå grytor och osmakliga fiskrätter. Det blev många knäckemackor till lunch under den tiden =)

Idag kan jag åter igen njuta av nästan all mat. Så min slutsats är att det är storköksmaten som inte går att få god. Samma rätter som lagas hemma är hur goda som helst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in