2011-04-14, 03:06
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Gick ur grundskolan för mer än 15 årsedan. Då var favoriterna: Spaghetti med köttfärsås. Blodpudding, Korvstroganoff.

Dom värsta: Fiskbullar och kokt höns med "curry". Kokt kyckling med curry är min absolut favoriträtt alla kategorier, men skolkökets variant var verkligen..

Finns den vidriga rätten kvar i dagens skolor tro? Jag kommer ihåg skiten under min skolgång som totalt sönderkokt, torrare än fnöske och segare än näver. Det var i och för sig inte den sämsta rätten men det var ändå en ganska talande bild av hur usel skolmaten var.
Citera
2011-04-14, 03:21
Medlem
Pasta King Curry tror jag dom kallade den för i äkta 90-talsmanér. Currysås med någon form av köttflarn i, serverades med överkokt pasta. Helt okej! EDIT: Alltså INTE hönset som talas om i inlägget ovanför. Det minns jag också. Jag tror fan att det var just HÖNS för att dom gått och plockat hönor som självdött av ålder för att laga mat på. Maken till torr fågel har jag ALDRIG sett. Och det var inte ett undantag, det var alltid så torrt att man hade kunnat antända det med minsta lilla gnista. Och detta är efter att det legat i sås i rumstemperatur flera dagar.

Torsk med hollandaise. Torsken var såklart helt värdelös och hade samma konsistens som blöt wellpapp, men man åt bara såsen med ris.

Blodpudding och potatisbullar var en riktigt höjdare med. Dom där potatisbullarna skulle jag kunna vilja göra själv. Bästa halvfabrikatet som finns.

SÄMST var så klart "ost -och broccoligratäng". Broccoli, dränkt i ost. Punkt. Så jävla, jävla äckligt. Jag brydde mig inte ens om att gå till matsalen dom dagarna, ost -och broccoligratäng stavades "k-e-b-a-b" från sjuan och framåt. Vetefan vad jag gjorde i lågstadiet. Åt mackor förmodligen och lackade fan på att mattanterna klagade när jag slängde en portion skitäcklig mat jag blivit påtvingad och aldrig hade tagit självmant.

Sen alla dom där rätterna som SKA vara goda som man hajade till när man såg på matsedeln. dom var alltid en fet besvikelse.

Pizza?????
Nej, hönökaka med någon ledsen bit rökt skinka och ost. Lite ketchup i botten. Skitäckligt. RÖKT skinka liksom?? Det krävs ett riktigt jävla as att stå i köket och tänka "fan det här brödet börjar gå ut, ska vi slänga ihop det med den här sorgliga rökta skinkan till några mackor? Eller ska vi hälla ost på skiten och kalla det pizza?" Fy fan

Sen fick vi även tandoori-kycklingklubbor nån dag. Med potatisgratäng (ännu en sak som skolan aldrig kunde komma i närheten av att lyckas med). "Ni får ta EN kycklingklubba per person". Annars räckte det inte. Sen att dom var varmhållna till helt larviga nivåer där varje kycklingklubba var en skrumpen bit rött, torrt, kött som vägde 30gram inklusive ben... Jadu.. Anti-klimax är bara förnamnet.

Sen fanns det någon form av "kyckling", jag vet inte vad dom kallade det. Serverades med sötsur sås och ris. Det såg ut som små bruna klickar av något, svampiga som fan, garanterat INGEN kyckling i dom ö.h.t. Men gott var det fan. Kan dom kallat det kycklingkebab? Nuggets? Jag vetefan, gott var det iaf. Sötsur sås + ris är ju inte direkt någon smaksensation (inte för att någon som planerar skolmat verkar bry sig om det), så det var ju bara att ösa upp en 200g av den här svampiga ursäkten till kyckling, plocka bort dom som blivit totalt söndertorkade, och sleva i sig.

Fy fan alltså, skolmaten år 1-6 känns ju som en bidragande faktor till att småungar är kräsna. Jag kan fortfarande knappt äta potatisgratäng.
Senast redigerad av natogandalf 2011-04-14 kl. 03:24.
Citera
2011-04-14, 19:18
Medlem
undervattenfisks avatar
Minns att de fanns något som jag tror hette Ryssröra? har för mig att man åt de på bröd.. de såg ju knappast aptitligt ut, men vad jag minns så var de en av de få skolmaträtter man faktiskt längtade till
Mexicanasoppan med mjukbrödet var också en favorit, som jag faktiskt saknar.. måste nog laga till mig en portion mexicana till veckan.
Citera
2011-04-16, 17:50
Medlem
Cliffaks avatar
Sämst:

Köttfärssoppa.. Köttfärssås utspädd med absurda mängder vatten för att få det billigt.

Allt med potatismos i. Jag fullkomligt hatar pulvermos, har fortfarande många år efter att jag slutade skolan en aversion mot äta potatismos ute av rädsla för att det ska smaka som de smaksatta plastkulorna skolbespisningen serverade. Hur svårt kan det egentligen vara att koka potatis och köra genom en maskin för att få riktigt mos?

Köttfärssås, uppenbarligen utdrygat med "annat" för minska pris och köttmängd. Blä.

På låg- och mellanstadiet var matsalen så ingrodd med lukten av kokt fisk att man knappt kunde avgöra på den när dylik rätt serverades. Den skolan hade för övrigt inget eget kök, allt tillagades centralt och varmhölls flera timmar och mattanterna hade uppenbarligen ursprung i SS eller liknande organisation som de kommenderade eleverna att äta mer av allt.
Citera
2011-04-17, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itssopure
Favoriten var nog när det var god soppa tillsammans med mjukt bröd. Det var lyx.

mmm da fick man ost ocksa :-)

jag gillade gulashsoppa bast.

jag kom tillbaka till skolmaten som ung vuxen (lararvikarie) och maten var helt ok da ocksa. forutom soppan var torskpanetter, pannkakor, pannbiff, och pizzajarpar (pannbiff med pizzakryddad tomatsas inuti) och salladsbuffen mina favoriter.

den kokta fisken och potatisbullarna at jag inte.
Citera
2011-04-17, 12:24
Medlem
chohnsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Nu tillhör jag ungefär samma generation som dig. Vi fick dock endast ta 6 köttbullar (det kan ju iofs ha skiljt i storleken på bullarna).
Våra köttbullar var ungefär som en Mamma Scan-köttbulle i storlek.
Citera
2011-04-17, 13:45
Medlem
Vad heter den rosa såsen man fick ???
Citera
2011-04-17, 13:50
Medlem
chohnsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himara
Vad heter den rosa såsen man fick ???
Remouladsås?
Citera
2011-04-18, 03:10
Medlem
Beelzebobs avatar
Min skolmatsal misslyckades ta mig fan med varenda rätt. Visst, panpizzan (som vi fick en gång vartannat år) var faktiskt riktigt god.
Citera
2011-04-18, 20:08
Medlem
mirror-saws avatar
Jag gick i skolan från sent 80-tal till mitten av 90-talet. Kvaliteten på skolmaten varierade kraftigt. Jag var ganska kräsen som barn/ungdom och det var ingen höjdare att ha en lärarinna i lågstadiet som tvingade alla att äta oavsett vad de tyckte om maten. Minns att jag började gråta flera gånger som liten när jag tvingades äta. Fy fan!

Det äckliga man minns med vånda:

Kålpudding
Kokt fisk med äggsås och unken kokt potatis med blåmärken
Blodpudding med s.k potatisburgare och lingonsylt
Ärtsoppa!
Slibbiga fiskbullar med kokt potatis
Degiga pannkakor med sylt
Risgrynsgröt
Överkokta stuvade makaroner med ljumna, svagt stekta köttbullar
Lätt stekta (eller ångkokta?) sliskkorvar med vita bönor och den sedvanliga kokta potatisen med blåmärken

Det goda man minns med glädje:

Chili con carne med ris
Korv stroganoff med ris
Kycklinggryta med ris
Köttfärssoppa!
Spagetti och köttfärssås
Hackkorv med stekt potatis

I högstadiet fick vi ibland piroger (Gorby) och pizza (Billys) och det gick ju helt klart ner.

Resten av maten under skoltiden var medioker och gick att äta men inte mer. De degiga fiskpanetterna med nån äcklig sås och den ökända potatisen minns man också, det kvalar nästan in i den översta kategorin.
Citera
2011-04-19, 01:56
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Jag älskade verkligen skolans korv stroganoff, men nu var det så längesedan jag gick i skolan att jag inte minns hur det smakar - någon som har recept på en korv stroganoff så smakar som den man åt i skolan gjorde, så jag får återuppleva detta?
Citera
2011-04-19, 12:43
Medlem
Kommer inte ihåg så mycket, har väl inga fina minnen från skolmaten som var värda att komma ihåg.

Något som förstörde mycket var den äckliga potatisen, vet inte hur den tillagats, men jag antar att den ångkokades och sedan fick ligga någon dag då dom alltid var skalade men hade en tunn hinna runt sig.

Några bra saker:
- Kalopsen var inte alls så dålig (dock fick man potatis till)
- Pizza
- Pannkakorna var ätbara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in