2019-03-21, 22:26
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja, fy fan vilka hemska minnesbilder jag får upp.

Jo, jag åt samma skit som du. Precis samma grönsaker. Rivna eller tärnade morötter som var som gummi. Och vitkålsbitarna minns jag också. Liksom att vi aldrig fick mjukt bröd, utan bara tre olika sorter av Wasa knäckebröd att välja emellan. Och bara mjölk eller vatten att välja emellan. Och inte ens en jäkla citronskiva bemödade de sig att lägga i vattnet heller...

Men jag hade kompisar som gick i andra skolor som jag besökte någon gång och kvalitén var faktiskt lite olika från skola till skola. I de skolor som de lagade maten själva var den klart bättre (läs: ätbart). Men för oss som hade den uppvärmda smörjan som tillagats i ett centralkök var den precis lika trist överallt.

Fiskpanetterna var faktiskt riktigt goda. Helt kvadratiska fiskpinnar kan man beskriva dem som. Och så såg man till att ta allt löst ströbröd som man kunde finna för det var den godaste delen av dem.

Nämen eller hur. Precis samma på vår skola. Knäckebröd med smör, dubbla eller tredubbla. Vissa radade upp en hel hög, och de smugglades också ut på rasterna.

Hur är det med dagens ungar, får de mjukt bröd i skolan? Jag måste fråga dottern.
Citera
2019-03-21, 22:28
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
J Och bara mjölk eller vatten att välja emellan.

Mjölk eller vatten. Juice var en fest när man fick.
Citera
2019-03-21, 22:30
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
I de skolor som de lagade maten själva var den klart bättre (läs: ätbart). Men för oss som hade den uppvärmda smörjan som tillagats i ett centralkök var den precis lika trist överallt.

Existerade det i Stockholm, skolor som lagade maten själva?

Maten stod ju uppskriven i tidningen, och det var ju centralkök som skickade ut den.

Men du menar att det också i Stockholm fanns skolor som lagade maten själv?
Citera
2019-03-21, 22:36
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
stekt lever

De dagarna åt alla skolbarn bara knäckebröd, morotsbitar och vitkålsbitar.

Så såg det ut på 70-talet. (I Stockholms skolor)
Citera
2019-03-21, 22:38
Medlem
MonkMans avatar
Ni som är uppvuxna med skolmaten under 70 och 80-talet i Malmö/Skåne

Från Sthlm-Tråden av @dialektiker

"Hur var det på era skolor?
I Stockholm stod veckans matsedel med för typ olika stadsdelar med i Dagens Nyheter varje vecka.

Den dag det var lever (så jävla äckligt) åt inte ett skolbarn någonting.
På vår skola bestod grönsakerna till maten endast av en skål uppskurna morotsbitar och vitkålsbitar.
Aldrig att vi hade typ sallad med isbergssallad till.

Maträtter man minns är:

Köttstroganoff
Blodpudding (alltid juice den dagen)
Lapskojs (var ju ganska gott)
Ravioli
Spagetti med köttfärssås (den var ju ganska god, skolans spagetti med köttfärssås)
Strömming (skitäcklig)
Chili Corn Carne
Ungspannkaka

Så många rätter mer än det var det inte?

Någon som kan plussa på maträtter ni minns?

Potatisen var alltid sönderkokt.

Tänk att man överlevde skolmaten på 70-talet i Stockholm."
Citera
2019-03-21, 22:41
Medlem
Minestrone-soppan var ganska äcklig, avklippta spagettibitar i buljong, billigt och bra, men alla pratade svenska så det var ändå mycket bättre än nu
Citera
2019-03-21, 22:43
Medlem
Skolmat i Stockholm? Skulle det inte handla om Skåne?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan

Den dag det var lever (så jävla äckligt) åt inte ett skolbarn någonting.
På vår skola bestod grönsakerna till maten endast av en skål uppskurna morotsbitar och vitkålsbitar.
Aldrig att vi hade typ sallad med isbergssallad till.

Maträtter man minns är:

Köttstroganoff
Blodpudding (alltid juice den dagen)
Lapskojs (var ju ganska gott)
Ravioli
Spagetti med köttfärssås (den var ju ganska god, skolans spagetti med köttfärssås)
Strömming (skitäcklig)
Chili Corn Carne
Ungspannkaka

Vafan är lapskojs? Låter vidrigt.
Strömming? Måste vara något stockholmsk att servera,nå, sill bjöds det aldrig på vad jag minns.

Blodpudding var ju gott, men Vafan juice!?! Jävla lyx, det fick vi aldrig.

Ravioli? Sådan på burk? Aldrig fått i skolan.

Lever!? Låter sjukt, det och lungmos stog aldrig på menyn.

Bolognese, ugnspannkaka gott.
Även vårrullar gott.
Någon gång i månaden serverades chokladpudding och inlagda mandariner.
Svartsoppa till Mårten vid enstaka år. Gott.
Pytt gott.
Senast redigerad av Afghan-frisyr 2019-03-21 kl. 22:52.
Citera
2019-03-21, 22:45
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
Skolmat i Stockholm? Skulle det inte handla om Skåne?

Hur var skolmaten under 70 och 80-talet i Malmö/Skåne??
Citera
2019-03-21, 22:48
Medlem
constants avatar
Nu gick jag inte i skolan där, men maten var nog ganska lika över hela landet.

Strömming, har jag inget minne av att det serverades.
Potatisbullar, fantastiskt gott.
Lever - helt okej.
Rotmos - hemskt!
Spaghetti med köttfärssås, vidrigt.

Och den där korv Stroganoff... Fattar inte att någon kunde tycka om den. Då blev det knäckisar med Knorr.
Citera
2019-03-21, 22:49
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
I norra Järva fick vi alltid fil, flingor och russin på terminens första och sista dag. Man måste ha sparat in tiotusentals kronor dom dagarna.

Kommer ihåg att det var först i nian vi fattade att det även serverades ärtsoppa till pannkakorna på torsdagar.

Älskar för övrigt "remouladsåsen" man fick i skolan, gör en liknande än idag till fiskpinnar.

Barnen med gluten allergi fick pommes av någon anledning.

Lapskojs var en av dom godaste rättarna vi fick i skolan.

Du min morsa skrev ner receptet när det begav sig och lagade det hemma på den tiden. Hon mms:ade det till mig förra veckan! Hade sparat lappen sedan typ 87.

Ryssröra med pitabröd någon? Det såg förjävligt ut men var så jävla gott. Nån sorts köttfärs med god krydda. Dåtidens tortillas typ.

Mandeltorsk gillade jag också starkt.
Citera
2019-03-21, 22:54
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Ryssröra med pitabröd någon? Det såg förjävligt ut men var så jävla gott. Nån sorts köttfärs med god krydda. Dåtidens tortillas typ.

Det kan väl inte gälla stockholmsområdet under 70-talet? Vi växte upp utan undantag på halvfabrikat som levererades från centralkök. Möjligtvis slutet av 80-talet då jag slutat grundskolan, att de börjat med det, eller?
Citera
2019-03-21, 22:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Mjölk eller vatten. Juice var en fest när man fick.

Japp, stämmer bra. Jag tror det var när de serverade blodpudding. Jag tror det berodde på någon idé om att just blodpudding fick c-vitaminerna från juicen att upptas bättre eller något sådant... Maten skulle ju främst vara näringsriktig, inte god.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Existerade det i Stockholm, skolor som lagade maten själva?

Maten stod ju uppskriven i tidningen, och det var ju centralkök som skickade ut den.

Men du menar att det också i Stockholm fanns skolor som lagade maten själv?

Det har rätt länge sedan så om jag minns rätt tillagade de flesta skolor lite själva. I de flesta fall betydde det mest att de tärnade morötterna o.likn, men några gjorde mer än så. Förvisso serverade de samma maträtter, men att de tillagade lite mer själva, om jag minns det rätt. Dessutom fanns det barn som p.g.a. allergier o.likn. behövde specialmat, denna lagade de ofta själva vad jag vill minnas. Men de var ju inte direkt några mästerkockar om man säger så... (Jag hade en klasskamrat som var allergisk mot det mesta och jag provade hans käk några gånger, den var precis lika hemsk, ibland t.o.m. värre, hur det nu var möjligt...)

Sedan fick man gå hem och kolla på Staffan Westerbergs Vilse i pannkakan. Vi hade verkligen en hemsk barndom med många traumatiska upplevelser...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in