Citat:
Ursprungligen postat av
christer-ulfbaage
Håller med om att allting faktiskt smakade gott. Förstår inte de som klagade på skolmaten. Visst var potatisen sönderkokt och allt var simmigt med suspekta färger.
Men hungrig var man alltid på den tiden då förbränningen var lite högre.
Så då gick allt ner.
En favorit var fiskfriletter i filsås.
Den skulle gärna simma i sås.
Den där märkliga gula fiskgratängen smakade också fint.
Det enda jag nog inte såg fram emot var lapskojsen. Sen så fick vi pölsa på dagis. haha
Potatisen var inte bara överkokt. Potatisatomerna på ytan hade genom fission transmuteras till ett gummimaterial.
Fiskfriletter i filsås minns jag inte. Hette det så och inte fiskpanetter?
Det gula i fiskgratängen var väl mer orange oftast och var tänkt att imitera krabba eller hummer.
Minns ni de märkliga pannkakorna med små köttbitar i? Det var någon slags köttpluppar i pannkakorna. Om det var fläsk eller nöt är svårt att säga.
Mattanterna hade också order uppifrån från herr eller fru matöversten på stora, farliga Skolöverstyrelsen att blanda lingonsylt i vitkålen, något som fortfarande är ett av universums största mysterier.
Men som sagt, man var alltid hungrig, så allt utom leverbiffar gick ner. Jag åt det med om det inte fanns något annat.
Lapskojs och pölsa är mums så länge man inte vet vad det är i det. Blodpudding är egenligen bara koagulerat grisblod, ister och korngryn, stekt i margarin. Men då tyckte man att det var gott. Det är märkligt nog mycket nyttigt och dessutom både koscher och halal. Påstås det.