2015-05-26, 12:19
Medlem
bäst var de fåtal
gånger det bjöds
på kroppkakor.

hade en polare
som aldrig åt
potatis, så han
gröpte istället
ur sidfläsket,
och åt det. la
sedan en servett
över potatisen
och gick efter
ett knäckebröd..

även lufsan
var fin.

någon gång
ibland fick vi
belgiska våfflor.

känner mig
också gammal.
har aldrig ätit
kebab, någonsin..

/HA
Citera
2015-05-26, 21:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
I låg och mellanstadiet var det fantastiskt. Vi hade en mattant som gjorde maten själv (70- och början av 80-talet). Strax innan lunchen skickades två ungar ned för att duka borden med tallrikar, bestick, glas, servetter och ställa fram maten på bordet i karotter.

Jag åt nog det mesta. Torsk med bechamelsås, gröna ärtor och potatis tyckte jag nog var tristast följt av spenatsoppan (som jag idag som vuxen gärna äter).

Godast var spaghetti och köttfärssåsen, biff ala lindström, köttragu i en gudomligt krämig sås...och jag gillade leverbiffen också, hon hade väldigt mycket riven lök i smeten.

På högstadiet blev det sämre, det fanns fler rätter att välja mellan men det var inte mycket som smakade bra, leverbiffen var inte god längre och dessutom blev det som utfordring där det kastades på mat på tallriken oavsett vad man sa att de kunde ha mindre av eller inte alls.

(Kålsalladen tror jag serverades med leverbiff och dylikt för att järn kan vara svårt att ta upp av kroppen och C-vitamin som kål är rikt på bär järnet bättre för att det ska tas upp lättare. Man skulle lika gärna kunna få ett par klyftor apelsin men kål är väl billigare och finns väl jämt).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-05-26 kl. 21:54.
Citera
2015-05-27, 22:41
Medlem
Mugsys avatar
Jag åt tacksammast med mesta jag också, dock INTE leverbiffarna!

Fisken var god, falukorven också. Och bäst av allt: GRATIS!!!!!
Citera
2015-09-03, 10:48
Medlem
ChillaMeLivets avatar
Minns att jag älskade den panerade fisken som serverades i skolan. Det var förmodligen den absolut bästa rätten. Annat som jag tyckte skolan lyckades göra riktigt bra var blodpudding och potatisbullar med lingonsylt, lasagne, lasagnette och (de få gånger det serverades) självklart pannkakor.

Har i princip bara bra minnen av skolmaten egentligen, men visst fanns det väl kanske någonting man fick som var riktigt ruttet, men det har inte lämnat några bestående intryck på mig i alla fall.
Jag är dock väldigt långt ifrån kräsen när det gäller mat, så har väl kanske med det att göra antar jag.
Citera
2015-09-03, 13:15
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Folk pratar om nuggets, kebab, pizza, falafel, salladsbarer och grejer. Märks att en börjar bli gammal...

Salladsbaren på min tid bestod av rårivna morötter eller vitkål, dock inte på samma dag. Det skulle varit för överdådigt. O inte den fancy varianten med lingon blandat i vitkålen. Hade aldrig hört talas om den.

Vi hade samma val av sallad.
Fast en gång fick vi kikärtor, blev stor förvirring.
Citera
2015-09-05, 21:00
Medlem
Marwolaeths avatar
Jag har bäst minnen av maten från gymnasiet.
Första året gick jag på privatskola och fick då äta på fancy restaurang. 7 olika dagens (fint kött, pasta, pannkaka m sylt och grädde i mängder varje torsdag), 7 sallader (kyckling, skinka, kebab osv), 7 vegetariska/veganska rätter och 4 Kina-rätter (kycklingspätten m jordnötssås var guddomliga) och allt detta varje dag! Tror jag gick upp 20 kilo det året.

Sen resterande 3 åren gick jag kommunalt. Maten blev klart sämre men hade sina höjdpunkter. Pizzan var sen länge tagen ur skolmaten (vilket saknades) och pannkakor serverades kanske 2ggr om året så mina höjdpunkter var:
Skånsk äggkaka, typ en äggigare ugnspannkaka
Ugnspannkaka, de som gjordes i små identiska portionsbitar
Tortellini m ostsås
Leverbiff
Julbordet

Lågpunkterna:
Spaghetti m köttfärssås, älskar det i vanliga fall
All fisk
Grönsakerna, dem råkade lämna en låda med rivna morötter framme i solen en gång så det jäste och smakade alkohol
Vegetariska/veganska var urusel och räckte inte till alla som skulle ha
Kycklingen, som alltid var torr eller hade ett lager gelé på sig
Potatisen, som smakade unket murket sjövatten

Jag tog studenten 2013 och saknar brutalt gratis mat.
Citera
2015-09-05, 22:59
Medlem
Mugsys avatar
Som sagt, de enda som var hemskt var potatisen, som de lyckades totalförstöra genom att ångkoka den utan skal så att den fick en seg och hård yta, och de avskyvärda leverbiffarna! (Finns de VERKLIGEN kvar efter alla dessa år?) Allt annat slank ner och var gratis. Fiskrätterna var goda. Kebab och pizza var inte uppfunna när jag gick i skolan, däremot spaghetti, som de alltid lyckades överkoka (koka sönder) så att den var sladdrig och oätlig naturligtvis. Kebab, söndermalt vad som helst vad det nu kan vara (mular? trynen?) går inte att äta.
Citera
2015-09-07, 00:40
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Vi hade samma val av sallad.
Fast en gång fick vi kikärtor, blev stor förvirring.

Kikärtor. Visste ni ens vad det var? Kan förstå förvirringen.
Citera
2015-09-07, 08:16
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Håller med om att allting faktiskt smakade gott. Förstår inte de som klagade på skolmaten. Visst var potatisen sönderkokt och allt var simmigt med suspekta färger.
Men hungrig var man alltid på den tiden då förbränningen var lite högre.
Så då gick allt ner.
En favorit var fiskfriletter i filsås.
Den skulle gärna simma i sås.
Den där märkliga gula fiskgratängen smakade också fint.
Det enda jag nog inte såg fram emot var lapskojsen. Sen så fick vi pölsa på dagis. haha
Citera
2015-09-08, 01:34
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Håller med om att allting faktiskt smakade gott. Förstår inte de som klagade på skolmaten. Visst var potatisen sönderkokt och allt var simmigt med suspekta färger.
Men hungrig var man alltid på den tiden då förbränningen var lite högre.
Så då gick allt ner.
En favorit var fiskfriletter i filsås.
Den skulle gärna simma i sås.
Den där märkliga gula fiskgratängen smakade också fint.
Det enda jag nog inte såg fram emot var lapskojsen. Sen så fick vi pölsa på dagis. haha
Potatisen var inte bara överkokt. Potatisatomerna på ytan hade genom fission transmuteras till ett gummimaterial.

Fiskfriletter i filsås minns jag inte. Hette det så och inte fiskpanetter?

Det gula i fiskgratängen var väl mer orange oftast och var tänkt att imitera krabba eller hummer.

Minns ni de märkliga pannkakorna med små köttbitar i? Det var någon slags köttpluppar i pannkakorna. Om det var fläsk eller nöt är svårt att säga.

Mattanterna hade också order uppifrån från herr eller fru matöversten på stora, farliga Skolöverstyrelsen att blanda lingonsylt i vitkålen, något som fortfarande är ett av universums största mysterier.

Men som sagt, man var alltid hungrig, så allt utom leverbiffar gick ner. Jag åt det med om det inte fanns något annat.

Lapskojs och pölsa är mums så länge man inte vet vad det är i det. Blodpudding är egenligen bara koagulerat grisblod, ister och korngryn, stekt i margarin. Men då tyckte man att det var gott. Det är märkligt nog mycket nyttigt och dessutom både koscher och halal. Påstås det.
Senast redigerad av Mugsy 2015-09-08 kl. 01:45.
Citera
2015-09-08, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Potatisen var inte bara överkokt. Potatisatomerna på ytan hade genom fission transmuteras till ett gummimaterial.

Fiskfriletter i filsås minns jag inte. Hette det så och inte fiskpanetter?

Där jag gick i skolan hade de 2-3 namn för samma rätt
Haha potatisfission alltså.
Vad har potatis för halveringstid?
Citera
2015-09-08, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Minns ni de märkliga pannkakorna med små köttbitar i? Det var någon slags köttpluppar i pannkakorna. Om det var fläsk eller nöt är svårt.

Fläskpannkakor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in