2019-03-21, 21:17
  #733
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Fick ni inte pytt i panna?

Den har jag nog förträngt?
Den var inte god tror jag.
Citera
2019-03-21, 21:21
  #734
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Bortskämd much?

Skolans storkök där ingen tillagade maten (utan den transporterades runt Stockholm) gjorde att det blev extra läskigt med halvfabrikaten.
Det var alltså värre än om du köper pölsa på Coop i förpackning idag.
Citera
2019-03-21, 21:29
  #735
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Till Matlagning och metoder för eventuellt sammanfogande med (FB) Den stora tråden om skolmat genom tiderna! (sammanfogad/mod) eller annan lämplig tråd.

Socialantropologi, etnologi och sociologi --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2019-03-21, 21:35
  #736
Medlem
Grim.Fandangos avatar
I norra Järva fick vi alltid fil, flingor och russin på terminens första och sista dag. Man måste ha sparat in tiotusentals kronor dom dagarna.

Kommer ihåg att det var först i nian vi fattade att det även serverades ärtsoppa till pannkakorna på torsdagar.

Älskar för övrigt "remouladsåsen" man fick i skolan, gör en liknande än idag till fiskpinnar.

Barnen med gluten allergi fick pommes av någon anledning.

Lapskojs var en av dom godaste rättarna vi fick i skolan.
Citera
2019-03-21, 21:37
  #737
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
I norra Järva fick vi alltid fil, flingor och russin på terminens första och sista dag. Man måste ha sparat in tiotusentals kronor dom dagarna.

Kommer ihåg att det var först i nian vi fattade att det även serverades ärtsoppa till pannkakorna på torsdagar.

Älskar för övrigt "remouladsåsen" man fick i skolan, gör en liknande än idag till fiskpinnar.

Barnen med gluten allergi fick pommes av någon anledning.

Lapskojs var en av dom godaste rättarna vi fick i skolan.

Så var det i Hägersten också.

Ja, lapskojsen var god.
Varför glömmer jag att tillaga den nuförtiden? Har tänkt länge att göra det.

Citat:
ärtsoppa till pannkakorna på torsdagar.

Så var det i Hägersten också. Ärtsoppa med ungspannkaka efteråt, på torsdagar.
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2019-03-21 kl. 21:42.
Citera
2019-03-21, 21:42
  #738
Medlem
dialektikers avatar
I Dagens Nyheter, kunde se hur EXAKT samma mat (den vi nämnt här) helt enkelt cirkulera i de olika stadsdelarna i Stockholm.

"Ha, ha, nu får Adolf Fredrik lever nästa vecka" kunde man se i tidningen.

Och sen kändes det jättemärkligt, att resten av landet kunde ha mer varierad skolmat, om man läste någon artikel i tidningen.
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2019-03-21 kl. 21:44.
Citera
2019-03-21, 21:46
  #739
Medlem
Anderson.Coopers avatar
Makaronipudding alt. makaronilåda.

YUK!

Citera
2019-03-21, 21:54
  #740
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderson.Cooper
Makaronipudding alt. makaronilåda.

YUK!


Jag minns bara min pappas makaronipudding. Fick vi det i skolan?
Jag glömmer hela tiden bort att jag skulle kunna laga makaronipudding, trots att jag faktiskt längtar det.
Citera
2019-03-21, 21:56
  #741
Medlem
dialektikers avatar
Men annars är det ju de maträtter vi radat upp, som man fick i Stockholms skolor, hela tiden om och om igen. Så mycket fler maträtter var det inte.
Tänk att vi överlevde.

Fick ni också bara uppskurna morotsbitar kombinerat med vitkålsbitar i två stora rostfria bunkar (som enda grönsak till maten)? Alla smugglade ut morotsbitar och gick och tuggade på, på lunchrasten.
Det var ungefär så buset såg ut på den tiden.
Citera
2019-03-21, 22:09
  #742
Medlem
Som många sagt, saknar lapskojs.
Minns även leverbiffen samt renklämman man fick till utflykter.

Dubbelmackor av knäckebröd med 1-2 cm smör emellan vid äcklig mat var vanligt.
Citera
2019-03-21, 22:14
  #743
Medlem
jori9900s avatar
stekt lever
Citera
2019-03-21, 22:23
  #744
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Men annars är det ju de maträtter vi radat upp, som man fick i Stockholms skolor, hela tiden om och om igen. Så mycket fler maträtter var det inte.
Tänk att vi överlevde.

Fick ni också bara uppskurna morotsbitar kombinerat med vitkålsbitar i två stora rostfria bunkar (som enda grönsak till maten)? Alla smugglade ut morotsbitar och gick och tuggade på, på lunchrasten.
Det var ungefär så buset såg ut på den tiden.

Ja, fy fan vilka hemska minnesbilder jag får upp.

Jo, jag åt samma skit som du. Precis samma grönsaker. Rivna eller tärnade morötter som var som gummi. Och vitkålsbitarna minns jag också. Liksom att vi aldrig fick mjukt bröd, utan bara tre olika sorter av Wasa knäckebröd att välja emellan. Och bara mjölk eller vatten att välja emellan. Och inte ens en jäkla citronskiva bemödade de sig att lägga i vattnet heller...

Men jag hade kompisar som gick i andra skolor som jag besökte någon gång och kvalitén var faktiskt lite olika från skola till skola. I de skolor som de lagade maten själva var den klart bättre (läs: ätbart). Men för oss som hade den uppvärmda smörjan som tillagats i ett centralkök var den precis lika trist överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hur såg de ut nu igen? Jag känner igen det. Men var de som fiskbitare i affären?

Fiskpanetterna var faktiskt riktigt goda. Helt kvadratiska fiskpinnar kan man beskriva dem som. Och så såg man till att ta allt löst ströbröd som man kunde finna för det var den godaste delen av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in