Citat:
Ursprungligen postat av
dialektiker
Men annars är det ju de maträtter vi radat upp, som man fick i Stockholms skolor, hela tiden om och om igen. Så mycket fler maträtter var det inte.
Tänk att vi överlevde.
Fick ni också bara uppskurna morotsbitar kombinerat med vitkålsbitar i två stora rostfria bunkar (som enda grönsak till maten)? Alla smugglade ut morotsbitar och gick och tuggade på, på lunchrasten.
Det var ungefär så buset såg ut på den tiden.
Ja, fy fan vilka hemska minnesbilder jag får upp.
Jo, jag åt samma skit som du. Precis samma grönsaker. Rivna eller tärnade morötter som var som gummi. Och vitkålsbitarna minns jag också. Liksom att vi aldrig fick mjukt bröd, utan bara tre olika sorter av Wasa knäckebröd att välja emellan. Och bara mjölk eller vatten att välja emellan. Och inte ens en jäkla citronskiva bemödade de sig att lägga i vattnet heller...
Men jag hade kompisar som gick i andra skolor som jag besökte någon gång och kvalitén var faktiskt lite olika från skola till skola. I de skolor som de lagade maten själva var den klart bättre (läs: ätbart). Men för oss som hade den uppvärmda smörjan som tillagats i ett centralkök var den precis lika trist överallt.
Citat:
Ursprungligen postat av
dialektiker
Hur såg de ut nu igen? Jag känner igen det. Men var de som fiskbitare i affären?
Fiskpanetterna var faktiskt riktigt goda. Helt kvadratiska fiskpinnar kan man beskriva dem som. Och så såg man till att ta allt löst ströbröd som man kunde finna för det var den godaste delen av dem.