2011-03-02, 12:40
Medlem
Kattolfs avatar
Sedan min skolstart (1981) så har jag gått igenom ett antal skolkök i.o.m att jag har flyttat runt en hel del. Vissa var väldigt bra, vissa medel men inget har varit riktigt dåligt generellt sett. Därför väljer jag att skriva ned mina generella hatobjekt/favoritobjekt av skolmatsklassikerna.

Lågvattenmärken:
Laxquerneller (Sega fiskbullar med nästan ingen smak)
Fisk med mandel. (Torra torskblock med sega mandelflarn ovanpå)
Pölsa (förklaring överflödig)

Högvattenmärken:
Potatisbullar med fläsk alt. bacon
Lapskojs
Fiskpanetter med gräddfilssås
Citera
2011-03-02, 22:26
Medlem
Bäst var nog korvstroganoff med ris, mmm sjukt gott!

Sämst måste ha varit potatisbullarna med sylt, det vänder sig i magen när man tänker tillbaka på dem
Citera
2011-03-03, 00:13
Medlem
Bästa på mina skolår var helt klart
1. Laxsås eller skinksås med pasta/ris
2. Fiskpinnar med potatis och remouladsås
3. Ost&skink paj

Sämst
1.Rökt böckling med nånting (Fick vi i början av 90-talet när man gick i ettan)
2. Leverbiff med brunsås och potatis
3. Kebabskav med ris (Detta as till mat man envisades med att ha tämligen ofta)
4. Vilken korv som helst med potatismos
Citera
2011-03-03, 00:25
Medlem
Sunghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Lågvattenmärken:
Laxquerneller (Sega fiskbullar med nästan ingen smak)
Fisk med mandel. (Torra torskblock med sega mandelflarn ovanpå)Pölsa (förklaring överflödig)

Åh! Nu fick jag flashbacks från min grundskoletid typ 1984-1993! Fisk/torskblock med mandel...den som smakar i bästa fall som vatten med pyttelite salt i. Torsk är ingen höjdarfisk i min värld.

Serveras det månne fortfarande i skolan?

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Erik
Bäst var nog korvstroganoff med ris, mmm sjukt gott!
Åh! Håller med!
Senast redigerad av Sunghir 2011-03-03 kl. 00:27.
Citera
2011-03-03, 00:26
Medlem
Jag har alltid tyckt tvärt emot vad alla klasskompisar tycker vad gäller skolmat

T.ex tyckte jag att nästan all fisk var god, förutom sprödbakad fisk (som var den enda fisk alla andra åt)

Sen hade jag väldigt svårt för skolans köttfärssås som alla verkade avguda, den var riktigt vidrig enligt mig Potatisbullar och raggmunkar var inte heller nån höjdare, men bortsett från det gillade jag det mesta
Citera
2011-03-03, 00:27
Medlem
rankovs avatar
älskade lapskojs i skolan. har inte ätit det sen dess dock.
Citera
2011-03-03, 13:26
Medlem
wääuus avatar
Jag slutade äta kött i sjuan men kommer mycket väl ihåg de olika köttfärsbiffar, järpar och köttbullar som serverades. Så otroligt fullpackade med glutamat att stanken sipprade ut ur ens porer i dagar efter.
Kände doften i folks ljudlösa rapar ända in i gymnasiet. Vidrigt!

Annars var jag väldigt nöjd med solmaten. Förstod aldrig hur ungarna kunde klaga så mycket. Särskilt pannkakorna med den söta sylten var smaskens, jag har aldrig varit ett fan av hemgjorda pannkakor men dessa är fan fantastiska!
Citera
2011-03-03, 14:18
Medlem
Absolut sämst: ugnsbakad falukorv med tacochips. Inget salt, ingen peppar. Ingen krydda överhuvudtaget. Bara söt falukorv badandes i sitt eget spad med smaklösa, solkiga tacochips och smält goudaost ovanpå.

Hur kommer man ens på en sån rätt?
Citera
2011-03-03, 16:24
Medlem
christerys avatar
Bäst: Fiskpinnar med remouladsås och kokt potatis, korv stroganoff med ris (ös på med ketchup), makaroner och korv samt Köttbullar med makaroner...

Mitti: Korv av olika slag... Ungsstekt falu med ost och lök ligger nära bäst. Fiskblock/panerad fisk om den var välgjord... Annars hamnar dom nära sämst.

Sämst: Köttgaryta modell gulash, utan namn kommer inte ihåg mer än att det gick inte att äta trådiga köttet. Ärtsoppa (men tunna pannkakan gick ner) Fast nu gillar jag Ärstoppa.Och naturligtvis Bruna bönor med fläsk (som jag idag älskar)
Citera
2011-03-03, 17:00
Medlem
tjompans avatar
Har suttit och funderat ett tag över vad jag gillade mest under skoltiden. Jag började ettan i mitten av sjuttiotalet och det första som kommer upp är dubbelbiff med pizzafyllning, den var sjukt god. Tror dock inte att den skulle förgylla en måltid idag.

Potatisen var ibland åt det grönare hållet och fiskbullarna studsade likadant som idag. Äter fortfarande inte fiskbullar från en konservburk. Gör hellre själv.

Annars åt jag det mesta med god aptit.
Citera
2011-03-03, 17:09
Medlem
Högvattenmärken:
Pizza, hamburgare, lasagne, fiskpanetter med remouladsås, korvstroganoff

Lågvattenmärken:
Potatisbullar, ofärdig lax, gulasch, köttgrytor, korv i alla dess slag. Korven blev man fan magsjuk på.
Citera
2011-03-03, 17:20
Bannlyst
Högvattenmärken:
Soppor med minibaguetter
fiskpanetter med filsås
Potatisbullar
pytt i panna med stekt ägg

Lågvattenmärke:
Ärtsoppa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera