2015-09-08, 20:14
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Där jag gick i skolan hade de 2-3 namn för samma rätt
Haha potatisfission alltså.
Vad har potatis för halveringstid?
Grundämnet Pt har en halveringstid på 13 minuter.
Citera
2015-09-08, 20:16
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Fläskpannkakor?
Nej, det var vanliga tunnpannkakor med små köttknölar i. Vad det bestod av för något vet jag inte.
Citera
2015-09-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Gjorde en sökning och hittade ingen tråd specifikt om skolmaten, så här kommer en tråd om den. Vilka minnen/intryck har ni av skolmaten? Vad är den godaste respektive den äckligaste maten ni haft äran att förtära i skolbespisningen?

Redan när jag gick på låg- och mellanstadiet tyckte jag att en hel del av kritiken mot skolmaten var oförtjänt. Visst, inte sällan serverades det ju riktiga stolpskott, men samtidigt fanns det också en hel del riktigt goda rätter. Särskilt nu i efterhand kan man bli lite imponerad av att de som lagade maten - med den budget och de råvaror de hade - faktiskt lyckades ro matlagningen i land så många gånger. All heder till - åtminstone en stor portion av - mattanterna. De har inget lätt jobb.

Om jag börjar med lågvattenmärkena så kommer nog fisk med mandel längst ner. Särskilt med tanke på klägget som serverades ovanpå fisken tillsammans med mandeln (urk). Tortellinin fick mig nästan att spy. Grillspetten (tre svettiga köttbullar med skum krydda på en pinne) var inte heller några höjdare minns jag. Soppan, med dess helt oidentifierbara rotsaker i, var något rent deprimerande.

Högvattenmärkena så:

- Den stuvade spenaten. Fantastisk, fram tills de ändrade receptet i sjuan.
- De tunna pannkakorna såväl som ungspannkakorna var utmärkta.
- Kroppkakorna smakade helt klart godkänt.
- Pizzan. Väldigt simpel men ack så god.

Kan påpeka för sammanhangets skull att jag började skolan 1988.

Hehehe Det var en bra trådstart. Jag började skolan vid ungefär samma tid, och även om jag har tenderat att äta nästan allt som ställts framför mig så skulle jag säga som så:

Äckligast:

1. Blodpudding: Om den görs rätt, dvs välstekt med goda tillbehör, så kan den nog slinka ner. Men dom ledsna, flottiga skivorna som vi fick var bara ren tragedi.

2. Lapskojs: Pulverpotatismos med nermalda djursenor. Behöver vi säga mer?

3. Potatisbullar: Ta den tråkigaste lektionen du någonsin gått på. Så reducerar du ner den till en tredjedel. Lägg till en nypa pubertetsångest. Vad får du? Jo skolans potatisbullar med lingonsylt och torr vitkål som optional extras.

Godast:

1. Schnitzel: Helt otroligt att något som (med facit i hand) nog legat nedfruset så länge kan smaka så gott.

2. Fiskpanetter: Haters gonna hate, men jag tyckte verkligen om denna. Kanske hade dom helt enkelt samma panering som på den älskade schnitzeln?

3. Raggmunkar: Om potatisbullar är djävulens take på skolpotatis så måste raggmunkar vara något som Jesus rört vid. Så goda!
Citera
2015-11-10, 09:47
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Nej, det var vanliga tunnpannkakor med små köttknölar i. Vad det bestod av för något vet jag inte.
det är en moderniserad kass verision av ett mkt äldre recept, som inte hade ngt med pannkakor att göra egentligen. .. föredrar orginalet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolbulle
Citera
2015-11-10, 10:02
Medlem
japanskbruds avatar
kommer ihåg en sorts fisk jag gillade, fyrkantiga bitar, med ngn oidentifierad orange smet ovanpå.. va nog delvis ströbröd .. och hur skolmatsalen va till 90% tömd på tjejer när det va fisk på menyn .. "blä.fisk"
Citera
2015-11-10, 14:49
Medlem
Mugsys avatar
Men värst av allt var leverbiffarna. Inte bara på grund av smaken utan också därför att de var sönderstekta till oigenkännlighet och förvandlade till skosulor.
Citera
2015-11-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Skinksås - Skinksåsen var fantastisk. Jag vet än idag inte hur hon gjorde den, men det måste ha innehållit tärnad kassler och grädde åtminstone. Till det serverades alltid kokade små pastahjul.

Skinksåsen görs ju på en bechamel med ostkräm i, inge konstigheter.
Citera
2015-11-10, 21:56
Medlem
sickestbeatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
kommer ihåg en sorts fisk jag gillade, fyrkantiga bitar, med ngn oidentifierad orange smet ovanpå.. va nog delvis ströbröd .. och hur skolmatsalen va till 90% tömd på tjejer när det va fisk på menyn .. "blä.fisk"

Fy fan vad goda dessa var. Arbetade i Danmark ett par år och de serverade en bra variant av denna. Fast den hade såklart inte den där härligt ill-orange nyansen...
Senast redigerad av sickestbeats 2015-11-10 kl. 22:13.
Citera
2015-11-10, 22:12
Medlem
sickestbeatss avatar
Värst:

1. Den där kalla kalkonsalladen med upptinad majs-ärtor-paprika mix och rökt pressad kalkon i kuber. Och som det inte vore nog, den rosaröda ÄCKLIGA thousand island-såsen på det. Så besviken man blev.

2. Skinka med MIMOSASALLAD. Fy för i helvete för mimosasallad, vad i helvete, var ärliga är det någon här som verkligen kan erkänna att de gillar denna vedervärdiga mix av 80-tals cocktailfrukt + majonnäs + grädde? Smakar röv. Ughgh. (Se separat mimosasalladtråd för både hat och kärlek till denna styggelse)

Bäst:

1. Sprödbakad torskfilé med den där lite tjocka kalla vita dillsåsen och kokt potatis till. FAN VAD GOTT.

2. Potatisbullar/blodkorv-dagen var aldrig en besvikelse, mycket uppskattat och jag önskar jag gjorde det hemma.

Tills slut:
MJÖLKAUTOMATERNA med den god färska ISKALLA mjölken som man kunde ta av i all oändlighet. Gick ner bra med Wasa Frukost-knäcket man alltid åt med.
Citera
2015-11-10, 22:23
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Men värst av allt var leverbiffarna. Inte bara på grund av smaken utan också därför att de var sönderstekta till oigenkännlighet och förvandlade till skosulor.

Det var jag och två ungar till (ungefär) som älskade leverbiff. Alla andra flydde matis den dagen och mattanterna älskade oss som kom dit och åt så vi rullade ut.
Citera
2015-11-24, 15:02
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickestbeats
Värst:

1. Den där kalla kalkonsalladen med upptinad majs-ärtor-paprika mix och rökt pressad kalkon i kuber. Och som det inte vore nog, den rosaröda ÄCKLIGA thousand island-såsen på det. Så besviken man blev.

2. Skinka med MIMOSASALLAD. Fy för i helvete för mimosasallad, vad i helvete, var ärliga är det någon här som verkligen kan erkänna att de gillar denna vedervärdiga mix av 80-tals cocktailfrukt + majonnäs + grädde? Smakar röv. Ughgh. (Se separat mimosasalladtråd för både hat och kärlek till denna styggelse)

Bäst:

1. Sprödbakad torskfilé med den där lite tjocka kalla vita dillsåsen och kokt potatis till. FAN VAD GOTT.

2. Potatisbullar/blodkorv-dagen var aldrig en besvikelse, mycket uppskattat och jag önskar jag gjorde det hemma.

Tills slut:
MJÖLKAUTOMATERNA med den god färska ISKALLA mjölken som man kunde ta av i all oändlighet. Gick ner bra med Wasa Frukost-knäcket man alltid åt med.
Favoritsommarmaten ju. Innan sommarlovet fick man alltid burkskinka med mimosasallad (eller legymsallad) och kokt potatis. En favorit.
Sämst var potatisbullarna, en rund puck av sågspån.
Citera
2015-11-24, 15:04
Medlem
gato12s avatar
Pölsa då? Det är säkert gott om det lagas med omsorg men här var det ju bara en grå sörja...som man försökte pigga upp med lite rödbetor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in