2015-05-05, 09:49
Medlem
KentLangs avatar
Jag hatade verkligen potatisen de serverade på skolorna, så mycket faktiskt att jag slutade äta potatis hemma när jag gick i skolan.

Jag tycker det är bra att barnen är "kräsna". Skolmaten är egentligen väldigt onyttig, med ca. 68% kolhydrater, 30% fett, och 2% protein. Är det verkligen hälsosamt att de mindre kräsna barnen sedan börjar lida av fetma av resultat av ohälsosam skolmat? Dåliga muskler, dålig växt, osv?

Tycker verkligen synd om våra elever. Vi är så taskiga mot dem.
Citera
2015-05-05, 10:34
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag gick låg- och mellanstadium på en byskola i Norrland under 90-talet och vi hade den sällsynta lyxen att ha en mattant som lagade alla skolmåltider från grunden, varenda dag. Visst, vid speciella tillfällen så var det halvfabrikat som färdiga hamburgare eller grillkorv (det räknades ju av någon outgrundlig anledning som lyx för oss snorungar...) men generellt var maten genuint tillagad. Lättare det där när en hel skola rymmer under 50 personer inräknat sexårs-årskurs fem och inkluderat lärare.

Tänk vara en sådan sak att vi hade en "lingondag" per år då alla barn var ute och plockade lingon som vi sedan tog hem och rensade. Dagen efter så lämnades det till mattanten som kokade årets förbrukning av lingonsylt till skolmatsalen

Favoriter:

Potatisplättar - Hon gjorde underbara potatisplättar som var en liten rund bit kärlek. De var lena i konsistensen, potatis måste ha varit kokt och pressad/mald redan då den blandades i smeten. Till det serverades lingonsylt och bacon. Det här är en av mina favoritmåltider under hela livet men har inte lyckats återskapa den till fulländning.

Skinksås - Skinksåsen var fantastisk. Jag vet än idag inte hur hon gjorde den, men det måste ha innehållit tärnad kassler och grädde åtminstone. Till det serverades alltid kokade små pastahjul.

Panerad fisk - Jag har ingen aning om vilken fisk det var, men den var god och spröd. Godast var dock den stuvade spenaten som man fick till.

Biffar med brunsås - Både biffarna och såsen var FANTASTISKA.

Köttfärssås och spaghetti - Sagolikt. Har aldrig fått min köttfärssås att smaka lika bra.

De saker jag inte gillade var potatis och leverrätter. Kokt potatis har jag aldrig gillat på grund av konsistensen och den var ju också skalad och kokad samma morgon så kvaliteten var ljusår bättre än i de flesta lunchrestauranger. Lever har jag aldrig ätit av ren princip.
Citera
2015-05-07, 01:24
Medlem
Happymasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentLang
Jag hatade verkligen potatisen de serverade på skolorna, så mycket faktiskt att jag slutade äta potatis hemma när jag gick i skolan.

Jag tycker det är bra att barnen är "kräsna". Skolmaten är egentligen väldigt onyttig, med ca. 68% kolhydrater, 30% fett, och 2% protein. Är det verkligen hälsosamt att de mindre kräsna barnen sedan börjar lida av fetma av resultat av ohälsosam skolmat? Dåliga muskler, dålig växt, osv?

Tycker verkligen synd om våra elever. Vi är så taskiga mot dem.

Öh va? Andelen fett, kolhydrater och proteiner baseras ju på hur mycket du tar t.ex. Är kyckling kan du ju t.ex ta större andelen kyckling på tallriken än ris och mixa med grönsaker. Hur skulle det vara 68% kolhydrater, 30% fett och 2% protein?
Citera
2015-05-07, 06:42
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happymask
Öh va? Andelen fett, kolhydrater och proteiner baseras ju på hur mycket du tar t.ex. Är kyckling kan du ju t.ex ta större andelen kyckling på tallriken än ris och mixa med grönsaker. Hur skulle det vara 68% kolhydrater, 30% fett och 2% protein?
På många skolor så slevar ju mattanten upp på tallriken. Då blir det oftast väldigt snålt med kött och mycket potatis eller pasta och väldigt lite kött.
Citera
2015-05-10, 23:02
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
På många skolor så slevar ju mattanten upp på tallriken. Då blir det oftast väldigt snålt med kött och mycket potatis eller pasta och väldigt lite kött.
Både snålt med kött och och väldigt lite kött? Det var inte bra.
Citera
2015-05-10, 23:28
Medlem
Pocketpussys avatar
Om jag går förbi en skola som lagar mat tycker jag det alltid osar samma sak hela tiden. Typ flott eller något liknande, någon som håller med?
Citera
2015-05-17, 00:52
Medlem
Det som var gott var väl typ panerad fisk med tartarsås, köttfärssås, potatisbullar, chicken nuggets, chicken kebab, nån kyckling med curry, och nån korvgryta jag inte minns.. resten smakade ju för fan lepra! Pannkakorna smakade omelett, omeletten smakade risig tjetjensk pannkaka..

Den färdigskalade kokta jävla potatisen vi fick på äldre dagar (tydligen var väl barnen för jävla sunkigt dåliga för att lyckas skala en jävla pära) som hade nån förhårdnad a la mördarbakterier.... aids-pannbiffarna/hamburgarna/köttbullarna som mest bestod av brosk och potatisflingor var ju också.... nej usch, ska jag rada upp varenda knullad, fellagad, sunkig, äcklig maträtt i skolan så måste jag ta ut en tjänstledighet på ett år..

Fyfan för skolmaten, och blir den sämre i framtiden så kan jag lika gärna skicka med ungen nån självdöd jävla råtta att Micro i skolan.. då blir det iaf lite protein i maten
Citera
2015-05-17, 08:01
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketpussy
Om jag går förbi en skola som lagar mat tycker jag det alltid osar samma sak hela tiden. Typ flott eller något liknande, någon som håller med?

Ja, inte luktar det restaurangmat precis.. som du säger, det är något vämjeligt med doften..
Citera
2015-05-17, 09:27
Medlem
Liveintheflows avatar
Panerade fisken med den gudomliga remuladsåsen
Citera
2015-05-26, 02:37
Medlem
elgecys avatar
Kommer ihåg lyckan kring dagarna då det serverades (gorbys jävla skit-)piroger. Tur att ens smaklökar utvecklats.
Citera
2015-05-26, 03:53
Medlem
JerryCottons avatar
Folk pratar om nuggets, kebab, pizza, falafel, salladsbarer och grejer. Märks att en börjar bli gammal...

Salladsbaren på min tid bestod av rårivna morötter eller vitkål, dock inte på samma dag. Det skulle varit för överdådigt. O inte den fancy varianten med lingon blandat i vitkålen. Hade aldrig hört talas om den.

Kryddorna, vitpeppar och salt var reserverade för lärarna! Vi försökte smygkrydda maten när mattanterna och lärarna inte såg.

Åkte dock dit några ggr. för kryddtjuveri. Men det var det värt för att få lite smak på skinksteken som serverades ytterst sällan. Den var ackompanjerad av grå kokt potatis och äppelmos.

Mald leverbiff med kokt potatis och lingonsylt med 10% lingon och resten röda vinbär var grejer det!

Saftsoppa och knäckebröd serverades ofta på korta skoldagar. Ibland kunde det t.o.m. bjudas på sirapslimpa! Sicken lyx!

Blodpudding var ett stående inslag med den tidigare nämnda "lingonsylten".

Andra "läckerheter" var potatisbullar som fick spånskivor att framstå som saftiga, serverade med samma läckra lingonsylt.

Ängamat, d.v.s. blomkål, morötter och lök kokta i mjölk. Låter inte det som en lockande och delikat soppa?

Stekt strömming (dioxiner) var inte onyttigt på den tiden och serverades ofta.

Köttsoppa med väldigt lite kött, mest buljong med lite morötter och lök. Knäckebröd med, kan ni tänka er, ost!

Kokt frukostkorv med mos, sicket lyxkäk.

Så nej, allt var inte bättre förr!
Citera
2015-05-26, 08:26
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Folk pratar om nuggets, kebab, pizza, falafel, salladsbarer och grejer. Märks att en börjar bli gammal...

Salladsbaren på min tid bestod av rårivna morötter eller vitkål, dock inte på samma dag. Det skulle varit för överdådigt. O inte den fancy varianten med lingon blandat i vitkålen. Hade aldrig hört talas om den.

Kryddorna, vitpeppar och salt var reserverade för lärarna! Vi försökte smygkrydda maten när mattanterna och lärarna inte såg.

Åkte dock dit några ggr. för kryddtjuveri. Men det var det värt för att få lite smak på skinksteken som serverades ytterst sällan. Den var ackompanjerad av grå kokt potatis och äppelmos.

Mald leverbiff med kokt potatis och lingonsylt med 10% lingon och resten röda vinbär var grejer det!

Saftsoppa och knäckebröd serverades ofta på korta skoldagar. Ibland kunde det t.o.m. bjudas på sirapslimpa! Sicken lyx!

Blodpudding var ett stående inslag med den tidigare nämnda "lingonsylten".

Andra "läckerheter" var potatisbullar som fick spånskivor att framstå som saftiga, serverade med samma läckra lingonsylt.

Ängamat, d.v.s. blomkål, morötter och lök kokta i mjölk. Låter inte det som en lockande och delikat soppa?

Stekt strömming (dioxiner) var inte onyttigt på den tiden och serverades ofta.

Köttsoppa med väldigt lite kött, mest buljong med lite morötter och lök. Knäckebröd med, kan ni tänka er, ost!

Kokt frukostkorv med mos, sicket lyxkäk.

Så nej, allt var inte bättre förr!

Jävlar vilken nostalgitrip du tog mig på.

Vi blev serverade grönsakssoppa (även kallat sommarsoppa) som jag minns de var tvungna att sluta med för att inte en ända unge någonsin åt de dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in