2009-07-24, 13:15
Medlem
GostaBerlings avatar
Jag gillade det mesta. Speciellt lapskojsen och potatisbullarna. I min skola gillade dom att skoja till det med något som hette pizzatäcke. Det föll mig inte i smaken.
Citera
2009-07-24, 14:26
Medlem
meepers avatar
Som jag minns det var pasta med skink- och senapsås den mest lysande stjärnan på skolmatshimlen. Lappskojsen var också ganska god. Pasta med ostsås var inte så dumt det heller. Blodpudding med keso, bacon, lingonsylt och vitkål är en annan klassiker.

Värst var nog Flygande Jacob (som alltid smakar hemskt, oavsett vem som lagat den), pizza (som var billys) och de otaliga varianter på köttgryta som blev vanliga efter att budgeten skars ned.
Citera
2009-07-24, 15:28
Medlem
Taftamanabags avatar
Fy fan, mellan- och lågstadiet var värst just på grund av min glutenintolerans.

Det värsta var nog den så kallade Lantbiffen. Den som de andra små barnen fick äta såg faktiskt helt ok ut, den som jag försökte tvinga i mig var en stor hård boll med en tjock skorpa. Till detta var det torr potatis med lingonsylt, så det enda sättet att få i sig det var att blanda det med lingonsylt.

Blodpuddingen som det serverades potatisbullar till var båda väldigt äckliga, inget av det var som tur lika äckligt som Lantbiffen. Maten var generellt sett helt värdelös, men det fanns några saker som faktiskt var goda, pizzan t ex, och Korv Stroganoff med ris var även gott. Vi brukade också få hönsfrikassé att äta, som inte smakade någonting alls. Det som däremot gjorde det hela lite irriterande var att en vän till mig satt och prisade den och sa hur god den var när smaken lyste med sin frånvaro.

Maten i högstadiet var rätt ok. Det fanns fortfarande gott om äcklig mat (som blodpuddingen som ännu en gång kombinerades med potatisbullar), och det godaste förblev pizzan.
Senast redigerad av Taftamanabag 2009-07-24 kl. 15:32.
Citera
2009-07-24, 20:59
Medlem
Det jag tyckte var allra godast var nog den sprödbakade fisken med potatis och dillsås.
Tyckte även att fullkornspastan med skinksås smakade helt finemang!
Citera
2011-03-01, 19:39
Medlem
XeQteRs avatar
Vi hade överlag så jävla dålig mat vilket resulterade i att man åt ute flera gånger i veckan under min gymnasietid. Dock finns det ett antal legendariska klassiker:

-Kebabsoppa
-Rotfruktsgratäng (smakade fan, jag fick kväljningar när jag åt)
-Alla jävla korvrätter (frukostkorv, lunchkorv, korv etc. var alla exakt samma rätt men de varierade namnet istället för rätten )
-En gång gjorde de något jävla hopkok med sådana där "Denniskorv-köttbullar" http://iloapp.bemy.se/blog/blogg?Sho...1251820477.jpg smakade åt helvete det också.

Samt en liten sidogrej som måste ha varit det största fiaskot på skolan någonsin. Det fanns en tarvlig rövslickarförening på skolan som var någon form av miljögrupp. De anordnade under en period någon jäkla "minska-matsvinnet"-månad. Detta för att så mycket mat slängdes (konstigt med tanke på att den smakade fan ). I alla fall, de fanns vågar under soptunnorna där man slängde maten och rövslickarföreningen hade satt upp mål med utgångspunkt från de 30 kg mat som slängdes i snitt per vecka.

Nivå 1 - Minska svinnet med 3 kg, alltså 27 kg tillåtet svinn. Pris: Alla på skolan får en kaka.
Nivå 2 - Minska svinnet med 8 kg, alltså 22 kg tillåtet svinn. Pris: Alla på skolan får en bulle.
Nivå 3 - Minska svinnet med 15 kg, alltså 15 kg tillåtet svinn. Pris: Alla på skolan får en glassbåt.
Nivå 4 - Minska svinnet med 27 kg, alltså 3 kg tillåtet svinn. Pris: Elevernas förslag.

När detta infördes protesterade jag direkt med tanke på de orimliga mål som hade satts upp. I synnerhet med att locka oss elever med "valfritt pris" om vi nådde nivå 4 som var totalt orimligt. Under klassrådet när jag tog upp detta fick jag bara massa skit överröst på mig, på grund av åsikterna.

I alla fall, efter att detta experiment hade genomförts visade det sig att vi endast hade minskat svinnet med ca 1-2 kg per vecka. VÄRLDENS STÖRSTA FIASKO! Vi lyckades inte ens nå nivå 1 så det blev inte ens någon kaka. Dessutom, bara för skoj skull räknade vi lite på vad som skulle krävas för att uppnå nivå 4, det skulle innebära, enligt våra beräkningar involverande de ca 1100 elever på skolan, att varje elev måste slänga mindre än 9 gram mat. 9 GRAM! Det är ca två sockerbitar i vikt.
Citera
2011-03-01, 22:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeQteR
....

I alla fall, efter att detta experiment hade genomförts visade det sig att vi endast hade minskat svinnet med ca 1-2 kg per vecka. VÄRLDENS STÖRSTA FIASKO! Vi lyckades inte ens nå nivå 1 så det blev inte ens någon kaka. Dessutom, bara för skoj skull räknade vi lite på vad som skulle krävas för att uppnå nivå 4, det skulle innebära, enligt våra beräkningar involverande de ca 1100 elever på skolan, att varje elev måste slänga mindre än 9 gram mat. 9 GRAM! Det är ca två sockerbitar i vikt.
Underbart.
Man får sluta att skicka ner maten i den som man sen väger.

Dags att du pratar med dom igen.

Högvattenmärke = stå först i kön när det var blodpudding(då fick man i alla fall lite "stekyta" på dom).
Lågvattenmärke = Stå sist såklart
Citera
2011-03-01, 22:33
Medlem
Ihavenonames avatar
Det absolut bästa som serverades under min skoltid var i mitt tycke hamburgarna som man tyvärr aldrig fick ta fler än två av.

Det utan minsta tvekan sämsta som serverades under min skoltid var i mitt tycke potatismoset, något jag ännu inte kan äta oavsett hur det tillagas.
Citera
2011-03-02, 06:39
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihavenoname
Det absolut bästa som serverades under min skoltid var i mitt tycke hamburgarna som man tyvärr aldrig fick ta fler än två av.

Det utan minsta tvekan sämsta som serverades under min skoltid var i mitt tycke potatismoset, något jag ännu inte kan äta oavsett hur det tillagas.

Två? Vi fick max ta en.
Lapskojsen är nog det äckligaste som jag blivit serverad.
I lågstadiet fick vi tacos ett par gånger, samt pizza vid ett tillfälle. Dåligt tillagat men för att vara skolmat så var det underbart.
Citera
2011-03-02, 07:19
Medlem
Friendslayers avatar
Började skolan i mitten på 90-talet och då hade en lokal distibutör hand om skolmaten. Maten var i det närmaste hemlagat och det smakade riktigt gott kom jag ihåg tills den dagen jag började 3:an. Då hade de bytt till detta fanskap till halvfabrikat då det var för dyrt att ha riktig mat, potatisen låg i konserveringssky och antagligen fattade inte 60+ kärringarna att man kanske skulle ha sköljt potatisen innan man ångkokte eländet. Detta gjorde att det blev en hinna av konserveringsvätskan runtom potatisen som smakade piss rent ut sagt. Min hitler till skolfröken tvingade alla att äta upp(ja, hon gick runt i matsalen) och eftersom jag vägrade satt jag ensam kvar i matsalen många gånger med den häxan stirrandes på mig. Gav aldrig med mig och ryser alltid när jag ser människan.
När jag började högstadiet så blev maten bättre igen då mattanterna försökte piffa till maten lite med extra kryddor.

Men halvfabrikat kan brinna i helvetet!

Det enda som var ätbart var köttfärsås och spagetti och pizzan.
Citera
2011-03-02, 07:48
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friendslayer
Började skolan i mitten på 90-talet och då hade en lokal distibutör hand om skolmaten. Maten var i det närmaste hemlagat och det smakade riktigt gott kom jag ihåg tills den dagen jag började 3:an. Då hade de bytt till detta fanskap till halvfabrikat då det var för dyrt att ha riktig mat, potatisen låg i konserveringssky och antagligen fattade inte 60+ kärringarna att man kanske skulle ha sköljt potatisen innan man ångkokte eländet. Detta gjorde att det blev en hinna av konserveringsvätskan runtom potatisen som smakade piss rent ut sagt. Min hitler till skolfröken tvingade alla att äta upp(ja, hon gick runt i matsalen) och eftersom jag vägrade satt jag ensam kvar i matsalen många gånger med den häxan stirrandes på mig. Gav aldrig med mig och ryser alltid när jag ser människan.
När jag började högstadiet så blev maten bättre igen då mattanterna försökte piffa till maten lite med extra kryddor.

Men halvfabrikat kan brinna i helvetet!

Det enda som var ätbart var köttfärsås och spagetti och pizzan.
Fint att höra att de har samma äckliga potatis nu som på sjuttiotalet. Den kom till skolan i en vit skåpbil som det stod "Snövitpotatis" på. Potatisen hade en seg, äcklig hinna på utsidan och mjöligt innehåll med besk, unken smak. Men jag tror att du är lite orättvis mot dina mattanter. De hade nog inte kunnat göra något åt eländet - potatisen hade legat för länge i balsameringsvätska redan när de fick den.
Citera
2011-03-02, 09:48
Medlem
Blåbärskungens avatar
I grundskolan hade vi fint käk, allt var lagat på plats och det var bara personlig smak som hindrade en från att äta. Men om det nu dök upp en rätt man inte gillade(i mitt fall potatisbullar) så kunde man få rester från gårdagen i stället. Gymnasiet var dock ett gastronomiskt förintelseläger. Blodpudding som var hård som skosula, sönderkokta grönsaker och vidrig personal(även dessa människor såg sönderkokta ut).
Citera
2011-03-02, 10:28
Medlem
Gift44s avatar
Höjdpunkter: Fisk med mandel, vitkål och lingonsallad, Blodpudding med stekt sidfläsk (en skiva fläsk alltid).
Lågpunkter: Potatisplättarna, Köttfärssåsen
(mycket rinnig), Pölsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in