2012-01-03, 23:52
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Long-John-Silver
Har vagt minne av att ha läst i recensionen av boken jag hänvisade till att hjärnan faktiskt återhämtar sig en smula på underhållsbehandling. Man utsätter inte systemet för samma stress.... eller någonting i den stilen. Men jag är ute på djupt vatten nu. Det var här jag läste om det:

http://drogsociologi.se/2011/03/19/heroinberoende-av-johan-kakko/

Det du fiskar efter är väll kanske att man på heroin har on/off ständigt pågående, detta slipper man ju av naturliga skäl på underhållsbehandling. Dock skapar sagda behandling en hel del andra problem i o med att du ständigt "mättar/släcker".......
2012-01-04, 00:13
Medlem
Long-John-Silvers avatar
"...och kan tyvärr konstatera att vi inte följer ”påbudet” om att samhället är förpliktigat att erbjuda behandling för opiatberoende till alla som behöver det. I Sverige exkluderar vi de patienter som inte uppnår drogfrihet, i strid med vetenskap, oavsett hur dåliga erfarenheter vi har av detta förhållningssätt och fullständigt i strid med brukarperspektivet. Behandlingen för denna undergrupp är mao inte på något sätt evidensbaserat." (Johan Kakko)

Jag tycker han verkar vettig, hoppas att samhället förändras när det gäller sånt här.
2012-01-04, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Jag blir så ledsen när jag läser att du har en underbar son... Om han är så underbar, tycker du inte han förtjänar en drogfri pappa? Eller åtminstone en pappa som inte fullt medvetet ger sig på just heroin?

Om livet känns tomt och innehållslöst nu är det nog inget mot vad det kommer göra den dag du vaknar upp och inser att du knarkat bort ditt lyckliga äktenskap och din underbare son...

Jag vet att många ser mig som en jobbig moraltant/olyckskorp, men jag tycker faktiskt att när man skaffat barn är man skyldig dem att inte gå ner i sk*ten, vilket jag tror du riskerar att göra om du ger dig på heroin.

Även om du mår dåligt o s v måste du vara lite osjälvisk och tänka på att du har ansvar för ett annat litet liv, en som är helt beroende av att hans föräldrar kan och vill sätta hans bästa före sitt eget.
Jag anser faktiskt också att när man gjort valet att skaffa barn har man åtagit sig att, som jag sade, sätta barnets bästa före sitt eget. Naturligtvis ska man inte må dåligt som förälder, då blir man ju heller ingen bra förälder, men det finns andra lösningar för ett dåligt mående än att ta tunga droger.

Skärp dig för fanken!

Håller med. Har man skaffat sig ett barn så har man skyldigheten att finnas där som förälder, och fader. Det är ju något som är högre och större än en själv. Ska det vara så j-a svårt att förstå? Och här har vi en idiot som funderar på att börja med h - som ett medvetet val. Det bästa för alla är kanske att du tar en överdos med en gång.
2012-01-04, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Long-John-Silver
"...och kan tyvärr konstatera att vi inte följer ”påbudet” om att samhället är förpliktigat att erbjuda behandling för opiatberoende till alla som behöver det. I Sverige exkluderar vi de patienter som inte uppnår drogfrihet, i strid med vetenskap, oavsett hur dåliga erfarenheter vi har av detta förhållningssätt och fullständigt i strid med brukarperspektivet. Behandlingen för denna undergrupp är mao inte på något sätt evidensbaserat." (Johan Kakko)

Jag tycker han verkar vettig, hoppas att samhället förändras när det gäller sånt här.

Just det här tas upp av uppdrag granskning, redan år 2005:

http://www.youtube.com/watch?v=jNtPTyNRXNc

sevärt...
2012-01-04, 00:43
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeRebelle
Håller med. Har man skaffat sig ett barn så har man skyldigheten att finnas där som förälder, och fader. Det är ju något som är högre och större än en själv. Ska det vara så j-a svårt att förstå? Och här har vi en idiot som funderar på att börja med h - som ett medvetet val. Det bästa för alla är kanske att du tar en överdos med en gång.

Kan inte låta bli bara.....Tror ja förstår hur du tänker, men du utrycker dig som en elefant i en porslinsbutik.....
Går det ens att börja med heroin utan att göra ett medvetet val?
Talar givetvis bara för mig själv men varje intag var ett medvetet val, även flera år in i missbruket och jag annars blev skitdålig så var varje intag ett medvetet val.
Följdfrågan blir ju då givetvis, ska alla(enligt mitt synsätt) som då medvetet påbörjat ett heroinmissbruk ta sitt samhällsansvar och dra i sig en överdos?
Visst du kanske menar att detta resonemang gäller bara eftersom han negligerar sin roll som far, men åter så kommer då en följdfråga. Är det inte bättre ur barnets synvinkel(som ju bör vara den enda viktiga) att åtminstone ha hoppet om en "normal" farsa kvar?

För övrigt misstänker jag och har så gjort länge, att Ts är ett troll då saker o ting inte ads up helt enkelt......Men det är dock helt oviktigt, vi är ju ändå på nätet så vad förväntar man sig eg........
2012-01-04, 01:08
Medlem
QkNNs avatar
inte alls för att vara någon moraltant eller liknande, men du är ju helt klart fortfarande en missbrukare, även om du inte har den fysiska abstinensen kvar.

Mitt råd är att istället för att knarka sönder dig ännumer, försök ta tag i ditt liv, försök att träna, äta, sova rätt till att börja med, sen ta tillvara på det som kommer till dig.

Njutningen av heroinet varar inte länge, de kommer ta död på dig inom en väldigt snar framtid, även om du inte dör fysiskt så kommer du att dö som person och som en fungerande människa.
2012-01-04, 01:08
Medlem
Väldigt intresserad vad din fru har för tankar inom detta?
2012-01-04, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
För övrigt misstänker jag och har så gjort länge, att Ts är ett troll då saker o ting inte ads up helt enkelt......Men det är dock helt oviktigt, vi är ju ändå på nätet så vad förväntar man sig eg........

Precis. VAd är det för en langare som kan leverera allt detta kontinuerligt i flera år, och som plötsligt dör i en överdos:

Citat:
Ursprungligen postat av Twopair
Som rubriken lyder så har jag efter lång betänketid bestämt mig för att börja använda heroin. Jag har en ganska lång och brokig historia bakom mig med drogmissbruk och som lite historik så listar jag här vilka droger jag använt mig av:
Sobril
Stesolid
Temesta
Iktorivil
Xanor
Lyrica
Zyprexa
Tiparol
Tramadol
Oxycontin
Extasy
Morfin (IV)
Metadon
Hydromorfon (Palladon IV)
Alkohol ensamt eller i kombination med "all of the above"

Konstig langare som har X och metadon. Men amfetamin och hasch saknas. Och har man morfin och metadon, så är det väl inte sån big deal egentligen att prova h. Jag har själv provat h, en gång. Och vad gör Zyprexa där?
2012-01-04, 01:26
Bannlyst
Citat:
Kan inte låta bli bara.....Tror ja förstår hur du tänker, men du utrycker dig som en elefant i en porslinsbutik.....
Talar givetvis bara för mig själv men varje intag var ett medvetet val, även flera år in i missbruket och jag annars blev skitdålig så var varje intag ett medvetet val.
Följdfrågan blir ju då givetvis, ska alla(enligt mitt synsätt) som då medvetet påbörjat ett heroinmissbruk ta sitt samhällsansvar och dra i sig en överdos?
Visst du kanske menar att detta resonemang gäller bara eftersom han negligerar sin roll som far, men åter så kommer då en följdfråga. Är det inte bättre ur barnets synvinkel(som ju bör vara den enda viktiga) att åtminstone ha hoppet om en "normal" farsa kvar?

Där har du ju fel. Det äre ju inte så att man tar sig en funderare. Nyfikenheten och suget efter spänning och gemenskap övervinner förnuftet, och därmed är det inte så "medvetet". I mitt fall var det jag slutade med oxycontin i höstas och sålde nästan 6000mg till en lokal langare som min kille kände, och vi firade affären med att röka h i folie.
Jag tror detta mönstret är vanligt. Plötsligt står möjligheten där mitt framför en, och då blir man sugen och nyfiken och sluta tänka... Men det var enda och sista gången.
2012-01-04, 07:18
Medlem
Long-John-Silvers avatar
Jag tycker såhär: Det är ett eget beslut att börja med ngt men det är svårt att fatta vad man beslutat innan man drabbats av allt det dåliga. Det är också ett eget beslut varje dag man fortsätter, men man är beroende så man får svårare än normalt att fatta rätt beslut.
Efter att ha läst lite böcker om missbruk (för att förstå mig själv bättre), kan jag också se missbruk som en sjukdom. Man börjar livet med lite annorlunda hjärna och drar på sig en del skador av missbruket. Samhället borde betrakta missbruk mer som en sjukdom och mindre som ett tecken på bristande moral.

Troll lr inte? ingen aning. Inte mitt problem.

Bra eller dåligt att starta tråden? Skitbra idé, var annars kan man ta upp sånt här och dessutom få svar av människor med egna erfarenheter av missbruk?
Senast redigerad av Long-John-Silver 2012-01-04 kl. 07:33.
2012-01-04, 10:22
Medlem
Twopairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeRebelle
Precis. VAd är det för en langare som kan leverera allt detta kontinuerligt i flera år, och som plötsligt dör i en överdos:

Konstig langare som har X och metadon. Men amfetamin och hasch saknas. Och har man morfin och metadon, så är det väl inte sån big deal egentligen att prova h. Jag har själv provat h, en gång. Och vad gör Zyprexa där?

Jag vill bara påpeka att jag i min "drogmeritlista" glömde följande:

Imovane
Stilnoct
Spasmofen
cannabis
Hasch

Däremot har jag aldrig provar amfetamin och kokain då jag starkt föredrar nedåtdrogerna.
Zyprexa kan jag hålla med om att det låter märkligt. Den har endast tagits tillsammans med alkohol och då har jag fått för mig att ruset blir starkare, har dock inga belägg för detta.
Vad det är för en langare som levererat detta? Den bästa jag stött på med ett suveränt kontaktnät dessutom. Jag förstår om en viss avundsjuka kan förekomma.
Men nu är han ju död och jag hänvisas, i alla fall till en början, till samhällets bottenskrap
2012-01-04, 10:42
Medlem
Charmaines avatar
Citat:

Jag tror att det LeRebelle menar är att TS gör ett medvetet val i den meningen att han inte redan har ett tyngre missbruk utan är en ganska "normal" person utan större problem (inte värre än många andra i alla fall, att allt känns tomt och meningslöst ibland är väl bara normalt).

Hm, jag är usel på att förklara vad jag menar ser jag... Men alltså. Den som börjar ta heroin har nog oftast redan ett "inkört missbruk". TS verkar inte ha det, utan tänker börjar med heroin "direkt". Det är inte snack om några ynka Tram eller ens Oxy liksom utan rakt på det starkaste bara. Förstår du hur jag menar?

Och det är detta som gör att jag, och tydligen LeRebelle också, tycker att TS sätter sina egna behov före sin sons. Naturligtvis ska sonen kunna ha hoppet om en "normal" pappa kvar som du säger, frågan är ju hur "normal" en heroinist är efter en tids missbruk? Jag vet att man kan använda heroin utan att bli ett totalt vrak, och somliga kan sluta med det utan stora åthävor och till och med utan sub/meta, som du. Men det känns som att de människorna är rätt få, och att det är vanligare att en heroinmissbrukare "knarkar bort" allt vad normalt familjeliv heter. Drogen blir som viktigare än fru och barn...

Jag är medveten om att jag kanske är fruktansvärt fördomsfull. Kanske är jag "indoktrinerad" av all "skräckpropaganda". Men jag kan inte rå för att jag tycker det känns helt fel av en vuxen man som säger sig leva i ett lyckligt äktenskap och ha en underbar son att göra valet att börja med heroin.

Hoppas du förstår hur jag menar, det är då för j*kla svårt att förklara sig ibland...

Men som du tror (hoppas, kanske är ett bättre ord) jag att TS är ett troll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in