2008-05-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Ni här som kör på provision.. hur räknar ni ut era löner?

Se detta exempel:

Du jobbar endast två dagar per månad, varje pass är 8 timmar arbetad tid och totalt 16 timmar.

Ena dagen kör du in 600 kr/timmen dvs 4800 kr.

Andra dagen kör du in 0 kr/timmen.

Enligt avtalen så ska du få minst 93,98 kr/timmen.

Räknar vi 4800 minus 6% moms så blir det cirka 4512 kr och låt oss säga att du har 30% på inkört belopp (1356,6 kr). Då har du denna dag en genomsnittlig timlön på 169.2 kr.

Dag två körde du inte in några pengar. Alltså blir det 93.98 kr/timmen gånger 8 timmar, alltså 751 kr.

På löne specen får du alltså 2104,6 kr.

Räknar ni på detta sätt eller räknar ni bara 4800 kr delat på 16 timmar = 2400 kr/dag och 300 kr/timmen, dvs en timlön på 84,6 (åkare går in med pengar för att det ska bli garantilön på 93,98).

Jag kanske är lite dålig på att förklara. Men det första exemplet är att ni först räknar ut dåliga dagar, tar antal timmar gånger garantilön. Sen tar ni bra dagar och drar eran provison på inkört och voilá har ni eran lön som ni lägger ihop med det första.

Eller tar ni bara totalt inkört på en månad och provision på detta?
Antar att dom flesta räknar på hela månaden. Det är bara din skumma åkare som räknar konstigt.
Citera
2008-05-16, 20:42
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schafer
Antar att dom flesta räknar på hela månaden. Det är bara din skumma åkare som räknar konstigt.

nja han tar totalt inkört på hela månaden och sen provison på det.

Har tänkt lite på detta med taxichaufförers löner och dom är inget man blir rik på och det finns inget vi kan göra åt saken. Skulle vi ha samma löner och ob-tillägg och övertidstillägg som t.ex. lastbilschaufförer så hade taxi inte gått runt ekonomiskt, kanske med Eu-bidrag eller något
Senast redigerad av ozone 2008-05-16 kl. 20:45.
Citera
2008-05-17, 00:47
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Bla bla bla text text text

Min åkare har per månad som om jag skulle köra in 4800kr på totalt 16 timmar skulle detta ge

4800kr minus 6% moms = 4512kr
4512kr x 38.64% för provision = 1743kr
1743kr / 16h = 108,90kr/h

Det är vad min åkare hade gett, och sen är det självklart minus skatt på det
Citera
2008-05-17, 08:41
Bannlyst
Citat:

Eller tar ni bara totalt inkört på en månad och provision på detta?

På företaget jag jobbar tar dom totalt vad man kör in på en månad. Kör man in 50 000 kr ligger man just på gränsen för garantilönen( 12000 efter skatt, dvs den lön man är garanterad även om man bara kör in 25 000 ). Alltså måste man ligga på ca 2500/dag i snitt för att nå +- 0.

Exemplet du tar upp, att ligga på 600kr/timme under en hel dag( 4800 på ett 8timmars pass) låter lite grann som önsketänkande. Det går inte att göra det på ett 8 timmars pass om man bara kör i stan. Det skulle kunna funka teoretiskt om man får en kontant längdare umeå- Luleå direkt man börjar och sedan en retur( detta skulle ge ca 5600 på 8/h) visserligen möjligt men det händer bara inte tyvärr..

Man har en rusch på morgonen( 5-6:30) med folk som ska till flyget, sen i regel dött i en hel timme tills mellan 7:30-8:00 då skolkörningarna startar( har man otur kan man då även åka på nån skitfärdtjänst istället).Sen är det också i regel dött i en timme iaf då en del ska till sjukhuset och en del pesionärer ska fara och handla. Men mycket dötid blir det iaf däremellan..Sen händer det i regel inte mkt förrän efter 14:30-15:30( skolkörningar,flyg, sjukresor mm).

Så att köra in 2500 kr på en vardag är ganska så tufft på ett 8 timmars pass som du förstår, på en vardagskväll är det ännu svårare för då är det i regel bara körningar från flyget som finns att tillgå. Väntetiden är där ofta längre än själva körningen så dom blir man ju inte så rik på

Så inte fan blir man särskilt fet på att köra taxi..
Citera
2008-05-17, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Jag kör miljöbil i Taxi Stockholm. Företagen åker mycket taxi härnere och de flesta ringer oss för att konkurrenterna är så dåliga.

Men visst har jag också dåliga dagar. 2000 kronor på nio timmar kan inträffa då och då, men som väl är inte särskilt ofta.

Ok. ja det förklarar ju en del, finns lite mer körningar att tillgå i sthlm tror jag. Vi här i Umeå vill ju ha bort det här provisionssytemet iom att vi vet att vi måste jobba häcken av oss i princip för att nå garantilön ens. Men som jag förstår det är det Sthlm, göteborg och Malmö som stoppar upp förhandlingarna om ett löneavtal med en högre fast lön mindre baserad på provision.Inte konstigt då ni ju tjänar på att ha ett sådant system. Tyvärr förlorar vi på det..
Citera
2008-05-17, 08:56
Bannlyst
Kom på en sak till: Nu när sommaren närmar sig blir det mindre körningar också. Skolkörningar är det ju inga.. sommarlov ni vet. Och det blir färre flygkörningar( majoriteten flyger ofta inom jobbet) under semestertider. Många pensios börjar istället gå till affären och handla nu när det inte är halt och dom riskerar att dratta omkull med rullatorn.

Så...nu har jag gnällt färdigt
Citera
2008-05-17, 10:19
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78

Man har en rusch på morgonen( 5-6:30) med folk som ska till flyget, sen i regel dött i en hel timme tills mellan 7:30-8:00 då skolkörningarna startar( har man otur kan man då även åka på nån skitfärdtjänst istället).Sen är det också i regel dött i en timme iaf då en del ska till sjukhuset och en del pesionärer ska fara och handla. Men mycket dötid blir det iaf däremellan..Sen händer det i regel inte mkt förrän efter 14:30-15:30( skolkörningar,flyg, sjukresor mm).

Egentligen skulle man kunna köra 05.30-09.30, ta en lång frukost, åka hem ett tag och sen ge sig ut igen kl 14.30 och köra till 18.30. Tyvärr är det få åkare som tillåter det. Å andra sidan, gillar man att slöa och sitta still, så är taxijobbet perfekt. Andra jobb har högre lön, men då får man ligga i hela tiden också.

Citat:
Så inte fan blir man särskilt fet på att köra taxi..

Man blir fet på att köra taxi, hur många av er har med lunchlåda med 2st köttbullar, ris och knäckebröd samt termos nyponte? Tyvärr har jag sett alldeles för många taxibilar parkerade utanför pizzeria Napoli vid lunchtid. En fettdrypande Cacciatore och en 33cl cola, sen jäser slusken över i förarsätet. Taxi är bra betalt med tanke på arbetsbelastningen.
Citera
2008-05-17, 16:14
Medlem
Vad ligger rnuvarande minimilönen på? Finns det OB tilläggg som taxiförare? Kan man arbeta normala tider typ 8-17 9-18 eller liknande som taxiförare?
Citera
2008-05-17, 16:27
Medlem
ozones avatar
Citat:
Exemplet du tar upp, att ligga på 600kr/timme under en hel dag( 4800 på ett 8timmars pass) låter lite grann som önsketänkande. Det går inte att göra det på ett 8 timmars pass om man bara kör i stan. Det skulle kunna funka teoretiskt om man får en kontant längdare umeå- Luleå direkt man börjar och sedan en retur( detta skulle ge ca 5600 på 8/h) visserligen möjligt men det händer bara inte tyvärr..

Jag tog ett exempel, visst kan det hända.. men exempel.. exempel.

Det blir lite som att man betalar sin egen lön ungefär. kör man bara vardagar och sen vill man köra en helg kväll för att få upp timsnittet så är det bortkastat med tid. Det lilla man jobbar där höjer så lite att det är inte värt besväret, hällre ut med polarna och ha skoj.

Själv föredrar jag att köra kanske 3 helger per månad (fre & lör kväll/natt) vara helt ledig en helg och sen köra någon enstaka vardag. Timsnittet sjunker drastiskt ju fler vardagar man kör..
Citera
2008-05-17, 18:22
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchez
Vad ligger rnuvarande minimilönen på? Finns det OB tilläggg som taxiförare? Kan man arbeta normala tider typ 8-17 9-18 eller liknande som taxiförare?

93.98kr/h enligt kollektivavtalet
Ingen OB
Arbetstider beror på åkaren
Citera
2008-05-18, 04:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Egentligen skulle man kunna köra 05.30-09.30, ta en lång frukost, åka hem ett tag och sen ge sig ut igen kl 14.30 och köra till 18.30. Tyvärr är det få åkare som tillåter det. Å andra sidan, gillar man att slöa och sitta still, så är taxijobbet perfekt. Andra jobb har högre lön, men då får man ligga i hela tiden också.

Precis. Man är aldrig lika produktiv som på tex en tillverkningsindustri.Men timpenningen är ett skämt.

Citat:
Man blir fet på att köra taxi, hur många av er har med lunchlåda med 2st köttbullar, ris och knäckebröd samt termos nyponte? Tyvärr har jag sett alldeles för många taxibilar parkerade utanför pizzeria Napoli vid lunchtid. En fettdrypande Cacciatore och en 33cl cola, sen jäser slusken över i förarsätet. Taxi är bra betalt med tanke på arbetsbelastningen.

Jag har lunclådor med 200 g kyckling med sallad, kesella och proteinshake som mellanmåll Jag har hållit min vikt men deffen går trögt nu alltså Och det tror jag beror på taxijobbet för jag hade samma kostupplägg förra året och då funkade det kanon.

Ang kollegor så har ju en del ganska rejäl kagge, men tycker ändå det verkar va fler överviktiga lastbil/busschaufförer ändå konstigt nog. I relation till den fysiska arbetsbelastningen så är taxi bra betalt. Men i relation till hur jävla mycket man måste jobba och på vilka tider så är det skit.
Citera
2008-05-18, 12:47
Medlem
buikos avatar
Citat:
I relation till den fysiska arbetsbelastningen så är taxi bra betalt. Men i relation till hur jävla mycket man måste jobba och på vilka tider så är det skit.

själva "jobbet" kan ses på ur 2 olika synvinklar. Dels jobb som räknas från inlogg till utlogg, då är det väldigt mycket jobb för liten lön. Om man räknar det faktiska jobbet, dvs. när man kör bilen och den mest ansträngande biten dvs. köra fyllekund, så är denna bit relativt liten om man slår ut den på hela passet. Att få betalt för att sitta på en parkbänk utanför sjukhuset/järnvägsstationen och vänta, är få förunnat. Jobb som har mycket dötid t.e.x spärrvakt, pers assistent och liknande är dåligt betalda för arbetet är inte effektivt. Om du som taxiförare hela tiden kunde ha txm på, så hade du haft rejält betalt, men tyvärr fungerar taxi inte så.
Senast redigerad av buiko 2008-05-18 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in