2013-02-05, 18:18
Bannlyst
Hade en TSAB-bil framför mig idag, han svänger tvärt utan att använda blinkers, jag ringer således upp honom och påpekar att han kör som en idiot och att han är en Ambassadör för TSAB, lägger sedan på.

Han ringer tillbaks, jag svarar inte, han skickar sedan SMS där han skriver; 'Jag ber om ursäkt, jag har brottom till toa, jag har lös magen, barn att försörja.'

Ååh fy fan så kul!
Citera
2013-02-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tycker det känns onödigt att ha det.

DÄREMOT tycker jag att man borde designa speciella nackstöd för taxibilar som förhindrar strypning bakifrån. Har väll hänt några gånger (inte mig såklart) att personen sätter sig bakom och stryper med något, tex ett snöre under tiden som rånet sker.

Det är den stora svagheten i bilen tycker jag. Någon borde väll komma på tanken att designa ett lite kupformat nackstöd som gör att man inte klarar av att strypa bakifrån då kanterna tar emot och förhindrar dödligt tryck mot strupen.

Vore inte det något? Inget mellanrum mellan nackstöd och själva sätet och lite framåtstickande kanter på sidorna.

Edit: Hittar inget liknande vi enkel googling. Ordna patent? Billig livförsäkring jag tror de flesta med taxibil skulle vara intresserade av. Alla känner sig obekväma när en skum person väljer att sitta bakom en under färden.

Sånt hade varenda taxi på 70 och 80-talet.

Hittar tyvärr ingen bild. Däremot skriver Fredrik Wikingsson om dem här
http://www.filipochfredrik.com/blogg/2012/06/jag-akte-taxi-igar/
Citera
2013-02-06, 00:04
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Hade en TSAB-bil framför mig idag, han svänger tvärt utan att använda blinkers, jag ringer således upp honom och påpekar att han kör som en idiot och att han är en Ambassadör för TSAB, lägger sedan på.

Han ringer tillbaks, jag svarar inte, han skickar sedan SMS där han skriver; 'Jag ber om ursäkt, jag har brottom till toa, jag har lös magen, barn att försörja.'

Ååh fy fan så kul!

I helgen lämnade jag en kund en bit utanför stan.

På väg in igen passerar jag en TSAB bil som ligger runt 60-70 (70-sträcka). Jag kör 80-90.

Ca 1½ mil från närmste taxistolpe så jag kör glatt om (är jag i närheten av en stolpe brukar jag stanna bakom för att inte råka sno hans plats då jag är för en vänlig atmosfär bolagen emellan).

Han gasar nu upp till närmare 100km/h och börjar köra om mig igen. Innan han passerat mig helt börjar han styra in i min fil, bromsar och tutar på idioten.

Han verkade vara ett jävla psyko så jag valde att låta honom "vinna" då det för honom verkade vara en tävling på liv och död.

Han svängde in till taxistolpen vid närmaste t-bana och jag följde efter.

Jag har en väldigt lång stubin och trotts att han försökte preja mig av vägen knackade jag bara på rutan och sa att han kanske skulle hålla koll på sidan innan han byter fil.

Han vevade bara upp rutan igen utan säga ett ord. Jävla kukhuvud (ursäkta språket).

Funderar på om man skulle ringt/mailat TSAB ang honom.

Att vissa håller högre tempo är bara så som verkligheten ser ut. En förare kan inte riskera att orsaka allvarliga olyckor för att OM båda ska till samma stolpe vinna en enda billängd.
Citera
2013-02-06, 13:16
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Kan inte annat än att hålla med ovanstående, troll-siffror
Varför skulle det vara det...?
Visst 125k i december låter smått otroligt, men tänker man efter; Jobbar man femtio aktiva timmar i veckan, och dessutom jobbade hela jul- och nyårshelgen är det inte omöjligt.
Vi har flera stycken på mitt bolag som var en bra bit över 100k inkört i december, men då jobbade de självklart uppemot 250h, varenda helgnatt etc. Inte svårt att komma upp i fantasisiffror då.

Som vanligt så är det inkört/timme som är intressant när man redovisar siffror här, inget annat.
Citera
2013-02-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Visst 125k i december låter smått otroligt, men tänker man efter; Jobbar man femtio aktiva timmar i veckan, och dessutom jobbade hela jul- och nyårshelgen är det inte omöjligt.
Vi har flera stycken på mitt bolag som var en bra bit över 100k inkört i december, men då jobbade de självklart uppemot 250h, varenda helgnatt etc. Inte svårt att komma upp i fantasisiffror då.

Som vanligt så är det inkört/timme som är intressant när man redovisar siffror här, inget annat.
Då redovisar jag inkört/timme för dig:
125 000/208 = 600kr/h det snittar man inte under hela månad... Men jag håller med, inte svårt att komma upp i fantasisiffror, varför inte på en gång 200 0000;-
Citera
2013-02-06, 18:53
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas

Känns alldeles för saltade siffror, eller som de säger "pics or it didn´t happen"

Om vi räknar på runt 200 timmar i månaden (4 veckor per månad) och räknar ett TSAB pris för alla tider på dygnet (286kr för 10km/15min). Det gör att timpriset blir 1144kr

Maj: 90500
39% bokad
Juni: 77500
34% bokad
September: 91200
39% bokad
Oktober: 91500
40% bokad
November: 100800
44% bokad
För december så räknar jag bort 20 timmar (dagar och inkörda för julafton och nyår)
December: 106199 (på 180 timmar)
51% bokad

Tittar jag på egna siffror räknar med ett jämförpris på 300kr (jobbar mest helgnätter då det är mest att göra), så hamnar jag på 1200kr timmen

Bokad Juni 35%
Bokad Aug 32%
Bokad Sep 28%
Bokad Okt 35%
Bokad Nov 32%
Bokad Dec 31%

Så att cleawata skulle ligga på mellan 10-20% mer bokad än mig känns lite saltat oavsett var än i Sverige han kör. Om vi tittar på Juni som exempel så är skillnaden obefintlig (1%), men September så 11% skillnad, oktober 5%, November 12% och sen December skulle vara en skillnad på 20%. Nja ställer mig väldigt skeptisk till det.
Citera
2013-02-06, 21:22
Medlem
ozones avatar
Någon här som har en aning om vad en Volkswagen Caravelle Carsport TDI 4-motion kostar med Hk-byggnadtion?

1 miljon? mer? mindre?
Citera
2013-02-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Solklart inte sant, en knarkare, kolla hans tidigare inlägg.

Knarkare? Jag dricker varken alkohol eller använder nikotin!!! Jag kör storbil för TSAB och dom siffror jag skrev är tagna direkt från lönespecen. Faktum är att jag kör inte ens in ovanligt mycket. Siffrorna är snarare medel om man jobbar fem nätter och kör varje fredag och lördag natt och ser till att vara ute på eftermiddags rusningen. Jag vet chaufförer som kör in 120-130k i snitt varje månad. En riktigt dålig månad som nu i Januari är dom nere i 100k. Mina dag chaufförer som jag bytt med har legat runt 80k i snitt per månad allihop.

Så här ser en normal vecka ut för mig:

Tisdag (15:00-24:00): 3500kr
onsdag (15:00-24:00): 4000kr
Torsdag (15:00-24:00): 4000kr
Fredag (15:00-04:00): 6000kr
Lördag (16:00-05:00): 7500kr

totalt per vecka: 25000kr

Arbetad tid 53 timmar per vecka. Ok jag skrev lite fel på arbetstiden i tidigare inlägget. Jag brukar arbeta 53 timmar och inte 50. Annars ingen lögn!

Jag skulle ändå inte rekommendera någon att börja köra Taxi för det är ett riktigt skitjobb, särskilt om man kör storbil. Fulla ungdomsgäng som börjar slåss i bilen, spiller både vin och öl. Risken för en spya är dessutom mycket större i en storbil. Jag har råkat ut för två stycken senaste 6 månaderna. Det händer att folk blir hotfulla och skäller ut en, trots att man kört rätt väg och trots att man berättat innan vilken väg man tänker köra.

Lönen och dricksen är helt ok, men det är ändå inte värt det. Man får verkligen slita hund för pengarna! Tänk er själva att jobba varje helg och nästan varje eftermiddag/kväll, när alla vänner är lediga. Jag träffar inga vänner längre för alla vet att jag jobbar när dom vill träffas.
Citera
2013-02-07, 14:12
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Då redovisar jag inkört/timme för dig:
125 000/208 = 600kr/h det snittar man inte under hela månad... Men jag håller med, inte svårt att komma upp i fantasisiffror, varför inte på en gång 200 0000;-

Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Känns alldeles för saltade siffror, eller som de säger "pics or it didn´t happen"

Om vi räknar på runt 200 timmar i månaden (4 veckor per månad) och räknar ett TSAB pris för alla tider på dygnet (286kr för 10km/15min). Det gör att timpriset blir 1144kr

Maj: 90500
39% bokad
Juni: 77500
34% bokad
September: 91200
39% bokad
Oktober: 91500
40% bokad
November: 100800
44% bokad
För december så räknar jag bort 20 timmar (dagar och inkörda för julafton och nyår)
December: 106199 (på 180 timmar)
51% bokad

Tittar jag på egna siffror räknar med ett jämförpris på 300kr (jobbar mest helgnätter då det är mest att göra), så hamnar jag på 1200kr timmen

Bokad Juni 35%
Bokad Aug 32%
Bokad Sep 28%
Bokad Okt 35%
Bokad Nov 32%
Bokad Dec 31%

Så att cleawata skulle ligga på mellan 10-20% mer bokad än mig känns lite saltat oavsett var än i Sverige han kör. Om vi tittar på Juni som exempel så är skillnaden obefintlig (1%), men September så 11% skillnad, oktober 5%, November 12% och sen December skulle vara en skillnad på 20%. Nja ställer mig väldigt skeptisk till det.
Jag säger inte att jag tror på att siffrorna stämmer, jag säger bara att det inte är omöjligt
Min kollega drog in 114k (inkl moms) i december, det har jag själv sett lönespecen på, men då jobbade han över 250h...
Då ska kanske tilläggas att han i 9/10 kör storbil, och vårt jämförelsepris ligger en bra bit över 286:-/h (Medelstor stad).

Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Någon här som har en aning om vad en Volkswagen Caravelle Carsport TDI 4-motion kostar med Hk-byggnadtion?

1 miljon? mer? mindre?
http://www.carsport.fi/assets/rte/files/Volkswagen_SWE_esitteet/CARSPORT_TRP_prislista_010412.pdf
Varsågod att räkna
Du bygger för övrigt inte en Carsportbuss på Caravelle, utan Transporter...
Senast redigerad av ICanHas 2013-02-07 kl. 14:14.
Citera
2013-02-07, 18:09
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
Knarkare? Jag dricker varken alkohol eller använder nikotin!!! Jag kör storbil för TSAB och dom siffror jag skrev är tagna direkt från lönespecen. Faktum är att jag kör inte ens in ovanligt mycket. Siffrorna är snarare medel om man jobbar fem nätter och kör varje fredag och lördag natt och ser till att vara ute på eftermiddags rusningen. Jag vet chaufförer som kör in 120-130k i snitt varje månad. En riktigt dålig månad som nu i Januari är dom nere i 100k. Mina dag chaufförer som jag bytt med har legat runt 80k i snitt per månad allihop.

Så här ser en normal vecka ut för mig:

Tisdag (15:00-24:00): 3500kr
onsdag (15:00-24:00): 4000kr
Torsdag (15:00-24:00): 4000kr
Fredag (15:00-04:00): 6000kr
Lördag (16:00-05:00): 7500kr

totalt per vecka: 25000kr

Arbetad tid 53 timmar per vecka. Ok jag skrev lite fel på arbetstiden i tidigare inlägget. Jag brukar arbeta 53 timmar och inte 50. Annars ingen lögn!

Jag skulle ändå inte rekommendera någon att börja köra Taxi för det är ett riktigt skitjobb, särskilt om man kör storbil. Fulla ungdomsgäng som börjar slåss i bilen, spiller både vin och öl. Risken för en spya är dessutom mycket större i en storbil. Jag har råkat ut för två stycken senaste 6 månaderna. Det händer att folk blir hotfulla och skäller ut en, trots att man kört rätt väg och trots att man berättat innan vilken väg man tänker köra.

Lönen och dricksen är helt ok, men det är ändå inte värt det. Man får verkligen slita hund för pengarna! Tänk er själva att jobba varje helg och nästan varje eftermiddag/kväll, när alla vänner är lediga. Jag träffar inga vänner längre för alla vet att jag jobbar när dom vill träffas.

Du menar alltså att natt & dagchaufför tillsammans kör in cirka 200.000 kr/månad?? det är 2,4 milj per år och det är bullskit i en sådan överetablerad stad som stockholm/göteborg/malmö.
Citera
2013-02-07, 20:32
Medlem
Tjena !

Har en fråga som jag hoppas någon kan besvara. Gjorde teoriprov för taxilemp under våren 2010 (minns inte exakt månad). Kuggade dock uppkörningen och tänkte ta tag i det igen. Är mina mina teoriprov fortfarande giltiga (klarade alla tre) eller måste jag göra om dom ? Har prövat att googla mig fram men hittar inget.

MVH
Citera
2013-02-08, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Du menar alltså att natt & dagchaufför tillsammans kör in cirka 200.000 kr/månad?? det är 2,4 milj per år och det är bullskit i en sådan överetablerad stad som stockholm/göteborg/malmö.

180k/månad har min bil dragit in i snitt dom senaste 8 mån. I December drog bilen in 200k. Det är normala siffror för en storbil inom TSAB och absolut inga skrytsiffror! Det är inte samma sak att köra taxi i malmö/göteborg som i Stockholm. Om ni inte tror mig så är det erat problem, jag har inget att bevisa.

Den här veckan:

tisdag: 4200
onsdag: 5400
Torsdag: 5200

Sov gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in