2006-06-25, 22:36
Medlem
ccjjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchez
det är ju sjukd dåligt betalt.säg att du drar in 2000kr på ett 12h pass.
2000*0,9434=1886 1886*0,37=697 697*33%skatt=230kr

då skulle timlönen bli runt 19kr timmen och jag antar att 2000kr för ett pass inte är ovanligt

Det blir snarare ca 552kr netto med semesterersättning och altså lite över 60kr/timma innan skatt. Sämre betalt än en sommarjobbande parkarbetare med andra ord.
Citera
2006-06-26, 22:30
Medlem
Tar tillbaka det jag skrev till någon om att köra för Taxi Göteborg, de har gjort fel i sitt färdtjänstanbud och nu har rätten bestämt att de inte får köra färdtjänst de närmaste fyra åren i Göteborg... hoppla...
Citera
2006-06-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccjj
Det blir snarare ca 552kr netto med semesterersättning och altså lite över 60kr/timma innan skatt. Sämre betalt än en sommarjobbande parkarbetare med andra ord.

jag har väldigt svårt att förstå hur det kan gå ihop när man köra taxi
Citera
2006-06-27, 12:04
Medlem
Bananas avatar
En liten fråga, hur tar man sig upp till Globen - "taxivägen" där alla bilarna hänger. Efter ett litet missöde igår där jag bara hittade parkeringsinfarterna skulle jag gärna vilja veta detta tills nästa gång...
Citera
2006-06-27, 14:30
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
En liten fråga, hur tar man sig upp till Globen - "taxivägen" där alla bilarna hänger. Efter ett litet missöde igår där jag bara hittade parkeringsinfarterna skulle jag gärna vilja veta detta tills nästa gång...

det finns två infarter. Kör arenavägen sen in till hö innan AB-huset(söderifrån räknat) förbi globen hotell och upp, eller fortsätt arenavägen och kör in vid söderstadion, där finns dock en grind som inte alltid är öppen.

Nysvenskarna brukar ta cykeltunneln under Nynäsv från Pastellvägen.
Citera
2006-06-28, 16:54
Medlem
jag lånade en bok på biblioteket idag.taxiförarlegitimation+ litet häfte.är det denna bok som kostar 1500kr att köpa? vilken mer litteratur krävs?
Citera
2006-06-28, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccjj

men är det inte först grundlön + 37% av inkört belopp?
Citera
2006-06-28, 22:39
Medlem
buikos avatar
Citat:

brukar väl vara 37% av inkört och en garantilön om man inte skulle nå upp till ett visst belopp. Jag tror jag hade 60:-/h +11% av inkört eller likn.
Citera
2006-06-29, 07:00
Medlem
Citat:

Grundlönen är väl nåt runt 16000-17000 kr? Om du skulle köra in 40000 kr inkl moms på en månad, så skulle det isåfall bli

40000*0,9434*0,37=13962 kr i lön innan skatt + garantilönen ca 16500.
Det skulle bli en lön på 30462 kr.

Med andra ord skulle det kosta åkaren ca 41123 i lönekostnader att ha en person anställd som körde in 40000 inkl moms...

Så mitt svar är, nej. Du har provisionslön vilket innebär att kör du in mer tjänar du mer. Men du har en garantilön i botten, men den gäller endast om du jobbar heltid. Skulle du vara en lat chaufför så lär åkaren nog sparka dig, för ligger man under provisionslönen så är man inte effektiv nog som förare.
Citera
2006-06-29, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
brukar väl vara 37% av inkört och en garantilön om man inte skulle nå upp till ett visst belopp. Jag tror jag hade 60:-/h +11% av inkört eller likn.

Man har runt 35-42% i inkört, med eller utan semesterersättning. Det där varierar lite. Men principen är:

Kör in pengar, skulle din lön bli lägre än provisionslönen så får du provisionslönen. Men det gäller bara om du är heltidsanställd för samma åkare. Om du hoppar runt mellan olika åkare så gäller det inte, inte heller om du bara jobbar några helger i månaden.

Beräknat på 37% i provisionslön, så skall man ligga på lite mer än 45000 kr i månaden inkört (inkl moms) för att hamna runt garantilönen. Det innebär att om man jobbar 5 dagar i veckan, 4.5 veckor per månad (22.5 dagar per månad) så blir det 2000 kr per dag inkört inkl moms. Och det är lågt på en heltidsanställd.

Så man kan lite ironiskt säga att provisionslönen är latmasken och idiotens sätt att få pengar utan att behöva göra något.. Eller den som är fackligt ansluten, men det brukar vara synonymt med latmaskar

Däremot finns det några åkare som brukar istället ge varianten, du får en fast låg timlön plus en låg procentlön, vilket kan vara både bra och dåligt.
De dåliga dagarna har du timlönen som drar upp det, de bra dagarna har du timlönen+provisionen som ger mindre. Men detta är faktiskt en metod som jag tycker om ifall man har en anställd och/eller köruppdrag som ger lite "ojämnt" inkört. Typ att man kanske kör företagstaxi, limousine eller färdtjänst som ibland har mer eller mindre att göra då man är beroende av kanske 1 alternativt 2 kundtyper (det finns ju tre kan man säga: samhällsbetalt, företag och privatpersoner. En kombination av alla tre är bra, då står man på tre ben. Står man på 1 ben så kan det vara bra men t.ex vissa dagar åker det inte mycket färdtjänst eller företag).

Om man t.ex kör företagstaxi åt kanske ett stort företag som Volvo så har man inget direkt att göra i juli eller runt jul-nyår. Om man då kör på enbart provision så blir det inte så himla mycket betalt, men om man istället har tim+provision så blir det intressant. Även om du skulle få två-tre körningar på en dag, så har du timlönen på kanske 40 kronor som drar upp det.
Men om du istället en dag skulle få först ett par snabba körningar för att sedan avsluta med en långkörning på 30 mil som kanske ger 3500 kr, så hade den långkörningen gett 1222 i lön innan skatt med 37% provisionslön medans om man har kanske 60kr i tim+11% (ditt exempel) så hade den gett 723 kr (6 tim i tidsåtgång + 11%) i lön.
Citera
2006-06-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Grundlönen är väl nåt runt 16000-17000 kr? Om du skulle köra in 40000 kr inkl moms på en månad, så skulle det isåfall bli

40000*0,9434*0,37=13962 kr i lön innan skatt + garantilönen ca 16500.
Det skulle bli en lön på 30462 kr.

Med andra ord skulle det kosta åkaren ca 41123 i lönekostnader att ha en person anställd som körde in 40000 inkl moms...

Så mitt svar är, nej. Du har provisionslön vilket innebär att kör du in mer tjänar du mer. Men du har en garantilön i botten, men den gäller endast om du jobbar heltid. Skulle du vara en lat chaufför så lär åkaren nog sparka dig, för ligger man under provisionslönen så är man inte effektiv nog som förare.

men då blev det genast mer intressant att köra taxi.om det är grundlön+ provision.fast det kanske inte är så lätt att få fast anställning

sen så är grundlönen ca 14300kr utom stockholm

om man bara hoppar in på extra pass och kör tex helger då gäller enbart provisionslön?

har taxiförare OB tillägg för kvälls/natt/helg arbete?
Citera
2006-06-29, 23:13
Medlem
Maximuss avatar
Citat:
har taxiförare OB tillägg för kvälls/natt/helg arbete?

Taxa 3

Det är det enda extra som jag får iaf... där jag jobbar så är det ca 15% mer än vad dagtaxan ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in