2007-03-21, 20:06
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neodymus
Jag har lite funderingar på att köra taxi på Gotland till sommaren. Har kört extra under ett år i en större stad. Någon som har kört på Gotland och har erfarenheter att dela med sig av?

Svårt att få jobb? Vilket bolag är bäst? Vad tjänar man? När ska man söka, nu eller vänta lite? Boende?

är du gotlänning ? taxi gotland kräver lokalkännedom, dom kör året runt. Sen på sommaren kommer alla lycksökare och ska plocka russinen ur kakan...dvs fribilsåkare med turbotaxa som skörtar upp turisterna med höga taxor, trots att de knappt hittar till ringmuren.

Du kan säkert hitta jobb där om du vill köra fribil och bli utskälld, men det är det inte värt, satsa på auktoriserad taxi istället.
Citera
2007-03-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
är du gotlänning ? taxi gotland kräver lokalkännedom, dom kör året runt. Sen på sommaren kommer alla lycksökare och ska plocka russinen ur kakan...dvs fribilsåkare med turbotaxa som skörtar upp turisterna med höga taxor, trots att de knappt hittar till ringmuren.

Du kan säkert hitta jobb där om du vill köra fribil och bli utskälld, men det är det inte värt, satsa på auktoriserad taxi istället.

Nej, jag är inte från Gotland utan lokalkännedomen måste jag plugga in. Jag hade inte tänkt köra fribil utan arbeta åt ett seriöst taxiföretag, men det är svårt att få jobb på ett sådant menar du?
Citera
2007-03-21, 20:46
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neodymus
Nej, jag är inte från Gotland utan lokalkännedomen måste jag plugga in. Jag hade inte tänkt köra fribil utan arbeta åt ett seriöst taxiföretag, men det är svårt att få jobb på ett sådant menar du?

det finns bara ett seriöst taxibolag på gotland, nämligen taxi gotland, som alla seriösa taxibolag har det krav på lokalkännedom för de förare som aspirerar på deras firmalegg. Om du inte är från gotland blir det kanske lite kärvt att plugga in Visbys gator+sevärdheter+hotell och resten av gotlands geografi, men det är inte omöjligt att göra det. Därutöver kräver vissa bolag 1-3 års körvana i ditt fall Visby, nu vet inte jag om det är så på taxi gotland, men det kan du ju kolla upp.

Inlägg 1493 sid 125 (14/12 2006)
Citat:
Ursprungligen postat av Arthro

Bomkörningar får man räkna med titt som tätt. Speciellt på nätterna. Jobbigt är adresser dit växlen vill ha mer än en bil. Det är växlens uppgift att ta namnet på den som beställt så på så vis kan du garantera dig om att du får rätt personer i taxin.

du kan ge dig katten på att om en kund beställt 3 bilar till/från krogen på fredagskvällen och du kommer sist fram till framkörningsadressen så får du bom. Därför är det plattan i botten som gäller vid flerbilsbeställningar. Varför blir det bom då? Jo, kunden räknade med att alla kompisarna skulle med ,men Leffe var tydligen för full, Kenta och Hasse skulle hem och Bettan fastnade framför spegeln, så det blev inget sista lass till dig
Citera
2007-03-22, 20:42
Medlem
Svarttaxis avatar
Så gick färdtjänsten till ett annat bolag.

Får se om det blir en massa klagomål.
Citera
2007-03-22, 21:04
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarttaxi
Så gick färdtjänsten till ett annat bolag.

Får se om det blir en massa klagomål.

färdtjänsten ger så dåligt betalt idag att många taxiföretag går back på den, inte lönsamt mer, ftj har upphandlats så hårt i konkurransen att det är ren förlust att ta på sig ftj uppdrag, snart kommer ftj vara ett minne blott.

Inlägg No1526 (18/12 2006)
Citat:
Ursprungligen postat av Zanner
Nu har forskarna bevisat att taxisluskar har större hjärnor än andra.
Taxisluskar har så mycket info i huvet att de utvecklar fler hjärnceller visar ny forskning : http://expressen.se/index.jsp?a=796534

Forskningen visar även att användandet av GPS hämmar kunskapsbasen och kan ge hjärnförändringar. GPS är med andra ord dåligt för hjärnan.

Artikeln från Independent (http://news.independent.co.uk/uk/health_medical/article2081652.ece) står bland annat att londons "black cabbies"-sluskar memorerar upp till 25 tusen gator i London i ett område i hjärnan som kallas för "mid-posterior hippocampus"

Studien ägde rum på ett institut som kallar sig för "Wellcome Trust Centre for Neuroimaging at UCL's Institute of Neurology" där forskarna skannade hjärnorna på 35 buss och taxisluskar

Även år 2000 skannade Dr Eleanor Maguire hjärnorna på 16 stycken taxisluskar från london och upptäckte även där att de hade större hippocampus än kontrollobjekten: http://www.wellcome.ac.uk/doc_WTX032958.html

London är tydligen den stad i världen där man har högsta yrkesstatus som taxislusk. Nyligen gick en 92 årig taxigubbe från London i pension, han hade kört sen 1937. Undrar hur många gator han kunde i huvet ?? Sen det där med hjärnan, det är allmänt känt att hjärnjympa hjälper hjärnan att hålla igång, speciellt på äldre dar är det nyttigt att lösa korsord eller memorera gator, det ska förhindra demens. Nu tror ju jag inte att hjärnan växer speciellt mycket på en taxiförare i Säffle, utan hjärnväxten gäller säkerligen i första hand taxiförare i världsmetropoler som London & Paris, de städerna är så fyllda av historia, där finns så många intressanta byggnader, torg och tjusiga avenyer att man som taxislusk får ny lärdom av varje arbetsdag.

Vet inte om GPS är dumt för hjärnan, men den hjälper iaf mig att lära mig många nya gator, man ser gatunamnen i gps:en när man passerar gatorna, tycker att gps:en ger en bra bild av hur gatunätet ser ut, den ser runt hörnet sas. GPS:en går ju att ha på i bakgrunden utan att man behöver navigera efter den.
Citera
2007-03-22, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapist_
Absolut!!!!!
Men alla har inte kört taxi i nästan 30 år som du Åkaren... Vi som är nya har stor hjälp av gps, speciellt när man plockar gångskubb som inte alla gånger hittar hem pga alkohol eller andra substanser.

Men erkänn nu.. visst har även du gps?

Han hittar inte i Malmö/Limhamn. Helkass där.

*duckar*
Citera
2007-03-22, 23:48
Bannlyst
Citat:
färdtjänsten ger så dåligt betalt idag att många taxiföretag går back på den, inte lönsamt mer, ftj har upphandlats så hårt i konkurransen att det är ren förlust att ta på sig ftj uppdrag, snart kommer ftj vara ett minne blott.

Dom som tog ftj:n tog den för 18% lägre pris än vad TS erbjöd ..

-Schitzla-jäkeln är tillbaka efter en rejäl bergochdalbanetur i sitt privatliv!
Välkommen tillbaks Schnitzlo!
-Tacktack

Förresten, go jul i efterskott! Min jul var underbar! Ensam i garaget, med en platta pilsner och påse nötter...
Citera
2007-03-23, 12:57
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Dom som tog ftj:n tog den för 18% lägre pris än vad TS erbjöd ..

-Schitzla-jäkeln är tillbaka efter en rejäl bergochdalbanetur i sitt privatliv!
Välkommen tillbaks Schnitzlo!
-Tacktack

Förresten, go jul i efterskott! Min jul var underbar! Ensam i garaget, med en platta pilsner och påse nötter...

skrev inte du nåt om "Hej på er era räliga taxisluskar igår!" inlägget blev tydligen raderat.

Inlägg No 1530 (061218)
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen
Hur länge tycker ni att en person ska ha haft b-kort innan han eller hon kompletterar med taxilegitimation?

Är väl ungefär som att fråga:"Hur många stenar rymmer en vanlig cementblandare?"

Ja, vad tror ni?

En vanlig cementblandare rymmer 1453 småstenar och 4 stenbumlingar Nej vars, svaret på din fråga är förståss 21 år enligt vv. Nu är ju människan skapt på olika sätt, både fysiskt och psykiskt. Folk förväntar sig nog att man iaf ska va 25-30 år som taxichaufför. Själv var jag nyss fyllda 25 när jag började, körde för ett litet ungdomligt bolag som hade många unga kunder, så det passade bra. Man måste iaf vara så skapt att man kan hantera komplicerade människor och kunna argumentera på ett dimplomatiskt vis. De flesta får nog den mognaden just efter 25 år. Minst 2 års körvana i staden där du ska arbeta är att rekomendera, men man lär sig ganska snabbt både rutinerna och gatorna.
Citera
2007-03-24, 03:19
Bannlyst
Citat:
skrev inte du nåt om "Hej på er era räliga taxisluskar igår!" inlägget blev tydligen raderat.

Jo, så var det. Fattar inte varför det blev raderat.. nya "triggerhappy" moderatorer??? D'fuck should i know.

Jaja, nya friska tag här i alla fall. Följde tråden lite och såg att även du vart borta ett tag... För allmän kännedom så harjag varit reggad här sen 2002 fast bytt nick sisådär 8 gånger... så att radera mina ionlägg är plumpt, trodde jag uppnått gud-status, men icke..
Citera
2007-03-24, 11:47
Medlem
Jag gjorde teoriproven förra veckan, klarade allt förutom kartläsningen. Är det bara jag som tycker det är jättekrångligt och förvirrande?
Tycker det mesta är ganska oklart och man får anta mycket själv.
Ska göra omprovet nästa vecka innan första april så jag slipper uppkörningen tänkte jag. Kan någon ge lite tips och råd på vad jag ska tänka på? Hur och vart jag ska mäta och i princip hur jag ska tolka frågorna. Hade varit ytterst tacksam!!
Citera
2007-03-24, 12:32
Bannlyst
När jag gjorde kartbiten så gick jag efter det som står i kartboken, dvs siffran mellan de två små röda pilarna... Sen var det bar att plussa ihop siffrorna.
Citera
2007-03-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
När jag gjorde kartbiten så gick jag efter det som står i kartboken, dvs siffran mellan de två små röda pilarna... Sen var det bar att plussa ihop siffrorna.

Jo, men ibland blir man tvungen att använda sig av skalan och linjalen. Och jag tycker det är svårt att få exakta avståndet med hjälp av en linjal då vägarna kan vara rätt krokiga.

Dessutom så finns dessa pilar inte på alla vägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in