2005-08-10, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Om du är en orädd gosse som inte har något emot att träffa fulla människor kan jag varmt rekommendera taxiyrket som extraknäck. Jag körde själv 1994-2002 och det var rätt kul, man lärde sig många gator iaf. Lönen är oftast helt provisionsbaserad. Många kör 10-11 timmars pass på helgerna. De börjar runt 17-18 och kör till 4-5 på morgonen. Tänk dock på att du måste ha minst 11 timmars vilotid också. Man tjänar hyfsat, men det är ett slitigt jobb. Idag går det nog att få ihop en 16-17.000 i månaden+dricks..Ja, möjligheterna till jobb är obegränsade, även i nu i lågkonjunkturen. I sthlm får man jobb på direkten hos vem som helst. Nattjobb är lättast att få. (Få som vill jobba heltid natt) Tänk dock på att taxiyrket är ett högrisk jobb i nivå med polis/brandman. Det farligaste är trafiken och inte rånarna.

Taxilitteratur beställd och skall hämtas ut senare idag. Planen är att köra Taxi innan 1 oktober
Citera
2005-08-11, 19:32
Medlem
bigMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
jag kör mycket hellre fulla svin på nätterna..

ja, Fulla svin på nätterna. En helt egen avdelning när det gäller att köra taxi, själv hade jag inga som helst problem med dem. Vissa personer har dock det och då är inte taxi det rätta yrket (speciellt inte nattetid).
En velig/försiktig person kan få jobbigt när dom börjar käfta i bilen kl. 3 på morgonen på väg hem från krogen. Då gäller det att käfta tillbaka i tid innan det blir alltför jobbigt. Eller hålla fyll-asen på gott humör för att få bra med dricks. Flickor, speciellt i 18-22 årsåldern är roliga och lätta att hålla på gott humör på vägen till krogen. Fnittrar åt precis allt om man är "lagom grov i mun".

Vana att umgås med berusade personer = + för en taxichaufför.

Dricks och svarta pengar är det bästa av allt som har med taxikörningen att göra. Ett utomordentligt läge att ordna sådana är när någon mer eller mindre berusad person frågar vad det kostar/vill ha fast pris hem från krogen. Då är det bara att dra till med lämpligt belopp och ge fan i att starta taxametern.
Citera
2005-08-11, 19:47
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Hade det inte varit för att jag är så jävla feg så skulle jag absolut börja köra taxi extra på helgerna. Jävlar, sparar man alla dessa extrastålar så kan man ju bli rik inom ett par år!
Citera
2005-08-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Hade det inte varit för att jag är så jävla feg så skulle jag absolut börja köra taxi extra på helgerna. Jävlar, sparar man alla dessa extrastålar så kan man ju bli rik inom ett par år!

Måste bli sound taxi i såna fall för dig, med hög hårdrock på stereon.

http://www.soundtaxi.se/html/slide1.html
Citera
2005-08-12, 10:27
Medlem
chillionaires avatar
Citat:

finns inte så stor anledning att fega, jag kör visserligen inte i sthlm, men under de två år jag kört taxi har jag bara blivit allvarligt hotat en gång, detta var av en full finne, jag bara ropade upp på comradion att jag hade problem på den adressen så kom ett par bilar och hjälpte mig. du kan ju göra som vissa av mina arbets kamrater och beväpna dig med pepparspray, eller nån batong.
Citera
2005-08-13, 11:32
Medlem
buikos avatar
Citat:

Sen 1993 har vi haft 3 rånmord på taxichaufförer i Sverige..

1993 mördades en chaffis i Märsta (Förövarna var två ungsdomar med "sydländskt utseende" )

2002 ströps Jarmo Pistool i Sundsvall av två ryska "flyktingar"

2003 sköts Naser Abdu i Huddinge (Sthlm Transfer) av nån snubbe som också kört taxi.. Motiv okänt Nån som vet mer??

Sen har några till taxiförare mördats, men pga andra skäl. Taxiförare är inte den hederligaste av yrkeskårer. Många extraknäcker som hallickar.

Taxirån däremot är vanliga ,skulle tippa på 1-5 taxirån i månaden i storstäderna. Det är ju inte kul att bli hotad med kniv. Taxi är ett farligt yrke, men det finns de som kört i 30 år utan att bli rånade en enda gång. Om jag var arbetslös och behövde ett jobb skulle jag nog hellre städa än att köra taxi.
Citera
2005-08-13, 11:45
Medlem
Fittslaktarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
2003 sköts Naser Abdu i Huddinge (Sthlm Transfer) av nån snubbe som också kört taxi.. Motiv okänt Nån som vet mer??
taxi.

var inte det i haninge? hur som helst så tror jag det är samma jag tänker på, kanske var i huddunge. Där hade förövaren misslyckats med att råna taxichauffören och sköt honom istället. Det var visst ordförande i en skytteklubb jag var med i förrut, minns ej om jag någonsin träffade honom
Citera
2005-08-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittslaktarn
var inte det i haninge? hur som helst så tror jag det är samma jag tänker på, kanske var i huddunge. Där hade förövaren misslyckats med att råna taxichauffören och sköt honom istället. Det var visst ordförande i en skytteklubb jag var med i förrut, minns ej om jag någonsin träffade honom

Huddinge var det.

Vill minnas att den skjutne sökte sig till en villa i närheten och ringde på, en liten pojke öppnade o visste inte vad han skulle göra, så han ringde pappa på arbetet som fick larma.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1804&a=147515
Citera
2005-08-13, 22:49
Bannlyst
Någon av er grabbar som gjort lokalkännedomsprovet för Stockholms län? Hur var det? Finns det information om exakt vad man ska kunna någonstans?

Frågor, frågor, frågor...
Citera
2005-08-14, 23:30
Medlem
buikos avatar
Taxi-taxi-taxi

Citat:
Ursprungligen postat av alex_kidd
Någon av er grabbar som gjort lokalkännedomsprovet för Stockholms län? Hur var det? Finns det information om exakt vad man ska kunna någonstans?

Frågor, frågor, frågor...

Gjorde det provet 1994..minns att det var många frågor i stil med:

Närmaste färdväg Täby-Väsby, Arlanda-Järfälla, Norrmalm-Jakobsberg, så skulle man skriva var hotellen Aston, Birger Jarl, Wellington låg. Alltså ,ha bra koll på hotellen och de mest kända restaurangerna. Har för mig att man skulle peka ut dem på kartan. TSV:s leg var rätt lätt, sen skulle jag ta Taxi Sthlms leg också. Då fick man gå på kurs. "Lärarna" var en kulmagad mustaschprydd rätt rolig typ och en grek som hette Kostas (gift med en svenska) Kulmagen visade diabilder och berättade om gamla uteställen som Metropol och Atlantic. Sen fick vi lära oss Motorola-radion också. Minns att Taxi Sthlms prov var betydligt mer omfattande än TSVs. Idag är det provet helt på distans, man kan tydligen göra det på nätet.
Citera
2005-08-16, 12:28
Medlem
Hans Castorps avatar
Jag avser att ta taxi-kort och börja jobba som chaffis. Knappast drömjobbet, dock. Har klarat två av fyra prov (det är ett extra lokalkännedomsprov för Stockholm). Lokalkännedomsprovet för stan är inte helt lätt. Mycket bra tråd för info och erfarenheter.

alex_kidd: Vi får se vem som blir först ut på gatorna...
Citera
2005-08-24, 10:14
Medlem
buikos avatar
Citat:

Fortsätt att vara feg, du har rätt att vara det. Läste i dagens blad om att; Trots de svåra knivhuggen lyckades taxichauffören trycka på överfallslarmet. Ett nytt brutalt taxiöverfall skakar landet och alla taxichaufförer är nervösa och darrar som asplöv igen. Vem är din nästa kund? Är han beväpnad? Har han kniv på sig? Taxiyrket är som rysk roullette. När som helst kan en psykstörd hoppa på er.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,689129,00.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in