2009-04-22, 11:48
Medlem
Trancemusic2009s avatar
500taxiförarlegitimationsfrågor...klarar teorin på vv ?

Hej !

Räcker dessa frågor för att klara samtliga skrivningar på vägverkets prov ?
(se rubrik)

Eller bör jag införskaffa andra böcker m.m vad i såna fall ?

Tacksam för tips,hjälp !!

Mvh Trancemusic2009/Is da muzik
Citera
2009-04-22, 15:05
Medlem
pilt77s avatar
http://jnytt.se/nyhet/23268/situationen-allt-varre-i-taxibranschen

har det blivit lika illa i era städer? Hela marknaden tar död på sig själv och ingen myndighet tar tag i problemen. Det kommer inte finnas många seriösa chaufförer och åkare kvar snart om det ska gå åt det här hållet
Citera
2009-04-22, 15:20
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77

har det blivit lika illa i era städer? Hela marknaden tar död på sig själv och ingen myndighet tar tag i problemen. Det kommer inte finnas många seriösa chaufförer och åkare kvar snart om det ska gå åt det här hållet

Och fler kommer det bli! Moí.

En fråga också när jag ändå är i farten igen.
Det gäller förhandbeskedet man kan göra angående vandelsprövning osv hos Länsstyrelsen ifall man är osäker ifall man har "prickar" i registret. Det kanske är smart att göra det ändå så att själva processen går snabbare senare? Eller vad tror Ni? Alltså, om att processen kommer gå fortare. För det tar väl omkring 2 veckor efter man skickat in läkarundersökningspapper, körprov och sådär annars. Det kanske tar 1 vecka med förhandsbesked då?
Citera
2009-04-22, 16:23
Medlem
ozones avatar
Citat:

Reglera skiten! Låt dom större bolagen få ta över!
Citera
2009-04-23, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Och fler kommer det bli! Moí.

En fråga också när jag ändå är i farten igen.
Det gäller förhandbeskedet man kan göra angående vandelsprövning osv hos Länsstyrelsen ifall man är osäker ifall man har "prickar" i registret. Det kanske är smart att göra det ändå så att själva processen går snabbare senare? Eller vad tror Ni? Alltså, om att processen kommer gå fortare. För det tar väl omkring 2 veckor efter man skickat in läkarundersökningspapper, körprov och sådär annars. Det kanske tar 1 vecka med förhandsbesked då?

Onödiga pengar då du ändå måste betala för den riktiga ansökan hos Länsstyrelsen. Så länge du inte har mördat någon, kört rattfull, våldtagit, misshandlat eller sovit i fyllecell många gånger i vuxen ålder ramlar du igenom och får legitimationen. För mig tog det endast 6 dagar att få legget, även fast jag fick kompletera med någon skitsak som optikern hade glömt.
Citera
2009-04-23, 10:17
Bannlyst
Citat:

Problemet är att problemen är feldefinierade. Det pratas om Friåkare och Svartåkare bland de etablerade bolagen men jag som kört några år har sett igenom detta. Visst fuskas det och finns friåkare som beter sig dumt men de är reellt sett i ekonomiskt underläge och inte mera hot än var en gubbe med korvlåda på agen är ett hot mot en bättre restaurang. Att ta en friåkare är ett misstag som de flesta bara gör en gång och varför skulle Taxibranchen inte vara konkurrensutsatt? De oseriösa åkarna som utnyttjar anställda och fifflar finns till absolut största delen i de etablerade bolagen vilket visat sig vid de razzior som gjorts! Som exempel kan jag nämna Taxi Göteborg där jag jobbat ett antal år nu hos tre olika åkare. Den förste (då jag inte var med i facket) Lyckades undvika attt betala mig lön alls för två månader utan åtgärder från Taxi Göteborg annat än att de ringde och hotade att stänga av mig för att jag slutat hos den förste åkaren. Man ignorerade att jag rapporterade att denne åkare satt i system att utnyttja folk genom att sätta dem i beroendeställning. Han hade folk anställda som stämplade och som var sjukskrivna (de kunde knappast klaga på sen eller för låg lön) folk som hade kronofogden efter sig och som gjorde bytesaffrer = svart betalning, folk med dokumenterade alkoholproblem som mixtrade med alkolås etc. Idag har han nästan dubbelt så många taxibilar som då. Lika illa om inte värre var det hos näste. Visserligen hade man en guldkörning men åkaren var obalanserad och att lönen kom i tid var extremt sällsynt. Ofta fick man en delbetalning strax efter månadsskiftet och aldrig några lönespecar så man kunde kontrollera att det var korrekt. Timersättning för när bilen stod stilla eller de tillfällen man skulle på service mm fick man aldrig. Efter att jag slutat hos denne då han gett sig på mig fick jag veta att han tidigare uteslutits från ett annat bolag för att han kommit i slagsmål med och hotat både kollegor och kunder samt att han tafsat på unga flickor. Under tiden som jag jobbade hos honom var han vid flera tillfällen inblandad i våldsamma bråk med konkurrenter och kunder och körde tråkig stil mot vissa kvinnliga kunder. Inte så mycket som en tillsägelse fick han för något av detta och det tog flera månader innan jag via facket fick ut vare sig lön eller papper. Min tredje åkare började direkt med att betala första lönen två veckor för sent efter att jag varit på honnom flera gånger om detta. För tillfället har jag slutat men han är fortfarande skyldig mig för två månader och Taxi Göteborg gör inget. Sedan har vi fusket med oredovisade krediter som uppdagades förra året. Ett stort antal åkare blev man tvungna att utesluta på grund av stora skatteskulder som gjorde att de tappade sina trafiktillstånd. Sammanlagt var det mellan 30 och 40 bilar som försvann förutom de som redan gjort konkurs eller frivilligt lämnat in sina plåtar. Detta betyder att ca 10 % av bilarna försvann. In kom åkare man tidigare sett hos konkurrenter och även som friåkare och svartåkare.

Min uppskattning är att de fifflande och oseriösa åkarna sitter vid grytorna medan de ärliga missgynnas inom Taxi Göteborg för i flera fall är det så att åkarna med tvivelaktigt rykte är de som växer och som figurerar i det interna fifflet där de lönsamma körningarna går underliga vägar till vissa åkare och bilar. Problemet r inte friåkare som har en ganska påpassad och utsatt position. Problemet är de stora bolagen som försvarar sig med floskler om oseriös konkurrens och friåkare medan fifflet och godtyckligheten sprider sig. I I vart fall Taxi Göteborg har den ärlige åkaren/ arbetsgivaren allt svårare att hävda sig mot fifflarna.

En annan viktig aktör är kommunerna och landstingen som köper upp tjänster utan att kontrollera att åkarna sköter sig mot sina anställda. Men detta diskuteras aldrig bara färdtjänstchaufförer som gjort något misstag kanske pressade av sina arbetsvillkor. Bara det är billigt skiter det allmänna i om Taxichaufförerna får köra 13 timmarspass utan raster. Vem gynnas av det?

Lösningen är komplicerad men man måste nog skilja på Åkare och beställningscentraler. DE bör inte få deläga varandra och beställningscentralerna måste få ansvar för att redovisning (ekonomisk) sparas till myndigheterna och att åkarna som är anslutna sköter sina skyldigheter som arbetsgivare. Åkare som missköter sig skall lättare förlora sina tillstånd... för gott!

Jag känner ganska många förare inom olika bolag i västra götaland och de usla förarna är lätträknade och försvinner oftast snabbt. Problemen är att Åkarna inte håller samma standard. Tvärt om verkar de oseriösa i flera fall stärka sina positioner och det måste det göras något åt!
Citera
2009-04-23, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Reglera skiten! Låt dom större bolagen få ta över!

Skitsnack det är där det fuskas mest! Vilka har åkt i storstädernas razzior det senaste? Kurir Göteborg Taxi stockholm mfl. Det är hos dessa kulorna finns att hämta. Friåkare som fifflar gör det för att de har dålig lönsamhet och jag är även övertygad om att man gett oriktigt fällt friåkare då man jämför inkört med inkört hos de stora bolagen i rätten medan alla vet att friåkarna får köra kring som tettingar för att fånga kunder.

Friåkarna är tacksamma att skylla på för de stora för att ta fokus från sin egen roll och slå blå duster i ögonen på seriösa åkare inom de stora samt mycndigheter och förare.
Citera
2009-04-23, 13:40
Medlem
BoyyyBoys avatar
Jag klarade Säkerhet&Beteende och Lagstiftningen idag. Yiihaa! Riktigt skönt.
3 poängs marginal på S&B och 2 poängs marginal på Lagstiftningen. Alla frågor kändes ändå väldigt enkla, tyckte jag. I och för sig visas det ju inte på min poängmarginalen. Men till Er som skall göra dessa prov, var inte oroliga. Det är långt från raketforskning.

Dock så var det många som verkade kugga på Lagstiftningen, med tanke på deras ansiktsuttryck och deras frågor om de kunde boka om ett nytt prov direkt. Det verkade vara drygt 1 av 3.

Då var det bara körning och kartprov kvar då. 5 maj respektive 7 maj. Sen är det bara gasa!
Citera
2009-04-23, 15:21
Medlem
Citat:
Jag klarade Säkerhet&Beteende och Lagstiftningen idag. Yiihaa! Riktigt skönt.
3 poängs marginal på S&B och 2 poängs marginal på Lagstiftningen. Alla frågor kändes ändå väldigt enkla, tyckte jag. I och för sig visas det ju inte på min poängmarginalen. Men till Er som skall göra dessa prov, var inte oroliga. Det är långt från raketforskning.

Dock så var det många som verkade kugga på Lagstiftningen, med tanke på deras ansiktsuttryck och deras frågor om de kunde boka om ett nytt prov direkt. Det verkade vara drygt 1 av 3.

Då var det bara körning och kartprov kvar då. 5 maj respektive 7 maj. Sen är det bara gasa!

Bra jobbat. Tänk dock på att kartläsningen är absolut svårast. Jag trodde det var enklast men det är ett jävla krångel. Bra mycket svårare än lokalkännedomen Stockholm. En del krångliga matteuppgifter samt ett jävla mätande med linjal i en kart atlas.
Citera
2009-04-23, 15:45
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Bra jobbat. Tänk dock på att kartläsningen är absolut svårast. Jag trodde det var enklast men det är ett jävla krångel. Bra mycket svårare än lokalkännedomen Stockholm. En del krångliga matteuppgifter samt ett jävla mätande med linjal i en kart atlas.

Tack, tack =).
Ja, jag har hört att kartdelen är lite klurig. Men jag är utan tvekan mest nervös inför att köra. Men det borde inte vara något problem. Men där känns det ändå som man har sån liten kontroll, ett misstag och det är åt helvete.
Citera
2009-04-23, 17:05
Medlem
Citat:
Tack, tack =).
Ja, jag har hört att kartdelen är lite klurig. Men jag är utan tvekan mest nervös inför att köra. Men det borde inte vara något problem. Men där känns det ändå som man har sån liten kontroll, ett misstag och det är åt helvete.
Ett tips inför körningen är att verkligen ha koll på säkerhetskontrollen. Du ska ha koll på allt från när däcken ska och får bytas till hur du kollar bromsservon och hur man lastar, låser och beter sig när man kör skolbarn etc. etc.
Citera
2009-04-23, 19:11
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Ett tips inför körningen är att verkligen ha koll på säkerhetskontrollen. Du ska ha koll på allt från när däcken ska och får bytas till hur du kollar bromsservon och hur man lastar, låser och beter sig när man kör skolbarn etc. etc.

Just det där med barn osv. Alltså, hur ska jag träna hur man fäster fast en barnstol liksom? Det går ju inte, för jag har ingen att träna på.

Ajja, jag får läsa på och lära mig det teoretiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in