2010-07-28, 01:00
Medlem
the_c00l_guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluedrop
Jag har svårt att tro att någon åkare låter dig köra taxi utan legget. Och för att skaffa det behöver du vara 21 år.
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Dels måste du logga in med ditt sexsiffriga förarnummer (från förarleget) i taxametern, detta lagras och finns även med på de passrapporter som du måste lämna till åkaren, som denna i sin tur måste lagra i 10 år enligt bokföringslagen. Så upp till 10 års tid kan de komma i efterhand och kontrollera det.

Sen måste du ha en vilotidsbok, och där måste företaget föra journal över vilka de har lämnat ut samt kopiorna på vilka tider du har jobbat. Det kan polisen komma och knacka på vilken sekund som helst och vilja se.

Sen slutligen så kommer nog kollegor och ibland kunder undra varför du inte har ett taxileg sittandes synligt. Om du kör för en åkare som jobbar för en beställningscentral så borde det innebära att du loggar in med ditt förarnummer i deras datorsystem, och är du inte upplagd så får du inte köra.

Om du en åkare är så dum att han låter dig köra ändå, så bryter han mot lagen och kan bli av sitt trafiktillstånd. Om du blir påkommen så bryter du också mot lagen.

Och har man inte vett nog att inse det, så kanske man ska mogna ett år tills man har åldern inne....
Okej. Då är jag med fullständigt.
Ledsen för att jag.. öh.. undrade?
Citera
2010-07-30, 10:16
Medlem
Tror jag började läsa denna tråd för ca 3 år sedan, sjukt vad taggad man var då.
Igår hade jag kört taxi i 2½ år. Och gjorde mitt sista pass igår. FAN VAD SKÖÖÖNT!
Citera
2010-07-30, 13:07
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Vilken underbar helg jag haft!

Eftersom torsdagens kvällspass var ovanligt lugnt passade jag på att vårda bilden ordentligt. Varenda dammkorn i kupén skulle väck, mattorna skrubbas och lacken skina. 1,5 h senare var bilen som ny! Efter en tid med färdtjänst skulle jag åter ge mig ut i bland fyllbultar och fagra damer.

För att sammanfatta helgen:

Tio mil grusväg. (Varför råkar man alltid ut för detta när bilen är skinande ren??)
Idiot som klev in i bilen med en tänd cigarett och frågade om det var okej att röka.
Idiot som likt en gris började käka sin flottiga jävla superkebabsåspizza med sin bara händer.
Dödshot x2
Mongon som inte begriper att jag är en hederlig svennebanan som betalar skatt och inte kör svart. Åk med Machmoud alla akbar mohammedz gamla mazda om ni vill åka billigare. Check x36, 37? Jag tappade räkningen.
Förbannade träd som ligger över vägen.
Mongon. Hela tiden. Körning efter körning. En avbruten transport.
Roadkill. En liten skogsmus på jakt efter mat fick sätta livet till.

Jag var visst lite avigt inställd till färdtjänst ett par sidor tillbaka.
Hoppas jag är förlåten.

Låter som en mycket hemsk helg men det positiva är att den nu är över Jorå jag var också sur på all färdtjänst man fick när jag började, jag avskydde att få färdtjänst men nu så här i efterhand har jag insett hur bra dom är (om man bortser från summorna man får av dessa resor och tiderna man måste vänta på dom), på vilka sätt? jo:
1. Oftast exakt hämtningsadress plus lämningsadress
2. Tid att förbereda sig på lämplig färdväg.
3. Man får alltid upp rätt kund.
4. Man behöver mycket sällan ringa för att kunden skall komma.
5. Kunderna är oftast trevliga, har oftast förståelse om man kommer försent och väldigt sällan berusade, är dom det är dom ändå trevliga
6. Smitningar kan inte existera och aldrig strul med betalningen.
7. Man får körningar till lite ovanliga platser med lite taxibilar som kan generera nya körningar.

Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Håller med. Kundens inställning gentemot mig betyder mycket, om kunden hälsar artigt och ger mig ett leende blir jag glad, då gör jag mitt yttersta för att göra ett bra jobb!

Stämmer bra, det är synd att en del kunder inte kan förstå detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Nukka
Tror jag började läsa denna tråd för ca 3 år sedan, sjukt vad taggad man var då.
Igår hade jag kört taxi i 2½ år. Och gjorde mitt sista pass igår. FAN VAD SKÖÖÖNT!

Välkommen åter Hoppas det sista passet gick kanon.
Citera
2010-07-31, 23:13
Medlem
Körde en kille nyss som hade slarvat bort kontokortet. Efter många om & om igen så var det ingen på adressen han skulle till som ville hjälpa honom så jag tog körkort i pant plus att killen tömde hela myntfacken i plånboken (15 kr cirka). Tydligen skulle han köra någonstans imorgon, eller rättare sagt hem till sin bostad som är ca 10 mil bort. Körkortet var väldigt viktigt för honom, men så fort han betalat mig de 114 kr han är skyldig så får han igen det.

Är det ett brott av mig eller oss chaufförer att ta ett körkort som pant tills betalning är gjord?
Citera
2010-08-01, 17:24
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Körde en kille nyss som hade slarvat bort kontokortet. Efter många om & om igen så var det ingen på adressen han skulle till som ville hjälpa honom så jag tog körkort i pant plus att killen tömde hela myntfacken i plånboken (15 kr cirka). Tydligen skulle han köra någonstans imorgon, eller rättare sagt hem till sin bostad som är ca 10 mil bort. Körkortet var väldigt viktigt för honom, men så fort han betalat mig de 114 kr han är skyldig så får han igen det.

Är det ett brott av mig eller oss chaufförer att ta ett körkort som pant tills betalning är gjord?

Vad jag känner till har vi rätt att ta något av betydligt värde i pant tills dom betalat. Att inte kunna betala för en tjänst är ett brott i sig. Däremot om personen betalar och du inte ger tillbaka det du tagit i pant gör att du begår ett brott. Jag tycker att han borde ha tänkt på att han behövde körkortet innan han tog en taxi utan att kunna betala. Får du betalningen sent (om en månad eller något sånt) skicka körkortet till polisens hittegodsavdelning så kommer ägaren få lite extra tid att hämta ut det

Hade en kund som vägrade ge något i pant då hon menade att om inte jag litar på henne då litar inte hon på mig, trevlig logik
Citera
2010-08-01, 19:19
Medlem
kitschlemurs avatar
Kitschlemur i farten igen!

Jag måste vara helt tappad... Igår hade jag min första lämning vid Arlanda och misslyckades kapitalt.
Ty massvis med filer förvirrar en simpel bonnapöjk.

Here goes... Jag skulle till terminal 5. Simpelt tänkte jag, har ju ändå varit där två gånger privat och en gång som "lärling" när jag började köra för bolaget.
Nu till problemet, när jag väl började närma mig verkade ingenting vara sig likt sen sist jag var där. Man hade två val, en orange skyltning till vänster för avlämning/hämtning, och en annan där det stod "terminal 5, *ÖVERTEJPAT* charterbuss... Hmm vad i helvete? Här brukar man ju ta högra filen? Men det står ju bara charterbuss? Skitsamma, har man dragit om till vänster är det så, och fortsatte åt det hållet tills jag kom till en liten parkering, med en gångtunnel som verkar leda mot terminalbyggnaden. Stod dock ingenting, och ingen var där... Skulle jag ha släppt av personerna där?

De hade hyfsat gott om tid på sig så jag åkte runt och tänkte kolla läget i "chartesbussfilen". Eftersom alla andra taxibilar åkte in där tänkte jag att jag också kan göra det. Då kom jag fram till tre nya filer. Den högra gick uppåt mot terminalingången där jag släppt av folk förut i det privata. Den vägen var dock bommad. Vetefan varför men transpondern fick inte upp den, så jag antar att den är avstängd? Den mittersta filen kom jag dock in i, ner till, det som i alla fall förut var utgången. Men såklart stod det bilar tammefan överallt. Tiden började nu bli knapp, så istället för att skämma ut mig ännu mer smet jag in bakom en fribil in i taxizonen, de fick gå in vid utgången istället.

Om vi rent hypotetiskt säger att de hade 25 minuter på sig, hur stor är chansen att de hann till incheckningen genom att äntra utgången vid taxizonen? Den ligger väl en våning upp?

Följdfrågor:

* Varför är Arlanda så jävla plottrigt?
* Hur svårt kan det vara att ge en ordentlig vägbeskrivning?
* Varför kör alla 180 på E4an upp till Arlanda?
Senast redigerad av kitschlemur 2010-08-01 kl. 19:21.
Citera
2010-08-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Kitschlemur i farten igen!

Jag måste vara helt tappad... Igår hade jag min första lämning vid Arlanda och misslyckades kapitalt.
Ty massvis med filer förvirrar en simpel bonnapöjk.

Nu till problemet, när jag väl började närma mig verkade ingenting vara sig likt sen sist jag var där. Man hade två val, en orange skyltning till vänster för avlämning/hämtning, och en annan där det stod "terminal 5, *ÖVERTEJPAT* charterbuss... Hmm vad i helvete? Här brukar man ju ta högra filen? Men det står ju bara charterbuss? Skitsamma, har man dragit om till vänster är det så, och fortsatte åt det hållet tills jag kom till en liten parkering, med en gångtunnel som verkar leda mot terminalbyggnaden. Stod dock ingenting, och ingen var där... Skulle jag ha släppt av personerna där?

Följdfrågor:

* Varför är Arlanda så jävla plottrigt?
* Hur svårt kan det vara att ge en ordentlig vägbeskrivning?
* Varför kör alla 180 på E4an upp till Arlanda?

Fattar vad du menar. Dom hinner vända upp och ner på placet flera gånger mellan vändorna på Arlanda. Jag ska tänka på ditt inlägg nästa gång jag lämnar där.

Däremot hade jag problem när jag skulle hämta senast. Jag hitta fan inte dom där köerna där chaffisar står och plockar upp. Fick ringa en kollega som fick guida mig. Till remotern hittade jag dock iaf.

Svaret på varför alla kör 180 på E4an är nog kort och gott: Stockholm. Nä, men jag brukar själv ligga i vänsterfilen och blåsa på som alla andra taxis, dock inte i 180. Tar det dock lugnt med kund i bil.
Citera
2010-08-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjinc
Vad jag känner till har vi rätt att ta något av betydligt värde i pant tills dom betalat. Att inte kunna betala för en tjänst är ett brott i sig. Däremot om personen betalar och du inte ger tillbaka det du tagit i pant gör att du begår ett brott. Jag tycker att han borde ha tänkt på att han behövde körkortet innan han tog en taxi utan att kunna betala. Får du betalningen sent (om en månad eller något sånt) skicka körkortet till polisens hittegodsavdelning så kommer ägaren få lite extra tid att hämta ut det

Hade en kund som vägrade ge något i pant då hon menade att om inte jag litar på henne då litar inte hon på mig, trevlig logik

Ja nu ligger körkortet i taxibilen som körs utav andra chaufförer nu till veckan. Men jag har en känsla av att killen inte kommer höra av sig till oss/mig och istället beställa ett nytt körkort som kanske till och med är gratis? så jag ska ordna så jag är den som håller beslag på körkortet så ingen annan lämnar in den hos polisen.

Alternativ 1.) skicka in nya papper, ta nytt körkortsfoto, betala in ev avgift - få ett nytt körkort.

Alternativ 2.) ring en signal till mig, betala taxiresan och han har körkortet på ett kick.

Jag har en misstanke om att killen redan åkt hem till sin stad och skitit i betalningen.
Citera
2010-08-02, 09:39
Bannlyst
Har nu gjort ett körprov och kuggat. De tyckte att jag inte kunde det här:

La inte i 5:ans växel på 50-vägar (kanske även på 30 vägar?)
Satte inte på fläkten ordentlgit inne i bilen
Planering av körning
Att jag var något försikigt i korsning inne i stadsmiljö, bör köra fortare
Eco driving överlag

Egentligen helt otroliga grejor att kugga på trots att man kört bil i flera år utan problem. Men de är korrupta sura gubbjävlar som har hand om "examinationen".
Citera
2010-08-02, 16:19
Bannlyst
Måste vara mycket värre att missa arlanda avfarten jag sätter en 100 lapp på att taxi chaffisar har gjort det och då far man typ åka 10 km innan man kan vända rätt igen... Haha kan inte vara kul den som kör i sånna lägen speciellt om kunden har lite tid på sig
Citera
2010-08-02, 16:54
Medlem
Mvks avatar
På uppkörningen får man ha egen bil men jag har glömt kriterierna för bilen.
Är det någon som vet?????????

Tjänstevikt?
Årsmodel etc.....

Fan också.
Nån som vet?

ringde transportstyrelsen men dom har stängt nu och har googlat i 2 dagar, hittar det inte.
Citera
2010-08-02, 17:12
Medlem
Shit89breaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
På uppkörningen får man ha egen bil men jag har glömt kriterierna för bilen.
Är det någon som vet?????????

Tjänstevikt?
Årsmodel etc.....

Fan också.
Nån som vet?

ringde transportstyrelsen men dom har stängt nu och har googlat i 2 dagar, hittar det inte.

1: Tjänstevikt lägst 1 200 kg, totalvikt högst 3 500kg.

2: Den ska ha ett giltigt kontrollmärke annars ska du ha med dig hanflingar som styrker att bilen uppfyller kraven för att få ett märke.

3: Registrerad i Sverige, och senaste reg beviset ska finnas med vid provet.

4: Kunna framföras i minst 110 km/h

5: Utrustad med nackskydd och trepunktsbälte i framsätena.

6: Utrustad med krockkudde vid förarplatsen

7: Manuellt växlad

Allt enligt Taxiboken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in