2006-06-02, 00:03
Medlem
Maximuss avatar
Fick en körning till huvudstaden idag och då såg jag en taxi (transfer tror jag, en vit glob på skylten) vars förare hade keps på sig. Han kan ju iofs åka privat men jag tyckte han hade nån med sig. Är det tillåtet med keps hos transfer?
Citera
2006-06-02, 00:21
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus
Fick en körning till huvudstaden idag och då såg jag en taxi (transfer tror jag, en vit glob på skylten) vars förare hade keps på sig. Han kan ju iofs åka privat men jag tyckte han hade nån med sig. Är det tillåtet med keps hos transfer?

varför skulle keps vara förbjudet? Minns att taxisthlm också hade kepsar till försäljning. Är dock övertygad om att kepsen måste vara av neutral färg och helst ha taxibolagets logga på för att vara godkänd. Taxisthlm har även fodrade kepsar för vinterbruk. Förr var chaufförsmössan vanlig, vissa äldre stötar har sparat sina och använder dem även idag, även om kunderna kanske psykar dom för det.

Undrar en sak.

Ni som kör taxi med GPS, hur gör ni? använder ni den ofta? Säg att den stressade kunden säger adressen dit han ska, hinner ni knappa in den? Vissa kunder gillar att grilla taxiförarna på svåra adresser, hur känner dom sig när GPS finns installerad?
Citera
2006-06-02, 00:39
Medlem
cipramils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Ni som kör taxi med GPS, hur gör ni? använder ni den ofta? Säg att den stressade kunden säger adressen dit han ska, hinner ni knappa in den? Vissa kunder gillar att grilla taxiförarna på svåra adresser, hur känner dom sig när GPS finns installerad?
Jag använder GPS:en ganska mycket. Om en stressad kund hoppar in
så är det bara att få bilen att börja rulla åt rätt håll innan de börjar
fråga om jag har klister under däcken. Sen kan jag börja skriva
in adressen under färden.

I innerstaden fungerar den utmärkt som kartbok, men rutterna den planerar
är så man tar sig för pannan. Ute i förorterna fungerar även färdvägsplanen
utmärkt.

En stor nytta med navigatorn är när jag får prisfrågor om resor till adresser
som jag inte har en aning om. Då knappar jag in adressen och får fram antal
kilometer, sen multiplicerar jag med 20 och lägger på en femtiolapp.
Enklare blir det inte.
Citera
2006-06-02, 08:55
Medlem
Maximuss avatar
Ja den var mörkblå men jag såg ej nån logga.

Sällan jag använder GPS numera. Dom gånger jag använder den är när jag ska hämta en kund och inte vet var det ligger. När jag får en kund i bilen så är det ju bara att kommunicera med han.

Citat:
varför skulle keps vara förbjudet? Minns att taxisthlm också hade kepsar till försäljning. Är dock övertygad om att kepsen måste vara av neutral färg och helst ha taxibolagets logga på för att vara godkänd. Taxisthlm har även fodrade kepsar för vinterbruk. Förr var chaufförsmössan vanlig, vissa äldre stötar har sparat sina och använder dem även idag, även om kunderna kanske psykar dom för det.

Undrar en sak.

Citera
2006-06-02, 11:12
Medlem
buikos avatar
Citat:
När jag får en kund i bilen så är det ju bara att kommunicera med han.

kommunicera? det känns bra mycket proffsigare att endast be om adressen och sen elegant navigera dit utan att ett yttra ord.

Hur pass vanliga är GPSerna idag? Det känns fortfarande som ett exklusivt tillbehör. Finns det nåt bolag som kan skryta med: "Alla våra bilar har GPS" ? Vet att taxi 020 har många gpsbilar. Är GPSerna mest orginaltillbehör som är integrerade i instrumentpanelen eller är de löstagbara?
Citera
2006-06-03, 01:12
Medlem
cipramils avatar
Citat:
kommunicera? det känns bra mycket proffsigare att endast be om adressen och sen elegant navigera dit utan att ett yttra ord.

Hur pass vanliga är GPSerna idag? Det känns fortfarande som ett exklusivt tillbehör. Finns det nåt bolag som kan skryta med: "Alla våra bilar har GPS" ? Vet att taxi 020 har många gpsbilar. Är GPSerna mest orginaltillbehör som är integrerade i instrumentpanelen eller är de löstagbara?
Det skiljer sig mellan åkerierna. En del "håller hårt på yrkesstoltheten" och kör
utan GPS. I mitt åkeri kör vi med små löstagbara Garmin-navigatorer.
Jag vet att 020 håller på att utvärdera en variant där navigatorn är
integrerad i taxametern, och där hämt- och lämningsadress dyker upp automatiskt.
Citera
2006-06-03, 03:53
Medlem
Maximuss avatar
Nej jag tycker det är pinsamt att sitta och knappa in en adress när jag fått in en kund i bilen. Många gånger så kanske du har 3 vägar att välja på så du kan inte köra medans du knappar in. Skulle kännas dumt att chansa på vänster när man skulle ha kört rakt fram. Vet däremot varken kund eller jag var det ligger så givetvis använder jag GPS.

Sen kör ju jag i en mindre stad så man hittar ju 95% av alla adresser

700kr i dricks ikväll, tack för det

Citat:

Citera
2006-06-03, 14:09
Medlem
Citat:

Det var inte dåligt, mitt rekord ligger nog runt 4-500 utan nån svartkörning (räknar svartkörning som dricks )

En vanlig helgkväll brukar det bli ungefär 100-200 i dricks, men det finns kvällar då man fått 7:- också.
Citera
2006-06-03, 21:25
Medlem
ccjjs avatar
Då har man kört det första passet tillslut. Fyfan jag kände mig som ett stolpskott. På ungefär sju timmars effektiv arbetstid lyckades jag köra in lite över 700 spänn på hela fyra körningar och dessutom gav jag bilen en liten buckla.
Citera
2006-06-03, 21:30
Medlem
buikos avatar
dricks-taxi-$$$

Citat:
Nej jag tycker det är pinsamt att sitta och knappa in en adress när jag fått in en kund i bilen. Många gånger så kanske du har 3 vägar att välja på så du kan inte köra medans du knappar in. Skulle kännas dumt att chansa på vänster när man skulle ha kört rakt fram. Vet däremot varken kund eller jag var det ligger så givetvis använder jag GPS.

Sen kör ju jag i en mindre stad så man hittar ju 95% av alla adresser

mitt rekord ligger väl på ca 1000 spänn, men då fick jag 600:- på en enda resa som fö gick Odenplan-Södertälje-Hallunda. Gubben hade väl inte alla chips i påsen så att säga, men fet plånbok hade han. Nåväl jag fick en endaste sån styrning under ~5 år.

Jag vill påstå att dricksen är bättre i hufvudstaden jämfört med vischan (=övriga landet) I hufvudstaden finns gott om generösa rikingar. Tyvärr är riskerna något högre där också.

Dricksen är nog det mest positiva med att köra taxi. På vardagarna i Jönköping fick jag ca 10-15kr/dagen ibland ingenting. På helgerna i sthlm var 200-300 spänn inget ovanligt. Vardagskvällarna i samma stad brukade ge ~50-60 kr vilket räckte till BigMac&company+kaffe och syltmunk. Man blev ju knappast smalare av taxiyrket.

Citat:
Ursprungligen postat av ccjj
Då har man kört det första passet tillslut. Fyfan jag kände mig som ett stolpskott. På ungefär sju timmars effektiv arbetstid lyckades jag köra in lite över 700 spänn på hela fyra körningar och dessutom gav jag bilen en liten buckla.

minns mitt första pass 26/10 1994, körde in blott 400:- på 8 timmar, var helt förtvivlad och tänkte lägga av efter första dan. Redan en vecka senare nådde jag 1500 iaf.
Citera
2006-06-03, 22:21
Medlem
ccjjs avatar
Citat:
minns mitt första pass 26/10 1994, körde in blott 400:- på 8 timmar, var helt förtvivlad och tänkte lägga av efter första dan. Redan en vecka senare nådde jag 1500 iaf.

Då är man inte ensam
Hade jag inte varit så jävla feg hade det gått mycket bättre. Men efter de första körningarna som var rätt pinsamma blev jag nervös. Så jag vågade inte åka in till stan mot kvällskvisten utan jag höll mig i mina hemtrakter söder om stan. På de sista fyra timmarna eller så fick jag bara en(!) körning; från Hammarby sjöstad till Vikingaterminalen.
Det värsta tycker jag var att manövrerva bilen. Jag kan manövrera min 245 som om den vore en Smart men Benzen kändes som en jävla buss. Man har ju inte en aning om vart hörnen befinner sig och man ser knappt ut bakåt
Citera
2006-06-03, 23:06
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccjj
Då är man inte ensam
Hade jag inte varit så jävla feg hade det gått mycket bättre. Men efter de första körningarna som var rätt pinsamma blev jag nervös. Så jag vågade inte åka in till stan mot kvällskvisten utan jag höll mig i mina hemtrakter söder om stan. På de sista fyra timmarna eller så fick jag bara en(!) körning; från Hammarby sjöstad till Vikingaterminalen.
Det värsta tycker jag var att manövrerva bilen. Jag kan manövrera min 245 som om den vore en Smart men Benzen kändes som en jävla buss. Man har ju inte en aning om vart hörnen befinner sig och man ser knappt ut bakåt

Det kan bara gå bättre efter denna "smakstart". Bilen lär man sig snabbt. Ta inga risker i början. Kolla alltid noga i sidospeglarna, framförallt vid backning. "Face the fear" är det enda raka. Du måste våga ta körningar. Det går inte att dra på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in