2010-12-19, 14:04
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Är inte problemet att de etablerade bolagen kör med fasta underpriser till Landvetter flygplats? I vissa fall kan man få ett lägre fastpris från en förort till Landvetter flygplats än vad man kan få på rulltaxa från city till förorten (och då passerar man city på väg till flyget ;-)). Bolagen tävlar om vem som kan lägga lägst priser, det finns bolag som har fastpriser på under 250 kronor till Landvetter flygplats från Göteborg.

Om man körde på vanlig "tickande" taxa så skulle det säkert bli uppåt 700-800 kronor till Landvetter. Fattar inte varför förarna går med på att skänka bort sin lön...

Kör man från city till ldv flyg på rulltaxa skulle det gå på runt 500kr på natten när jag kör.
365 tar man bara för att man måste stå sig konkurrensmässigt.
700-800 blir det inte.

Vem tar UNDER 250kr till ldv förresten?
Minitaxi tar 260kr från Nordstan till ldv.
Citera
2010-12-19, 14:07
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albinbror
Kostar resan ca 350 som den ska dricksar jag en 100kr då jag vill gynna de ärliga.

100 spänn i dricks på en resa som kostar 350kr låter mycket.
Hur ofta åker du taxi?
Citera
2010-12-19, 18:57
Medlem
Då har jag kört helgkväll för första gången, jobbade både fredag och lördag natt 16-04. Måste säga att det var jävligt kul faktiskt, lite intressant också att vara "mitt i smeten" och se fylleriet från andra sidan så att säga...skjutsade bl.a. två tjejer varav den ena föll ihop på en gång hon klev ur taxin och blev liggande i snön med ena bröstet ute...blev polisbil för henne. Sen var det väl ett par patetiska grabbgäng som gnällde över priset (körde storbil, hög grundavgift + taxan rullar snabbt). Men allt som allt, det var extremt mycket roligare än att köra dagtid, dubbelt så mycket pengar också.
Citera
2010-12-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
100 spänn i dricks på en resa som kostar 350kr låter mycket.
Hur ofta åker du taxi?

Jovars, men efter alla gånger jag slutat resan på 700-900 så blir man givmild när man vaknar upp efter att ha somnat i bilen och taxametern inte håller på att gå i taket. Annars dricksar jag bra när jag dricker, då blir jag väldigt generös

Senaste åren då jag slösade bort en enorm summa pengar kanske 2ggr i veckan + småresor i stan mellan krogar/polare. Alltså under helgens superier då.

Nu när man är fattigare efter det, i stort sett varje gång jag är ute och dricker. Blir däremot inte så ofta längre.

Föredrar nog själv kurir.
Senast redigerad av Albinbror 2010-12-19 kl. 19:46.
Citera
2010-12-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Kör man från city till ldv flyg på rulltaxa skulle det gå på runt 500kr på natten när jag kör.
365 tar man bara för att man måste stå sig konkurrensmässigt.
700-800 blir det inte.

Vem tar UNDER 250kr till ldv förresten?
Minitaxi tar 260kr från Nordstan till ldv.

Flera av bolagen har avtalspriser som ligger under 250 kr. 500 kr, är det i laglig hastighet? ;-)
Citera
2010-12-20, 01:43
Medlem
"Enligt beslut har du 2010-12-14 beviljats taxiförarlegitimation"

Fortfarande lite besviken på hur lätt det är att ta taxi-leg. För mig som privatbilist som hittar i hela Stockholm, innerstad, hotell, krogar, förorter mm så tycker jag verkligen att kraven är låga.

Hur många som kör i Stockholm här hittar till Ekerö? Om som "på gatan" så hittar majoriteten inte :P

Men hur som helst. Har tillgång till "fri" internutbildning hos fågelviksgruppen. Däremot skräms man lite när det pratas om månader. Någon som vet hur det ser ut? Alltså hur lång tid det tar.

Känns som att man bör ta del av den. Ett sådant internleg i fickan skulle inte sitta fel med tanke på att det finns garage med deras bilar överallt vilket aldrig är fel då man ska flytta nästa år till okänd ort.

Är det bäst att ringa eller vara slapp och skicka runt lite mail? Räcker det med något litet såsom "det här är jag"? Känns kanske lite överambitiöst att använda sig av något som skulle passa ansökan som kärnfysiker.

Några övriga tips & trix?
Citera
2010-12-20, 03:04
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Men hur som helst. Har tillgång till "fri" internutbildning hos fågelviksgruppen. Däremot skräms man lite när det pratas om månader. Någon som vet hur det ser ut? Alltså hur lång tid det tar.

Känns som att man bör ta del av den. Ett sådant internleg i fickan skulle inte sitta fel med tanke på att det finns garage med deras bilar överallt vilket aldrig är fel då man ska flytta nästa år till okänd ort.

Är det bäst att ringa eller vara slapp och skicka runt lite mail? Räcker det med något litet såsom "det här är jag"? Känns kanske lite överambitiöst att använda sig av något som skulle passa ansökan som kärnfysiker.

Några övriga tips & trix?
Tror inte att det finns en universalutbildning för Fågelviksgruppen.. visst tar du det i Stockholm, Göteborg eller Malmö så kan det funka men på småorter där de inte har Frogne lär du behöva gå en separat utbildning. Därutöver så lär färdtjänsten/sjukresor ha olika regler från kommun till kommun samt system så någon slags utbildning för att inte tala om de olika företagskunderna som finns och vilka avtal som de har med respektive bolag. Jag tror inte att du behöver gå en grundutbildning men åtminstone en introduktionskurs.
Senast redigerad av u_n_me 2010-12-20 kl. 03:08.
Citera
2010-12-20, 03:06
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Flera av bolagen har avtalspriser som ligger under 250 kr. 500 kr, är det i laglig hastighet? ;-)

Jasså? Har då aldrig hört talas om ett bolag i GBG som är billigare än Minitaxi och skulle gärna vilja veta vilka dessa "flera bolag" är.
Citera
2010-12-20, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Tror inte att det finns en universalutbildning för Fågelviksgruppen.. visst tar du det i Stockholm, Göteborg eller Malmö så kan det funka men på småorter där de inte har Frogne lär du behöva gå en separat utbildning. Därutöver så lär färdtjänsten/sjukresor ha olika regler från kommun till kommun samt system så någon slags utbildning för att inte tala om de olika företagskunderna som finns och vilka avtal som de har med respektive bolag. Jag tror inte att du behöver gå en grundutbildning men åtminstone en introduktionskurs.

Någon universalutbildning existerar inte, nej. Syftar såklart på de bolag som ägs av Fågelviksgruppen och inte Fågelviksgruppen isig.

Deras utbildning går ut på
  1. Kundbemötande
  2. Rutiner
  3. Teknik
  4. Avtal
  5. Miljö
  6. Lokalkännedom

Däremot ingen aning om hur lång tid en sådan tar och tror inte att det finns ett direkt svar på det i denna tråd ännu.
Citera
2010-12-20, 06:56
Medlem
Mvks avatar
Citat:

Avtalspriser för vilka? Företag?
Vilka bolag har det?
Under 250 till ldv låter sinnessjukt.

det är ca25km till ldv.
Det tar ca 17min från Gothia/ liseberg.

25x 13.8 = 354kr
tid 17min x 8.25 (minutpris) = 140kr

140 + 354= 494kr
Citera
2010-12-21, 00:25
Medlem
Citat:
Någon universalutbildning existerar inte, nej. Syftar såklart på de bolag som ägs av Fågelviksgruppen och inte Fågelviksgruppen isig.

Deras utbildning går ut på
  1. Kundbemötande
  2. Rutiner
  3. Teknik
  4. Avtal
  5. Miljö
  6. Lokalkännedom

Däremot ingen aning om hur lång tid en sådan tar och tror inte att det finns ett direkt svar på det i denna tråd ännu.
Jag gick nyligen kurs hos dem (fågelviksgruppen). Jag började Kurirs kurs på måndagen, skrev proven på fredagen. Alltså 5 dagar totalt.
Citera
2010-12-21, 13:54
Medlem
foppatoffel.s avatar
Fyfan för vintern. Springa ut ur bilen hela tiden och lasta in rullatorer och tanter, och en jävla tid tar det medan jag fryser skägget av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in