2006-05-02, 00:10
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windom_Earl
Jag har nästan inga utgifter. Jag snittar en inkomst på ca 1000-1200 kr efter skatt (inkl dricks) per nattpass, vilket på en genomsnittsmånad med 6 pass ger ca 6000-7000 kr. Det är mer än nog för mig eftersom jag "saknar ett liv". Jag går (nästan) aldrig ut med vänner, jag röker inte, jag snusar inte, jag dricker inte alkohol, jag köper inte dyra kläder, jag köper inte prylar. Allt jag gör är att sitta med datorn och äta god mat.. och det räcker pengarna utmärkt till. Jag har naturligtvis ingen flickvän eller egen familj, det livet jag har valt lämnar inte mycket utrymme för sådant

6000-7000/ mån betalar du ingen hyra? Jag är precis som du en asocial typ som aldrig går ut, vare sig snusar eller röker, dricker 1-2 Lidl-pilsner á 1.69:- i veckan, köper aldrig kläder (har en jacka från -87) köper heller aldrig prylar, mitt nöje är att tanka hem spel och musik från nätet. Min livsmål är "Less is more" trots detta har jag en hyra på 3500:- skulle jag få ut 6000-7000 blir det soc-norm , man vill ju gärna kunna lägga undan nån tusing i månaden för ev framtida tandläkarbesök osv. Tycker att jag behöver åtminstone 8-10.000 för att klara livhanken. Fast det är klart att den alternativa livsstil du förespråkar tilltalar mig, om jag vore unkis hade jag säkert levt så. Är du miljöpartist månne?

Citat:
Ursprungligen postat av Windom_Earl
Med tanke på ditt tidigare inlägg (#448) så undrar jag om du kanske kört för TopCab och om du har gjort det så kan du väl skriva lite om dina erfarenheter därifrån om hur det var att köra för deras växel? Ska nämligen börja köra lite extra för dem.

Jag har INTE kört för TOPCAB kolla inlägg #290 istället.

Topcab betyder många stammisar och rabatterade körningar, dom kör kanske in mer än Kurir/020/TS, men dom får jobba för pengarna också. Är man ung och hungrig är det kanske nåt att tänka på. Sen är det ju gammaldags komradio som gäller där, så det gäller att hugga direkt på körning. Kan tänka mig att det är mest svenskar som kör för TOPCAB.
Citera
2006-05-02, 01:34
Medlem
Windom_Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
6000-7000/ mån betalar du ingen hyra? Jag är precis som du en asocial typ som aldrig går ut, vare sig snusar eller röker, dricker 1-2 Lidl-pilsner á 1.69:- i veckan, köper aldrig kläder (har en jacka från -87) köper heller aldrig prylar, mitt nöje är att tanka hem spel och musik från nätet. Min livsmål är "Less is more" trots detta har jag en hyra på 3500:- skulle jag få ut 6000-7000 blir det soc-norm , man vill ju gärna kunna lägga undan nån tusing i månaden för ev framtida tandläkarbesök osv. Tycker att jag behöver åtminstone 8-10.000 för att klara livhanken. Fast det är klart att den alternativa livsstil du förespråkar tilltalar mig, om jag vore unkis hade jag säkert levt så. Är du miljöpartist månne?
Hah, icke miljöpartist, men en låg hyra och ingen flickvän eller egen familj etc.. Då räcker 6000 kr. Jag kan dock inte lägga undan pengar, det räcker bara till att överleva, så om en tand går sönder så får jag bita ihop tills den slutar göra ont på egen hand (har två trasiga tänder just nu)

Citat:
Jag har INTE kört för TOPCAB kolla inlägg #290 istället.

Topcab betyder många stammisar och rabatterade körningar, dom kör kanske in mer än Kurir/020/TS, men dom får jobba för pengarna också. Är man ung och hungrig är det kanske nåt att tänka på. Sen är det ju gammaldags komradio som gäller där, så det gäller att hugga direkt på körning. Kan tänka mig att det är mest svenskar som kör för TOPCAB.
Det där var inte ett citat av mig, utan av Snajper.. men han förstår nog ändå
Citera
2006-05-03, 08:32
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajper
Med tanke på ditt tidigare inlägg (#448) så undrar jag om du kanske kört för TopCab och om du har gjort det så kan du väl skriva lite om dina erfarenheter därifrån om hur det var att köra för deras växel? Ska nämligen börja köra lite extra för dem.

/Snajper
Jag svarar i buikos ställe eftersom han till skillnad från mig inte kört TopCab. Jag trivdes inte på TopCab, det är ganska stressande att sitta med micken i knäet och hela tiden vara beredd att lyckas skrika sitt taxinummer på en mikrosekund. Snabbast får körningen brukar det heta. Sanningen är att den som växelhäxorna tycker om får körningen. Och Gud nåde den som dristar sig till att kritisera dem... då får man inga fler körningar det passet! De som jobbar i växeln på TopCab är taxivärldens största primadonnor.

Kör för TS eller 020 i stället, det är lugnare och kassorna är definitivt inte sämre. Tro inte dem som hävdar motsatsen, efter över 10 år i branschen kan jag garantera att allt snack om att det ena eller andra bolaget innebär bättre kassor är total jävla bullshit.

Och... om du vill jobba svart, testa Transfer.
Citera
2006-05-03, 12:49
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Snabbast får körningen brukar det heta. Sanningen är att den som växelhäxorna tycker om får körningen. Och Gud nåde den som dristar sig till att kritisera dem... då får man inga fler körningar det passet! De som jobbar i växeln på TopCab är taxivärldens största primadonnor.

känner igen det där, som ny på Top Cab eller andra komradio-bolag kommer du att stå lägst ner på skalan och får snällt vänta till sist. Proffsförarna hugger stenhårt och blixtsnabbt på styrningarna, de vet också exakt var och när man får ropa, som ny tar det ett tag innan man lär sig det. Sen är det vanligt med radioskuggor också. Minns min tid på taxicard, stod på Söder och väntade, radion var tyst. Efter en halvtimme, körde jag iväg och fick höra att det var högtrafik, det ropades ut körningar hej vilt. Missade mycket på det. Sånt händer inte på bolag med MDI. Fast när systemet krånglar kör även TS ut körningar över radio. Om de gör det-svara inte på körningar. Jag gjorde det en kväll, fick bom på varenda körning. Varför? Jo , de kära kollegorna skiter i att svara på anrop och plockar kunder ändå.

Angående primadonnorna i växeln- Jo, tjafsa med dem lönar sig inte, dessutom har de inte sällan ihop det med chaufförerna. De chaufförerna brukar ha mycket bra kassor ...om ni förstår vad jag menar.
Citera
2006-05-03, 18:19
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Angående primadonnorna i växeln- Jo, tjafsa med dem lönar sig inte, dessutom har de inte sällan ihop det med chaufförerna. De chaufförerna brukar ha mycket bra kassor ...om ni förstår vad jag menar.

Det gäller nästan var som helt i landet. Hade en tjejkompis som jobbade för Taxi Göteborgs växel innan och då var det riktigt "diva"-stuk på henne, sak här i Halmstad vid vissa tider (inga namn nämda).
Citera
2006-05-03, 22:27
Medlem
ccjjs avatar
Jag läste att varje taxibil i snitt drar in en miljon om året. Mycket försvinner såklart men det måste ändå bli ett par, tre hundra tusen kvar efter att alla avgifter som bensin, skatt, avbetalning på bil, lön till förare etc är betalda. Om det så bara blir hundra tusen kvar per bil och åkaren har tio bilar blir det en mille om året. Tycker det låter ganska bra, eller finns det någon hake jag missat?
Nu är jag inte intresserad av att bli åkare själv men det vore kul att veta vad de kan tänkas dra in.
Citera
2006-05-03, 22:53
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccjj
Jag läste att varje taxibil i snitt drar in en miljon om året. Mycket försvinner såklart men det måste ändå bli ett par, tre hundra tusen kvar efter att alla avgifter som bensin, skatt, avbetalning på bil, lön till förare etc är betalda. Om det så bara blir hundra tusen kvar per bil och åkaren har tio bilar blir det en mille om året. Tycker det låter ganska bra, eller finns det någon hake jag missat?
Nu är jag inte intresserad av att bli åkare själv men det vore kul att veta vad de kan tänkas dra in.

om man är ansluten till en växel, så betalar varje åkare en månadsavgift. Nån åkare skrev att kostnaden motsvarade en körning om dan. Alltså: pengarna från en av åkarens körningar gick till växeln. den dyraste månadsavgiften har taxi stockholm, skulle gissa på 7000kr/mån (?) Om man vill komma billigare undan går det att ansluta sig till Transfer. Lägg sen till skyhög försäkring, reparationer+service, bokföring m.m. Det går nog att leva på taxi som egen åkare, många är ensamåkare och då är marginalerna små. men säg att man har flera bilar, månadsavgiften är ändå densamma. Sen rullar dessa bilar dygnet runt, då kan man göra sig en hacka. Drömmen vore att ha 3-4 bilar och 10-15 st lojala förare, som jobbade på dag och natt, då kunde man sitta på sitt kontor, läsa tidningen, surfa och sörpla kaffe hela dagarna... vore drömjobbet för mig iaf!

Fråga: har TS fortfarande fastpris 350:- till arlanda?
Citera
2006-05-04, 10:27
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Det gäller nästan var som helt i landet. Hade en tjejkompis som jobbade för Taxi Göteborgs växel innan och då var det riktigt "diva"-stuk på henne, sak här i Halmstad vid vissa tider (inga namn nämda).
Det är en gammal sanning att om du vill avslöja en människas rätta jag, ge henne makt. Det är häpnadsväckande hur många som förvandlas till småpåvar så snart de får det minsta att säga till om.

Det är därför jag rekommenderar taxibolag som använder datoriserade system för distribution av körningar, typ TS eller 020. Att köra taxi är, inte minst p.g.a. det prestationsbaserade lönesystemet, tillräckligt stressande i sig. Att samtidigt tvingas fjäska för småbrudar i radioetern gör inte yrket enklare eller roligare (för såvitt man inte själv är funtad som de och blir fuktig i trosorna av intriger och makt).
Citera
2006-05-04, 10:29
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccjj
Jag läste att varje taxibil i snitt drar in en miljon om året.

En miljon stämmer bra med de siffror som jag har sett/hört.

Citat:
Det är därför jag rekommenderar taxibolag som använder datoriserade system för distribution av körningar, typ TS eller 020. Att köra taxi är, inte minst p.g.a. det prestationsbaserade lönesystemet, tillräckligt stressande i sig. Att samtidigt tvingas fjäska för småbrudar gör inte yrket enklare eller roligare (för såvitt man inte själv är funtad som de och blir fuktig i trosorna av intriger och makt).

Vi kör datoriserat, men ibland kommer det upp specialkörning och då väljer de själva vem de vill skall köra istället för att skicka ut den via system
Citera
2006-05-04, 15:15
Medlem
buikos avatar
Citat:

Det är därför jag rekommenderar taxibolag som använder datoriserade system för distribution av körningar, typ TS eller 020. Att köra taxi är, inte minst p.g.a. det prestationsbaserade lönesystemet, tillräckligt stressande i sig. Att samtidigt tvingas fjäska för småbrudar i radioetern gör inte yrket enklare eller roligare (för såvitt man inte själv är funtad som de och blir fuktig i trosorna av intriger och makt).

Tyst trafik eller kom-radio vilket är bäst?

Fördelar med Tyst trafik (körde med MDI från Motorola)

#Det är tyst

#Man behöver inte lyssna hela tiden, man kan stå utanför bilen och ta en nypa frisk luft medans man väntar på körning. Taklampan slocknar när man får köruppdrag, då har man 30 sek på sig att trycka ja. Finns även små larm att köpa.

#Det är rättvist, den som står på tur i zon får körning, inte den som ropar snabbast.

Nackdelar med Tyst trafik

#Kan kännas ensamt

#minns att MDIn ständigt gav ifrån sig små pip, det lät: PIP PIP varenda gång ett meddelande dök upp på skärmen. Dom där pipen ekade i hjärnan även efter att man kommit hem. Vid högtrafik fick man hela tiden rensa skärmen då bara 20 meddelanden kunde lagras.

Fördelar med kom-radio

Man kan ständigt meddela sig till växeln utan att ringa på mobilen. Man hör vart de andra bilarna befinner sig och kan pejla läget. Ibland kan det va kul att lyssna på radiokommunikationen, man kan anropa en taxikompis för gemensam fika, då alla hör det kanske fler hänger på. Man kan snabbt varna kollegor för poliskontroller och trafikstockningar m.m

Jag tycker det är kul att snacka på komradio, man kan småskoja med växeln ibland utan att det blir för mycket skitsnack. Dessutom tycker kunderna att det är intressant att lyssna.

Nackdelar med komradio

#Då radion är tyst vet man inte om det beror på radioskugga eller ej.

#måste vara snabb och på alerten hela tiden, risk för favorisering finns, minns en åkare vars kärring jobbade i växeln, han hade en märklig förmåga att stå i zoner där ingen annan stod just när en fin 10 mila ftj styrning ropades ut. Antagligen berättade väl hustrun om morgondagens förbeställningar på sängkanten.
Citera
2006-05-04, 19:19
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Tyst trafik eller kom-radio vilket är bäst?

Fördelar med Tyst trafik (körde med MDI från Motorola)

#Det är tyst

#Man behöver inte lyssna hela tiden, man kan stå utanför bilen och ta en nypa frisk luft medans man väntar på körning. Taklampan slocknar när man får köruppdrag, då har man 30 sek på sig att trycka ja. Finns även små larm att köpa.

#Det är rättvist, den som står på tur i zon får körning, inte den som ropar snabbast.

Nackdelar med Tyst trafik

#Kan kännas ensamt

#minns att MDIn ständigt gav ifrån sig små pip, det lät: PIP PIP varenda gång ett meddelande dök upp på skärmen. Dom där pipen ekade i hjärnan även efter att man kommit hem. Vid högtrafik fick man hela tiden rensa skärmen då bara 20 meddelanden kunde lagras.

Fördelar med kom-radio

Man kan ständigt meddela sig till växeln utan att ringa på mobilen. Man hör vart de andra bilarna befinner sig och kan pejla läget. Ibland kan det va kul att lyssna på radiokommunikationen, man kan anropa en taxikompis för gemensam fika, då alla hör det kanske fler hänger på. Man kan snabbt varna kollegor för poliskontroller och trafikstockningar m.m

Jag tycker det är kul att snacka på komradio, man kan småskoja med växeln ibland utan att det blir för mycket skitsnack. Dessutom tycker kunderna att det är intressant att lyssna.

Nackdelar med komradio

#Då radion är tyst vet man inte om det beror på radioskugga eller ej.

#måste vara snabb och på alerten hela tiden, risk för favorisering finns, minns en åkare vars kärring jobbade i växeln, han hade en märklig förmåga att stå i zoner där ingen annan stod just när en fin 10 mila ftj styrning ropades ut. Antagligen berättade väl hustrun om morgondagens förbeställningar på sängkanten.

Föredrar själv tyst även om vi vid vissa tillfällen även har komradio.

Vi har sökare kopplade till taxametern så man kan lätt gå över till en kollega för att snacka lite skit. Sen är ju komradion bra för att fixa fika, mat och lite skitsnack
Citera
2006-05-04, 21:13
Bannlyst
Japp då trodde man att det räckte med taxilegget, men nej ringde taxi Göteborg och frågade vilka krav de har och fick reda på att de har tre test, lokalkännedom , intervju och till sist ska man köra runt med en handledare i ca 50 minuter. Få se hur man ska klara av att memorera alla gator i Göteborg….

Alltså måste jag klara av sex prov innan jag får köra taxi…jag vet faktiskt inte hur de tänker……
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in