2008-09-09, 16:40
  #3949
Bannlyst
Intressant!
Citera
2008-09-09, 16:50
  #3950
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Ok. På helger är det i regel mellan 22-03( ibland framemot 04) som det är som mest hektiskt. på vardagar dagtid är det hos oss främst tidigt på morgonen 0500-0630 som det finns bra körningar att tillgå( folk som ska med tidiga flyget), strax efter 0700 någon gång brukar det landa ett plan också men det är körningarna till flyget man tjänar pengar på.

Nästa " våg" infaller vid 0730-0800, då går skol och omsorgs körningarna( som är på samma taxa) ut. Dessa körningar är dom bäst betalda av alla samhällsbetalda körningar i Umeå kommun och med lite tur( och erfarenhet) kan man här knipa körningar som slår uppemot 250-300( ibland mer) kr. efter 0800-0900 brukar det i regel va någon sjukresa lite här och där men inte så märkvärdig. Efter 0900 är det i regel dött fram till 1200 brukar va någon enstaka sketen färdtjänst som knappt ger nått.

Efter 1200 brukar många vilja hem från sjukhuset+ att en del omsorg/ skolsjutsar går ut. Dock är det främst vid 1430-1600 som det börjar bli bra med körningar igen, det är vid denna tid särskolebarnen och alla utvecklingsstörda på dagverksamheten vill hem. Sen är det en hel del körningar till flyget vid denna tid också. Många som vill hem från jobbet( arbetsresor med färdtjänst) och en del eftersläntrare från sjukhuset.

Under kvällstid på veckorna är det i regel mest bara körningar från flyget som finns. Körning från flyget innebär långa väntetider = inte vidare bra betalt iaf i slutändan om man inte har tur och råkar pricka en långkörning till övik eller nått. Hursomhelst är det dom fetstilta tiderna ovan då man har chans att köra in pengar som gäller här i Umeå. Övriga tider är det i regel helt dött eller så finns det bara skitfärdtjänst( dessa kan man dock drabbas av lite närsomhelst pga att dom är ganska utspridda över dygnet tyvärr).




Vi måste ta paus om vi inte ska ta körningar annars blir våran chef( åkare) förbannad


Låter ungefär som här, dock går sjukresorna av stapeln kl 11.00 (bårar alltid en halvtimma innan), sen nästa är 14.00 och 17.00.. mellan 15-16 är det ganska hektiskt med mycket färdtjänst. Mellan dessa sjukresesläpp är det nått flyg och färdtjänst.

Det bästa här är att om man får körning ut till flyget så är man garanterad en ny körning tillbaka, visst går det att tomma ut till flyget och hoppas på körning men Bc skickar i första hand körning till dem som redan haft en körning dit.

Själv hoppas jag alltid på att få en lång bår minst 15 mil bort vid 10.30 tiden så jag slipper all färdtjänst i stan och kommer lagomt tillbaka då passet slutar.

varför måste ni ta rast?
Citera
2008-09-09, 17:17
  #3951
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
varför måste ni ta rast?

Min åkare( bla), växeln och andra på kontoret har klagat på det " stora" antalet nekningar( att rinna på en körning räknas som att neka) och har visat sitt missnöje för det på en del sätt. Satt upp affischer i fikarum osv osv.

Men inte fan knappar nån utav oss in på rast om vi tex ska gå och skita och blir borta kanske 15 min, sen kan man ju få en körning 10 min innan man slutar och någon annan chaufför ska ha bilen sen. Man kan ju också få tekniska problem( har hänt mig bla) som gör att man vill fixa det först innan man börjar köra+ enm massa andra orsaker. Gubben får nog trots allt leva med att det blir en del nekningar.

Dock är antalet nekade köruppdrag alltid störst mellan 01-03 på helgerna. Undrar varför?
Citera
2008-09-09, 18:41
  #3952
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Min åkare( bla), växeln och andra på kontoret har klagat på det " stora" antalet nekningar( att rinna på en körning räknas som att neka) och har visat sitt missnöje för det på en del sätt. Satt upp affischer i fikarum osv osv.

Men inte fan knappar nån utav oss in på rast om vi tex ska gå och skita och blir borta kanske 15 min, sen kan man ju få en körning 10 min innan man slutar och någon annan chaufför ska ha bilen sen. Man kan ju också få tekniska problem( har hänt mig bla) som gör att man vill fixa det först innan man börjar köra+ enm massa andra orsaker. Gubben får nog trots allt leva med att det blir en del nekningar.

Dock är antalet nekade köruppdrag alltid störst mellan 01-03 på helgerna. Undrar varför?

Varför? - jo jag vet inte hur ni har det här uppe men jag gissar att ni helst sitter och plockar folk vid stolparna än att sitta utanför en adress och vänta på kund? man hinner fler "ragg från gatan" kunder än beställning från adress
Citera
2008-09-09, 20:50
  #3953
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Varför? - jo jag vet inte hur ni har det här uppe men jag gissar att ni helst sitter och plockar folk vid stolparna än att sitta utanför en adress och vänta på kund? man hinner fler "ragg från gatan" kunder än beställning från adress

jaap. Beställningar från adresser innebär ofta också att det går bort tid till att köra dit+ att man får vänta. Vid dessa tidpunkter så blir det oftare också bom, vi vet ju alla hur det är med fulla människor eller hur Jag har själv lite dåliga erfarenheter av detta, fick en gång två bommar efter varann, först en på en utav umeås ytterområde sen en till på ett annat ännu mera ytterområde Detta gjorde att ca 30 min i effektiv arbetstid gick upp i rök. Plockar man bara strö från krogen så slipper man detta.

En annan orsak till att man hellre tar strö vid dessa tidpunkter kan stavas i en mening: Färdtjänst! Det har hänt många ggr att jag fått färdtjänst kl 0200 och en sådan körning kan ta dubbelt så lång tid och ger mycket sämre betalt, på det så förlorar man värdefull tid. Inte så kul. Plockar man strö vet man ju att man garanterat får en kontantare.
Citera
2008-09-09, 20:59
  #3954
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
jaap. Beställningar från adresser innebär ofta också att det går bort tid till att köra dit+ att man får vänta. Vid dessa tidpunkter så blir det oftare också bom, vi vet ju alla hur det är med fulla människor eller hur Jag har själv lite dåliga erfarenheter av detta, fick en gång två bommar efter varann, först en på en utav umeås ytterområde sen en till på ett annat ännu mera ytterområde Detta gjorde att ca 30 min i effektiv arbetstid gick upp i rök. Plockar man bara strö från krogen så slipper man detta.

En annan orsak till att man hellre tar strö vid dessa tidpunkter kan stavas i en mening: Färdtjänst! Det har hänt många ggr att jag fått färdtjänst kl 0200 och en sådan körning kan ta dubbelt så lång tid och ger mycket sämre betalt, på det så förlorar man värdefull tid. Inte så kul. Plockar man strö vet man ju att man garanterat får en kontantare.

Tre bommar på rad fick jag, 5 minuter att köra till varje adress. 5-6 min väntan på kund. Detta var mellan 01-02 då en del börjar röra sig hemmåt.

En natt var det mycket körning och mitt i denna guldgruva fick jag en färdtjänst som tog en timme, 75 pix fick jag för den tänk er, 75 kr.. vilket fint timsnitt
Citera
2008-09-09, 21:37
  #3955
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Tre bommar på rad fick jag, 5 minuter att köra till varje adress. 5-6 min väntan på kund. Detta var mellan 01-02 då en del börjar röra sig hemmåt.

En natt var det mycket körning och mitt i denna guldgruva fick jag en färdtjänst som tog en timme, 75 pix fick jag för den tänk er, 75 kr.. vilket fint timsnitt

Argh! Jag vet hur det känns! Det värsta är ju att chansen är relativt stor att man får ftj om man befinner sig i centrum av stan. Inte konstigt att såpass många bilar i det distriktet nekar körning Detta verkar dock växel, kontor och arbetsgivare ha svårt att fatta. Ordna en ordentlig helg ersättning med 100 % ob så löser man ju detta problemet

Befinner man sig i ytterområdena finns det ju i regel ingen strö och att neka då är ju bara dumt. Hur pass länge väntar du på att kund ska dyka upp vid utsatt adress förresten? Själv är jag duktigt trött på att vänta på sölande fyllon. Skulle folk kunna passa tiderna lite bättre skulle vi få färre förseningar och få mer inkört. Förr väntade jag 10 min max( eftersom det är den tid företaget säger vi ska vänta på kund), men så fan heller att 1 timmes effektiv arbetsid ska behöva gå bort varje fre-lördagkväll. Numera väntar jag 5 min sen är det godbye. Jag ska inte behöva betala priset för att vuxna människor uppenbarligen förlorar förmågan att läsa klockan för att dom får lite sprit i sig.
Citera
2008-09-10, 01:29
  #3956
Medlem
u_n_mes avatar
Ett tips är ju att ringa till kunden ett par minuter innan man är där och säga till dem att nu är det dags att gå ut. Det uppmanar jag i alla fall mina förare att gör samt erbjuder den tjänsten om det är dåligt väder och kunderna inte vill stå och vänta i regnet. Men det gör jag mest när jag inte har någon bil i zon och det kanske dröjer mellan 10 och 15 minuter. dock så tycker jag man kan göra det ändå. speciellt om man får en körning som är riktigt nära för de flesta kunder får beskedet att det tar mellan 5 coh 10 minuter även om vi har bilar i zon. Dock har 020 i gbg lite större zoner än kurir och speciellt taxi göteborg så även om vi har en bil i samma zon så kan det ta upp till 10 min.
Citera
2008-09-10, 10:08
  #3957
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Argh! Jag vet hur det känns! Det värsta är ju att chansen är relativt stor att man får ftj om man befinner sig i centrum av stan. Inte konstigt att såpass många bilar i det distriktet nekar körning Detta verkar dock växel, kontor och arbetsgivare ha svårt att fatta. Ordna en ordentlig helg ersättning med 100 % ob så löser man ju detta problemet

Befinner man sig i ytterområdena finns det ju i regel ingen strö och att neka då är ju bara dumt. Hur pass länge väntar du på att kund ska dyka upp vid utsatt adress förresten? Själv är jag duktigt trött på att vänta på sölande fyllon. Skulle folk kunna passa tiderna lite bättre skulle vi få färre förseningar och få mer inkört. Förr väntade jag 10 min max( eftersom det är den tid företaget säger vi ska vänta på kund), men så fan heller att 1 timmes effektiv arbetsid ska behöva gå bort varje fre-lördagkväll. Numera väntar jag 5 min sen är det godbye. Jag ska inte behöva betala priset för att vuxna människor uppenbarligen förlorar förmågan att läsa klockan för att dom får lite sprit i sig.

Otacksamt yrke ni har måste vara rätt ofta ni får vänta, ni borde få något tillägg för detta. Skulle säkert tippa på att minst 60% av gångerna jag och mina vänner ska fara från förfesten så får taxibilen vänta en stund, det är alltid nånting som strular. Folk som inte är klara, ibland är man full och inte tänker på klockan, ibland vill man dricka upp sista bärsen osv.

Hur är det sätter ni på taxametern medan ni väntar eller startas den när man går på även om man är sen?
Citera
2008-09-10, 11:24
  #3958
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Argh! Jag vet hur det känns! Det värsta är ju att chansen är relativt stor att man får ftj om man befinner sig i centrum av stan. Inte konstigt att såpass många bilar i det distriktet nekar körning Detta verkar dock växel, kontor och arbetsgivare ha svårt att fatta. Ordna en ordentlig helg ersättning med 100 % ob så löser man ju detta problemet

Befinner man sig i ytterområdena finns det ju i regel ingen strö och att neka då är ju bara dumt. Hur pass länge väntar du på att kund ska dyka upp vid utsatt adress förresten? Själv är jag duktigt trött på att vänta på sölande fyllon. Skulle folk kunna passa tiderna lite bättre skulle vi få färre förseningar och få mer inkört. Förr väntade jag 10 min max( eftersom det är den tid företaget säger vi ska vänta på kund), men så fan heller att 1 timmes effektiv arbetsid ska behöva gå bort varje fre-lördagkväll. Numera väntar jag 5 min sen är det godbye. Jag ska inte behöva betala priset för att vuxna människor uppenbarligen förlorar förmågan att läsa klockan för att dom får lite sprit i sig.

Hur länge jag väntar beror på från fall till fall, vanligtvis 5 minuter. Kommer jag till ett hus som är bäcksvart så åker jag efter max 1 minut. Givetvis ringer jag alltid och kollar med kunden.

Citat:
Ursprungligen postat av DonJohnson
Otacksamt yrke ni har måste vara rätt ofta ni får vänta, ni borde få något tillägg för detta. Skulle säkert tippa på att minst 60% av gångerna jag och mina vänner ska fara från förfesten så får taxibilen vänta en stund, det är alltid nånting som strular. Folk som inte är klara, ibland är man full och inte tänker på klockan, ibland vill man dricka upp sista bärsen osv.

Hur är det sätter ni på taxametern medan ni väntar eller startas den när man går på även om man är sen?

Tyvärr är fulla människor både sega i huvudet och sega överhuvudtaget. Ibland kan jag komma till en adress, väntar 5 min.. ringer upp kunden och frågar om dom ska åka, ja visst ska dom det dom hade bara glömt bort att dom beställt en taxi och dom ska springa ner fort som tusan, jo tjeeena att det går fort. Först ska dom jiddra med varandra där inne vart dom ska, vilka som ska med och vilka som inte ska med sen ska någon skita innan dom åker.. jo 5 min senare kommer dom ut och då kan jag sätta på taxametern.

Svaret är: nej jag sätter på taxametern när kunden är i bilen annars blir det ett jävla liv om beloppet är uppe i 110 spänn innan dom ens har hinnit åka en meter.


Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Ett tips är ju att ringa till kunden ett par minuter innan man är där och säga till dem att nu är det dags att gå ut. Det uppmanar jag i alla fall mina förare att gör samt erbjuder den tjänsten om det är dåligt väder och kunderna inte vill stå och vänta i regnet. Men det gör jag mest när jag inte har någon bil i zon och det kanske dröjer mellan 10 och 15 minuter. dock så tycker jag man kan göra det ändå. speciellt om man får en körning som är riktigt nära för de flesta kunder får beskedet att det tar mellan 5 coh 10 minuter även om vi har bilar i zon. Dock har 020 i gbg lite större zoner än kurir och speciellt taxi göteborg så även om vi har en bil i samma zon så kan det ta upp till 10 min.

Jo ibland kan växeln säga 20 min väntetid men vissa gånger är man så nära att det tar bara 2-3 min att köra fram.

En gång hade jag precis loggat in mig och fick en körning från porten 3 meter bredvid min egen port. Då var det 15 minuters framkörningstid fast för mig tog det 2 sekunder. Kunderna stod vid fönstret redan då och höll utkik, när dom kom ut fick jag världens utskällning att jag var där så tidigt.. jag kunde ju som ringa och säga det, ja sådär höll hon på hela resan och gnällde på mig hur otrevlig jag var som kom så tidigt. Väl framme vid betalning så såg hon vem jag var, hennes granne.. tvättstugepratkompisen då skämmdes hon!

Om det är nån mil från staden så ringer jag innan jag åker för att säkerställa att det inte är några snorungar som spexar till det och sitter i nån buske och fnissar att dom lurat hit en lättlurad taxichaffis som tror att nån vill åka.
Citera
2008-09-10, 12:34
  #3959
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DonJohnson
Hur är det sätter ni på taxametern medan ni väntar eller startas den när man går på även om man är sen?

Vi har ju något som kallas " väntetariff" som man kan slå på. Men om det ska funka krävs det ju att vi alla chaufförer andvänder den, tror ingen gör det fn men skulle alla göra det så skulle nog alla fulla människor fort lära sig att passa tiden tror jag Men på många kunder skulle det förmodligen bli ett jävla liv om beloppet är typ upp i 100 kr redan innan man börjat färden Men som sagt skulle alla vi chaufförer då bara säga: " Betala eller stanna hemma" så skulle det funka.

Iofs är det bara på kontant körningar det går att göra så men på ftj, omsorg och sjukresor är det sällan förseningar så där är det inte samma problem.

Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Hur länge jag väntar beror på från fall till fall, vanligtvis 5 minuter. Kommer jag till ett hus som är bäcksvart så åker jag efter max 1 minut. Givetvis ringer jag alltid och kollar med kunden.

Jag hatar den sk " ringservice" som många kunder "beställer" på helgerna. Visst kan jag ringa kund men då ska vi fan kunna ta extra betalt för det, på vårat företag så måste ju även vi chaufförer andvända våra egna privata telefoner också. Alltså måste jag betala för samtalet till kund. Där skulle vi chaufförer också kunna enas: Alla lämnar sina mobiltelefoner hemma, alternativt att vi också vägrar ringa om vi inte får extra betalt.Det är nog vad som krävs om det ska bli ändring. Men dom flest tänker bara på vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt för stunden( om det ens är det med tanke på alla jävla samtal man måste ringa på helgen på egen bekostnad).
Citera
2008-09-10, 12:39
  #3960
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Vi har ju något som kallas " väntetariff" som man kan slå på. Men om det ska funka krävs det ju att vi alla chaufförer andvänder den, tror ingen gör det fn men skulle alla göra det så skulle nog alla fulla människor fort lära sig att passa tiden tror jag Men på många kunder skulle det förmodligen bli ett jävla liv om beloppet är typ upp i 100 kr redan innan man börjat färden Men som sagt skulle alla vi chaufförer då bara säga: " Betala eller stanna hemma" så skulle det funka.

Iofs är det bara på kontant körningar det går att göra så men på ftj, omsorg och sjukresor är det sällan förseningar så där är det inte samma problem.



Jag hatar den sk " ringservice" som många kunder "beställer" på helgerna. Visst kan jag ringa kund men då ska vi fan kunna ta extra betalt för det, på vårat företag så måste ju även vi chaufförer andvända våra egna privata telefoner också. Alltså måste jag betala för samtalet till kund. Där skulle vi chaufförer också kunna enas: Alla lämnar sina mobiltelefoner hemma, alternativt att vi också vägrar ringa om vi inte får extra betalt.Det är nog vad som krävs om det ska bli ändring. Men dom flest tänker bara på vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt för stunden( om det ens är det med tanke på alla jävla samtal man måste ringa på helgen på egen bekostnad).

Väntetariff har väl alla ? vi har 7,6 kronor minuten. Och att sitta och vänta för 7,6 kr minuten gör jag mer än gärna, 456 kr/timmen och för mig blir det en timlön på 151 kr

Vadå betala för samtal? har ni ingen mobiltelefon i taxin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in