Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Argh! Jag vet hur det känns! Det värsta är ju att chansen är relativt stor att man får ftj om man befinner sig i centrum av stan. Inte konstigt att såpass många bilar i det distriktet nekar körning

Detta verkar dock växel, kontor och arbetsgivare ha svårt att fatta. Ordna en ordentlig helg ersättning med 100 % ob så löser man ju detta problemet
Befinner man sig i ytterområdena finns det ju i regel ingen strö och att neka då är ju bara dumt. Hur pass länge väntar du på att kund ska dyka upp vid utsatt adress förresten? Själv är jag duktigt trött på att vänta på sölande fyllon. Skulle folk kunna passa tiderna lite bättre skulle vi få färre förseningar och få mer inkört. Förr väntade jag 10 min max( eftersom det är den tid företaget säger vi ska vänta på kund), men så fan heller att 1 timmes effektiv arbetsid ska behöva gå bort varje fre-lördagkväll. Numera väntar jag 5 min sen är det godbye. Jag ska inte behöva betala priset för att vuxna människor uppenbarligen förlorar förmågan att läsa klockan för att dom får lite sprit i sig.
Hur länge jag väntar beror på från fall till fall, vanligtvis 5 minuter. Kommer jag till ett hus som är bäcksvart så åker jag efter max 1 minut. Givetvis ringer jag alltid och kollar med kunden.
Citat:
Ursprungligen postat av DonJohnson
Otacksamt yrke ni har måste vara rätt ofta ni får vänta, ni borde få något tillägg för detta. Skulle säkert tippa på att minst 60% av gångerna jag och mina vänner ska fara från förfesten så får taxibilen vänta en stund, det är alltid nånting som strular. Folk som inte är klara, ibland är man full och inte tänker på klockan, ibland vill man dricka upp sista bärsen osv.
Hur är det sätter ni på taxametern medan ni väntar eller startas den när man går på även om man är sen?
Tyvärr är fulla människor både sega i huvudet och sega överhuvudtaget. Ibland kan jag komma till en adress, väntar 5 min.. ringer upp kunden och frågar om dom ska åka, ja visst ska dom det dom hade bara glömt bort att dom beställt en taxi och dom ska springa ner fort som tusan, jo tjeeena att det går fort. Först ska dom jiddra med varandra där inne vart dom ska, vilka som ska med och vilka som inte ska med sen ska någon skita innan dom åker.. jo 5 min senare kommer dom ut och då kan jag sätta på taxametern.
Svaret är: nej jag sätter på taxametern när kunden är i bilen annars blir det ett jävla liv om beloppet är uppe i 110 spänn innan dom ens har hinnit åka en meter.
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Ett tips är ju att ringa till kunden ett par minuter innan man är där och säga till dem att nu är det dags att gå ut. Det uppmanar jag i alla fall mina förare att gör samt erbjuder den tjänsten om det är dåligt väder och kunderna inte vill stå och vänta i regnet. Men det gör jag mest när jag inte har någon bil i zon och det kanske dröjer mellan 10 och 15 minuter. dock så tycker jag man kan göra det ändå. speciellt om man får en körning som är riktigt nära för de flesta kunder får beskedet att det tar mellan 5 coh 10 minuter även om vi har bilar i zon. Dock har 020 i gbg lite större zoner än kurir och speciellt taxi göteborg så även om vi har en bil i samma zon så kan det ta upp till 10 min.
Jo ibland kan växeln säga 20 min väntetid men vissa gånger är man så nära att det tar bara 2-3 min att köra fram.
En gång hade jag precis loggat in mig och fick en körning från porten 3 meter bredvid min egen port. Då var det 15 minuters framkörningstid fast för mig tog det 2 sekunder. Kunderna stod vid fönstret redan då och höll utkik, när dom kom ut fick jag världens utskällning att jag var där så tidigt.. jag kunde ju som ringa och säga det, ja sådär höll hon på hela resan och gnällde på mig hur otrevlig jag var som kom så tidigt. Väl framme vid betalning så såg hon vem jag var, hennes granne.. tvättstugepratkompisen

då skämmdes hon!
Om det är nån mil från staden så ringer jag innan jag åker för att säkerställa att det inte är några snorungar som spexar till det och sitter i nån buske och fnissar att dom lurat hit en lättlurad taxichaffis som tror att nån vill åka.