2008-04-10, 15:11
  #3349
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
En taxi är en taxi är en taxi
Kunden bestämmer vilken taxi han eller hon vill åka med. Han eller hon tycker i allmänhet inte det är trevligt att sätta sig i en kurir som inte sett en tvätt på två veckor med en förare som inte sett en dusch på samma tid.
Citera
2008-04-10, 15:14
  #3350
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N I K E M A N
Tjenare på er... Kul att det är såpass många här på FB som verkar vara intresserade av taxiyrket ändå.

En fråga: Jag som är nybilen egenåkare (Grattis till mig själv ) är sugen på att hänga på lite större fälgar än dom fula tråkiga 15" orginalfälgarna.... Måste man bes om taxametern om man byter hjul?

Är du egen åkare så borde du ha koll på taxameterförordningen.

"...besiktning av taxameter måste göras vid byte av däck som påverkar vägsträckan +/- 5%..."
Citera
2008-04-10, 20:52
  #3351
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
-Om man kör taxi i Stockholm, får man träffa kändisar. Inte Madonna eller Michael Jackson, men väl Loa Falkman, Martin Timell, Tomas Bolme eller Mona Sahlin.

Jag har faktiskt sett en del kändisar på flygplatsen här i Umeå. Martin Timell och Sydney bla. Idag körde faktiskt jag komikern David Batra till Umeå centrum också..
Citera
2008-04-10, 22:28
  #3352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Är du egen åkare så borde du ha koll på taxameterförordningen.

"...besiktning av taxameter måste göras vid byte av däck som påverkar vägsträckan +/- 5%..."

Eller så har jag inte gjort BLIV kursen än utan har en annat snubbe som är trafikansvarig?
Citera
2008-04-11, 12:37
  #3353
Medlem
Har fått alla papper för att kunna skicka in till länsstyrelsen nu men det står inget om att man ska bifoga ett kort.. ska man skicka med ett sånt?
Citera
2008-04-11, 14:36
  #3354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lassekula
Har fått alla papper för att kunna skicka in till länsstyrelsen nu men det står inget om att man ska bifoga ett kort.. ska man skicka med ett sånt?
Du får hem papper för det sen. Beslut ska tas först om du får legget.
Citera
2008-04-11, 14:38
  #3355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Big D
Bilen längst fram, OM det är samma bolag... skulle aldrig skicka fram en kund till en friåkare eller konkurrerande bolag.
Precis, så länge det är i samma bolag skickar jag också fram. Där jag kör fungerar det oftast mycket bra, förutom med vissa enstaka då, som alltid.
Vill kunden promt åka en viss bil, så får kunden självklart det. Det tjänar ingenting till att stå å tjafsa, utan säga till en gång - längst fram - annars om kunden protesterar så gör som kunden vill.
Citera
2008-04-11, 14:40
  #3356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Jag har nog också skrivit tidigare att det är bara skitsnack, det räcker att du ringer polisen och anmäler kortet stulet så får du köra vidare.
Nja... Sanning med modifikation. Du måste förbi VV en sväng och få en kopia på ditt leg. Utan leg (eller kopia) - inget körande.
Sen hur många poliser som egentligen bryr sig om det om man blir stoppad är en annan sak.
Citera
2008-04-11, 16:16
  #3357
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schafer
Nja... Sanning med modifikation. Du måste förbi VV en sväng och få en kopia på ditt leg. Utan leg (eller kopia) - inget körande.
Sen hur många poliser som egentligen bryr sig om det om man blir stoppad är en annan sak.

Jag har pratat med polisen om den här frågan, du får köra med diarienumret på polisanmälan.
Citera
2008-04-11, 17:25
  #3358
Medlem
En taxiförare (åkare) i Sundsvall har kört taxi med indraget körkort sedan Augusti 2007, han åkte fast i en rutinkontroll under gårdagen.

Hur är man funtad när man håller på så här?
Citera
2008-04-12, 06:22
  #3359
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wingman25
En taxiförare (åkare) i Sundsvall har kört taxi med indraget körkort sedan Augusti 2007, han åkte fast i en rutinkontroll under gårdagen.

Hur är man funtad när man håller på så här?

Pengar är pengar. Chansen att åka fast är rätt liten om man sköter sig även om man har indraget körkort.

Får oss förare så måste vi själva rapportera det till åkaren, annars får åkaren inte reda på det.
Citera
2008-04-12, 12:26
  #3360
Medlem
ang. lön...

Läste tidigare om 37% nånting...

Snackade just med min åkare som säger 31% efter man dragit bort moms o skit... vilket innebär ju att det är i princip omöjligt att få ihop en vettig timlön... samma för alla ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in