2008-09-10, 12:41
Medlem
ozones avatar
Idag arbetade jag från 05.20-10.00 och 943 kr inkört, 65 kr i timlön
Citera
2008-09-10, 14:45
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Jag hatar den sk " ringservice" som många kunder "beställer" på helgerna. Visst kan jag ringa kund men då ska vi fan kunna ta extra betalt för det, på vårat företag så måste ju även vi chaufförer andvända våra egna privata telefoner också. Alltså måste jag betala för samtalet till kund.
Måste ni hålla med egen telefon?
Vi har då telefon i alla bilar med alla andra bilars nummer inprogramerade, perfekt om man vill ha tag på nån speciell bil. och för växeln om dom behöver få tag på bilen, dom kan ju inte veta vem som kör en viss bil.

Ringer dock alltid med dolt nummer till kund både från bil & speciellt om jag någon gång använder min egen av nåt skäl
Citera
2008-09-10, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Väntetariff har väl alla ? vi har 7,6 kronor minuten. Och att sitta och vänta för 7,6 kr minuten gör jag mer än gärna, 456 kr/timmen och för mig blir det en timlön på 151 kr

Ja då skulle inte jag heller klaga, men isf måste ju vi alla chaufförer tillämpa detta annars blir det ju fel.Problemet är väl att det kan bli ett jävla liv på kunderna om man gör detta men håller alla vid sina principer,dvs: betala eller stanna hemma så skulle dom nog tillslut vänja sig och se till att passa tiderna Jag har i nästan ett års tid inte ens vetat att den fanns förövrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av nilema
Måste ni hålla med egen telefon?
Vi har då telefon i alla bilar med alla andra bilars nummer inprogramerade, perfekt om man vill ha tag på nån speciell bil. och för växeln om dom behöver få tag på bilen, dom kan ju inte veta vem som kör en viss bil.

Ringer dock alltid med dolt nummer till kund både från bil & speciellt om jag någon gång använder min egen av nåt skäl

Svar ja: Vi måste hålla oss med egen telefon. Ska jag ringa upp kund så måste jag göra det med min privata telefon och bekosta samtalet själv. Om vi taxichaufförer skulle sluta att finna oss i att ständigt bli rövknullade skulle vi alla på företaget se till att lämna våra mobiler hemma så vi inte kan ringa på "ringservice" tex. Dessutom skulle växeln inte kunna nå oss på lika lätt heller vilket kan innebära problem för dom. Att nå bilar som är i staden eller bara en liten bit utanför går oftast med radio men med bilar som befinner sig en bit utanför kan det bli problem att få tag i om föraren inte har någon mobil.

Vi kan ta dom lokala färdtjänst körningarna i hörnefors som exempel.Varje gång jag har hamnat där så har växeln inte kunnat skicka körningarna som vanligt och ej heller kunnat nå mig på radion utan varit tvungna att ringa på min telefon och säga vilken adress jag ska köra på och hämta vem. Hade jag inte haft mobil hade det inneburit big trouble för dom och skulle dom få det problemet jämnt skulle det nog inte dröja länge innan företaget höll oss med telefoner.
Citera
2008-09-10, 17:25
Medlem
Till att börja med undrar jag ju vad det är för oseriösa åkare eller bolag ni kör för som inte håller med mobiltelefon?

Men sedan kan man ju fråga sig vad det är för stollar bakom ratten som ställer upp på det?
Citera
2008-09-10, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Våghalsen
Till att börja med undrar jag ju vad det är för oseriösa åkare eller bolag ni kör för som inte håller med mobiltelefon?

Ja Norrlands största taxibolag med europas största enskilda åkare bla.

Citat:
Men sedan kan man ju fråga sig vad det är för stollar bakom ratten som ställer upp på det?

Ja helt klart. Men många tänker ju inte längre än vad näsan räcker och vill fort få in kund i bilen och ringer då för att spara tid. Om vi alla lämnade telefon hemma eller helt enkelt låter bli att svara om växeln ringer skulle det nog bli ändring på detta.
Citera
2008-09-10, 17:54
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Jag har några frågor till herrar droskförare.

Måste ni ta alla kunder? Hur gör ni om någon kommer en timme innan ni slutar och vill bli körd till en plats 30 mil bort? Eller rent av till ett annat land?

Hur vanligt är det med våld? Fulla ungdomar, östeuropeiska tattare och invånarna i det lokala miljonprogramsgettot är personer jag aldrig skulle släppa in i min bil, men ni som förare har väl inga val?

Om man har en fallenhet för road rage, innebär det problem som taxiförare? Förekommer det?
Senast redigerad av Schlomo ben Goy 2008-09-10 kl. 18:16.
Citera
2008-09-10, 18:53
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Jag har några frågor till herrar droskförare.

Måste ni ta alla kunder? Hur gör ni om någon kommer en timme innan ni slutar och vill bli körd till en plats 30 mil bort? Eller rent av till ett annat land?

Detta har hänt mig flertalet gånger. Är det ingen som ska ha bilen efter mig och om jag känner mig fräsch så kör jag naturligtvis. Kan jag inte köra så sliter jag in kunden i bilen och är allmänt lismande tills en kollega kommer och plockar upp honom. Att ge bort bra skjutsar till kebaber och friåkarsvin finns inte på världskartan.

Citat:
Hur vanligt är det med våld? Fulla ungdomar, östeuropeiska tattare och invånarna i det lokala miljonprogramsgettot är personer jag aldrig skulle släppa in i min bil, men ni som förare har väl inga val?

Vi har ej körplikt. Ser jag en kund som är för full/dryg så kommer han inte in i bilen oavsett om det är en beställning eller inte. Medelålders kärringar har jag även mycket låg toleransnivå mot.
Våld är extremt ovanligt men jag har råkat ut för det ett par tre gånger. I dessa situationer är ödmjukhet det bästa vapnet.

Citat:
Om man har en fallenhet för road rage, innebär det problem som taxiförare? Förekommer det?
Ja och ja.
Citera
2008-09-10, 19:39
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ja Norrlands största taxibolag med europas största enskilda åkare bla.

Ja helt klart. Men många tänker ju inte längre än vad näsan räcker och vill fort få in kund i bilen och ringer då för att spara tid. Om vi alla lämnade telefon hemma eller helt enkelt låter bli att svara om växeln ringer skulle det nog bli ändring på detta.

Umeå taxi? det är väl din åkare som förser bilen med nödvändig utrustning som t.ex. MOBILTELEFON.
Citera
2008-09-10, 21:19
Bannlyst
Citat:
Umeå taxi? det är väl din åkare som förser bilen med nödvändig utrustning som t.ex. MOBILTELEFON.

Min åkare är europas största( ägare av företaget samt ca 70% av alla UT:s alla bilar) men förutsätter uppenbarligen att vi själva ska hålla oss med mobiltelefoner. Vet dock inte hur det är med dom andra åkarna men jag har hitills inte träffat någon chaufför från samma bolag som inte andvänt sin egen telefon
Citera
2008-09-10, 21:21
Medlem
ozones avatar
Citat:
Min åkare är europas största( ägare av företaget samt ca 70% av alla UT:s alla bilar) men förutsätter uppenbarligen att vi själva ska hålla oss med mobiltelefoner. Vet dock inte hur det är med dom andra åkarna men jag har hitills inte träffat någon chaufför från samma bolag som inte andvänt sin egen telefon

Åk hem till din åkare och låna hans telefon till dina köruppdrag
Citera
2008-09-10, 21:29
Bannlyst
Citat:
Åk hem till din åkare och låna hans telefon till dina köruppdrag

Bra ide. Jag vet ju vart hans postlåda bor också...
Citera
2008-09-10, 22:09
Medlem
Citat:
Tre bommar på rad fick jag, 5 minuter att köra till varje adress. 5-6 min väntan på kund. Detta var mellan 01-02 då en del börjar röra sig hemmåt.

En natt var det mycket körning och mitt i denna guldgruva fick jag en färdtjänst som tog en timme, 75 pix fick jag för den tänk er, 75 kr.. vilket fint timsnitt
Ett riktigt trist pass.. alltid jobbigt att få massa bommar, o att få en ftj när det rullar på natten är ju ingen höjdare.. tur att dom passen inte dyker upp så ofta! Men hur lyckas du få 75kr för en timmes ftj på natten? Så låg ersättning ska man inte få, låter som det blev något fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in