2008-01-20, 18:45
Medlem
ozones avatar
Lite svårt att få svar i den här tråden, men kan ju prova för femte gången. Men nu imorgon gör jag det sista provet för Taxikortet (kartläsning). Så min fråga är då.. får jag ett nytt körkort nu där det står taxi på eller måste jag göra uppkörningen och skicka in till Länstyrelsen först?

Eller är det så att om jag gör teori proven så får jag ett "T" bak på körkortet, men får ej köra taxi föränn jag gjort uppkörning och skickat in till Länstyrelse och fått själva taxiförarlegimitationen?

förklara tack.
Citera
2008-01-20, 20:42
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Eller är det så att om jag gör teori proven så får jag ett "T" bak på körkortet, men får ej köra taxi föränn jag gjort uppkörning och skickat in till Länstyrelse och fått själva taxiförarlegimitationen?
Taxibehörighet skrivs inte på ditt vanliga körkort. Du får istället en separat taxilegitimation. Den som enligt lagen alltid måste vara synlig i en taxibil. Den fästs i en hållare längs fram i bilen, med framsidan vänd mot kunderna.

På ditt vanliga körkort står det vilka fordonsklasser du har behörighet att köra. Taxilegitimationen berättigar att du får köra de fordonsklasserna i taxitrafik. Sedan finns det givetvis regler vilka typer av fordon som får vara taxi...
Senast redigerad av ticoroman 2008-01-20 kl. 20:45.
Citera
2008-01-20, 20:58
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Taxibehörighet skrivs inte på ditt vanliga körkort. Du får istället en separat taxilegitimation. Den som enligt lagen alltid måste vara synlig i en taxibil. Den fästs i en hållare längs fram i bilen, med framsidan vänd mot kunderna.

På ditt vanliga körkort står det vilka fordonsklasser du har behörighet att köra. Taxilegitimationen berättigar att du får köra de fordonsklasserna i taxitrafik. Sedan finns det givetvis regler vilka typer av fordon som får vara taxi...

så när jag gjort dom tre proven + körprov + skickat in allt till länstyrelsen så skickar vägverket ett nytt körkort med "t" bak på körkortet och sen ett separat taxilegg?

För det finns ju ganska många där ute som tagit taxilegg för några årsedan men aldrig kört.. och på deras körkort står det ju "t". Dom kanske bara tog taxikort men dom så att säga följföljde aldrig med att gå till länstyrelsen?
Citera
2008-01-20, 21:05
Medlem
ticoromans avatar
Jag är kanske ute på djupt vatten, och borde kanske inte svarat.... men jag trodde inte att man kunde få T på det vanliga körkortet, vilket du påstår att man kan. Det har jag aldrig sett eller hört om, trots att jag haft taxileg i flera år ("bra" extrajobb). Du måste i alla fall ha en taxilegitimation (inte det vanliga körkortet) synlig i bilen för att kunna köra taxi.

Vi får nog vänta på att någon mer kunnig reder ut det här.
Citera
2008-01-20, 21:08
Medlem
ozones avatar
Citat:
Jag är kanske ute på djupt vatten, och borde kanske inte svarat.... men jag trodde inte att man kunde få T på det vanliga körkortet, vilket du påstår att man kan. Det har jag aldrig sett eller hört om, trots att jag haft taxileg i flera år ("bra" extrajobb). Du måste i alla fall ha en taxilegitimation (inte det vanliga körkortet) synlig i bilen för att kunna köra taxi.

Vi får nog vänta på att någon mer kunnig reder ut det här.

Jo det där med att taxilegget måste synas vet jag ju, har ju läst det tusen gånger i teori böckerna.

Men just det där vad som står på baksidan av körkortet. Vad står det bak på ditt körkort? finns det någon siffra eööer bokstav/namn som betyder att du har taxikort på ditt körkort? taxilegg har du ju såklart eftersom att du kör.. men asså på körkortet vad står det?
Citera
2008-01-20, 21:14
Bannlyst
Jag tog mitt taxilegg nu i höstas och kan meddela att jag inte har fått någon extra bokstav på mitt körkort.Däremot ett separat taxiförarkort,det som ska sitta synligt i bilen alltså.
Citera
2008-01-20, 21:14
Medlem
ticoromans avatar
Jag fick det vanliga körkortet flera år före taxilegitimationen, och har sen dess inte förnyat den då den gäller fortfarande. Jag kommer inte ihåg att jag läst eller hört om att den skulle behöva förnyas på grund av taxibehörighet, och det är första gången jag läst om att man skulle kunna få T för taxibehörighet på körkortet. T är snarare, vad jag vet, förkortning för traktor. Men som sagt, jag behöver inte ha rätt. Jag känner mig inte 100%, men vet att jag inte hört talas om det förut vilket jag tycker att jag borde ha gjort om så är fallet...
Senast redigerad av ticoroman 2008-01-20 kl. 21:21.
Citera
2008-01-20, 21:16
Medlem
ozones avatar
Citat:
Jag fick det vanliga körkortet flera år före taxilegitimationen, och har sen dess inte förnyat den då den gäller fortfarande. Jag kommer inte ihåg att jag läst eller hört om att den skulle behöva förnyas på grund av taxibehörighet, och det är första gången jag läst om att man skulle kunna få T för taxibehörighet på körkortet. T är snarare, vad jag vet, förkortning för traktor. Men som sagt, jag behöver inte ha rätt. Jag känner mig inte 100%, men vet att jag inte hört talas om det förut vilket jag tycker att jag borde ha gjort om så är fallet...

Då kanske jag missuppfattat det hela
Citera
2008-01-20, 21:17
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Jag tog mitt taxilegg nu i höstas och kan meddela att jag inte har fått någon extra bokstav på mitt körkort.Däremot ett separat taxiförarkort,det som ska sitta synligt i bilen alltså.

okej, då ska jag passa på att ställa några frågor till dig som tog det i höstas!
Hur var körprovet? har läst och hört att dom ska vara otroligt hårda, inte vem som helst som blir godkänd. Man måste tydligen ha en körstil som är oerhört defensiv.

Kan du berätta lite?
Citera
2008-01-21, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
okej, då ska jag passa på att ställa några frågor till dig som tog det i höstas!
Hur var körprovet? har läst och hört att dom ska vara otroligt hårda, inte vem som helst som blir godkänd. Man måste tydligen ha en körstil som är oerhört defensiv.

Kan du berätta lite?

Jag klara det på första försöket.Var ungefär som det vanliga "uppkörningsprovet" tycker jag förutom att det var en del frågor gällande bilbarnsstolar och andra taxirelaterade saker,fast det hör ju egentligen mer till det teoretiska.Jag har skrivit om detta tidigare i tråden så du kan ju leta upp det,själv har jag inte tid just nu.Men kort och gott är mitt råd till dig:Se till att du kan allt det teoretiska och vad gäller körningen så kör så "petigt" du bara kan, visa extra tydligt att du kollar åt höger vid högersväng osv osv..som på den vanliga uppkörningen mao.
Citera
2008-01-23, 22:56
Medlem
marcus_tnss avatar
Taxi krig i Linköping ?

www.corren.se

Två taxibilar från samma bolag stacks i brand. Polisen är nu övertygad om att bränderna var anlagda.

Det var omkring klockan 02.20 den 17 januari som räddningstjänsten fick larm om bilbränderna på den stora parkeringen vid Torkelbergsgatan, i nära anslutning till Tinnerbäcksbadet. Den ena taxibilen blev fullständigt utbränd. Den andra taxibilen fick smärre skador. Bilarna var i nyckskick och kostar omkring 250 000 kronor styck.

– Våra tekniker säger att bränderna var anlagda. På den bil som inte blev helt förstörd var en fönsterruta krossad, säger kriminalinspektör Mats Allard som utreder det inträffade.

Sabotage?
Taxibilarna tillhörde ett relativt nystartat taxibolag.

– Det är ett bolag med lågprisprofil, säger Mats Allard.

Polisen har inte bundit sig för något motiv, men kan inte utesluta att bränderna kan ha varit ett försök att sabotera för en ny aktör på Linköpings taximarknad.

– Vi har förhört taxiägaren, men vi kan inte se något motiv. Jag tycker det här verkar riktat mot taxibolaget, säger Mats Allard.

Behöver vittnen
För att komma vidare i utredningen behöver polisen få tag i vittnen.

– Vi är intresserade av att komma i kontakt med personer som har gjort iakttagelser vid tiden för branden, säger Mats Allard, som uppmanar eventuella vittnen att genast kontakta våldsroteln vid Linköpingspolisen.

Brottet rubriceras som grov skadegörelse.

Fredrik Quist
Reporter
fredrik.quist@corren.se
013-28 01 56

http://www.corren.se/archive/2008/1/22/jk2jryriizlvmbs.xml
Citera
2008-01-23, 23:21
Medlem
fordonsförarens avatar
Hmm undra vad det är för bolag? Har sett ett som annonserar att de kör utan startavgift, studenttaxa osv. Någon med koll som vet vilket bolag det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in