2008-04-12, 15:36
  #3361
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nukka
ang. lön...

Läste tidigare om 37% nånting...

Snackade just med min åkare som säger 31% efter man dragit bort moms o skit... vilket innebär ju att det är i princip omöjligt att få ihop en vettig timlön... samma för alla ?


31% låter lite. Jag har 35% på inkört efter dragit momsen. Och jo det är en bra timlön om man ligger på bra, jag ligger på 145-150 kr/h när det är krogkörning och lite mer när det är löning.. typ runt 165-175 kr/h. Sen runt 100 kr/h på vardagar.

Men det är ett jobb och det ger mat på bordet så jag är nöjd, sen jävligt roligt jobb desutom
__________________
Senast redigerad av ozone 2008-04-12 kl. 15:44.
Citera
2008-04-12, 23:20
  #3362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nukka
ang. lön...

Läste tidigare om 37% nånting...

Snackade just med min åkare som säger 31% efter man dragit bort moms o skit... vilket innebär ju att det är i princip omöjligt att få ihop en vettig timlön... samma för alla ?
Om din åkare ger dig 31% blir du duktigt blåst...
Minimilön ska enl. facket vara, 40% exkl. semesterersättning eller 37% inkl. semesterersättning...Momsen som är på 6% dras först från ditt inkörda belopp sen ska du ha din procent på det.... om du kör in 50000 i månaden, ska du ha minst 17390 i lön plus 12,8% i semesterersättning...
Citera
2008-04-13, 08:47
  #3363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A_E_K
Om din åkare ger dig 31% blir du duktigt blåst...
Minimilön ska enl. facket vara, 40% exkl. semesterersättning eller 37% inkl. semesterersättning...Momsen som är på 6% dras först från ditt inkörda belopp sen ska du ha din procent på det.... om du kör in 50000 i månaden, ska du ha minst 17390 i lön plus 12,8% i semesterersättning...
Bättre källa än "facket"?
Det finns en grundlön på 15nånting heltid, men jag har då aldrig hört talas om en viss procent.
Citera
2008-04-13, 09:10
  #3364
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schafer
Bättre källa än "facket"?
Det finns en grundlön på 15nånting heltid, men jag har då aldrig hört talas om en viss procent.

facket är ju lika med kollektivavtalet och det är det som gäller, om din åkare har ett kollektivavtal och det ska alla seriösa bolag ha.
Citera
2008-04-13, 12:49
  #3365
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schafer
Bättre källa än "facket"?
Det finns en grundlön på 15nånting heltid, men jag har då aldrig hört talas om en viss procent.

93,98 kr/timmen är gundlön. Men det måste väl finnas någon facklig lag på att provisionen ska ligga på en viss nivå?
Citera
2008-04-13, 13:33
  #3366
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
93,98 kr/timmen är gundlön. Men det måste väl finnas någon facklig lag på att provisionen ska ligga på en viss nivå?

kollektivavtalet som sagt
Citera
2008-04-13, 14:54
  #3367
Medlem
Kan någon förklara lönen här?

Citat:
taxi/färdtjänstchaufför
Man börjar 07.15-09.00 med skolkörningar.
Rast till 10.00.
Klockan 10.00-14.00 kör man åt färdtjänsten.
14.30-17-00 kör man åt 020 skol.

Tillsvidare
Heltid
Måndag-fredag 07.00- 17.00 tilsvidare annställning

Fast lön, 17500

Länk: http://pb.ams.se/Standard/SokViaYrke/VisaPlatsannonsViaYrke.aspx?ids=1302928&yo=19&yg=8 321&returntourl=http%3a%2f%2fplatsbanken.arbetsfor medlingen.se%2fStandard%2fSokViaYrke%2fSokresultat ViaY rke.aspx%3fq%3ds(ga(ld(199))yo(19)yg(8321)yb(6242) )i(20)a(20)sp(65)sr(1)c(7C6757B4)%26ps%3d

Jag får detta till 10 timmar och en kvart arbetstid per dag(räknat från 7.15-17.00 mån-fre, står iofs 7.00 på ett annat ställe...). Räknar man på 22(rätt?) arbetsdagar månad, blir det 225,5 timmar/månad. (räknade obetald rast 9.00-10.00 och 14.00-14.30)

Lönen: 17500/225,5= 77,60 kr/timme.

Hur kan de ligga under de 93,98 kr/timme som anges som grundlön i ett tidigare inlägg idag?

Kommer någon ta detta jobbet?

Slår förresten inte den anställde i något "tak" efter ca 40 timmar/vecka så att det även skall bli någon slags övertidsersättning?
__________________
Senast redigerad av internet 2008-04-13 kl. 15:03.
Citera
2008-04-13, 16:45
  #3368
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Kan någon förklara lönen här?



Jag får detta till 10 timmar och en kvart arbetstid per dag(räknat från 7.15-17.00 mån-fre, står iofs 7.00 på ett annat ställe...). Räknar man på 22(rätt?) arbetsdagar månad, blir det 225,5 timmar/månad. (räknade obetald rast 9.00-10.00 och 14.00-14.30)

Lönen: 17500/225,5= 77,60 kr/timme.

Hur kan de ligga under de 93,98 kr/timme som anges som grundlön i ett tidigare inlägg idag?

Kommer någon ta detta jobbet?

Slår förresten inte den anställde i något "tak" efter ca 40 timmar/vecka så att det även skall bli någon slags övertidsersättning?

Jag får det till 8,2 timmar avrundat. alltså en normal arbetsdag. Hur räknar du??
Citera
2008-04-13, 16:58
  #3369
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Kan någon förklara lönen här?

taxi/färdtjänstchaufför
Man börjar 07.15-09.00 med skolkörningar.
Rast till 10.00.
Klockan 10.00-14.00 kör man åt färdtjänsten.
14.30-17-00 kör man åt 020 skol.

Tillsvidare
Heltid
Måndag-fredag 07.00- 17.00 tilsvidare annställning

Fast lön, 17500


Jag får detta till 10 timmar och en kvart arbetstid per dag(räknat från 7.15-17.00 mån-fre, står iofs 7.00 på ett annat ställe...). Räknar man på 22(rätt?) arbetsdagar månad, blir det 225,5 timmar/månad. (räknade obetald rast 9.00-10.00 och 14.00-14.30)

Lönen: 17500/225,5= 77,60 kr/timme.

Hur kan de ligga under de 93,98 kr/timme som anges som grundlön i ett tidigare inlägg idag?

Kommer någon ta detta jobbet?

Slår förresten inte den anställde i något "tak" efter ca 40 timmar/vecka så att det även skall bli någon slags övertidsersättning?


7.15-09.00 = 1h 45 min
Rast till 10.00. = Rast, alltså inte arbetstid
10.00-14.00 = 4 h
14.00-14.30 = Rast, alltså inte arbetstid
14.30-17.00. = 2h 30 min

Alltså är arbetstiden 8h och 15 min

Om du räknar på 22 arbetsdagar vilket du gör blir det 22*8h 15 min = 22dgr * 495 min = 181h och 30 min

17500kr / 181.5 = 96.41kr/h

Eller så räknar man

8h 15min gånger 20 dagar (vilket är 4 veckor) = 165h
17500kr / 165h = 106kr/h
__________________
Senast redigerad av Dweezil78 2008-04-13 kl. 17:02.
Citera
2008-04-13, 17:03
  #3370
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Jag får det till 8,2 timmar avrundat. alltså en normal arbetsdag. Hur räknar du??

Han räknar rasterna som arbetstid
Citera
2008-04-13, 17:13
  #3371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Han räknar rasterna som arbetstid

Fel av mig, räknade 7-17 som 12 timmar....

Bra, ändå, då verkar de betala en anständig lön.
Citera
2008-04-13, 17:20
  #3372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
kollektivavtalet som sagt
Kan någon som har tillgång till det visa var det står?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in