Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-06, 20:48
  #13765
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Jag är droskägare, du är dräng. Hur kan det komma sig?

Snart är jag också droskägare ska du se.

Så svårt är det väl inte att lacka om en bil. Vit är också en bra grundfärg att lacka över på.
Citera
2016-06-06, 20:51
  #13766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Även om jag köper en svart bil idag och använder den som en taxi kan jag ändå inte använda den senare i Taxi Stockholm eller TopCab. Dessa bolag kräver att man gör en beställning på en fabriksny bil när man blir åkare där.

Varför gör Topcab sådär? Trodde dom ville expandera stort nu. Dom borde kunna besikta seminya bilar kan man tycka.

Har topcab bra kassor? Hur många är gamla topcabförare kontra nya?

Vad händer med two dices? Är inte dom förarna gamla topcabbare?
Citera
2016-06-06, 21:27
  #13767
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
30.000 kr/år för en taxiförsäkring låter inte rätt. Jag räknade ut på Trygg Hansas hemsida vad en ny bil kostar med helförsäkring och 5.000 mil/år, drygt 1.000 kr/mån. Varför ska en taxiförsäkring vara tre gånger så dyr?

Jag hörde att min åkare hade sagt till en anställd att han betalade 1.000 kr i månaden i försäkring.

För att en taxibil rullar "lite" mer än en privatägd bil. Dessutom täcker de olika saker. Du jämför med en försäkring som täcker mindre upp till 5.000 mil. Bilen jag körde rullade 13k mil per år. Nästan tre gånger mer det med.

2004 kostade en genomsnittlig taxiförsäkring 25.000kr/år. Svårt att hitta bra updateringar. Sen finns det något som kallas moms. Men det vet nog inte du vad det är eller hur det fungerar.

Är väl bara att skicka en offertförfrågan.

Prata med din chef då din fegis så får du ju svaren.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2016-06-06 kl. 21:32.
Citera
2016-06-06, 21:36
  #13768
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Undrar en sak. Om jag köper en ny bil idag och använder den privat i några månader och sen startar jag företag och blir åkare, kan jag då dra av bilen på företaget?

http://lmgtfy.com/?q=retroaktivt+momsavdrag+eget

Vilken bolagsform ska du ha?

Edit: Finns det inte ett bättre forum för alla dina frågor om företagande? Handlar inte om taxi faktiskt. Så kan du ställa alla dina "jag är för lat för att ta reda på något själv" frågor.

Man hade ju trott att någon som vill starta eget hade varit lite mer ambitiös än såhär.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2016-06-06 kl. 21:40.
Citera
2016-06-06, 21:52
  #13769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Snart är jag också droskägare ska du se.

Så svårt är det väl inte att lacka om en bil. Vit är också en bra grundfärg att lacka över på.

Välkommen!

Kör du för TSAB och Black ska du för fan stanna inom eliten. Köp en svart merca och sluta krångla.
Citera
2016-06-06, 22:20
  #13770
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Välkommen!

Kör du för TSAB och Black ska du för fan stanna inom eliten. Köp en svart merca och sluta krångla.

Neger mercedes

Svart bil = svart inredning eller vad gäller för er taxiförare/åkare

Svart bil = vitt eller bruna säten e fina tycker jag
Citera
2016-06-06, 22:42
  #13771
Medlem
Ironfleets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Även om jag köper en svart bil idag och använder den som en taxi kan jag ändå inte använda den senare i Taxi Stockholm eller TopCab. Dessa bolag kräver att man gör en beställning på en fabriksny bil när man blir åkare där.

Det stämmer inte inom TSAB heller. Så länge din bil finns med på listan av godkända bilar inom TSAB så kan du köpa den begagnad. Den måste också uppfylla 2013 miljöbilsdefinition, annars får man inte plocka kunder vid flygplatserna eller arlanda express.

Bilen får högst vara 6 år gammal.

Vart fick du den infon?
__________________
Senast redigerad av Ironfleet 2016-06-06 kl. 22:46.
Citera
2016-06-07, 00:41
  #13772
Medlem
Dofternas avatar
Halloj sailors!

Pratade med en kompis idag som berättade om en restaurang som heter "9:an" i Vasastan som tydligen drar till sig många taxisluskar, hon hade lagt märke till att förvånande många av dessa drack mjölk till maten, inte läsk eller bärdryck utan just mjölk. Är det nån grej bland taxifolk?
Citera
2016-06-07, 08:08
  #13773
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
http://lmgtfy.com/?q=retroaktivt+momsavdrag+eget

Vilken bolagsform ska du ha?

Edit: Finns det inte ett bättre forum för alla dina frågor om företagande? Handlar inte om taxi faktiskt. Så kan du ställa alla dina "jag är för lat för att ta reda på något själv" frågor.

Man hade ju trott att någon som vill starta eget hade varit lite mer ambitiös än såhär.

Enskild näringsidkare. Jag är ambitiös. Jag har även ställt frågor i företagandeforumet.
Citera
2016-06-07, 08:11
  #13774
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Välkommen!

Kör du för TSAB och Black ska du för fan stanna inom eliten. Köp en svart merca och sluta krångla.

Sluta tro att det är eliten. Eliten är fel ord och borde inte användas i samma mening som taxibolag i Stockholm. De flesta förare inom "eliten" kör som idioter och öppnar inte dörrarna åt kunderna. Det ska vara "eliten"?
Citera
2016-06-07, 08:15
  #13775
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironfleet
Det stämmer inte inom TSAB heller. Så länge din bil finns med på listan av godkända bilar inom TSAB så kan du köpa den begagnad. Den måste också uppfylla 2013 miljöbilsdefinition, annars får man inte plocka kunder vid flygplatserna eller arlanda express.

Bilen får högst vara 6 år gammal.

Vart fick du den infon?

Min åkare har sagt att man måste visa kvittering på att man har beställt bilen från tillverkaren. Jag har utgått från att det då ska vara en ny bil, jag har för mig att han har sagt det också.

Är det godkänt att lacka om bilen från vit till svart?
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2016-06-07 kl. 08:21.
Citera
2016-06-07, 08:31
  #13776
Medlem
Ironfleets avatar
Det måste stå i bilens registreringsbevis att den är svart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback