Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
vad gäller navigering, finns/fanns det inte målade märken på öar, som hade olika innebörd och som man kunde navigera efter?
öar i inloppet till gbg har väl egna märken de med?
känsös schack-torn är väl ett dyl?
Nu finns ju vad jag förstår experter i tråden som kan detta mycket bättre än jag, men som jag förstår är det målade märken på öar, kummel, diverse vanliga landmärken samt sjömärken av andra slag som kan sättas ut vid behov, som krigsfyrar. För att kunna navigera efter dessa behöver man ett speciellt sjökort samt en farledsbeskrivning, så det är inte så att märket i sig ensamt visar hur du skall köra. Att du ser det målade märket på berget är alltså inte mycket hjälp i sig om du inte vet ifall det skall ligga ens med kyrktornet, ett hustak, högsta toppen av bakomliggande ö eller något annat, eller om det betyder att här skall du gå nära styrbordslandet... Det är också en väsentlig skillnad mellan sjömärken som man styr mot för att följa en led och sjömärken som visar var det är grunt, och som man därmed gör klokt att inte styra emot... Utan farledsbeskrivningen står du dig alltså slätt.
Känsö torn är väl från början en lotsutskik?
Tillbaka till topic: Var gubbarna som körde sopbil krigsplacerade på jobbet?