2011-11-30, 20:41
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
iom att jag alltid tillhört "parkförvaltningen" i firman har jag dålig koll på "båtklubbens" verksamhet.
men någonstans misstänker jag att sjöfararna alltid har kört med longitud och latitud på sina sjökort.
och att vi gyttjebrottande landkrabbor höll på med rikets nät (xerxes, yngve).

var detta också en del av totalförsvaret tro?
"vi kör ett eget koordinat-system, så kanske ivan blir förrvirrad, om han hittar en svensk karta"

Det har nog inte så mycket med att förvirra Ivan tyvärr, men det hjälper garanterat. Vi har dock alltid velat vara lite speciella och köra med nationella metoder och standarder. Tyvärr är det ju dock så att just lat long är internationella benämningar och har med att man räknar i minuter osv.

Ang de hemliga sjökorten så är svaret på någons fråga, nej vi uppdaterar dem ej längre nämnvärt. Helt enkelt för att man inte anser att det behövs. Dessutom är det nog strax dags för flottan att släppa sargen helt och släppa Sjöfartsverkets kort... Det är dyrt och onödigt. Dock skall inflikas, sjömätningar pågår fortfarande och lär pågå en bra tid framöver. De är förövrigt inte heller så att de hemliga korten inte skulle finnas ute på flottiljerna eller för den delen inlåsta i något kassaskåp på någon stab. De används - punkt slut. (så klart inlåsta på fartygen dock)
Citera
2011-11-30, 20:42
Medlem
PrimusPiluss avatar
Under min tid FM genomfördes vid en beredskapskontroll, dvs alla skickades ut för att kontrollera statusen på ett antal mobiliseringsföråd etc. Jag och tre andra fick ett antal pärmar och nycklar samt kartor som visade förådens placering. Ett av de föråd som vi inventerade var ett krigskyrkogårdskompani, mycket spadar och grävmaskiner
Citera
2011-11-30, 21:13
Medlem
vad gäller navigering, finns/fanns det inte målade märken på öar, som hade olika innebörd och som man kunde navigera efter?
öar i inloppet till gbg har väl egna märken de med?
känsös schack-torn är väl ett dyl?
Citera
2011-11-30, 21:15
Medlem
Lobbaaans avatar
Någon som vet lite böcker man kan låna och läsa? Jag var på biblioteket idag och lånade När vi byggde Sverige samt finska vinterkriget. Den första har jag läst nu i förmiddags och handlar direkt inte så mycket om själva försvaret militärt utan mer om ur själva Sverige som land byggdes upp och standarden höjdes till det välfärdsland vi är. Jag hade hoppats på en bok om just FM förberedelser men det var nån praktikant eller nåt jag fick prata med så det var därför jag fick ta "När vi byggde Sverige".

Boken om finska vinterkriget innehåller mycket mer text än den andra boken så den kommer ta ett par dagar att läsa igenom men det ska bli mycket intressant.

Filmer jag såg på youtube igår om hemliga platser och liknande, en del var ju bara trams medan en del andra var riktigt intressanta. Jag länkar hela kanalen så får nu bläddra själva och de klippen jag tycker är relevanta för tråden.

Kanalen
http://www.youtube.com/user/DanielProtiwa

FRAs anläggningar
http://www.youtube.com/user/DanielProtiwa#p/u/39/fxkOnsSWogY

När Öland skulle delas och vattenfyllas till skydd mot tanks
http://www.youtube.com/user/DanielProtiwa#p/u/38/xM888l2Uf2g

Riksbankens grottbunker - Mycket bra!
http://www.youtube.com/user/DanielProtiwa#p/u/36/zv46kbHqJL0

Flygvapnets hemliga testtunnel
http://www.youtube.com/user/DanielProtiwa#p/u/34/QgUDO9U7Lus

Sveriges alla skyddsrum
http://www.youtube.com/user/DanielProtiwa#p/u/33/JiRH3SdP9kY

Hemliga lok & etc
http://www.youtube.com/user/DanielProtiwa#p/u/31/bGTPi_Cw9WU
Citera
2011-11-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobbaaan
Någon som vet lite böcker man kan låna och läsa?

"Kalla Krigets Kronoberg" av Samuel Palmblad och "Beredskap i Jönköpings län under Kalla Kriget" av Roland Sandberg kan rekommenderas. "Spår av ett försvar" av Leif Högberg också.
Citera
2011-11-30, 22:09
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
vad gäller navigering, finns/fanns det inte målade märken på öar, som hade olika innebörd och som man kunde navigera efter?
öar i inloppet till gbg har väl egna märken de med?
känsös schack-torn är väl ett dyl?

Nu finns ju vad jag förstår experter i tråden som kan detta mycket bättre än jag, men som jag förstår är det målade märken på öar, kummel, diverse vanliga landmärken samt sjömärken av andra slag som kan sättas ut vid behov, som krigsfyrar. För att kunna navigera efter dessa behöver man ett speciellt sjökort samt en farledsbeskrivning, så det är inte så att märket i sig ensamt visar hur du skall köra. Att du ser det målade märket på berget är alltså inte mycket hjälp i sig om du inte vet ifall det skall ligga ens med kyrktornet, ett hustak, högsta toppen av bakomliggande ö eller något annat, eller om det betyder att här skall du gå nära styrbordslandet... Det är också en väsentlig skillnad mellan sjömärken som man styr mot för att följa en led och sjömärken som visar var det är grunt, och som man därmed gör klokt att inte styra emot... Utan farledsbeskrivningen står du dig alltså slätt.

Känsö torn är väl från början en lotsutskik?

Tillbaka till topic: Var gubbarna som körde sopbil krigsplacerade på jobbet?
Citera
2011-11-30, 23:30
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Tillbaka till topic: Var gubbarna som körde sopbil krigsplacerade på jobbet?

Va dom mellan 18-47, förmodligen inte!

I deras ställe kom det nog en halvfet gubbe, eller två, från FAK (Frivilliga Automobil Kåren)och "brottades" med sopptunnorna.
Dessa FAK:are "trodde" dom skulle få köra stridsvagnsbärgare o annat roligt, va ju lättare att rekrytera folk då, i verkligheten var dom avsatta för att ratta precis detta, soppbilar, skolbussar, postbilar och annat livsnödvändigt...
Citera
2011-11-30, 23:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Va dom mellan 18-47, förmodligen inte!

I deras ställe kom det nog en halvfet gubbe, eller två, från FAK (Frivilliga Automobil Kåren)och "brottades" med sopptunnorna.
Dessa FAK:are "trodde" dom skulle få köra stridsvagnsbärgare o annat roligt, va ju lättare att rekrytera folk då, i verkligheten var dom avsatta för att ratta precis detta, soppbilar, skolbussar, postbilar och annat livsnödvändigt...

Ah, jo det är klart. Men det fanns i alla fall krigsplacerade sopgubbar... Det var väl egentligen så min fråga skulle ha formulerats. Var det samma sak med lokal kollektivtrafik, typ SL eller Göteborgs spårvägar? Med bensinransonering hade det ju blivit än viktigare att kunna åka kollektivt...?

För övrigt var väl ett ransoneringssystem redan planerat i detalj? Jag har för mig att jag läst om färdigtryckta ransoneringskort som fanns i lager.
Citera
2011-11-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ok! Då skall jag inte vara ofin och fråga i vilket sammanhang du har sett dem, för "det behöver jag inte veta för min tjänst" som det så vackert hette en gång i tiden.
Fråga får du alltid göra men du får inget svar, vissa saker tar jag med mig i graven. Klart är iallafall att det finns både sjökort och invasionskartor färdigtryckta och att tro att bara för att kalla kriget upphört och därtill spioneriet är att vara allt för blåögd.
Citera
2011-11-30, 23:44
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Så du påstår att det finns Kustartilleri kvar...
Att du inte förstår engelska vet vi sedan andra trådar, att svenska inte heller förstås var värre.
Skyttevärn var inte KA utan enbart bemannat med infanteriförband med få undantag.
Citera
2011-11-30, 23:45
Medlem
Citat:
Det bör ju ha funnits något reglemente som beskrev hela processen både ur juridiskt, "hygieniskt" och rituellt perspektiv...? Något i stil med Handbok Krigsgravtjänst?

Vid något tillfälle såg jag en sådan handbok. Längst bak i boken "Krigssjukvård" fanns ett par sidor
med anvisningar om hur man gjorde en nödgrav. Man skulle lägga en lapp med de ID-uppgifter
man hade i fältflaskan i graven, och upprätta dödsrapport A - D, vad det nu var.
Citera
2011-11-30, 23:55
Medlem
Citat:
Nu finns ju vad jag förstår experter i tråden som kan detta mycket bättre än jag, men som jag förstår är det målade märken på öar, kummel, diverse vanliga landmärken samt sjömärken av andra slag som kan sättas ut vid behov, som krigsfyrar. För att kunna navigera efter dessa behöver man ett speciellt sjökort samt en farledsbeskrivning,
Så rätt så, har man inte rätt sjökort och farledsbeskrivning så blir det tråkigt och dyrt. Jag vet många ställen som visas med "ej ordentligt undersökt" i vanliga sjökorten, och öar som helt plötsligt består av TVÅ öar med ett sund emellan där sundet inte finns på sjökortet alls. Alltid lika kul att försvinna rätt genom ön i 25 knop när söndagsseglarna förväntar sig ett brak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in