Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Slog en signal till min far som hållit på med hästar sedan 40 talet. Kronans veterinärer (kunnigt folk, top of the line då) kom regelbundet ut till byarna för att besiktiga hästar för krigsplacering och även för att köpa hästar. De la beslag på de allra bästa hästarna och bönderna i byarna gjorde ju sitt för att undangömma de finaste djuren.
Kronan köpte även in hästar för att krigsplacera dem hos fodervärdarpå gårdar nära regementen. Allt det här upphörde i mitten av 60-talet
Off topic: Min far berättade även att under andra världskriget var tyskar ( !!! )inne i Sverige och handlade hästar för att skicka till fronten i Norge. Han visste ej om det var med svenska myndigheters goda minne eller om det skedde via bulvaner.. (den infon kommer via min farfar) Han berättade även att de flesta blev blåsta då tyskarna knappast betalade mer än handpenningen, slutbetalningen kom liksom aldrig

Mycket skedde med Svenska statens medgivande. Så mycket "Judeguld" och "Judekonst" som staten äger. Vart kommer allt det från tro?
Jag jobbade för några årsen i Hallsberg på ett företag som ligger intill bangår`n. Jag gjorde nåt ute när en gammal farbror kommer och förklarar att han bara ville se platsen han va placerad på under 2a världskriget. Han berättar följande:
Han va placerad för att skydda Järnvägsknuten Hallsberg. En morgon får dom veta att ett "tysktåg" är på väg in. Dom blir beordrade att ställa sig med vapnen längs järnvägen, beredda att ge eld. Soldaterna gör enligt order och siktar på tåget som stannar till. Då kommer ordern att de ska skydda tåget, inte anfalla.
Tyskarna va nog aldrig ett hot mot Sverige. Så "neutrala" som vi va. Och belöningen för att vi lät dom ta järnvägen in i norge ligger nog i RiksBankens guldreserv.