2011-11-25, 21:08
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Vill inte vara negativ här, men du kanske skulle läsa trådstarten, eller varför inte trådens ämne?

Kalla krigets krigsplacerade underligheter

Vi diskuterar således inte hur vi ska försvara Sverige mot dagens kuppanfall. Vi diskuterar hur Sverige på en mängd sätt förberedde samhället för de påfrestningar som ett anfall från "främmande makt" skulle innebära under det kalla kriget, vilket i klartext betydde att väldigt många samhällsfunktioner hade dubbla roller - en fredstida och en efter mobilisering.
Det är min tolkning av vad trådskaparen menade då han startade tråden.

Och då hade t ex minutläggning från en gammal färja varit ett jävligt nice sätt att ge den invaderande kakan ännu lite mer på tafsen.

Dessvärre hade vi fortfarande varit i en extremt plågsammt långsam "reaktiv" position, istället för att ha ett "pro-aktivt" initial-försvar som kunde verka aktivt tills alla samhällets krafter, inklusive mobiliserings planer trädit i kraft.
Citera
2011-11-25, 21:36
Medlem
Ru-olegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xkinkyx
Skillingaryds Flygfält/Skjutfält=Sveriges största Flygplats.
Sveriges största flygplats är: Stockholm Arlanda Airport
Citera
2011-11-25, 21:52
Medlem
Zeromatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aneppelberg
motorväg mellan gävle o uppsala gjord för att landa jas har jag hört, våra vindsvåningar i t ex stockholm uppstod eftersom att man var tvugna att tömma vinden under 2:världskriget i rädsla för husbränder och brandstormer som i t:ex hamburg. krigrt kom inte och fler o fler vinder stod tomma och blev lägenheter.
givetvis har jag inga källor men de ska ni skita i för jag e beng

Finns säkert nån flygraka mellan Gävle-Uppsala, men om inte annat så finns det en längsmed Riksväg 76 mellan Älvkarleby & Karlholm. Det finns även en rätt så kort raka ute i skogen mellan Älvkarleby och Gårdskär, en typ jordväg. Har hört att den skulle vara tänkt att användas i krigstid förr i världen, men det måste varit bra längesedan(?).
Senast redigerad av Zeromatic 2011-11-25 kl. 21:54.
Citera
2011-11-25, 22:21
Medlem
Utanför Röfors i Laxå kommun skall vägen, en bit av 205an vara flygfält enligt rykten. Minns när den byggdes. Va så undrande när de byggde en lång raka med avstickare till runda plättar med jämna avstånd. Fick sen veta att detta är flygplansparkeringar. Har även gått den sträcka som ung och hittat trummor under vägen, konstigt nog inga diken med vatten i. Ska tydligen förenkla om man måste spränga vägen när den riskerar att hamna i fiendens händer. Samma sak utanför Karlsborg.
Citera
2011-11-25, 22:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaSnow
Har även gått den sträcka som ung och hittat trummor under vägen, konstigt nog inga diken med vatten i. Ska tydligen förenkla om man måste spränga vägen när den riskerar att hamna i fiendens händer.
Tunnlarna är till för att tomtar ska kunna ta sig över (under). Eller så kan det vara för riktiga varelser.
Citera
2011-11-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Slog en signal till min far som hållit på med hästar sedan 40 talet. Kronans veterinärer (kunnigt folk, top of the line då) kom regelbundet ut till byarna för att besiktiga hästar för krigsplacering och även för att köpa hästar. De la beslag på de allra bästa hästarna och bönderna i byarna gjorde ju sitt för att undangömma de finaste djuren.
Kronan köpte även in hästar för att krigsplacera dem hos fodervärdarpå gårdar nära regementen. Allt det här upphörde i mitten av 60-talet

Off topic: Min far berättade även att under andra världskriget var tyskar ( !!! )inne i Sverige och handlade hästar för att skicka till fronten i Norge. Han visste ej om det var med svenska myndigheters goda minne eller om det skedde via bulvaner.. (den infon kommer via min farfar) Han berättade även att de flesta blev blåsta då tyskarna knappast betalade mer än handpenningen, slutbetalningen kom liksom aldrig

Mycket skedde med Svenska statens medgivande. Så mycket "Judeguld" och "Judekonst" som staten äger. Vart kommer allt det från tro?

Jag jobbade för några årsen i Hallsberg på ett företag som ligger intill bangår`n. Jag gjorde nåt ute när en gammal farbror kommer och förklarar att han bara ville se platsen han va placerad på under 2a världskriget. Han berättar följande:

Han va placerad för att skydda Järnvägsknuten Hallsberg. En morgon får dom veta att ett "tysktåg" är på väg in. Dom blir beordrade att ställa sig med vapnen längs järnvägen, beredda att ge eld. Soldaterna gör enligt order och siktar på tåget som stannar till. Då kommer ordern att de ska skydda tåget, inte anfalla.

Tyskarna va nog aldrig ett hot mot Sverige. Så "neutrala" som vi va. Och belöningen för att vi lät dom ta järnvägen in i norge ligger nog i RiksBankens guldreserv.
Citera
2011-11-25, 22:43
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaSnow
Utanför Röfors i Laxå kommun skall vägen, en bit av 205an vara flygfält enligt rykten. Minns när den byggdes. Va så undrande när de byggde en lång raka med avstickare till runda plättar med jämna avstånd. Fick sen veta att detta är flygplansparkeringar. Har även gått den sträcka som ung och hittat trummor under vägen, konstigt nog inga diken med vatten i. Ska tydligen förenkla om man måste spränga vägen när den riskerar att hamna i fiendens händer. Samma sak utanför Karlsborg.

Du är inte så långt ute och cyklar. Finns ju fler tecken på detta om man tar en titt på hitta..
Citera
2011-11-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tunnlarna är till för att tomtar ska kunna ta sig över (under). Eller så kan det vara för riktiga varelser.
Får känslan av att tomtarna är på loftet och inte under vägen

Ja vem vet. Kanske är grodparkeringar längs rakan oxå...
Citera
2011-11-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Field
Detta fick jag höra av en skolkamrat på högstadiet så sanningshalten går att ifrågasätta. Han sade att det fanns flera stugor på Alnön utanför Sundsvall som hade någon form av kanoner (luftvärnskanoner?) i skjulen på gårdarna under kalla kriget. Allt som nu finns kvar är endast hålet där det suttit. Detta förutsätter dock rimligen att taket på skjulet gick att ta bort. Med tanke på alla bunkrar, pansarvagnshinder, kanoner det finns/funnits på Alnö och faktumet att Alnön var militärt skyddsområde en gång i tiden så är det kanske inte helt osannolikt.

ja dedär om luftvärnskanonen finns även en bit ifrån mig i öregrund. har för mig att de va i tidningen om de när de lades ned och dom visa de lilla skjulet.
Citera
2011-11-26, 00:31
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleskutt88
Minns när jag bodde på Rindö, något år efter att Amf1 flyttat där ifrån så ser jag och en kompis hur man öppnar portarna till ett bergrum och kör ut vad som ser ut som byggbaracker. Senare smyger vi oss närmare och räknar det till 10 baracker som såg ut att var kontorsinredda.

Detta var eventuellt sammanställningsplatsen tillhörande KAFUS, det ubåtsskyddssystem som mödosamt byggdes upp på 80-talet och som med hjälp av fjärrstyrda sensorer och kameror kunde spana på kritiska punkter i skärgården. För att göra det billigt ställde man in modifierade containrar i berget, på samma sätt som man byggde de sista minstationerna. I början av 2000-talet valde man spåret "ingen aning" i stället för "spaning" och även det här relativt billiga systemet fick stryka på foten.

Några containrar av den här typen står för övrigt i "byn" Stora Sätra på Livgardets övningsfält.
Citera
2011-11-26, 11:26
Medlem
E.Looses avatar
Ville bara tacka för underhållande läsning, riktigt rolig tråd det här!
Citera
2011-11-26, 13:25
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak

Några containrar av den här typen står för övrigt i "byn" Stora Sätra på Livgardets övningsfält.

Stort tack! Har funderat över de containrarna många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in