2011-12-08, 08:57
Medlem
Svartpixlads avatar
I och med tavelförsäljarna gled det visst in lite på spioneri och den polska traktortillverkaren Ursus som erbjöd sina kunder flygande service var också ett märkligt fenomen. Man flög alltså runt i landet med ryska MIL-helikoptrar under förespegling att man utförde service åt sina kunder, lantbrukarna. Givetvis passade man på att se annat än traktorer och sädesfält ifrån luften.
Senast redigerad av Svartpixlad 2011-12-08 kl. 09:08.
Citera
2011-12-08, 10:13
Medlem
UT64s avatar
Det här är inte fråga om några "underligheter" men det är äkta kalla kriget:

Fredens Hav (1979) 42 min.

En dokumentärfilm om Östersjön, Europas största legala spioncentrum, där åtta nationer uppträder regelbundet med militära flygplan, och till och med USA och Storbritannien har Östersjön som övningsområde. Svenska jaktpiloter, stridsledare och ansvariga i Försvarsstaben berättar om sina erfarenheter av övervakning och kontakter med främmande flygplan nära våra kuster. Filmat från Blekinge flygflottilj.

Mycket bra material här; scramble med J 35 Draken, kommunikation mellan stridsledning
och flygplan m.m.

http://www.videoactive.eu/VideoActive/VideoDetails.do?id=VA_SLBA20090825193452675&sw=&cu ritem=11&curpage=0
Citera
2011-12-08, 16:11
Medlem
ZyclonBs avatar
Ja, kanske är Spioneriet väldigt OT. Fast jag tycker det är en intressant del av det kalla kriget.
Sen kan man ju fundera lite på hur det såg ut åt det andra hållet! Den delen har vi kanske varit bra på att hålla tyst om? Men jag undrar jag om det fanns svenskar som sålde tavlor i Ryssland? haha
Citera
2011-12-08, 16:25
Medlem
alhfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyclonB
Ja, kanske är Spioneriet väldigt OT. Fast jag tycker det är en intressant del av det kalla kriget.
Sen kan man ju fundera lite på hur det såg ut åt det andra hållet! Den delen har vi kanske varit bra på att hålla tyst om? Men jag undrar jag om det fanns svenskar som sålde tavlor i Ryssland? haha

Det har redan pågått ingående diskussioner om spioneri, där bla. tavelförsäljare nämnts, men också mången transporter från ryssland ner genom Sverige som tog mycket märkliga vägar, ofta förbi flygfält etc. och andra småvägar antagligen för att kartlägga. Apropå tavelförsäljare har denna också postats innan, men kanske är intressant igen: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3544&artikel=4232702

Men gå tillbaka ett par sidor så skall du finna. :-) Dock har jag inte sett så mycket om motsvarande verksamhet bakom järnridån.
Citera
2011-12-10, 00:34
Medlem
Running_mans avatar
Civila flygplan kunde ju snabbt byggas om till sjuktransportplan(eller va fan det nu heter), var dessa inregistrerade som "krigsplacerat fordon" eller skulle de bara lösas in under tvång!? Man skulle helt enkelt slänga ut större delen av stolarna och ersätta dessa med bårar...

Fiskebåtar användes under kriget som minutläggare/minsvepare.
Någon som har koll på hur det hela gick till?

Tågtransporter skulle underlätta stora förflyttningar av t.ex. stridsvagnar. Så var tanken i bl.a. Norrland och Skåne under kalla krigets dagar. Skulle civila statliga lok dra dessa vagnar eller hade försvarets egna räckt till(de så kallade beredskapsloken)? Försvaret hade egna vagnar men dessa skrotades eller såldes bort för några år sedan. Vissa järnvägssträckor lades ner men rälsen låg kvar en bra tid efteråt för att kunna användas i händelse av krig, utmed dessa fanns oljelager, flygbränslelager, hemliga lastkajer, omformarstationer m.m. som medel-Svensson inte känner till. Det är inte så värst länge sedan man diskuterade bevarandet av några gamla järnvägsbroar som funnits kvar långt efter järnvägssträckningens avveckling. Orsaken till att de stod kvar där de stod var att försvaret ägde dem och ville därmed säkra en viktig transportväg över älven. Kommer dock inte ihåg om broarna skulle utnyttjas för tåg eller stridsvagnar... broarna tål ju i alla fall mer än vanliga broar byggda av cement avsedda för biltrafik.

Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Detta minns jag också, en spännande och rolig upplevelse varje gång! Ibland såg man även flygplanen först och hörde ljudet sen, det var extra roligt
Ja när jag var yngre så kunde jag se både Draken och Viggen flyga hyfsat lågt över huset. Idag när man ser en rote Gripen flyga över en så tror man att de är vilse för det är allt annat än ofta! Har ju att göra men antalet timmar som piloterna flyger idag samt antalet flygbaser i närheten(som lades ner). Förr var det vardagsmat -numera springer man ut på balkongen varje gång man hör en jetmotor dåna!
Citera
2011-12-10, 10:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Civila flygplan kunde ju snabbt byggas om till sjuktransportplan(eller va fan det nu heter), var dessa inregistrerade som "krigsplacerat fordon" eller skulle de bara lösas in under tvång!? Man skulle helt enkelt slänga ut större delen av stolarna och ersätta dessa med bårar...

Tågtransporter skulle underlätta stora förflyttningar av t.ex. stridsvagnar. Så var tanken i bl.a. Norrland och Skåne under kalla krigets dagar. Skulle civila statliga lok dra dessa vagnar eller hade försvarets egna räckt till(de så kallade beredskapsloken)? Försvaret hade egna vagnar men dessa skrotades eller såldes bort för några år sedan. Vissa järnvägssträckor lades ner men rälsen låg kvar en bra tid efteråt för att kunna användas i händelse av krig, utmed dessa fanns oljelager, flygbränslelager, hemliga lastkajer, omformarstationer m.m. som medel-Svensson inte känner till. Det är inte så värst länge sedan man diskuterade bevarandet av några gamla järnvägsbroar som funnits kvar långt efter järnvägssträckningens avveckling. Orsaken till att de stod kvar där de stod var att försvaret ägde dem och ville därmed säkra en viktig transportväg över älven. Kommer dock inte ihåg om broarna skulle utnyttjas för tåg eller stridsvagnar... broarna tål ju i alla fall mer än vanliga broar byggda av cement avsedda för biltrafik.

Ja när jag var yngre så kunde jag se både Draken och Viggen flyga hyfsat lågt över huset. Idag när man ser en rote Gripen flyga över en så tror man att de är vilse för det är allt annat än ofta! Har ju att göra men antalet timmar som piloterna flyger idag samt antalet flygbaser i närheten(som lades ner). Förr var det vardagsmat -numera springer man ut på balkongen varje gång man hör en jetmotor dåna!

Nejdå, det där var inte så krångligt: SJ sattes på krigsfot ungefär sm vilken organisation inom totalförsvaret som helst. Sedan prioriterades transporterna efter samhällets behov, det militära försvaret var en viktig avnämare men fortfarande inte den enda. Problemen vid en mob var att klara av transporterna av personal till mobplatserna (ingen dålig folkvandring!) i första skedet, sedan att få plats med trupptransporterna på spåren, vagnmateral och dragfordon. Beredskapsloken hade fördelen att vara självgående, annars var ju SJ till största delen elektrifierat. Diesel- och ånglok skulle ju fungera även om elströmmen var borta. Men allt skulle tas in i driften.

Sedan var alla civila flygplan krigsplacerade beroende på lämplighet. Linjeflyg (som fanns i Sverige redan) och de svenska planen i SAS som fanns utomlands skulle i princip hem och transportera trupp tillsammans med SJ (beroende på läge, mer eller mindre realistiskt scenario) och sedan användas som allmän transportresurs. Det är korrekt uppfattat att det fanns förberett bårinrede till ett antal av de här planen, men det är ju mycket tveksamt att den transportmöjligheten skulle vara realistisk i ett skarpt läge med många sårade.

Men hur SAS flygplansflotta verkligen skulle disponerats är ju svårare att verkligen veta, ett stort antal plan skulle ju sannolikt befunnit så så långt borta från riket att de gjort större nytta om de dröjt sig kvar utomlands tills läget klarnat. Det skulle ju behövas transporter av rätt många svenska medborgare till Sverige, och det (vi vet ju nu, och visste väl förr också) att det funnits en del planer för samarbete med Väst.
Citera
2011-12-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
När jag gjorde GU på en liten gudsförgäten holme i havet var en rejält tilltagen Morakniv det första jag fick ut med orden "du vet vad den kan användas till, tveka inte att använda den om det behövs och vistas aldrig utomhus utan den i bältet, inte ens på fritiden". Det här var i slutet på 70-talet och alla därute hade en likadan, jag har min kvar än då det var en gåva från försvarsmakten. Jag fotade en hel del på fritiden och dök och fiskade, när befälet fick reda på det blev jag tilldelad kameror för både "långdistansskytte" och en vattentät som jag kunde ha med i båten och när jag dök eller snorklade, och så mycket film jag ville ha.
Vore intressant att se några foton av "Morakniven", kameror har du väl eller...?
Citera
2011-12-10, 16:53
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Staten startade mycket lämpligt Falconair, alla dessa plan kunde byggas om på mycket kort tid. Har själv flugit mycket med dem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Falcon_Air

Citat:
Falcon Air var ett dotterbolag till Posten AB, som främst skötte Postens nattliga "brevflygningar". Falcon Air, som grundades 1966, gick i konkurs 1 december 2006 med ett underskott på 50 miljoner kronor. Falcon Air ägdes då inte längre av Posten AB.

När det gäller fiskebåtar så var de flesta krigsplacerade. Träfiskebåtarna var ju en dröm för flottan.
Citera
2011-12-10, 17:01
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Staten startade mycket lämpligt Falconair, alla dessa plan kunde byggas om på mycket kort tid. Har själv flugit mycket med dem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Falcon_Air

När det gäller fiskebåtar så var de flesta krigsplacerade. Träfiskebåtarna var ju en dröm för flottan.

Falcon Air startades dock inte av posten utan köptes av posten i mitten av 80-talet.
Citera
2011-12-10, 18:58
Medlem
Mordarostens avatar
Sjukt bra tråd! Kalla kriget i Svergie är sjukt intressant. Kan bara bidra med Nya kalmarvägen i Linköping som jag antar har med Bas 90/60 att göra, dock uppenbart att det är en "flygraka". Bred som satan och med över 5 "fickor" för att ställa upp planen på. Dock så är det omöjligt att landa där pga att dom satt upp ett idiotiskt räcke i mitten. Men det kanske går att riva bort när läget tryter? Och det klassiska med skolor med breda korridorer, stora klassrum, handfat samt skyddsrum.

Men undrar en sak, vid krig. Skickar man ut tex en pluton till stadens vattentorn/reningstationer för att skydda vattnet? Smittar man det så kan ju en hel stad kollapsa.

EDIT: kan även lägga till att det finns minst 2 el-stolpar vid varje ficka. Kul nog hade varje ett eget uttag för RA 145/146.
Senast redigerad av Mordarosten 2011-12-10 kl. 19:07.
Citera
2011-12-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men hur SAS flygplansflotta verkligen skulle disponerats är ju svårare att verkligen veta, ett stort antal plan skulle ju sannolikt befunnit så så långt borta från riket att de gjort större nytta om de dröjt sig kvar utomlands tills läget klarnat.
Har varit med i den planeringen och ett av de större problemen var att SAS med ojämna mellanrum valde att registrera flygplanen i det skandinaviska land som för tillfället hade lägst avgifter. Vid vissa tillfällen fanns väldigt få svenskregistrerade SAS-flygplan och vi kunde knappast ha krävt att NATO-länderna runt oss skulle skicka sina flygplan hit.

Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Men vad jag minns var det bara tre stycken, DPA, DPB och DPC. Och ingen av dem ägdes av Falcon Air, så frågan är ju också vad som händer med leasade flygplan i det tänkta läget.
Citera
2011-12-10, 19:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordarosten
Kan bara bidra med Nya kalmarvägen i Linköping som jag antar har med Bas 90/60 att göra, dock uppenbart att det är en "flygraka". Bred som satan och med över 5 "fickor" för att ställa upp planen på.
Och ungefär 2 km från en militär flygplats. http://maps.google.se/maps?q=link%C3%B6ping&hl=sv&ie=UTF8&ll=58.374313,1 5.544281&spn=0.031145,0.072527&sll=61.606396,21.22 5586&sspn=29.620925,74.267578&vpsrc=6&hnear=Link%C 3%B6ping,+%C3%96sterg%C3%B6tlands+l%C3%A4n&t=h&z=1 4&source=gplus-ogsb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in