2011-12-01, 00:15
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ah, jo det är klart. Men det fanns i alla fall krigsplacerade sopgubbar... Det var väl egentligen så min fråga skulle ha formulerats. Var det samma sak med lokal kollektivtrafik, typ SL eller Göteborgs spårvägar? Med bensinransonering hade det ju blivit än viktigare att kunna åka kollektivt...?

För övrigt var väl ett ransoneringssystem redan planerat i detalj? Jag har för mig att jag läst om färdigtryckta ransoneringskort som fanns i lager.

1973 fick vi ut ransoneringskort på drivmedel, så vist fanns det!
Farsan hade uppdrag för elverket, han fick 20 liter extra i månaden, vi hade en Renault 4L så det hade funkat.
Värre för min yngsta morbror, som veckan innan köpt en Cheva Impala på avbetalning... (osäljbar, var bara förnamnet!)

Detta med chaufförer tar oss in på en annan av kalla krigets många märkligheter.
Nämligen alla dessa frivilligorganisationer... och deras krypiska förkortningar...

FAK
FFK
FMCK
FRO
Hv
SVK
SBS
SBK
FBU (numera FU)
SKBK
SLK
RK
FSR (numera SvSSF)

Hundratusentals helt vanliga människor som på sin fritid, frivilligt, utbildade sig för att kunna ingå i en krigsorganisation.
Hur står sig detta i en internationell jämförelse?
Borde om inte annat varit en bra mätare av försvarsviljan?
Senast redigerad av Fettsprutan 2011-12-01 kl. 00:21.
Citera
2011-12-01, 00:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
Så rätt så, har man inte rätt sjökort och farledsbeskrivning så blir det tråkigt och dyrt. Jag vet många ställen som visas med "ej ordentligt undersökt" i vanliga sjökorten, och öar som helt plötsligt består av TVÅ öar med ett sund emellan där sundet inte finns på sjökortet alls. Alltid lika kul att försvinna rätt genom ön i 25 knop när söndagsseglarna förväntar sig ett brak.

Finns ju även passager som i civila sjökort står som grunda men där det i själva verket är gott seglingsdjup. Jag råkar känna till några sådana själv, bland annat efter att ha sett en Stridsbåt 90 blåsa på genom ett sund där jag trodde man knappt kom igenom med eka, och efter tips från yrkesfiskare...

Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
Fråga får du alltid göra men du får inget svar, vissa saker tar jag med mig i graven. Klart är iallafall att det finns både sjökort och invasionskartor färdigtryckta och att tro att bara för att kalla kriget upphört och därtill spioneriet är att vara allt för blåögd.

Nej, blåögd är jag definitivt inte och att spioneriet skulle ha upphört tror jag så mycket jag vill... Ryssland är definitivt ingen väl fungerande demokrati, och den dag de får en rejäl ekonomisk kris och problem med folkförsörjning i kombination med krav på en stark ledare så gäller det att kunna hålla emot. Kriget i Georgien kom trots allt i en tid av lugn och välstånd i Ryssland...

Och jag har som sagt inga problem med att "vissa saker behöver jag inte veta för min tjänst". Det har jag hört mer än en gång förut.
Citera
2011-12-01, 00:36
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
1973 fick vi ut ransoneringskort på drivmedel, så vist fanns det!
Farsan hade uppdrag för elverket, han fick 20 liter extra i månaden, vi hade en Renault 4L så det hade funkat.
Värre för min yngsta morbror, som veckan innan köpt en Cheva Impala på avbetalning... (osäljbar, var bara förnamnet!)

Detta med chaufförer tar oss in på en annan av kalla krigets många märkligheter.
Nämligen alla dessa frivilligorganisationer... och deras krypiska förkortningar...

FAK
FFK
FMCK
FRO
Hv
SVK
SBS
SBK
FBU (numera FU)
SKBK
SLK
RK
FSR (numera SvSSF)

Hundratusentals helt vanliga människor som på sin fritid, frivilligt, utbildade sig för att kunna ingå i en krigsorganisation.
Hur står sig detta i en internationell jämförelse?
Borde om inte annat varit en bra mätare av försvarsviljan?

Hv? Det är ingen frivilligorganisation.
Citera
2011-12-01, 07:36
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

Jasså?
Det måste i så fall vara en av kalla krigets märkligaste, märkligheter...
Citera
2011-12-01, 09:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ah, jo det är klart. Men det fanns i alla fall krigsplacerade sopgubbar... Det var väl egentligen så min fråga skulle ha formulerats. Var det samma sak med lokal kollektivtrafik, typ SL eller Göteborgs spårvägar? Med bensinransonering hade det ju blivit än viktigare att kunna åka kollektivt...?

För övrigt var väl ett ransoneringssystem redan planerat i detalj? Jag har för mig att jag läst om färdigtryckta ransoneringskort som fanns i lager.

Det fanns många befattningshavare som krigsplacerades i sina civila befattningar, om dessa var av vikt för totalförsvaret. Men man gjorde en värdering var individen behövdes bättre, så inget var givet. Bergakungen arbetade en period på ett välkänt skånskt kärnkraftverk, och då tänkte man sig att B. skulle fortsätta sin gärning även i krigstid. Här lade dock krigsmakten in sitt veto.

På verket fanns också ett driftvärn, dvs vapen och utrustning för den del av arbetsstyrkan som hade tillikabefattning som förstärkt vakt- och bevakning vid sidan av sin krigsplacering. Vid ett skarpt läge hade man dessutom stoppat verkets elproduktion, av lätt insedda skäl.

Angående hemvärnet som frivilligorganisation, så var det inte nödvändigtvis så, det fanns värnpliktiga som krigsplacerades som ingående i hemvärnet, men om de rent tekniskt då ansågs vara hemvärn kan man ju fråga sig. Hemvärnssoldater var dock alltid kombattanter och var enligt krigets lagar krigsmän, dvs soldater.
Citera
2011-12-01, 10:16
Medlem
Citat:
Jasså?
Det måste i så fall vara en av kalla krigets märkligaste, märkligheter...

Det är ett krigsförband..
Citera
2011-12-01, 10:33
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

Inte? I så fall är det århundradets maskirovka!

Från Hemvärnets hemsida (2011:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Hemvarnet/

”Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna är ett frivilligt förband i insatsorganisationen som finns över hela landet.”

”I Hemvärnet ingår också ett antal musikkårer. Musikerna i hemvärnets musikkårer är också frivilliga.”

- - -

Ur Kunskapens bok, (1951):
”I det svenska H. som under chefen för armén ledes av en rikshemvärnschef, är rekryteringen frivillig. H. omfattar dels det allmänna hemvärnet och dels driftvärnet.”

Vad som hänt under de 60 år som förflutit däremellan, har jag ingen aning om. Men du är sannolikt en av århundradets största försvarshemligheter på spåren...
Citera
2011-12-01, 11:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Inte? I så fall är det århundradets maskirovka!

Från Hemvärnets hemsida (2011:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Hemvarnet/

”Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna är ett frivilligt förband i insatsorganisationen som finns över hela landet.”

”I Hemvärnet ingår också ett antal musikkårer. Musikerna i hemvärnets musikkårer är också frivilliga.”

- - -

Ur Kunskapens bok, (1951):
”I det svenska H. som under chefen för armén ledes av en rikshemvärnschef, är rekryteringen frivillig. H. omfattar dels det allmänna hemvärnet och dels driftvärnet.”

Vad som hänt under de 60 år som förflutit däremellan, har jag ingen aning om. Men du är sannolikt en av århundradets största försvarshemligheter på spåren...

Jag tror att man blandar samman frivilligheten i hemvärnet med möjligheten att på egen begäran krigsplaceras i hemvärnet, vilket var en möjlighet långt in på 90-talet. Ett av kriterierna var att värnpliktsverket godkände detta, det andra var att man skulle vara över 30 år. En sådan soldat var naturligtvis tekniskt sett frivillig i hemvärnet, men han kunde inte utträda ur hemvärnet och räkna med att slippa värnplikten (som rent principiellt gällde mellan 18-47).
Citera
2011-12-01, 13:12
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det fanns många befattningshavare som krigsplacerades i sina civila befattningar, om dessa var av vikt för totalförsvaret. Men man gjorde en värdering var individen behövdes bättre, så inget var givet. Bergakungen arbetade en period på ett välkänt skånskt kärnkraftverk, och då tänkte man sig att B. skulle fortsätta sin gärning även i krigstid. Här lade dock krigsmakten in sitt veto.

På verket fanns också ett driftvärn, dvs vapen och utrustning för den del av arbetsstyrkan som hade tillikabefattning som förstärkt vakt- och bevakning vid sidan av sin krigsplacering. Vid ett skarpt läge hade man dessutom stoppat verkets elproduktion, av lätt insedda skäl.

Även undertecknad "drabbades" av samma problem, dock var min arbetsplats på ett större norrländskt vattenkraft-dito. Men FM ansåg tydligen att min plats på brigadstaben var viktigare.

Som ett annat kuriosa kan jag nämna att min morfars nord-svensk, med namnet Pontus, även han var krigsplacerad.
Citera
2011-12-01, 15:59
Medlem
archipelagos avatar
Citat:
Vem?

Alla förband som hade möjlighet naturligtvis.
Mässing är hårdvaluta under krig.

Men i största utsträckning dom "stora" hylsorna, från tex. artileriet.

Exakt! Men hur skulle det gå till rent praktiskt? Skulle soldaterna gå och plocka hylsor (som efter en övning) när tillfälle gavs?

Dum och irrelevant fråga men vill gärna veta!
Citera
2011-12-01, 16:06
Medlem
archipelagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Finns en hel del böcker för den intresserade i ämnet. Bland annat om Kustartilleri, flygbaser, radarstationer och en hel del säkerhetspolitik.

Och böckerna finns för att det mesta, helt sjuk och tragiskt, faktiskt inte finns kvar. Inte ens Bas90 som någon nämner tidigare i tråden.

Skulle du kunna rekommendera ett par läsvärda böcker angående detta ämne? Militära handböcker av olika slag har jag, tänkte mer på ''vanliga'' böcker!

Otroligt bra tråd och bra inlägg! Fastnar alltid i Vapen och militär...

EDIT: Såg att detta redan tagits upp... Vänligen ta bort!
Senast redigerad av archipelago 2011-12-01 kl. 16:10.
Citera
2011-12-01, 17:15
Medlem
rullstolsbundens avatar
Inte så mycket krigsplacerade underligheter men väl kalla kriget:

http://www.flygvapenmuseum.se/sv/Utstallningar/Utstallningar/Kalla-kriget/Minnesinsamling1/Andras-minnen-fran-det-kalla-kriget/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in