Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
Jag kan inte tänka mig att dom finns på öppna marknaden, jag har iallafall aldrig sett dom ute till försäljning. Ska man ha nån glädje av dom som civilist måste man veta vad alla kryptiska små figurer betyden men när man väl lärt sig det är dom så lättnavigerade så en 10-åring skulle kunna använda dom.
För det första, är det inte polska kartor det handlar om? För det andra så nej, de finns inte på civila marknaden - men de är inte heller som jag förstått det inte FM som besitter dessa kartor. Inte officiellt iallafall. Hur man kom över dem går att läsa om man söker lite på tex google.
Man skall också påpeka att dessa kartor som åtminstone kommit fram i ljuset inte är många och täcker egentligen ganska små områden dvs det är inga heltäckande Sverigekartor. Ryssen ser garanterat fortfarande dessa som extremt viktiga och inget man slänger sig med till höger och vänster.
Sedan är det ju inte helt otroligt att FM har ett smärre kartotek med kartor över Sverige genererade av Ryssen under kalla kriget. Men det är sannolikt inget man vill skylta med.