Detta är en oerhört spännande del av vår historia, och jag önskar att den dokumenterades samlat på ett bra sätt medan det fortfarande finns människor som var med och byggde upp det som kan berätta. Jag har för mig att det finns ett forskningsprojekt med pengar från någon av forskningsråden som går ut på att intervjua de som var med. Någon som hört mer om det?
Tror ingen har nämnt gamla Pedagogiska institutionen vid Göteborgs universitet som höll till i ett anskrämligt bygge i Mölndal som var byggt som krigssjukhus (Etappsjukhus?). Min gamla låg- och mellanstadieskola passar också in i mönstret som många beskriver här. Dörrarna var absolut breda nog för en bår, med en liten extra dörrhalva som kunde öppnas upp för extra bredd. Ett stort antal jordade vägguttag på ena kortväggen i klassrummen hade i alla fall ingen pedagogisk funktion… Stor asfaltplan och stor grusad fotbollsplan bredvid. Möjligen byggde man så för att ha ett antal möjliga platser att välja mellan?
TIR-bilar från öststaterna dök upp ibland när vi övade i det militära. Majoren i vars stabstält jag hade min krigsplacering uppmanade oss att ha några franska träskruv i fickan att sätta i däcken på en eventuell sådan bil ifall vi såg den stå parkerad. Mer än en skruv behövdes förklarade han, för de hade ett reservdäck. En pigg och inspirerande herre!
Pappas VW Passat kombi årsmodell 76 var krigsplacerad, så det var inte bara Volvo 245.
Alla vägbaser tillhörde inte heller bas 60 eller bas 90. Även civilförsvaret hade tillgång till vägavsnitt för transportflyg. Förmodligen hade det gått att ta ner en viggen där också, men det var civilförsvaret som stod för dem.
På ett historieforum har jag läst att när det gällde att skydda piloterna och flygplanen fanns något som hette "Fru Svensson-mobilisering". Piloterna i en division kom överens om några alternativa landningsplatser i sina respektive baser men ingen mer än piloten själv och närmaste chef visste vilken plats han valt, och inget fanns på papper. Vid mobilisering tar han sitt plan dit, ringer lokala hemvärnschefen och säger åt att åka dit och maskera och vakta planet samt ringer på hos valfri och helt oförberedd "Fru Svensson" och ber att få sova på vinden. Detta alltså i första stadiet, innan värnpliktiga var mobiliserade och hela organisationen med skydd och underhåll var på krigsfot. Detta skall ha varit en direkt följd av polska tavelförsäljares besök i flygvapenpiloters hem.
När det gäller krigsfarlederna är själva farlederna i bruk men sjömärkena för den optiska navigeringen får förfalla, navigeringen görs med någon forma av ytterst avancerad kombination av datorer och gyrokompass, alltså ej bundet till GPS eller motsv. Många av sjömärkena i krigsfarlederna var också placerade för att synas från bryggan på en av de gamla landskapsjagarna och är inte så relevanta för dagens flotta… Det fanns oerhört detaljerade navigeringshandböcker och speciella sjökort för detta, som alla är förstörda. Finns inte ens bevarat ett ex av historiska skäl eftersom själva farlederna fortfarande är hemliga. Bland annat finns partier i dagens moderna sjökort som är markerade som grundare än de är i verkligheten. Att själv loda i havet och markera djup i sjökort är för övrigt otillåten underrättelseverksamhet (tror jag det kallas).
Det pratas om skjul som döljer kanoner: Söder om Kungsbacka stod en liten lada ganska nära vägen mellan Kungsbacka och Fjärås som innehöll någon form av artilleripjäs som skydd mot landstigning. Vet inte hur länge den fanns kvar, men de som kommer från trakten vet garanterat vilken jag menar.
De stora bilfärjorna skall helt riktigt ha använts för minutläggning och har deltagit i regelrätta krigsförbandsövningar och haft besättningen krigsplacerad. Älgön innanför Marstrand var mobförråd för dessa minor.
Att mobiliseras för att gå ut i krig mot ryssen var en faktiskt mental realitet som i alla fall jag tänkte på ganska ofta. Jag hade till och med bestämt mig för vilken diktsamling av min favoritpoet jag skulle stoppa i benfickan den dagen det blev dags…
Tycker för övrigt mycket om att någon valt Thede.Palm som nick, trevliga historiska vibbar för den som är intresserad av kalla kriget!