2011-11-27, 02:57
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatmalinco
Kriget kommer inte på en dag bara... med största sannolikhet (om vi utgår från att ryssen är fi) så märker man redan veckor kanske till och med månader innan hur det börjar bli kraftsamlingar i Baltikum. Med lite tur så märker då våra kära ledare hur säkerheten börjar försämras och varpå de förhoppningsvis borde hinna både blåsa P-Mob och slutligen A-Mob strax innan kriget kommer.

Man förbereder inte en invasionsstyrka utan att någon märker det vilket borde leda till att om bara vi hade några veckor på oss så när orosmolnen börjar samlas så skulle vi förmodligen hunnit en ganska lång bit på vägen såvida det inte är ett scenario i stil med böckerna Operation Garbo inträffar!

Sant. Det herr vågaifrågasätta missar är trådens ursprungsmening: Kalla Krigets krigsplacerade underligheter.
Säkerligen har han (för det är nog nästan säkert en han) förkovrat sig i scenariot KMF eller strategiskt överfall och sedan skapat sig en bild av hur det skulle utspela sig idag. Men det var inte för kuppanfallet vi skapade de väldiga beredskapslagren eller gav skolor dubbla roller som fångläger eller sjukhus.

Gällande förvarning, så fanns det en del markörer som vi höll ögonen på.
I de flesta scenarios som radas upp i Krigsfall II, där angriparen (Sovjet) skulle invadera över Östersjön, krävs mer fartygstonnage än vad man normalt hade till hands. Det räckte s a s inte bara med landstigningsfartyg.
Därför höll vi noggrann räkning över om t ex roro-fartyg, som skulle kunna användas vid överskeppningen, var på väg till de baltiska hamnarna.

Ty, ett av problemen var att Sovjet gav ut förbandsorder skriftligt, enligt uppgift i tre kopior som överräcktes fysiskt till förbandscheferna. Och hur känslig vår signalspaning än varit, så kan den inte läsa av skrivna dokument.

Sorry, jag driver iväg från ämnet här.

En av de underligaste saker som skulle tas i anspråk i skymningsläge var min farbrors vedbod.
Hans stora intresse var nämligen metallbearbetning. Därför hade han anskaffat en industrisvarv modell större till sin lilla verkstad, inrymd i vedboden. Tillsammans med en uppsjö av andra verktyg utgjorde vedboden en framskjuten underhålls- och reparationsresurs. Farbrodern, f ö mycket aktiv i hemvärnet, tipsade själv om detta och därefter fanns vedboden upptagen i mob-listorna.
Citera
2011-11-27, 07:04
Medlem
som trådstartare blev jag positivt överraskad över det stora gensvaret i tråden.
blev däremot mindre överraskad över vågaifrågasätta inlägg.

vi befinner oss i en tid då befolkningen i landet födda på 80-90 talet kan rabbla upp namnen på koncentrationslägren i polen under andra världskriget i sömnen.
men om man förklarar för dem, varför deras 40 år gamla skola ser ut som den gör, eller varför det finns skyddsrum under torget i deras hemstad, tror de att man ljuger.

iom att det finns en medveten linje i svenskt skolväsen, troligen dessutom politiskt styrd, att förneka och dölja vår nutids historia, hyser jag inget hopp om att de yngre läsarna skall tro på allt i denna tråden.
men hoppas på att de faktiskt istället för att "dissa" ger sig ut och ser de fysiska bevisen, ännu hellre att de dokumenterar dem och aktivt börjar ifrågasätta sina lärare och utbildare.
Citera
2011-11-27, 14:00
Medlem
Riktigt bra tråd! fortsätt gärna ni som har mera info.
Citera
2011-11-27, 14:54
Medlem
Fettsprutans avatar
Tandläkare...

Det var naturligtvis brist på sjukvårdsutbildad personal, särskilt manlig sådan som kunde krigsplaceras i stridande förband.
Lösningen blev att tandläkare (manliga) placerades som sk. Läkarassistent T, med arbetsuppgifter motsvarande sjuksköterskor. Studenter under läkarutbildning, benämndes Läkarassistent M.

Kvinnliga sjuksystrar var naturligtvis krigsplacerade dom med, på sitt ordinarie arbete eller om dom saknade hemmavarande barn, på Ettapfältsjukhus eller Brigadförbandsplats motsv.
Kvinnor kunde vid denna tid inte inkallas för KFÖ, vilket innebar att man måste "hyra" in dessa när olika "Fältsjukhus" skulle övas i fred.
Citera
2011-11-27, 15:37
Medlem
Fettsprutans avatar
En tacksamhetens tanke...

Tycker jag vi skall skicka till alla dom som, under i stort sett hela "Kalla-kriget" epoken, utan datorer, höll ordning på all denna planläggning!

I stort allt i landet, av folk, fä, fordon, farkoster till hela industrier och byggnader, var krigsplacerade någonstans i totalförsvaret.
Och med allt, så menas precis allt!
Från Volvos samtliga fabriker till Runtuna valskvarn, via färjor o handelsfartyg ner till personbilar/motorcyklar, dieseldrivna kompressorer, betongblandare ända till schäfferhundar. (Jodå, dom var placerade dom också, om dom klarat vissa tester, som Tjänstehund B. Det var rätt attraktivt, eftersom man på det viset som hundägare slapp den dåvarande hundskatten.)

Tänk er att hålla reda på bara bilregistret, utan datorisering, och få rätt bil med rätt lastförmåga på rätt plats (förband), den civila bilparken är ju inte statisk utan ändras hela tiden....
Senast redigerad av Fettsprutan 2011-11-27 kl. 15:40.
Citera
2011-11-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan

Tycker jag vi skall skicka till alla dom som, under i stort sett hela "Kalla-kriget" epoken, utan datorer, höll ordning på all denna planläggning!

I stort allt i landet, av folk, fä, fordon, farkoster till hela industrier och byggnader, var krigsplacerade någonstans i totalförsvaret.
Och med allt, så menas precis allt!
Från Volvos samtliga fabriker till Runtuna valskvarn, via färjor o handelsfartyg ner till personbilar/motorcyklar, dieseldrivna kompressorer, betongblandare ända till schäfferhundar. (Jodå, dom var placerade dom också, om dom klarat vissa tester, som Tjänstehund B. Det var rätt attraktivt, eftersom man på det viset som hundägare slapp den dåvarande hundskatten.)

Tänk er att hålla reda på bara bilregistret, utan datorisering, och få rätt bil med rätt lastförmåga på rätt plats (förband), den civila bilparken är ju inte statisk utan ändras hela tiden....
Instämmer till fullo! Känner mig stolt över våra förfäder & stolt att vara svensk när jag läser den här tråden!
Citera
2011-11-27, 21:12
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:

betongblandare ända till schäfferhundar. (Jodå, dom var placerade dom också, om dom klarat vissa tester, som Tjänstehund B. Det var rätt attraktivt, eftersom man på det viset som hundägare slapp den dåvarande hundskatten.)

En kul anekdot ang detta, Dessa hundar var anmälda till Kennelklubben där alla andra hundar var skattade. Så lede fi och hans polska vänner jämförde hundskatteregistret med Kennelklubbens medlemsregister och häpp så vara alla tjänstehundar framme i ljuset.
Citera
2011-11-27, 21:37
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Vill minnas att det fanns något sådant på E22 mellan Kalmar & Karlskrona någonstans. Har kollat google men vägen tycks ha byggts om sedan jag åkte där sist (6-7 år sen)

Kan någon peka ut platsen på karta vore jag tacksam
Kollade lite efter e22 på kartan nu, och strax söder om Kristianstad finns en raksträcka som med all sannolikhet har varit tänkt som landningsbana, kollar ni upp det på karta ser ni direkt vilken väg jag menar. Om det är en nödlandningsbana i allmänhet (för sådana finns det gott om, en del motorvägar byggs som sådana utan militära ändamål) eller bas 60/90 vet jag inte, men att marken kring sträckan är skogstäckt medan hela den övriga omgivningen är täckt av åkermark talar ju för det senare.

Detta är dock bara spekulationer, men eftersom Kristianstad var en garnisonsstad så är det ju långt ifrån orimligt.
Senast redigerad av gaysson 2011-11-27 kl. 21:41.
Citera
2011-11-27, 22:17
Medlem
Fettsprutans avatar
Detta med skolbyggnader, och deras användning/krigsplacering...

Grundskoleutbildning var/är prio:1 även under krig/kris.
https://lagen.nu/1991:1195
Gymnasieutbildning, utom i sjukvård, får dock stryka på foten.

Jag är därför rätt övertygad om att skolor är krigsplacerade som just skolor.
Grundskolor, naturligtvis, och antalet skolpliktiga barn minskar ju inte för att det blir krig.

Breda dörrar, raka korridorer, har med utrymning vid brand att göra.
Handfatet med vatten var till för tavelsudden, på den tiden man hade tavelkrita, vad jag minns.
Stora asfalterade ytor? Eleverna drar in mindre skit under skorna, = enklare städning.
Stor idrottsplats i närheten? Samordningsfördelar, bra förutsättningar för skolgymnastiken och man kunde dela på vaktmästartjänster.
Skyddsrum? Som sagt, en verksamhet under krig/kris med många människor behöver stora skyddsrum, inte så konstigt.
Att dessa skyddsrum i dag används som lager för div. civilförsvarsmateriel?
Kommuner är snåla, när dom blev tvungna att lagerhålla denna utrustning, utnyttjade man dom lokaler man redan ägde.
Citera
2011-11-27, 22:45
Medlem
Cliffaks avatar
Det mesta av planläggningen rörde förstås hur Sverige skulle fungera vid en längre tids isolering från omvärlden. Varje basvara utsattes för en bedömning huruvida den var nödvändig för att folk skulle kunna leva någorlunda normala liv och man tog fram substitut som kunde tillverkas av råvaror som skulle gå att få fram inom landet.

Ett exempel var "kristvättmedlet" som togs upp i någon broschyr från 80-talet som behandlade just Sveriges funktion vid isolering från omvärlden. Tvättmedel är naturligtvis en nödvändig vara för att kunne leva ett drägligt liv och för att upprätthålla en god hygien. Problemet är att de tvättmedel som fanns på marknaden tillverkades utomlands, eller använde importerade råvaror. Alltså tog man fram ett substitut utifrån en svensk tillverkningskedja som skulle gå att få fram i kristid.

På det sättet forstsatte man, vara efter vara, för att säkerställa ett hyfsat normalt fungerande samhälle även under långvarig isolering med stora svårigheter att importera varor och råvaror (tänk neutralitet á la VK2). Detta var naturligtvis ett scenario som bör ha bedömts som betydlgit mer sannolikt än en invasion, men innebär så klart allt från höjd beredskap till partiell mobilisering samt att stora delar av det privata näringslivet tillfälligt skulle få se sig styrt av staten.

För övrigt inga konstigheter, även idag innebär en större kris (eller naturkatastrof för den delen) att folk och företag inte bara kan köra på som vanligt utan att prio 1 blir att hjälpa till.
Citera
2011-11-27, 23:23
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Detta med skolbyggnader, och deras användning/krigsplacering...

Grundskoleutbildning var/är prio:1 även under krig/kris.
https://lagen.nu/1991:1195
Gymnasieutbildning, utom i sjukvård, får dock stryka på foten.

Jag är därför rätt övertygad om att skolor är krigsplacerade som just skolor.
Grundskolor, naturligtvis, och antalet skolpliktiga barn minskar ju inte för att det blir krig.

Breda dörrar, raka korridorer, har med utrymning vid brand att göra.
Handfatet med vatten var till för tavelsudden, på den tiden man hade tavelkrita, vad jag minns.
Stora asfalterade ytor? Eleverna drar in mindre skit under skorna, = enklare städning.
Stor idrottsplats i närheten? Samordningsfördelar, bra förutsättningar för skolgymnastiken och man kunde dela på vaktmästartjänster.
Skyddsrum? Som sagt, en verksamhet under krig/kris med många människor behöver stora skyddsrum, inte så konstigt.
Att dessa skyddsrum i dag används som lager för div. civilförsvarsmateriel?
Kommuner är snåla, när dom blev tvungna att lagerhålla denna utrustning, utnyttjade man dom lokaler man redan ägde.

När jag gick på lågstadiet skulle vår skola användas som någon form av uppsamlingsplats för skadade i väntan på vidaretransport. Skolan låg nästan inne i ett flygbasområde. Skolans verksamhet skulle då flytta till församlingshemmet. Detta minns jag att vi "övade", eller ja. Vi gick helt enkelt till församlingshemmet där vår lärarinna talade om för oss att detta barn kommer bli ert klassrum om det blir krig.
Så skolor kan visst ha haft en helt annan funktion. Bara för att undervisningen ska fortgå betyder det inte att det ska ske i samma lokaler.

I Kronobergs län var inte mindre än 17 skolor Vårdannex. Det är bara en av dem jag på rak arm kan identifiera som gymnasieskola.

vägval
Som merparten av er säkert vet så fanns/finns det ett antal koncentringsvägar i landet. Detta är vägar som i krigstid skulle trafikeras hårt av diverse konvojer, ex uppmarscher till Norrland/Skåne, transport av skadade osv. Dessa vägar kännetecknas av en stor mängd parkeringsfickor (för att enkelt kunna köra fordon som blivit utslagna/gått sönder av vägen och enkelt kunna bärga dem senare) och ibland omotiverat stora "parkeringsslingor" (som var sambands- och återhämtnings-platser). Om dessa vägar av ett eller annat skäl inte kunde nyttjas (förstörda, fiendens rörelser osv) fanns det hyllmetrar med pärmar som redogjorde för alternativa rutter. Dessa pärmar uppdaterades och reviderades löpande.
Citera
2011-11-27, 23:50
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Som merparten av er säkert vet så fanns/finns det ett antal koncentringsvägar i landet.

Koncentreringsvägarna minns jag att de var tryckta på baksidan av Försvarets Vägatlas fram till slutet av 90-talet, men på mitt exemplar från tidigt 2000-tal är de inte med längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in